Grundis
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 32
- Joined: 01 Jun 2020 23:05
- Stad:: örebro
- Bil: Lupo 3l TDI
Grundis
Tjena Behöver lite hjälp här.
Jag köpte en KKL OBD2 kabel från Ebay för att göra en grundinställning.
Installerade Vcds lite. Men jag märkte klart fort att man blir tvungen att köpa en aktiveringskod för använda fler inställningar.
Ett par funderingar innan jag köper. Det gamla Vag com såg ju lite annorlunda ut i upplägget.
I guiden jag hittade för den versionen. Står det att volten koppling hade skulle ändra sig upp till 3.8v om man trycker på bromsa?
Men den påverkade inte alls kopplingen som stannade på 1.85v.. Är det Vcds som funkar annorlunda mot vag com eller nåt fel kanske?
Sen andra frågetecknet är i steg 2 Gear acutator adaption
Basic setting 04
block 014
GO!
Är det under transmission 02 - basic setting 04 där dom menar ??
För det verkar inte finnas någon enskild modul som börjar på 04...
Jag köpte en KKL OBD2 kabel från Ebay för att göra en grundinställning.
Installerade Vcds lite. Men jag märkte klart fort att man blir tvungen att köpa en aktiveringskod för använda fler inställningar.
Ett par funderingar innan jag köper. Det gamla Vag com såg ju lite annorlunda ut i upplägget.
I guiden jag hittade för den versionen. Står det att volten koppling hade skulle ändra sig upp till 3.8v om man trycker på bromsa?
Men den påverkade inte alls kopplingen som stannade på 1.85v.. Är det Vcds som funkar annorlunda mot vag com eller nåt fel kanske?
Sen andra frågetecknet är i steg 2 Gear acutator adaption
Basic setting 04
block 014
GO!
Är det under transmission 02 - basic setting 04 där dom menar ??
För det verkar inte finnas någon enskild modul som börjar på 04...
-
- Forumsorakel
- Posts: 3082
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 429 times
Re: Grundis
Nej det är inte så att VCDS-lite fungerar annorlunda än vag-com. Värdet skall ändras när kopplingen dras.
Ja precis, du skall först välja transmission, och under den så skall du trycka på knappen "basic settings - 04"
Ja precis, du skall först välja transmission, och under den så skall du trycka på knappen "basic settings - 04"
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 32
- Joined: 01 Jun 2020 23:05
- Stad:: örebro
- Bil: Lupo 3l TDI
Re: Grundis
Okej låter skumt. Vadför ändras den inte? Tänk om man slösar på köpa licensen och så fungerar det inte som de ska. Har du nån ide?
-
- Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grundis
Har du kopplat ur hydraulenheten under kopplingsjustetingen? Det behövs inte.
3,8V är ju när kopplingen drar men då måste det finnas tryck.
Alternativt så är bromsljuskontaken trasig men då är det annat som inte heller funkar och grundisen kan inte gå igenom.
-
- Forumsorakel
- Posts: 3082
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 429 times
Re: Grundis
Det kan finnas massa anledningar till att den inte rör sig. Jag har inte läst "guiden" på många år, men plockade upp den nu för att se vad det egentligen står.
Det som står i guiden är helt enkelt felaktigt. Då det är omöjligt att aktivera kopplingen när kontakten till hydraulaggregatet är utdragen (även om det skulle finnas tryck kvar så sitter kopplingens styrventil där i).
Den kontrollen kan bara göras innan man drar ut hydraulaggregatet. Hydraulenheten måste inte slaviskt kopplas bort, utan enbart vid behov, tex om kopplingen är aktiverad hela tiden.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 32
- Joined: 01 Jun 2020 23:05
- Stad:: örebro
- Bil: Lupo 3l TDI
Re: Grundis
Aha men vad bra då var det inte strul med programmet iaf. Har beställt en licens nu för 99dollar får man se va de leder.lupobupo wrote: ↑02 Jun 2020 09:38Det kan finnas massa anledningar till att den inte rör sig. Jag har inte läst "guiden" på många år, men plockade upp den nu för att se vad det egentligen står.
Det som står i guiden är helt enkelt felaktigt. Då det är omöjligt att aktivera kopplingen när kontakten till hydraulaggregatet är utdragen (även om det skulle finnas tryck kvar så sitter kopplingens styrventil där i).
Den kontrollen kan bara göras innan man drar ut hydraulaggregatet. Hydraulenheten måste inte slaviskt kopplas bort, utan enbart vid behov, tex om kopplingen är aktiverad hela tiden.
Står det nåt mer som var felaktigt/onödigt? Så man inte behöver fundera.
Föresten "Justera läget på armen med muttern så den ligger mitt i växelläget". Kan du visa nån bra bild på vad exakt dom menar?
-
- Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grundis
Har ingen bild i mitt arkiv i alla fall men det låter sig enkelt förklaras verbalt.Göran_31 wrote: ↑02 Jun 2020 10:36Aha men vad bra då var det inte strul med programmet iaf. Har beställt en licens nu för 99dollar får man se va de leder.lupobupo wrote: ↑02 Jun 2020 09:38
Det kan finnas massa anledningar till att den inte rör sig. Jag har inte läst "guiden" på många år, men plockade upp den nu för att se vad det egentligen står.
Det som står i guiden är helt enkelt felaktigt. Då det är omöjligt att aktivera kopplingen när kontakten till hydraulaggregatet är utdragen (även om det skulle finnas tryck kvar så sitter kopplingens styrventil där i).
Den kontrollen kan bara göras innan man drar ut hydraulaggregatet. Hydraulenheten måste inte slaviskt kopplas bort, utan enbart vid behov, tex om kopplingen är aktiverad hela tiden.
Står det nåt mer som var felaktigt/onödigt? Så man inte behöver fundera.
Föresten "Justera läget på armen med muttern så den ligger mitt i växelläget". Kan du visa nån bra bild på vad exakt dom menar?
Robotens övre arm vrider växelaxeln via ledlänken med två kullänkar ("hundbenet").
När du kommer till ADJUST så ställer sig roboten i mittläget.
Det du skall göra är att lossa muttern (13 mm) vid nedre leden, låta växelaxeln också ställa sig i mittläget och dra åt det igen.
Klart.
Då är mittläget på roboten även mittläget på växelaxeln.
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 32
- Joined: 01 Jun 2020 23:05
- Stad:: örebro
- Bil: Lupo 3l TDI
Re: Grundis
Okey du menar att när jag lossat mutter så lägger sig växelaxeln i mitten också automatiskt sen dra åt igen?L3upo wrote: ↑02 Jun 2020 11:30Har ingen bild i mitt arkiv i alla fall men det låter sig enkelt förklaras verbalt.Göran_31 wrote: ↑02 Jun 2020 10:36
Aha men vad bra då var det inte strul med programmet iaf. Har beställt en licens nu för 99dollar får man se va de leder.
Står det nåt mer som var felaktigt/onödigt? Så man inte behöver fundera.
Föresten "Justera läget på armen med muttern så den ligger mitt i växelläget". Kan du visa nån bra bild på vad exakt dom menar?
Robotens övre arm vrider växelaxeln via ledlänken med två kullänkar ("hundbenet").
När du kommer till ADJUST så ställer sig roboten i mittläget.
Det du skall göra är att lossa muttern (13 mm) vid nedre leden, låta växelaxeln också ställa sig i mittläget och dra åt det igen.
Klart.
Då är mittläget på roboten även mittläget på växelaxeln.
Om jag misslyckas med steg 2 måste jag inte göra om steg 1 va?
-
- Forumsorakel
- Posts: 3034
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
- Has thanked: 248 times
- Been thanked: 319 times
Re: Grundis
Korrekt, den fjädrar till mittenläget om den inte står käpprätt fel.Göran_31 wrote: ↑02 Jun 2020 12:04Okey du menar att när jag lossat mutter så lägger sig växelaxeln i mitten också automatiskt sen dra åt igen?L3upo wrote: ↑02 Jun 2020 11:30
Har ingen bild i mitt arkiv i alla fall men det låter sig enkelt förklaras verbalt.
Robotens övre arm vrider växelaxeln via ledlänken med två kullänkar ("hundbenet").
När du kommer till ADJUST så ställer sig roboten i mittläget.
Det du skall göra är att lossa muttern (13 mm) vid nedre leden, låta växelaxeln också ställa sig i mittläget och dra åt det igen.
Klart.
Då är mittläget på roboten även mittläget på växelaxeln.
Om jag misslyckas med steg 2 måste jag inte göra om steg 1 va?
Misslyckas steg två betyder det att datorn inte är nöjd med lägesåterkopplingen eller backsignalen efter att ha traskat igenom alla 289 stegen. Då behöver men leta glapp, trasig backljuskontakt eller vad som nu ställer till det.
Jag vet faktiskt inte om det är nödvändigt men jag brukar ändå gå in på steg 1 om jag fastnat senare och se att värdet inte flyttat på sig. Ligger det rätt kan man ju avsluta direkt och gå till steg 2.
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 32
- Joined: 01 Jun 2020 23:05
- Stad:: örebro
- Bil: Lupo 3l TDI
Re: Grundis
Då vet jag det tackL3upo wrote: ↑02 Jun 2020 12:33Korrekt, den fjädrar till mittenläget om den inte står käpprätt fel.
Misslyckas steg två betyder det att datorn inte är nöjd med lägesåterkopplingen eller backsignalen efter att ha traskat igenom alla 289 stegen. Då behöver men leta glapp, trasig backljuskontakt eller vad som nu ställer till det.
Jag vet faktiskt inte om det är nödvändigt men jag brukar ändå gå in på steg 1 om jag fastnat senare och se att värdet inte flyttat på sig. Ligger det rätt kan man ju avsluta direkt och gå till steg 2.

-
- Forumsorakel
- Posts: 3082
- Joined: 25 Nov 2014 16:02
- Stad:: Västergötland
- Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 429 times
Re: Grundis
Den skall nå minst 2.00V mer än när den är släppt. Dvs om du gör grundisen med 1.85V släppt, så skall du nå minst 3.85V vid dragen koppling..
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 32
- Joined: 01 Jun 2020 23:05
- Stad:: örebro
- Bil: Lupo 3l TDI