Vattenförbrukning

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 172 times
Been thanked: 198 times

Re: Vattenförbrukning

Post by L3upo » 03 Mar 2019 12:15

lupobupo wrote:
03 Mar 2019 11:59
L3upo wrote:
03 Mar 2019 07:25
Vad menar du med tolerans från fabrik? Skulle måtten variera till den grad att man måste använda olika packningar på motorindivider?
Det måste i så fall vara enda motortillverkaren i världen som gör så.
Enligt VWs egna dokumentation så är det så iaf. Det skiljer bara 0.1mm mellan varje steg. och jag tycker inte det något som konstigt alls att tex kolvar och block diffar med mer än så, speciellt inte tillsammans, så jag har ingen anledning att direkt ifrågasätta sanningshalten, även om en del andra saker i dokumentationen inte stämmer.

Vad baserar du påståendet att de skulle vara den enda motortillverkaren i världen som gör så? ..
0.1 mm kan låta lite men i en produktionslina där de gjutna motordelarna efter avsvalning bearbetas till planhet och rätt mått är toleranserna normalt bättre än så. Det är min erfarenhet efter att besökt två svenska motorgjuterier och diskuterat saken med utvecklingsingenjörer på fyra svenska motortillverkare och det gäller såväl personbils- som lastbilsmotorer. Det verkar helskumt att man vid monteringen skulle behöva mäta upp gjutna och färdigbearbetade delar för att se hur stora de faktiskt blev och sedan välja packningar för att kompensera för avvikelser. Det är ju trots allt en modern produktionslina hos en av världens största biltillverkare vi talar om.

Om det nu verkligen står i VW egen dokumentation så är enda rimliga förklaringen att de råkat ut för ojämn kvalitet t ex från underleverantörer och att de kompenserar för det genom att patcha med olika packningstjocklekar. Säkert till oerhört stor kostnad.

Vore det normalt borde samma procedur finnas för andra tillverkares motorer och det har jag nog aldrig sett, rätta mig gärna om jag har fel där.
Däremot tillhandahålls vanligen överdimensioner för att kompensera för slipade lock, borrade lopp och slipade vevlagersäten.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 132 times
Been thanked: 335 times

Re: Vattenförbrukning

Post by lupobupo » 03 Mar 2019 13:03

L3upo wrote:
03 Mar 2019 12:15
Däremot tillhandahålls vanligen överdimensioner för att kompensera för slipade lock, borrade lopp och slipade vevlagersäten.
Det var precis av denna anledningen jag skrev mitt inlägg, så ingen fick för sig att det var en "normalstorlek" för orörd motor man kunde köpa, utan att det var viktigt att faktiskt kika efter vilken som är rätt för sin individ.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply