Ryckig och ojämn gång (nu okörbar)

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
joakim85
Domkraftsansvarig
Stad:: Kungsbacka
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Ryckig och ojämn gång (nu okörbar)

Post by joakim85 » 24 Feb 2021 11:33

Igår körde min fru Lupon på väg till jobbet som vanligt, då det efter ca tre mil körda börjar gå ryckigt i femte växeln i ca 100km/h. Det höll i en stund, gick rent en stund för att sedan komma tillbaka igen. Hon kom precis fram till jobbet i alla fall. På väg hem kom symptomen allt tätare så till slut gick bilen inte att köra längre så det blev bogsering hem igår kväll. Bilen går ryckigt, ojämnt, orent, kraftlöst och som att den kanske inte går på alla cylindrar (enligt mitt lekmannaöra). Min fru beskrev det som att det kändes som att den tappade drivningen. Symptomen verkade alltså förvärras, för tidigare på dagen så gick den ändå att köra men inte på kvällen. När jag skulle få in den under tak hemma så gick det väldigt ryckigt i första växeln också, med en känsla av att bilen inte borde köras. Bra att veta att jag inte märkt av något av detta tidigare, det kom väldigt plötsligt kändes det som.

Egna teorier:

- Något med bränsletillförsel? Började köra på HVO i höstas men bytte bränslefilter ett par tankningar så jag trodde att det var att var på den säkra sidan. Eller något annat bränslerelaterat? Bilen har gått ca 23000 mil så jag hoppas/tror inte att spridarna borde vara dåliga än (när jag spekulerar i värstascenarion).
- Det har börjat vissla för ett tag sedan från motorregionen och jag har tänkt att det kanske är frihjulet till generatorn som behöver bytas. Har delen och verktyg hemma för att byta men har inte blivit av än. Kan det göra att bilen går riktigt dåligt?

Och ja, såklart hade det underlättat om jag hade haft vcds och kunnat koppla in och nu förstår jag att jag behöver beställa en sådan, vilket ska göras snarast. Så jag har förståelse för om det är svårt att säga något om det som spökar och att det kan bero på olika saker. Men chansar ändå tills jag har kabel hemma.

Väl mött!

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 217 times

Re: Ryckig och ojämn gång (nu okörbar)

Post by borttagenanvändare-40184 » 25 Feb 2021 01:32

Skulle tro det är nåt med kopplingen. Kanske urtrampningslagret.

Eller nåt med kopplingscylinder/hydraulpump.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 94 times
Been thanked: 52 times

Post by RiseAndShine » 25 Feb 2021 04:01

joakim85 wrote:
24 Feb 2021 11:33
- Något med bränsletillförsel? Började köra på HVO i höstas men bytte bränslefilter ett par tankningar så jag trodde att det var att var på den säkra sidan.
HVO ska inte lösa upp mer gamla föroreningar i bränslesystemet än vad vanlig diesel gör och HVO är ett renare bränsle, så något relaterat till bränslefiltret lär det antagligen inte vara. Men hade du istället börjat köra på ren RME hade man lättare kunnat tro det. Jag har aldrig hört talas om för tidigt igensatta filter p g a HVO.

Hoppas det ordnar sig!

Topic author
joakim85
Domkraftsansvarig

Post by joakim85 » 27 Feb 2021 14:22

Då har kabeln ÄNTLIGEN kommit så nu har jag precis kopplat upp mig och läst av felkoder. Jag ska sätta igång att efterforska men om någon känner igen dessa så får den gärna göra ett litet hojt om det:

3 funna fel:

17570 - Bränsletemperaturgivare (G81)
P1162-35-10- kortsl. mot gods. Intermittent fel

16485 - Luftmassemätare (G70)
P0101 -35-10- orimlig signal. Intermittent fel.

18072 - Styrning ventilpump/munstycke
P1664-35-10- Elfel i strömkretsen. Intermittent fel.

Readiness: 00XXX

(Hade även en fjärde felkod men i kategorin krockkuddar om för låg spänning, men jag gissar att det inte är relevant för mitt bekymmer. Även om jag förstår att jag ska titta närmare på det också.)

Eftersom jag är ny på detta med att koppla in dator i bilen, så undrar jag ifall det kan vara värt att göra annan typ av fysisk felsökning med ex kopplingen. Eller ska de eventuella problem som finns med den dyka upp i felkoder?

Ha en go lördag!

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 353 times

Post by L3upo » 27 Feb 2021 15:23

Den tredje är nog den jag tycker bäst förklarar kraftlösheten och jag gissar på spridarkablaget under ventilkåpan.
Det går från en kontakt i sidan av topplocket och delar upp sig till de tre spridarna.
Utan spänning på spridarna blir det ingen soppa till berörda cylindrar och går den bara på två burkar så märks det direkt.
Jag funderar på om koden faktiskt pekar på vilken cylinder, det vore ju praktiskt om du skall leta fysiska skador på kablaget.

Bränsletemperaturmätaren är bara att byta, det är varken dyrt eller jättesvårt, och effekten är nog snarare att bilen drar mer soppa men den bör gå ok i alla fall. Jag tror den går ner på något safe standardvärde utan fungerande givare.

Luftmassemätaren låter skumt men där finns nog andra som kan bidra.

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 226 times
Been thanked: 461 times

Post by lupobupo » 28 Feb 2021 20:04

L3upo wrote:
27 Feb 2021 15:23
Utan spänning på spridarna blir det ingen soppa till berörda cylindrar och går den bara på två burkar så märks det direkt.
Jag funderar på om koden faktiskt pekar på vilken cylinder, det vore ju praktiskt om du skall leta fysiska skador på kablaget.
Om jag inte missminner mig så pekar den felkoden på den gemensamma tråden mellan ECU och spridarna (Det är alltså totalt 4st kablar, en för varje spridare och en gemensam).
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
joakim85
Domkraftsansvarig

Post by joakim85 » 28 Feb 2021 20:45

Tack för inpass!

Jag lägger upp ett par bilder så jag vet att jag är på rätt ställe och letar:

Som jag förstår det så är det denna kabel som sedan delar upp sig under ventilkåpan? Och då borde jag kunna mäta spänning på dessa när jag öppnat kåpan. Jag har inte tagit bort kåpan förut så är det något som är känsligt demontering eller viktigt att tänka på vid återmontering?
IMG_20210228_161001.jpg
IMG_20210228_161001.jpg (439.08 KiB) Viewed 2254 times
Sedan så är det bränsletemperaturgivare och då gissar jag att det är denna som förgrenar sig åt höger i bild?
IMG_20210228_161017.jpg
IMG_20210228_161017.jpg (452.78 KiB) Viewed 2254 times
(Jag vet att det är skitigt i motorn och jag är inte nöjd med det för den som undrar... ;) Jag misstänker att det är något slags läckage som pågår men har ännu inte listat ut vad det är)

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 353 times

Post by L3upo » 28 Feb 2021 21:43

Japp, det är den stora kontakten som går in till spridaren.
Nu är det ju intemittent så det är kanske lite knepigt att hitta.
OM det nu är under ventikåpan så borde det gå att dela kontakten och lossa en kontakt på en spridare i taget och mäta kontinuitet men det kan kanske vara i delen utanför topplocket. Elfel i strömkretsen låter i mina öron som glapp men jag har väldigt liten erfarenhet av glapp i spridarkablaget.

Tempgivaren är den som sitter på bränsleslangen, ja. Lätt att byta men du får väl lägga en trasa under och samla dieseln i. Systemet är trycklöst när motorn är avstängd så det är inte så dramatiskt.

Ett tänkbart ställe där det kan drälla olja i svänghjulsänden är tandempumpen på kortsidan av toppen. Även det är ganska enkelt att byta och oljan rinner ner på slangarna och vidare ner över kopplingskåpan och bakåt.

Topic author
joakim85
Domkraftsansvarig

Post by joakim85 » 06 Mar 2021 22:56

Som ett första steg så passade jag på att byta bränsletemperaturgivaren, inte för att att det borde ha något att göra med det stora bekymret men att det ändå var lika bra. Därefter så nollade jag felkoderna och testade att starta upp. Gick bra först på tomgång i en minut för att sedan snart börja med de ryckiga symptomen när jag testade att backa/köra varpå motorn lägger av. Denna gång dock inga felkoder... Hmm.

Idag så testade jag igen och då gick den igång och gick först lite ryckigt men sedan höll den igång en bra stund så jag fick hopp om att det kanske inte var så farligt. Jag började köra runt på gårdsplanen och det funkade fint. Sedan förberedde jag mig för att ta en lite längre provtur och jag den stå på tomgång en stund. Då plötsligt så la den av utan förvarning. Sedan vill jag få in den under tak igen och då kom kraftiga symptom tillbaka, den gick kortare och kortare sträckor innan motorn dör. Så till slut fick jag putta in den. Denna gång kom det fram tre NYA felkoder (men ingen av de gamla):

00263 - Växellåda - 2710 - Orimlig signal - Intermittent fel

01073 - Trycksystem för koppling - 3510 - Intermittent fel

01155 - Koppling - 1710 - Kontrollavvikelse . Intermittent fel

Så nu tänker jag om dessa kan ha något samband som bättre förklarar mina förra felkoder eller vice versa.

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 07 Mar 2021 12:13

joakim85 wrote:
06 Mar 2021 22:56
Denna gång kom det fram tre NYA felkoder (men ingen av de gamla):

00263 - Växellåda - 2710 - Orimlig signal - Intermittent fel

01073 - Trycksystem för koppling - 3510 - Intermittent fel

01155 - Koppling - 1710 - Kontrollavvikelse . Intermittent fel

Så nu tänker jag om dessa kan ha något samband som bättre förklarar mina förra felkoder eller vice versa.
Nej, detta ser ut som ett ytterligare fel. Den ser ut att inte ha klarat av att hålla uppe trycket i hydraulsystemet när du stått still med N-läget i.

Att stå i N-läget är en ganska krävande procedur för hydraulsystemet. I N läget så drar den nämligen kopplingen och försöker hålla den så nära 100% som möjligt utan att för den delen komma till 100%. Dvs ett evigt dragande och släppande som förbrukar en hel del av tillgänglig kapacitet. Om ditt system har nedsatt kapacitet av någon anledning, tex ett inre läckage eller dålig hydraulpump så är det oftast i N-läget som det märks först.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
joakim85
Domkraftsansvarig

Post by joakim85 » 07 Mar 2021 14:01

Jag förstår. Väldigt bra information om hur kopplingen får jobba i N-läget.

Det är så att jag har grubblat på det tidigare att jag kanske har något problem med trycket. Ett symptom som jag haft en tid är att jag ibland inte får i någon framåtväxel efter att jag har haft backen i. Det är också så att pumpen startar som vanligt när jag öppnar förardörren och när den är klar och jag sedan startar tändningen så går den igång igen. Kanske är detta den vanliga proceduren men mitt minne säger mig att det inte var så när jag köpte bilen, alltså att den laddar i två omgångar. Om jag väntar ut hela denna procedur så går det att få i framåtväxel efter att backen varit i. Då bomben är relativt nybytt så har tanken slagit mig att det kan vara nedsatt funktion någon annanstans i systemet. Hursomhelst, denna felsökning får fortsätta separat från denna tråd...

Vad det gäller huvudproblemet så ska jag satsa på att undersöka felkoden 18072 - Styrning ventilpump/munstycke. Eftersom det rör sig om elfel så ska jag börja med att kolla kablage då jag tidigare haft besök av gnagare i motorrummet. Upptäckte tex nu att en svart tjock kabel från batteriet hade gnagmärken så att trådarna syntes, den är nu tejpad. Som om jag inte klarade mig utan gnagarnas så kallade hjälp... ;) Återkommer när jag hittar något vidare!

Topic author
joakim85
Domkraftsansvarig

Post by joakim85 » 23 Mar 2021 15:59

Då har jag fortsatt att undersöka och är tyvärr inte mycket klokare. Har följt de kablar som är synliga och kan inte visuellt se några problem eller glapp. Det förundrar mig också att problemet kom så plötsligt och jag har inte rivit runt och grejat med annat i motorn den senaste tiden. Den enda kontakt som jag tyckte inte var helt hundra, för den var oljig och geggig var denna på bilden nedanför. Inte helt klar över vilken det är men jag hade loss och tittade på den den fanns oljerester inuti höljet men så ok ut i själva kontaktdelen.

Sedan så öppnade jag ventilkåpan och vågade inte riktigt dra loss något för jag vet inte riktigt hur känsligt det är? Som jag förstår det så är det alltså den långa plastdelen som går tvärs över som går att dela, för att kunna dra ut en och en. För det var trängre än jag var förberedd på, vilket jag som lupoägare alltid borde vara förberedd på vid det här laget :)

Sedan är det kanske en sidohistoria men själv funderar jag på om tandempumpen kan vara med och spöka med bränsletrycket. Det var en hel del oljeklegg runt underdelen av den som jag är nästan säker på borde komma från den.
Attachments
IMG_20210323_133317.jpg
IMG_20210323_133317.jpg (475.7 KiB) Viewed 1855 times
IMG_20210323_134316.jpg
IMG_20210323_134316.jpg (556.44 KiB) Viewed 1855 times

Topic author
joakim85
Domkraftsansvarig

Post by joakim85 » 25 Mar 2021 13:44

Efter att ha suttit på kvällarna och letat på forumet och på andra ställen på nätet så tyckte jag plötsligt att det klarnade litegrann. Än ropar jag inte hej men snart kanske... Tipset om spridarkablaget och felkoden som kan tyda på den gemensamma tråden har jag grubblat på, då jag ändå inte riktigt fått ihop hela bilden. Men så hittade jag en gammal tråd på forumet som jag inte sett förut, där en annan haft liknande symptom och där det troligtvis handlade om glapp/brister i spridarkablaget. Där var det dock svårt att kunna upptäcka just eftersom felet är intermittent, det betyder att jag inte säkert kommer att se var det är som är fel även om jag mäter. Mina symptom är också knepiga i att de kommer och går, bilen går rent och fint och sen riktigt dåligt för att sedan kunna gå bra igen. Och felkoderna som jag raderade har inte kommit tillbaka även om symptomen har uppvisats igen när jag har startat upp den, möjligtvis behöver det pågå längre för att ge utslag. Jag upptäckte dessutom för några månader sedan att motorn satt lite löst vilket skapat onormalt kraftiga vibrationer (då jag hade problem med växelarm som glappade i sidled) som kan ha varit med och bidragit till att ställa till det för kablarna i motorn.

Då jag var i ett läge att frakta iväg bilen för att få hjälp eftersom jag själv gått i stå i felsökningen så gjorde jag igår kväll ett impulsköp på ett nytt spridarkablage, för ungefär samma summa som för att hyra ett bilsläp, som nu är på väg. Det kändes inte helt bortkastat att köpa ett nytt så chansningen kändes befogad. Så återkommer jag när jag testat med det nya om det blir någon 'heureka' eller inte...

Topic author
joakim85
Domkraftsansvarig

Post by joakim85 » 02 Apr 2021 17:20

En kort fråga: hur lossar jag de tre kablarna som går till spridarna?

Kablaget är hemma men jag har tittat och försökt och det är lite svårt att komma åt. Och jag vill ju inte skada plastdelen till spridaren. Det är ju en öppning på nedersidan där jag hade velat komma åt med en plattmejsel underifrån, men det behöver ju lösas ovanifrån. Säkert enkelt detta misstänker jag, eller?

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 02 Apr 2021 18:30

joakim85 wrote:
02 Apr 2021 17:20
En kort fråga: hur lossar jag de tre kablarna som går till spridarna?

Kablaget är hemma men jag har tittat och försökt och det är lite svårt att komma åt. Och jag vill ju inte skada plastdelen till spridaren. Det är ju en öppning på nedersidan där jag hade velat komma åt med en plattmejsel underifrån, men det behöver ju lösas ovanifrån. Säkert enkelt detta misstänker jag, eller?
Man använder fingrarna, vickar försiktigt i sidled samtidigt som man försöker dra lös dem. Inga verktyg.

Post Reply