Startmotor

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Startmotor

Post by Kenlay » 27 Feb 2019 06:06

Bilen har startat mycket bra under lång tid, men igår när tändningen är påslagen och hydraulpumpen gjort sin vanliga cykel innan start, fungerar ej startmotorn. Vad skall jag göra för felsökning angående att startmotorn ej går, kan det vara något relä eller säkring för startmotorn ?

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 132 times
Been thanked: 335 times

Re: Startmotor

Post by lupobupo » 27 Feb 2019 09:52

Startar bilen om du lägger i N-läget istället för S-läget?

Känns nyckeln "normal" i start-läget, eller fjädrar den inte som den brukar?

Slocknar den "gröna foten" när du trycker ner bromsen i S-läget?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 27 Feb 2019 14:54

Startprocedur som jag alltid har gjort:
sätter på tändningen i s-läge, "gröna foten" tänds, trycker ner bromsen, "gröna foten" släcks, för spaken till N-läget, vrider startnyckel och motorn har alltid startat, har aldrig startat i s-läget, konstigt eller ?
Nyckeln fjädrar tillbaka normalt i N-läget men ej i s-läget, skall den göra det ?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 27 Feb 2019 17:57

Eftersom den inte startar i S-läge och "aldrig gjort det" så behöver du kontrollera mätvärdesgrupp 025 under växellådan med typ VCDS. Är andra värdet över 85% slutar den starta i STOP, är den närmare 99% så slutar den starta helt.

OM det är så att värdena är som jag säger. Så ny kopplingscylindergivare + ny koppling inkl stödhylsa + ny kopplingsarm löser garanterat problemet. Vanligtvis är det dock bara en av dem som felar. Om givaren är gammal så hade jag börat med den förutsatt att kopplingsarmen ser hel ut. (Alltså, förutsatt att värdena är som jag skrev ovan)

Nyckeln skall fjädra tillbaka likadant oavsett om du har S eller N i, så där låter det som du har ytterligare något fel.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 28 Feb 2019 05:30

Tack för den detaljerade beskrivningen.
Skall börja med att byta kopplingscylindergivare, bilen har rullat ca 43000 mil och givaren är kanske aldrig utbytt.
När man byter givaren är det svårt och behövs några specialverktyg, finns det någon tråd här på forumet som kan vara till hjälp ?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 28 Feb 2019 09:25

Kenlay wrote:
28 Feb 2019 05:30
Tack för den detaljerade beskrivningen.
Skall börja med att byta kopplingscylindergivare, bilen har rullat ca 43000 mil och givaren är kanske aldrig utbytt.
När man byter givaren är det svårt och behövs några specialverktyg, finns det någon tråd här på forumet som kan vara till hjälp ?
Byt inte givare utan att ha plockat ner siffrorna jag pratade om. De behövs vid fortsatt felsökning. Givaren säljs inte löst hos VW, utan man får köpa hela kopplingscylindern isf. Ta en titt i denna tråden. viewtopic.php?t=1758

Du behöver göra en grundinställning av växellådan efter bytet också, så du slipper inte ifrån vcds (eller motsvarande).

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 02 Mar 2019 17:03

Jag har nu skaffat en begagnad kopplingscylinder som fungerade vid urmonteringen enligt förre ägaren.
Min ambition är och testa om det är kopplingscylindergivaren som är felaktig och se om jag kan starta bilen och flytta den.
Om detta går får jag sedan lämna in den gamla för modifiering.
Går det att byta kopplingscylindern från motorrummet ?
Måste hydraulsystemet dräneras och i så fall hur luftas det ?
Har ej vcds utan bara en enkel OBD II felkodsläsare, vilken felkod kan det vara om det är kopplingscylindergivaren, någon ?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 02 Mar 2019 17:42

Kenlay wrote:
02 Mar 2019 17:03
Min ambition är och testa om det är kopplingscylindergivaren som är felaktig och se om jag kan starta bilen och flytta den.
Går det att byta kopplingscylindern från motorrummet ?
Måste hydraulsystemet dräneras och i så fall hur luftas det ?
Har ej vcds utan bara en enkel OBD II felkodsläsare, vilken felkod kan det vara om det är kopplingscylindergivaren, någon ?
Du kan inte testa med en annan utan att göra en grundinställning. Det felet jag pratar om ger ingen felkod, utan du måste kolla på värdena jag skrev, och detta INNAN du börjar pilla på något mekaniskt.

Ja det går att byta ifrån motorrummet.
Hydraulsystemet behöver inte tömmas, men däremot skall det luftas med hjälp av luftskruven på kopplingscylindern (med kopplingen dragen).

Har du bara en enkel OBD II läsare så löser du inte detta. Du måste kunna göra en grundinställning. Utan det så kan du inte testa med en annan givare/kopplingscylinder. Antingen får du skaffa rätt grejor eller så får du be någon som kan om hjälp.

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 02 Mar 2019 18:38

"Rätt grejor" innebär ?
VCDS var kan man finna programvaran och vilket operativsystem krävs, 32- eller 64 bitars arkitektur ?
Var kan man finna en verkstadshandbok ?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 02 Mar 2019 21:41

Kenlay wrote:
02 Mar 2019 18:38
"Rätt grejor" innebär ?
VCDS var kan man finna programvaran och vilket operativsystem krävs, 32- eller 64 bitars arkitektur ?
Var kan man finna en verkstadshandbok ?
Rätt grejor innebar välfri programvara/hårdvara som stödjer kw1281 via k-line och kan göra en "basic setting" på växellådan. Det finns inget krav på just VCDS, men det är vad de flesta här har erfarenhet av (eller äldre versioner som kallades för vag-com).VCDS är bara ett alternativ. För exakta systemkrav för VCDS så kolla på tillverkarens hemsida https://ross-tech.com

Söktips för att hitta info om verkstadshandbok är erwin och elsawin.

Post Reply