Bilen "nollar" sig efter varje start

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Tanner
Domkraftsansvarig
Posts: 24
Joined: 14 Dec 2015 21:33
Stad:: Halmstad
Bil: Volkswagen Lupo 3L
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Bilen "nollar" sig efter varje start

Post by Tanner » 09 Oct 2019 19:37

Hej!

Skulle starta bilen efter ett bra tag (avställd ett par månader) så var batteriet helt dött (batteriet nyinköpt för 9 månader sedan). Provade med en kraftig booster och den ville ej hoppa igång. Laddade batteriet över natten och så startade bilen dagen efter utan bekymmer. Men SRS lampan tändes och slocknade aldrig. Kollade felkod och det stog att för hög spänning detekterad (förmodligen boostern som laddat för mycket tror den ger ut 14-16 volt). Jag har verkstad samt OBD läsare så raderade felkoden och lampan kom aldrig tillbaka. Nu är problemet att varje gång jag slår av tändningen så nollas tripp samt förbrukningsmätaren. När man slår på tändningen så vibrerar hatighets och varvtalsmätaren i någon sekund. Bilen funkar som en klocka men det är irriterande att den nollställer sig. Köpt ett helt nytt batteri men med samma bekymmer. Har kollat säkring nr 11 och den var hel. Kan någon vänlig själ ge en hjälpande hand?


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 547
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 13 times
Been thanked: 38 times

Re: Bilen "nollar" sig efter varje start

Post by Nikel » 10 Oct 2019 09:31

Nu gissar jag men det kan finnas nån typ av minnesbatteri som pajat.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2357
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 192 times
Been thanked: 237 times

Re: Bilen "nollar" sig efter varje start

Post by L3upo » 10 Oct 2019 10:46

Nikel wrote:
10 Oct 2019 09:31
Nu gissar jag men det kan finnas nån typ av minnesbatteri som pajat.
Skulle inte det i så fall innebära att alla bilar med fungerande minnesbatteri skulle kunna byta batteri utan att nollas...?
Min killgissning går mot att det inte finns konstantström till boxen men jag har inget schema tillgängligt så jag kan tippa in ett elegant tips om vilken väg den skall gå.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2720
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 145 times
Been thanked: 369 times

Re: Bilen "nollar" sig efter varje start

Post by lupobupo » 12 Oct 2019 12:18

Trasig säkring för konstantström till instrumentet låter troligast
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Tanner
Domkraftsansvarig
Posts: 24
Joined: 14 Dec 2015 21:33
Stad:: Halmstad
Bil: Volkswagen Lupo 3L
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bilen "nollar" sig efter varje start

Post by Tanner » 12 Oct 2019 15:33

Vilken säkring är det isåfall?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2720
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 145 times
Been thanked: 369 times

Re: Bilen "nollar" sig efter varje start

Post by lupobupo » 12 Oct 2019 21:01

Säkring 11 brukar det vara. Är inte 100% säker på att det gäller alla årsmodeller dock, och har inte tid och kolla just nu heller.

Visar det sig att du inte har spänning fram till säkringen alls så är det risk att spänningsstabilisatorn som sitter bakom vänstra panelen vid baksätet har blivit grillad.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply