Grundis

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
Göran_31
Domkraftsansvarig
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2020 23:05
Stad:: örebro
Bil: Lupo 3l TDI

Grundis

Post by Göran_31 » 01 Jun 2020 23:28

Tjena Behöver lite hjälp här.

Jag köpte en KKL OBD2 kabel från Ebay för att göra en grundinställning.
Installerade Vcds lite. Men jag märkte klart fort att man blir tvungen att köpa en aktiveringskod för använda fler inställningar.

Ett par funderingar innan jag köper. Det gamla Vag com såg ju lite annorlunda ut i upplägget.
I guiden jag hittade för den versionen. Står det att volten koppling hade skulle ändra sig upp till 3.8v om man trycker på bromsa?
Men den påverkade inte alls kopplingen som stannade på 1.85v.. Är det Vcds som funkar annorlunda mot vag com eller nåt fel kanske?

Sen andra frågetecknet är i steg 2 Gear acutator adaption
Basic setting 04
block 014
GO!

Är det under transmission 02 - basic setting 04 där dom menar ??
För det verkar inte finnas någon enskild modul som börjar på 04...

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3082
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 193 times
Been thanked: 429 times

Re: Grundis

Post by lupobupo » 02 Jun 2020 00:49

Nej det är inte så att VCDS-lite fungerar annorlunda än vag-com. Värdet skall ändras när kopplingen dras.

Ja precis, du skall först välja transmission, och under den så skall du trycka på knappen "basic settings - 04"
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Göran_31
Domkraftsansvarig
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2020 23:05
Stad:: örebro
Bil: Lupo 3l TDI

Re: Grundis

Post by Göran_31 » 02 Jun 2020 01:00

Okej låter skumt. Vadför ändras den inte? Tänk om man slösar på köpa licensen och så fungerar det inte som de ska. Har du nån ide?

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3034
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 248 times
Been thanked: 319 times

Re: Grundis

Post by L3upo » 02 Jun 2020 04:22

Göran_31 wrote:
02 Jun 2020 01:00
Okej låter skumt. Vadför ändras den inte? Tänk om man slösar på köpa licensen och så fungerar det inte som de ska. Har du nån ide?
Har du kopplat ur hydraulenheten under kopplingsjustetingen? Det behövs inte.

3,8V är ju när kopplingen drar men då måste det finnas tryck.
Alternativt så är bromsljuskontaken trasig men då är det annat som inte heller funkar och grundisen kan inte gå igenom.

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3082
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 193 times
Been thanked: 429 times

Re: Grundis

Post by lupobupo » 02 Jun 2020 09:38

Göran_31 wrote:
02 Jun 2020 01:00
Okej låter skumt. Vadför ändras den inte? Tänk om man slösar på köpa licensen och så fungerar det inte som de ska. Har du nån ide?
Det kan finnas massa anledningar till att den inte rör sig. Jag har inte läst "guiden" på många år, men plockade upp den nu för att se vad det egentligen står.

Det som står i guiden är helt enkelt felaktigt. Då det är omöjligt att aktivera kopplingen när kontakten till hydraulaggregatet är utdragen (även om det skulle finnas tryck kvar så sitter kopplingens styrventil där i).

Den kontrollen kan bara göras innan man drar ut hydraulaggregatet. Hydraulenheten måste inte slaviskt kopplas bort, utan enbart vid behov, tex om kopplingen är aktiverad hela tiden.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Göran_31
Domkraftsansvarig
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2020 23:05
Stad:: örebro
Bil: Lupo 3l TDI

Re: Grundis

Post by Göran_31 » 02 Jun 2020 10:36

lupobupo wrote:
02 Jun 2020 09:38
Göran_31 wrote:
02 Jun 2020 01:00
Okej låter skumt. Vadför ändras den inte? Tänk om man slösar på köpa licensen och så fungerar det inte som de ska. Har du nån ide?
Det kan finnas massa anledningar till att den inte rör sig. Jag har inte läst "guiden" på många år, men plockade upp den nu för att se vad det egentligen står.

Det som står i guiden är helt enkelt felaktigt. Då det är omöjligt att aktivera kopplingen när kontakten till hydraulaggregatet är utdragen (även om det skulle finnas tryck kvar så sitter kopplingens styrventil där i).

Den kontrollen kan bara göras innan man drar ut hydraulaggregatet. Hydraulenheten måste inte slaviskt kopplas bort, utan enbart vid behov, tex om kopplingen är aktiverad hela tiden.
Aha men vad bra då var det inte strul med programmet iaf. Har beställt en licens nu för 99dollar får man se va de leder.
Står det nåt mer som var felaktigt/onödigt? Så man inte behöver fundera.
Föresten "Justera läget på armen med muttern så den ligger mitt i växelläget". Kan du visa nån bra bild på vad exakt dom menar?

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3034
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 248 times
Been thanked: 319 times

Re: Grundis

Post by L3upo » 02 Jun 2020 11:30

Göran_31 wrote:
02 Jun 2020 10:36
lupobupo wrote:
02 Jun 2020 09:38

Det kan finnas massa anledningar till att den inte rör sig. Jag har inte läst "guiden" på många år, men plockade upp den nu för att se vad det egentligen står.

Det som står i guiden är helt enkelt felaktigt. Då det är omöjligt att aktivera kopplingen när kontakten till hydraulaggregatet är utdragen (även om det skulle finnas tryck kvar så sitter kopplingens styrventil där i).

Den kontrollen kan bara göras innan man drar ut hydraulaggregatet. Hydraulenheten måste inte slaviskt kopplas bort, utan enbart vid behov, tex om kopplingen är aktiverad hela tiden.
Aha men vad bra då var det inte strul med programmet iaf. Har beställt en licens nu för 99dollar får man se va de leder.
Står det nåt mer som var felaktigt/onödigt? Så man inte behöver fundera.
Föresten "Justera läget på armen med muttern så den ligger mitt i växelläget". Kan du visa nån bra bild på vad exakt dom menar?
Har ingen bild i mitt arkiv i alla fall men det låter sig enkelt förklaras verbalt.
Robotens övre arm vrider växelaxeln via ledlänken med två kullänkar ("hundbenet").
När du kommer till ADJUST så ställer sig roboten i mittläget.
Det du skall göra är att lossa muttern (13 mm) vid nedre leden, låta växelaxeln också ställa sig i mittläget och dra åt det igen.
Klart.

Då är mittläget på roboten även mittläget på växelaxeln.


Topic author
Göran_31
Domkraftsansvarig
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2020 23:05
Stad:: örebro
Bil: Lupo 3l TDI

Re: Grundis

Post by Göran_31 » 02 Jun 2020 12:04

L3upo wrote:
02 Jun 2020 11:30
Göran_31 wrote:
02 Jun 2020 10:36


Aha men vad bra då var det inte strul med programmet iaf. Har beställt en licens nu för 99dollar får man se va de leder.
Står det nåt mer som var felaktigt/onödigt? Så man inte behöver fundera.
Föresten "Justera läget på armen med muttern så den ligger mitt i växelläget". Kan du visa nån bra bild på vad exakt dom menar?
Har ingen bild i mitt arkiv i alla fall men det låter sig enkelt förklaras verbalt.
Robotens övre arm vrider växelaxeln via ledlänken med två kullänkar ("hundbenet").
När du kommer till ADJUST så ställer sig roboten i mittläget.
Det du skall göra är att lossa muttern (13 mm) vid nedre leden, låta växelaxeln också ställa sig i mittläget och dra åt det igen.
Klart.

Då är mittläget på roboten även mittläget på växelaxeln.
Okey du menar att när jag lossat mutter så lägger sig växelaxeln i mitten också automatiskt sen dra åt igen?

Om jag misslyckas med steg 2 måste jag inte göra om steg 1 va?

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3034
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 248 times
Been thanked: 319 times

Re: Grundis

Post by L3upo » 02 Jun 2020 12:33

Göran_31 wrote:
02 Jun 2020 12:04
L3upo wrote:
02 Jun 2020 11:30

Har ingen bild i mitt arkiv i alla fall men det låter sig enkelt förklaras verbalt.
Robotens övre arm vrider växelaxeln via ledlänken med två kullänkar ("hundbenet").
När du kommer till ADJUST så ställer sig roboten i mittläget.
Det du skall göra är att lossa muttern (13 mm) vid nedre leden, låta växelaxeln också ställa sig i mittläget och dra åt det igen.
Klart.

Då är mittläget på roboten även mittläget på växelaxeln.
Okey du menar att när jag lossat mutter så lägger sig växelaxeln i mitten också automatiskt sen dra åt igen?

Om jag misslyckas med steg 2 måste jag inte göra om steg 1 va?
Korrekt, den fjädrar till mittenläget om den inte står käpprätt fel.

Misslyckas steg två betyder det att datorn inte är nöjd med lägesåterkopplingen eller backsignalen efter att ha traskat igenom alla 289 stegen. Då behöver men leta glapp, trasig backljuskontakt eller vad som nu ställer till det.

Jag vet faktiskt inte om det är nödvändigt men jag brukar ändå gå in på steg 1 om jag fastnat senare och se att värdet inte flyttat på sig. Ligger det rätt kan man ju avsluta direkt och gå till steg 2.


Topic author
Göran_31
Domkraftsansvarig
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2020 23:05
Stad:: örebro
Bil: Lupo 3l TDI

Re: Grundis

Post by Göran_31 » 02 Jun 2020 12:52

L3upo wrote:
02 Jun 2020 12:33
Göran_31 wrote:
02 Jun 2020 12:04


Okey du menar att när jag lossat mutter så lägger sig växelaxeln i mitten också automatiskt sen dra åt igen?

Om jag misslyckas med steg 2 måste jag inte göra om steg 1 va?
Korrekt, den fjädrar till mittenläget om den inte står käpprätt fel.

Misslyckas steg två betyder det att datorn inte är nöjd med lägesåterkopplingen eller backsignalen efter att ha traskat igenom alla 289 stegen. Då behöver men leta glapp, trasig backljuskontakt eller vad som nu ställer till det.

Jag vet faktiskt inte om det är nödvändigt men jag brukar ändå gå in på steg 1 om jag fastnat senare och se att värdet inte flyttat på sig. Ligger det rätt kan man ju avsluta direkt och gå till steg 2.
Då vet jag det tack :) prövade steg 1 igen med sladden ikopplad gick kopplingen 3.44v vid bromsning. Det är för lågt väl?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2819
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Re: Grundis

Post by irover » 02 Jun 2020 16:01

Den ska ligga på 1.85 volt med bromsen släppt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3034
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 248 times
Been thanked: 319 times

Re: Grundis

Post by L3upo » 02 Jun 2020 16:05

L3upo wrote:
02 Jun 2020 12:33
... efter att ha traskat igenom alla 289 stegen...
Jäkla tangentbord. 28 steg och inget annat.


Topic author
Göran_31
Domkraftsansvarig
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2020 23:05
Stad:: örebro
Bil: Lupo 3l TDI

Re: Grundis

Post by Göran_31 » 02 Jun 2020 17:18

irover wrote:
02 Jun 2020 16:01
Den ska ligga på 1.85 volt med bromsen släppt.
Det vet jag men när man trampar ner bromsen skulle den nå 3.8?

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3082
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 193 times
Been thanked: 429 times

Re: Grundis

Post by lupobupo » 02 Jun 2020 17:31

Göran_31 wrote:
02 Jun 2020 17:18
Det vet jag men när man trampar ner bromsen skulle den nå 3.8?
Den skall nå minst 2.00V mer än när den är släppt. Dvs om du gör grundisen med 1.85V släppt, så skall du nå minst 3.85V vid dragen koppling..
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Göran_31
Domkraftsansvarig
Posts: 32
Joined: 01 Jun 2020 23:05
Stad:: örebro
Bil: Lupo 3l TDI

Re: Grundis

Post by Göran_31 » 02 Jun 2020 17:36

lupobupo wrote:
02 Jun 2020 17:31
Göran_31 wrote:
02 Jun 2020 17:18
Det vet jag men när man trampar ner bromsen skulle den nå 3.8?
Den skall nå minst 2.00V mer än när den är släppt. Dvs om du gör grundisen med 1.85V släppt, så skall du nå minst 3.85V vid dragen koppling..
Märkligt den har balanserat sig på 1.91v men går bara upp till 3.44v

Post Reply