Vattenförbrukning

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 81
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Vattenförbrukning

Post by Pontstone » 27 Feb 2019 21:45

Hej på er,
Min Lupo 3L förbrukar kylarvätska om jag kör 120 km/h eller fortare.
Det kan röra sig om en liter per 15-20 mil eller så.
Det intressanta är att om jag kör max 100-110 km/h så går det inte åt någon
kyarlvätska alls.

Vad kan detta bero på? Högre tryck i slangarna vid högre motorvarvtal och pysläckage
på någon slang anslutning? Eller kan det finnas någon annan mer trolig förklaring?

Tack på förhand!

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2010
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Re: Vattenförbrukning

Post by L3upo » 27 Feb 2019 22:01

Pontstone wrote:
27 Feb 2019 21:45
Hej på er,
Min Lupo 3L förbrukar kylarvätska om jag kör 120 km/h eller fortare.
Det kan röra sig om en liter per 15-20 mil eller så.
Det intressanta är att om jag kör max 100-110 km/h så går det inte åt någon
kyarlvätska alls.

Vad kan detta bero på? Högre tryck i slangarna vid högre motorvarvtal och pysläckage
på någon slang anslutning? Eller kan det finnas någon annan mer trolig förklaring?

Tack på förhand!
En gissning, strax ovanför 100 börjar turbon ladda mer (bilen går typ 100 i limp) och då ökar såväl tryck som temperatur i toppen.
Det besvarar inte fråga var det läcker men kanske varför.


Nikel
Skruvkunnig
Posts: 387
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: Pluto The Lupo
Has thanked: 7 times
Been thanked: 26 times

Re: Vattenförbrukning

Post by Nikel » 28 Feb 2019 07:02

Har du otur så är det topplocks packningen som börjar ge sig och av anledningen som L3upo nämner så trycker det högre förbränningstrycket ut vattnet.


Det kan vara det gamla Volvo 740 problemet också och då är det isf Kylarlocket som blivit slitet och börjar pysa när trycket blir för högt.


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 81
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Vattenförbrukning

Post by Pontstone » 01 Mar 2019 11:09

Hej igen,
Det verkar vara topplockspackningen.
Det är högt tryck I kylsystemet. När jag öppnar locket I expansionskärlet för att fylla på så
trycker det upp och rinner over en liten mängd vatten.
I morse när jag körde till jobbet så hordes det ett mycket ljudligt "POFF" någonstans ifrån.
Inget synligt fel under huven, men man kan tänka sig att det var övertryck som trängde sig ut
genom locket I expansionskärlet.

Ska man anta att det är ett hästjobb att byta topplockspackningen?
Är det ens lönt på en motor som har gått snart 41.000 mil?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2532
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 121 times
Been thanked: 317 times

Re: Vattenförbrukning

Post by lupobupo » 01 Mar 2019 13:56

Pontstone wrote:
01 Mar 2019 11:09
Ska man anta att det är ett hästjobb att byta topplockspackningen?
Är det ens lönt på en motor som har gått snart 41.000 mil?
Nej det är inte ett hästjobb. Varför skulle det vara ett hinder att motorn gått 41000?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 81
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Vattenförbrukning

Post by Pontstone » 01 Mar 2019 14:04

Tja, vet egentligen inte om det skulle vara ett hinder, men vid någon tidpunkt så blir väl alla motorer
möra i olika avseenden.

Var kan man få tag på en anvisning om man skulle ge sig på att byta packningen?


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 81
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Vattenförbrukning

Post by Pontstone » 02 Mar 2019 21:58

Hej igen,
Jag noterar att det finns olika tjocklekar på nya topplockspackningar.
Framgår det på den gamla packningen vad det ska vara för tjocklek?
Behöver man plana toppen vid packningsbyte med "min" problematik?
Var får man tag på en arbetsbeskrivning för topplocksbyte i en Lupo 3L?

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2010
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Re: Vattenförbrukning

Post by L3upo » 02 Mar 2019 22:12

Pontstone wrote:
02 Mar 2019 21:58
Hej igen,
Jag noterar att det finns olika tjocklekar på nya topplockspackningar.
Framgår det på den gamla packningen vad det ska vara för tjocklek?
Behöver man plana toppen vid packningsbyte med "min" problematik?
Var får man tag på en arbetsbeskrivning för topplocksbyte i en Lupo 3L?
Tjockare packningar är väl när man tvingats plana toppen?
Toppen mäter du med en stållinjal på högkant och bladmått mellan.

Mät längslångsidorna och diagonalt, toleranserna kan nog någon annan fylla på med.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2532
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 121 times
Been thanked: 317 times

Re: Vattenförbrukning

Post by lupobupo » 02 Mar 2019 22:24

L3upo wrote:
02 Mar 2019 22:12
Pontstone wrote:
02 Mar 2019 21:58
Hej igen,
Jag noterar att det finns olika tjocklekar på nya topplockspackningar.
Framgår det på den gamla packningen vad det ska vara för tjocklek?
Behöver man plana toppen vid packningsbyte med "min" problematik?
Var får man tag på en arbetsbeskrivning för topplocksbyte i en Lupo 3L?
Tjockare packningar är väl när man tvingats plana toppen?
Toppen mäter du med en stållinjal på högkant och bladmått mellan.

Mät längslångsidorna och diagonalt, toleranserna kan nog någon annan fylla på med.
Det finns olika tjocklekar beroende på tolerans ifrån fabrik, du får kika på din gamla på märkningen (finns en avsats med hål som är märkningen)
Image (Bilden är lånad ifrån följande tråd: viewtopic.php?t=763&start=15
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 81
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Vattenförbrukning

Post by Pontstone » 03 Mar 2019 07:21

Aha tackar.
Vad gäller anvisningar, finns det att få tag på någonstans?

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2010
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Re: Vattenförbrukning

Post by L3upo » 03 Mar 2019 07:25

lupobupo wrote:
02 Mar 2019 22:24
L3upo wrote:
02 Mar 2019 22:12


Tjockare packningar är väl när man tvingats plana toppen?
Toppen mäter du med en stållinjal på högkant och bladmått mellan.

Mät längslångsidorna och diagonalt, toleranserna kan nog någon annan fylla på med.
Det finns olika tjocklekar beroende på tolerans ifrån fabrik, du får kika på din gamla på märkningen (finns en avsats med hål som är märkningen)
Image (Bilden är lånad ifrån följande tråd: viewtopic.php?t=763&start=15r så.
Vad menar du med tolerans från fabrik? Skulle måtten variera till den grad att man måste använda olika packningar på motorindivider?
Det måste i så fall vara enda motortillverkaren i världen som gör så.


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 81
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Vattenförbrukning

Post by Pontstone » 03 Mar 2019 07:58

Det framgår säkert av verkstadsmanualen, för den som lyckas på tag på en ...


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 81
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Vattenförbrukning

Post by Pontstone » 03 Mar 2019 11:06

Alternativt, vem i Skåne kan man anlita för att göra jobbet för en inte alltför ohemul peng?

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2010
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Re: Vattenförbrukning

Post by L3upo » 03 Mar 2019 11:36

Pontstone wrote:
03 Mar 2019 07:58
Det framgår säkert av verkstadsmanualen, för den som lyckas på tag på en ...
Det där med verkstadsmanual kan behöva kommenteras.
Såvitt jag vet så har ingen skrivit någon verkstadsmanual för Lupo 3L förutom VW själva för sina auktoriserade verkstäder.
Det är en elektronisk dokumentation och i den mån det finns på papper så är det utskrifter därifrån.

Huruvida det faktiskt gått att köpa den över disk eller inte kan jag inte svara säkert på men de flesta som har någon version har sannolikt inte köpt den där skulle jag tro... De går under namnen ElsaWin eller Erwin förresten. ;)

Med det sagt kan man resonera kring vad man egentligen behöver ur manualen för att byta topplockspackning.

Åtdragningsmoment och åtdragningsföljd för skruvarna till själva locket, absolut, men det brukar följa med en instruktion till nya packningen också.
Man behöver reda ut demontering och montering av kamdrivning med rätt inställning och eventuellt även inställning av lyftarna till spridarna.
(minns inte om man kommer åt topplocksbultarna utan att ta bort kammen).
För att ta bort kamdrivningen behöver motorn stöttas och höger motorfäste demonteras.

Vissa skruvar är sträckbultar som skall bytas varje gång, också bra att ha information om.

Hur som helst är väl detta det helt nödvändiga att ha noggranna instruktioner till.

I övrigt handlar det om att få ur kylarvätskan, montera bort insug, grenrör, bränsleledningar och lite annat smått och gott. Det kräver inte lika mycket dokumentation utan mest lite känsla för hur mycket moment små klena skruvar tål och ibland små händer. ;)

Några extra trick kan behövas för att få igång bilen efter jobbet. Som t ex hur man förfyller den mekaniska soppapumpen på toppen för att den skall börja suga ur tanken o s v.

Om ovanstående känns vanskligt kanske det är bra att be någon om hjälp. De som kan och vill hör förhoppningsvis av sig när de ser ditt rop på hjälp.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2532
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 121 times
Been thanked: 317 times

Re: Vattenförbrukning

Post by lupobupo » 03 Mar 2019 11:59

L3upo wrote:
03 Mar 2019 07:25
Vad menar du med tolerans från fabrik? Skulle måtten variera till den grad att man måste använda olika packningar på motorindivider?
Det måste i så fall vara enda motortillverkaren i världen som gör så.
Enligt VWs egna dokumentation så är det så iaf. Det skiljer bara 0.1mm mellan varje steg. och jag tycker inte det något som konstigt alls att tex kolvar och block diffar med mer än så, speciellt inte tillsammans, så jag har ingen anledning att direkt ifrågasätta sanningshalten, även om en del andra saker i dokumentationen inte stämmer.

Vad baserar du påståendet att de skulle vara den enda motortillverkaren i världen som gör så? ..
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply