HVO(Biodiesel)

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 55 times
Been thanked: 39 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 19 Feb 2019 07:37

L3upo wrote:
18 Feb 2019 23:45
RiseAndShine wrote:
18 Feb 2019 22:35

Siffrorna på 10,3 miljarder ton koldioxid från Kina är som sagt de nationella (där även exporten ingår) och som för landet blir en del högre tack vare ett stort handelsöverskott (mer export än import).

För Sveriges del är de konsumtionbaserade siffrorna inte direkt vackra för de är ungefär dubbelt så höga som de nationella (som är den mer officiellt använda siffran), och därför något som bl a politiker gärna talar tyst om.
Hoho, en sådan mental dikeskörning kan bara inte lämnas okommenterad...
Tramset med konsumtionsbaserade utsläpp är som sagt en desperat lek med siffror från bakåtsträvare.
Om Apple lanserar en uppdaterad smartphone på samma hårdvaruplattform men elegantare mjukvara så ökar priset och därmed utsläppen enligt konsumtionsmodellen. Priset blir högre och multipliceras med nationella faktorer men det har ingenting med någon ökad miljöpåverkan att göra. Det är inte ens säkert att mjukvaran som laddas på vid tillverkningen är utvecklad i Kina. Hur mycket mjukvara tål jordklotet...?

Än värre blir det om man betraktar att produkter med god design, vackert formgivna alltså, OCKSÅ driver utsläppen genom sitt högre pris.
Den modellen belönar att importera billigt skit framför kvalitet och det värsta av allt, den saknar helt värde när det gäller att påverka genom att driva andra beteenden än att helt sluta konsumera.

De nationella (territoriella) måtten är det enda som påverkas av nationella policys och som går att beräkna någon form av verklig påverkan av.
Marknadsekonomin löser då problemet eftersom de tvingas lova saker på ett sagokonvent i Paris som gör att de får se om sitt eget hus.

Det jag ville ha sagt med de konsumtionsbaserade utsläppen är att de är en realitet som det behöver tas hänsyn om man menar något med sitt klimatarbete. Men det må vara hänt att man inte beräknar helt rätt med dessa utsläpp, men samtidigt blir det ändå fel om man inte räknar med vilka utsläpp landet orsakar i andra länder genom import och utrikesresor. Hur fel det kan bli är följande exempel på:

"Med klimatmålens nuvarande form ser det till exempel ut som att vi lyckas bättre med utsläppsminskningarna om vi ökar vår livsmedelsimport än om vi äter mat producerad i Sverige, eftersom utsläppen utanför Sverige inte ingår i mätningarna. Samma problematik gäller för våra resor – just nu får vi bättre utsläppsstatistik om vi flyger till New York än om vi väljer att resa med buss i Sverige."

"Visste du att det på pappret ser bättre ut för klimatet att äta en köttbit från Brasilien än att äta bönor från Öland?"

Se https://www.naturskyddsforeningen.se/minskautslappen

Mental dikeskörning och trams på riktigt är det om man anser att de konsumtionsbaserade utsläppen av koldioxid på runt 100 miljoner ton per år, bara är att plocka bort och inte låtsas om. Sedan kan säkert beräkningarnas säkerhet förbättras, men även om det "bara" är hälften som stämmer i verkligheten, alltså 50 miljoner ton, är det ändå illa nog och fortfarande ett stort skäl till att agera. Man behöver med andra ord beräkna vilka utsläpp av koldioxid som landet orsakar var de än kommer ifrån och räkna ihop dessa.
Bensinupproret 3.0 : )

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 172 times
Been thanked: 198 times

Post by L3upo » 19 Feb 2019 07:53

RiseAndShine wrote:
19 Feb 2019 07:37
Det jag ville ha sagt med de konsumtionsbaserade utsläppen är att de är en realitet som det behöver tas hänsyn om man menar något med sitt klimatarbete. Men det må vara hänt att man inte beräknar helt rätt med dessa utsläpp, men samtidigt blir det ändå fel om man inte räknar med vilka utsläpp landet orsakar i andra länder genom import och utrikesresor. Hur fel det kan bli är följande exempel på:

"Med klimatmålens nuvarande form ser det till exempel ut som att vi lyckas bättre med utsläppsminskningarna om vi ökar vår livsmedelsimport än om vi äter mat producerad i Sverige, eftersom utsläppen utanför Sverige inte ingår i mätningarna. Samma problematik gäller för våra resor – just nu får vi bättre utsläppsstatistik om vi flyger till New York än om vi väljer att resa med buss i Sverige."

"Visste du att det på pappret ser bättre ut för klimatet att äta en köttbit från Brasilien än att äta bönor från Öland?"

Mental dikeskörning och trams på riktigt är det om man anser att de konsumtionsbaserade utsläppen av koldioxid på runt 100 miljoner ton per år, bara är att plocka bort och inte låtsas om. Sedan kan säkert beräkningarnas säkerhet förbättras, men även om det "bara" är hälften som stämmer i verkligheten, alltså 50 miljoner ton, är det ändå illa nog och fortfarande ett stort skäl till att agera. Man behöver med andra ord beräkna vilka de totala utsläppen av koldioxid är från hela landet.
Märkligt detta, du har verkligen inte förstått hur modellerna fungerar va?
Möjligen beror det på att du söker "sanningen" hos dina aktivistvänner på Naturskyddsföreningen men du har fullständigt missförstått hur modellerna fungerar och jagar konspirationsteorier om att "politiker inte pratar om" dina fakesiffror. Det är inte en mätning som kan förfinas, det är en skattning tagen rakt ur luften där ekonomiska värden översätts rakt av till utsläpp utan någon hänsyn till vad man faktiskt köpt.

Sanningen är att med nationella siffror är varenda gram förbränt kol med i kalkylen. De glöms inte alls bort men räknas där de går att mäta inom en region eller ett land. Summan av samtliga nationella utsläpp utgör den globala.

Drivet av kolfobikerna i Naturskyddsföreningen försöker du fördela en nationell siffra på köpande nationer men utan koppling till produktion av såväl energi som råvaror, en siffra som saknar förankring i verkligheten. Tack och lov används inte falsariet av några seriösa debattörer.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 19 Feb 2019 08:29

En påminnelse bara, den svenska "klimatpolitiken" bygger på att vi gör rader av meningslösa uppoffringar som ren plakatpolitik under vanföreställningen att vi "går före" och "visar vägen".
Regeringspartier som på allvar diskuterar om virkestransporter ut ur skogen skall tvingas över på järnväg (!!!!) utgår från att nationer som Kina skall imponeras och "klimat"-beskatta sin inhemska produktion så att den blir kommersiellt ointressant för omvärlden.
Vi använder hundratals miljoner skattepengar till att stödfinansiera import av skitiga kinesiska elcyklar i hopp om att Kina skall, tja vadå? Skatta sönder sin elcykelproduktion??

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 143 times

Post by irover » 19 Feb 2019 10:12

Och glöm inte sopsorteringen. Jag lägger papper och plast i två olika fack men dom kör det i samma brännugn när det når värmeverket. Jag känner mig kränkt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 19 Feb 2019 10:22

irover wrote:
19 Feb 2019 10:12
Och glöm inte sopsorteringen. Jag lägger papper och plast i två olika fack men dom kör det i samma brännugn när det når värmeverket. Jag känner mig kränkt.
Som din vän blir jag omedelbart sekundärkränkt, det nya normala. :D

Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Post by Paul3L » 19 Feb 2019 11:43

irover wrote:
De kann göra med sopen va de vill. Vi sorterar för det är den billigaste varianten, det kostar mer att få hämtat sop som inte är sorterad.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 24 times

Post by Paul3L » 19 Feb 2019 11:47

L3upo wrote:
19 Feb 2019 10:22
irover wrote:
Som din vän blir jag omedelbart sekundärkränkt, det nya normala. :D
Jag känner mig kränkt över hele kränkhetskulturen. :lol:
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Been thanked: 143 times

Post by irover » 19 Feb 2019 13:32

Usch nu blev jag tertiärkränkt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Mats Olsson
Skiftnyckelslangare
Stad:: Lund
Bil: 2*A2 + Lupo
Has thanked: 32 times

Post by Mats Olsson » 19 Feb 2019 18:53

irover wrote:
19 Feb 2019 13:32
Ni behöver byta kränkningshämmarna. De har uppenbarligen gjort sitt

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 19 Feb 2019 19:03

L3upo wrote:
19 Feb 2019 00:07
RiseAndShine wrote:
18 Feb 2019 21:13

Nu är det ju just levande, kännande djur av kött och blod och inte döda ting, som diskuteras. "Tänkte inte på det..." ;) :P
Så de levande tänkande djuren av kött och blod som förgiftas i miljövidrig utvinning av sällsynta jordartsmetaller för tillverkning av vindkraftverk räknas inte in alltså? Finns det någon mer artspecifik lista på onda och goda djur?

Räknas de levande barnen av kött och blod som sliter i koboltgruvorna till de onda djuren då eller hur får du ihop det? Det låter ju ... rätt cyniskt i så fall men det går ju inte att garantera 100% frihet från barnarbete i de importerade varorna...

Godhetssignalisterna har bråda dagar 2019

Nu är det ju HVO som är trådens ämne, även om det så klart är viktigt med t ex gruvbrytningens påverkan på omvärlden.

perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Been thanked: 52 times

Post by perA2 » 19 Feb 2019 19:36

irover wrote:
19 Feb 2019 13:32
Om man blir halvt kvartärkränkt, är det detsamma som Mee too eller E= m(c)2

/perA2

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 19 Feb 2019 19:59

L3upo wrote:
18 Feb 2019 23:57
RiseAndShine wrote:
18 Feb 2019 22:06

HVO behöver nödvändigtvis inte vara gjort på slaktavfall, men jag vet att det till stor del kan vara det.
Nu är det inte jag som orsakat deras eventuella lidande för att jag ville ha kött, trots att jag hade klarat
mig på annan föda. Det är bättre att ta tillvara det som blivit över till något vettigt. Att det skulle födas upp mer djur tack vare ökad efterfrågan HVO är inte troligt.

Vilket självbedrägeri.
Visst blir livet vackert när man får rulla sitt papper och spela strutfotboll men särskilt konsekvent är det ju inte.

Självklart påverkar tillverkningen av såväl HVO som biogasen du eldar på jobbet tillgången till råvara. Om det inte gick att röta avfallet till gas eller göra motorbränsle på annat sätt skulle alternativet med all sannolikhet innebära en dyrare avfallshantering. Du subventionerar således dödsfabrikerna genom att betala för avfallet i raffinerad form och vips är du medskyldig i det köttindustriella komplexet, bra jobbat där.

Med ditt resonemang om att just din konsumtion saknar betydelse blir det helt ok att äta nötkött (mjölkkorna finns ju ändå och kalvar behövs för att få igång mjölkproduktionen till glass) eller hönskött (hönan är en överskottsprodukt från äggfabrikerna som ju ändå finns).

Nej, det är inte fråga självbedrägeri utan om ett högst medvetet val (att tanka HVO) och då baserat på flera olika faktorer. Min slutsats är att HVO (utan palmolja och biprodukten PFAD) är det minst dåliga att använda om man kan välja mellan det och fossil diesel.

Även vid tillverkning av biogas kan det användas slaktavfall, men det är samma med detta som med HVO, att fördelarna överväger gentemot fossila drivmedel.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 20 Feb 2019 06:33

L3upo wrote:
19 Feb 2019 07:53
RiseAndShine wrote:
19 Feb 2019 07:37

Mental dikeskörning och trams på riktigt är det om man anser att de konsumtionsbaserade utsläppen av koldioxid på runt 100 miljoner ton per år, bara är att plocka bort och inte låtsas om. Sedan kan säkert beräkningarnas säkerhet förbättras, men även om det "bara" är hälften som stämmer i verkligheten, alltså 50 miljoner ton, är det ändå illa nog och fortfarande ett stort skäl till att agera. Man behöver med andra ord beräkna vilka de totala utsläppen av koldioxid är från hela landet.
Märkligt detta, du har verkligen inte förstått hur modellerna fungerar va?
Möjligen beror det på att du söker "sanningen" hos dina aktivistvänner på Naturskyddsföreningen men du har fullständigt missförstått hur modellerna fungerar och jagar konspirationsteorier om att "politiker inte pratar om" dina fakesiffror. Det är inte en mätning som kan förfinas, det är en skattning tagen rakt ur luften där ekonomiska värden översätts rakt av till utsläpp utan någon hänsyn till vad man faktiskt köpt.

Sanningen är att med nationella siffror är varenda gram förbränt kol med i kalkylen. De glöms inte alls bort men räknas där de går att mäta inom en region eller ett land. Summan av samtliga nationella utsläpp utgör den globala.

Drivet av kolfobikerna i Naturskyddsföreningen försöker du fördela en nationell siffra på köpande nationer men utan koppling till produktion av såväl energi som råvaror, en siffra som saknar förankring i verkligheten. Tack och lov används inte falsariet av några seriösa debattörer.

Är det så illa med de aktuella beräkningarna så som det beskrivs ovan, gäller det att få dem bra, och detta med tanke på den av svenska riksdagens antagna s k generationsmål och som definieras på följande sätt:

"Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade miljö- och hälsoproblem utanför Sveriges gränser."

Se https://www.naturvardsverket.se/Miljoar ... ionsmalet/

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 20 Feb 2019 07:14

Ett politiskt mål mest styrt av storhetsvansinne framför kunskap. Mest en indikation på politikers bedrövliga okunskap drivet av ohederliga agendor.
Glöm det där alltså, det finns inte ens förutsättningar för att mäta framgången.
Nu gäller det att rida igenom vansinnet tills verkligheten tvingar makten att låtsas att de aldrig sagt allt trams de hasplat ur sig de senaste 20 åren.
Lite som den svenska skogsdöden eller säldöden i Östersjön.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 20 Feb 2019 22:16

Aktuellt pris på HVO 100 är 16,97 kr/ liter och 15,84 kr/ liter på vanlig diesel (B05) på närliggande Qstar. Det ger ett merpris på ca 40 kr på en full tank i Lupon. Tur att HVO 100 är befriat från energi- och koldioxidskatt. Skattefritt känns ändå bra, trots priset! :P

Post Reply