Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 327
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 28 times
Been thanked: 10 times

Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by seiko » 10 Feb 2019 14:20

Har nyligen rengjort min turbos vnt. Det var skitdrygt. Gjorde den kliniskt ren i höstas men nu har den börjat gå in i limp igen vid hård acceleration...
Är det något som påverkar sotbildning? Sotar den mer om spridartätningar är dåliga? Sotar den mer/mindre om egr är urkopplad/pluggad? Kan jag få ner sotet med en chippning?
Jag servar enligt servicelampan och byter det man ska.
Jag trycker på gaspedalen rejält när jag kör. Fullgasaccelererar i stort sett jämt. Iallafall på första två växlarna. på trean så går den in i limp om man håller pedalen i botten ända till 100kmh.
Är det något som ni märkt förbättrar sotbildning?
Bilen har gått ca 15000mil.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 327
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 28 times
Been thanked: 10 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by seiko » 10 Feb 2019 14:22

Steg 1 i felsökning är att få tag i en bra och rättvisande laddtrycksmätare och se om den verkligen varnar rätt. Kanske tryckgivaren är kass?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2156
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 131 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by irover » 10 Feb 2019 15:04

Det är inte sot som sätter igen turbon det är rost. Huset är i gjutgods. Tog du loss plattan i botten och slipade (knackade) bort rosten där? Det sväller nåmligen under och då trycker plattan mot vingarna och låser fast dem.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2493
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 112 times
Been thanked: 305 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by lupobupo » 10 Feb 2019 15:27

seiko wrote:
10 Feb 2019 14:20
Har nyligen rengjort min turbos vnt. Det var skitdrygt. Gjorde den kliniskt ren i höstas men nu har den börjat gå in i limp igen vid hård acceleration...
Limp kan du får både på för högt och för lågt laddtryck. Behöver inte vara VNTn som krånglar. Går spjället lätt när du rör det för hand? Jag vet att du har VCDS, vilken av felkoderna får du?

Vid den körstilen som du har så skall du inte få några problem med för mycket sot om allt är helt
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 762
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 50 times
Been thanked: 37 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by RiseAndShine » 12 Feb 2019 01:44

seiko wrote:
10 Feb 2019 14:20
Är det något som ni märkt förbättrar sotbildning?
Tanka RME och/ eller HVO för det ger bättre och renare förbränning än fossil diesel.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2156
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 131 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by irover » 12 Feb 2019 18:08

RiseAndShine wrote:
12 Feb 2019 01:44
seiko wrote:
10 Feb 2019 14:20
Är det något som ni märkt förbättrar sotbildning?
Tanka RME och/ eller HVO för det ger bättre och renare förbränning än fossil diesel.
Spelar ingen roll det är inte sotet. Kondens ger rost ger kärvande vnt. Kör fort och långt så funkar det bättre.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 327
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 28 times
Been thanked: 10 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by seiko » 12 Feb 2019 18:23

irover wrote:
10 Feb 2019 15:04
Det är inte sot som sätter igen turbon det är rost. Huset är i gjutgods. Tog du loss plattan i botten och slipade (knackade) bort rosten där? Det sväller nåmligen under och då trycker plattan mot vingarna och låser fast dem.
Tog isär rubbet och gjorde kliniskt rent. Enda jag såg var sot. Ugnsrengöring och mässings borste. Var ingen rost alls vad jag minns. Finns repsats med alla rörliga delar för vnt mekanismen från Tyskland för 1500. Ska kolla vilka koder som dyker upp nu!


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 327
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 28 times
Been thanked: 10 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by seiko » 12 Feb 2019 19:03

Armén går tungt.
Charge pressure control valve above upper limit 17965
Mass or air flow circ range/performance 16485

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2156
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 131 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by irover » 12 Feb 2019 19:09

Som sagt lyfte du den tjocka plattan i botten på turbinhuset? Det är den som klämmer mot vingarna
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 327
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 28 times
Been thanked: 10 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by seiko » 12 Feb 2019 21:34

irover wrote:
12 Feb 2019 19:09
Som sagt lyfte du den tjocka plattan i botten på turbinhuset? Det är den som klämmer mot vingarna
Har du någon bild på det du refererar till? Jag tog tyvärr Inga bilder. Tog bort turbinhus från lagerkropp. Tog isär allt som hade att göra med vnt på turbinhus och putsade rent allt. Enda som är kvar på lagerkroppen är väl armen som påverkar spjällen?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2156
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 131 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by irover » 12 Feb 2019 23:44

Kvar i turbinhuset i gjutjärn är en tjock platta som kan plockas ur. Det är inte plattan som vingarna sitter i. Bakom sväller rosten och trycker plattan mot vingarna. Det spelar ingen roll då hur mycket du rengjort vnt och mekanismen för när du drar ihop det med de tre skruvarna så kläms vingarna åt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 327
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 28 times
Been thanked: 10 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by seiko » 13 Feb 2019 13:42

Jag lär nog ta ur det igen hur som helst. Hur tråkigt det än är. Allt gick jättelikt efter ihopsättning vill jag tillägga. Nu gör det inte det. Det har inte fastnat men går väldigt trögt.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 327
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 28 times
Been thanked: 10 times

Re: Vad hos en lupomotor påverkar sotbildning?

Post by seiko » 13 Feb 2019 17:43

irover wrote:
12 Feb 2019 23:44
Kvar i turbinhuset i gjutjärn är en tjock platta som kan plockas ur. Det är inte plattan som vingarna sitter i. Bakom sväller rosten och trycker plattan mot vingarna. Det spelar ingen roll då hur mycket du rengjort vnt och mekanismen för när du drar ihop det med de tre skruvarna så kläms vingarna åt.
Jag kommer inte ihåg ärligt talat. Men något galet är det när det inte fungerar.

Post Reply