Start / stop problem...

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Björn
Skruvmejselputsare
Stad:: Vetlanda
Bil: VW Lupo 3L (x 2)
Has thanked: 1 time

Start / stop problem...

Post by Björn » 19 Feb 2019 10:33

Hej, har en Lupo 3L, tillverkad juli 2000, som bråkar med startspärr och liknande, och behöver lite tips av experter för att förhoppningsvis komma vidare!

Köpte den i höstas av första ägaren!, servad på lokala VAG tills den ställdes för ett par år sedan pga rost. Bilen bör vara inkörd, gått 47000+ mil, enligt första ägaren utan annat än service och byte av bromsbelägg och stötdämpare... Så säkert lite sliten här och var.

Nu till problemet/en.

Kört lite med den, ett par hundra mil kanske, från början gick den som en dröm, enda strulet var att den endast startade i N-läget.
Sedan så började den konstra med dragläget, drog markant mer med "delbroms", och novis på robotlåda som man är så var tanken att något "slakat" till kopplingen, skruvar åt wire-justeringen, och så funkar det fint igen... Några dagar..

Nästa så börjar den bråka med att inte slå till startmotorn i N-läge heller, dock hjälpte det att dra tillbaka startnyckeln och dra växelväljaren till "stop" och tillbaka till "N", inledningsvis, nu kan jag rickla med spaken länge innan den rycker till i starten.
Samtidigt med att detta problem accelererat så har den även börjat slå av när man stannar till, typ "ECO"stopp, fast sekundsnabbt.
Nu har jag roat mig lite med att spåra symptom, men kört fast.

Tjuvar jag igång startmotorn med direkt ström på solenoiden (lura startspärren), så på S och N läge startar den till och stänger av igen efter 1-2 sekunder.
På D och R så går motorn utan att slå av igen, men försöker jag röra spaken till N eller S så stänger den av direkt!

Letat bland inläggen här efter ledtrådar och känner mig inte ett dugg klokare, mer än att en felkodsläsare vore bra, kanske.
Jag har ett par gamla interface för OBD II, men hittade, innan jag gav upp igår, inget program till LapTopen som ville kommunicera med bilen genom de kontakter jag har.

Jag vore mycket tacksam om någon erfaren Lupo-mek kan ge mig lite vägledning. Om mina symptom pekar mot någon enskild del, så har jag en identisk bil där växellådan gett upp, men roboten funkat klanderfritt.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 132 times
Been thanked: 335 times

Re: Start / stop problem...

Post by lupobupo » 19 Feb 2019 10:46

Välkommen hit!

Det är inte "startspärren" som gör att den inte startar, utan det är helt enkelt så att bilen inte ser att kriterierna som krävs för start är uppfyllda. Startnyckeln är inte kopplad till startmotorn alls, utan går bara till en ingång på växellådsdatorn som i sin tur sköter allt startade och stoppande. Dessa kriterier är fortfarande inte uppfyllda när du lurat igång motorn och bilen gör allt i sin makt för att det inte skall bli en farlig situation av det.

Felet du har gjort är att spänna på kopplingsjusteringen. Eftersom du gjort det så stämmer inte längre bilens syn på kopplingsläget. (Det hjälper inte att justera tillbaka, du måste göra grundinställningsprogrammet i växellådan för att det skall fungera som tidigare igen, eftersom den justerar 0% positionen när den ser ett nytt lägsta värde).

Om du inte har en kabel som du kan köra grundinställningar så kommer du antagligen inte så långt.

Ursprungsfelet med att den inte startar i N beror i de flesta fall på kass kopplingscylinder (givaren bak på den), det kan dock även bero på kass koppling/stödhylsa. Om du nu har en kopplingscylinder liggande så kan du juh prova med den, men även här så krävs det en grundinställning.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Björn
Skruvmejselputsare
Stad:: Vetlanda
Bil: VW Lupo 3L (x 2)
Has thanked: 1 time

Re: Start / stop problem...

Post by Björn » 19 Feb 2019 12:48

Tackar,både för välkomnandet och svaret!
Då fick jag lite stöd för senaste tankebanan att allt faktiskt kan hänga på kopplingscylindern? Eller för all del kass koppling, kanske inte är så frisk efter 47000+ mil, trots att den varit långpendlarbil alla tider.

Dock lite konfunderad att den funkade riktigt bra ett antal mil efter "bonn-justeringen" av kopplingen, för att sedan börja krångla?

"Startspärr" förstår jag faktiskt är virtuell i CPU, trots att jag mekat bil sedan K 70 var VWs "flaggskepp, och bara novis på datastyrning, föredrar att rota i bilar med brytare och förgasare egentligen..

Det jag var ute efter var vilka troliga kriterier som gör att CPU.n inte vill starta motorn. (och tjuvningen till solenoiden först o främst en snabbkoll för att säkra upp att inte startmotorn i sig var ett problem!)

Men tack igen lupobupo för tipsen, dyker det upp någon mer ide som du vill förmedla så är jag tacksam för den också!

Post Reply