HVO(Biodiesel)

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 53 times
Been thanked: 38 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 17 Feb 2019 23:15

irover wrote:
16 Feb 2019 09:44
Hur mycket släpper kommuniststaten Kina ut?
"Kina är det land som släpper ut mest växthusgaser globalt sett. De står för en fjärdedel av de globala koldioxidutsläppen." Närmare bestämt 10,3 miljarder ton. Men eftersom Kina tillverkar och exporterar väldigt mycket till andra länder, ingår även andra länders utsläpp i denna siffra.
Se http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/k ... ar-snabbt/
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Post by Paul3L » 18 Feb 2019 00:18

RiseAndShine wrote:
17 Feb 2019 23:01
Överdrivet köttätande som ofta är fallet nu för tiden, är förutom ökad risk för sjukdomar, även en enorm belastning på miljö och klimat. Dessutom orsakar det ett stor lidande i djurfabrikerna.
Det är inte köttätandet som orsaker stor lidande i djurfabrikerna. Det är hur man hanterar djur i djurfabrikerna som orsaker stor lidande. Det finns faktisk lokalt producerade och lokalt slaktade djur - skillnaden är priset och kvalitén.
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 18 Feb 2019 02:14

Paul3L wrote:
18 Feb 2019 00:18
RiseAndShine wrote:
17 Feb 2019 23:01
Överdrivet köttätande som ofta är fallet nu för tiden, är förutom ökad risk för sjukdomar, även en enorm belastning på miljö och klimat. Dessutom orsakar det ett stor lidande i djurfabrikerna.
Det är inte köttätandet som orsaker stor lidande i djurfabrikerna. Det är hur man hanterar djur i djurfabrikerna som orsaker stor lidande. Det finns faktisk lokalt producerade och lokalt slaktade djur - skillnaden är priset och kvalitén.

Tyvärr är det ofta priset som får styra när konsumenten väljer kött, vilket innebär att det blir djuren som får betala priset istället. Men någon garanti till 100 % kan ju inte lämnas ens för att lokalt uppfödda och lokalt slaktade djur, inte utsatts för onödigt lidande och att djurskyddslagen följts. Lättast är egentligen att hoppa över köttet helt på tallriken, för då slipper man undra.

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Post by L3upo » 18 Feb 2019 05:52

RiseAndShine wrote:
17 Feb 2019 23:15
irover wrote:
16 Feb 2019 09:44
Hur mycket släpper kommuniststaten Kina ut?
"Kina är det land som släpper ut mest växthusgaser globalt sett. De står för en fjärdedel av de globala koldioxidutsläppen." Närmare bestämt 10,3 miljarder ton. Men eftersom Kina tillverkar och exporterar väldigt mycket till andra länder, ingår även andra länders utsläpp i denna siffra.
Konsumptionsbaserad utsläppsmodell är aktivisterna favorit, en sista livlina för att fortsätta skuldbelägga de som har liten och minskande påverkan på helheten för att förmå dom sluta konsumera helt.
Den är dock inte mätt utan skattad från importvärde multiplicerat med nationella faktorer. Trams alltså.

Länken stöder inte påståendet utan handlar om territoriella utsläpp.

Ridå

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 18 Feb 2019 07:29

RiseAndShine wrote:
18 Feb 2019 02:14
Paul3L wrote:
18 Feb 2019 00:18

Tyvärr är det ofta priset som får styra när konsumenten väljer kött, vilket innebär att det blir djuren som får betala priset istället. Men någon garanti till 100 % kan ju inte lämnas ens för att lokalt uppfödda och lokalt slaktade djur, inte utsatts för onödigt lidande och att djurskyddslagen följts. Lättast är egentligen att hoppa över köttet helt på tallriken, för då slipper man undra.
Krösa-Maja-strategi.
Att drivas av rädsla och inte lita på lagstiftning leder till en del andra konsekvenser för den som orkar tänka färdigt tanken.
Biogasbuss går bort, vindkraft, elbilar och elcyklar också. Ingen kan garantera att brytning av de sällsynta jordartsmetallerna sker sker på 100% korrekt sätt eller att inga barn varit inblandade i koboltbrytningen.
Där försvann även tåg eftersom ingen till 100% kan garantera ursprunget på den el vi importerar under de allt vanligare perioderna av politiskt orkestrerad effektbrist. Då är det lättast att helt undvika tåg och buss. :D

Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Post by Paul3L » 18 Feb 2019 11:20

L3upo wrote:
18 Feb 2019 07:29
Krösa-Maja-strategi.
Varför köpa nånting importerad?
Det finns en stor risk att det är social dumping som styr lönarna där folk jobbar med att hösta grönt.
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 18 Feb 2019 21:13

L3upo wrote:
18 Feb 2019 07:29
RiseAndShine wrote:
18 Feb 2019 02:14

Krösa-Maja-strategi.
Att drivas av rädsla och inte lita på lagstiftning leder till en del andra konsekvenser för den som orkar tänka färdigt tanken.
Biogasbuss går bort, vindkraft, elbilar och elcyklar också. Ingen kan garantera att brytning av de sällsynta jordartsmetallerna sker sker på 100% korrekt sätt eller att inga barn varit inblandade i koboltbrytningen.
Där försvann även tåg eftersom ingen till 100% kan garantera ursprunget på den el vi importerar under de allt vanligare perioderna av politiskt orkestrerad effektbrist. Då är det lättast att helt undvika tåg och buss. :D

Nu är det ju just levande, kännande djur av kött och blod och inte döda ting, som diskuteras. "Tänkte inte på det..." ;) :P

Mats Olsson
Skiftnyckelslangare
Stad:: Lund
Bil: 2*A2 + Lupo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 7 times

Post by Mats Olsson » 18 Feb 2019 21:32

RiseAndShine wrote:
18 Feb 2019 21:13
Nu är det ju just levande, kännande djur av kött och blod och inte döda ting, som diskuteras. "Tänkte inte på det..." ;) :P
Men hur tänker du när du kör på HVO? Det är ju gjort av slaktavfałl. Har du kollat att de kännande djuren av kött och blod nte led innan de blev till HVO?

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 18 Feb 2019 22:06

Mats Olsson wrote:
18 Feb 2019 21:32
RiseAndShine wrote:
Men hur tänker du när du kör på HVO? Det är ju gjort av slaktavfałl. Har du kollat att de kännande djuren av kött och blod nte led innan de blev till HVO?

HVO behöver nödvändigtvis inte vara gjort på slaktavfall, men jag vet att det till stor del kan vara det.
Nu är det inte jag som orsakat deras eventuella lidande för att jag ville ha kött, trots att jag hade klarat
mig på annan föda. Det är bättre att ta tillvara det som blivit över till något vettigt. Att det skulle födas upp mer djur tack vare ökad efterfrågan HVO är inte troligt.

Mats Olsson
Skiftnyckelslangare
Stad:: Lund
Bil: 2*A2 + Lupo
Has thanked: 32 times
Been thanked: 7 times

Post by Mats Olsson » 18 Feb 2019 22:24

RiseAndShine wrote:
18 Feb 2019 22:06
HVO behöver nödvändigtvis inte vara gjort på slaktavfall, men jag vet att det till stor del kan vara det.
Nu är det inte jag som orsakat deras eventuella lidande för att jag ville ha kött, trots att jag hade klarat
mig på annan föda. Det är bättre att ta tillvara det som blivit över till något vettigt. Att det skulle födas upp mer djur tack vare ökad efterfrågan HVO är inte troligt.
Jag väljer i alla fall veganalternativet RME för att vara på den säkra sidan. Inget kännande djur av kött och blod ska kunna beskylla mig för att ha tankat med deras släktingar. Så jag är godast.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 18 Feb 2019 22:35

L3upo wrote:
18 Feb 2019 05:52
RiseAndShine wrote:
17 Feb 2019 23:15

Konsumptionsbaserad utsläppsmodell är aktivisterna favorit, en sista livlina för att fortsätta skuldbelägga de som har liten och minskande påverkan på helheten för att förmå dom sluta konsumera helt.
Den är dock inte mätt utan skattad från importvärde multiplicerat med nationella faktorer. Trams alltså.

Ridå

Siffrorna på 10,3 miljarder ton koldioxid från Kina är som sagt de nationella (där även exporten ingår) och som för landet blir en del högre tack vare ett stort handelsöverskott (mer export än import).

För Sveriges del är de konsumtionbaserade siffrorna inte direkt vackra för de är ungefär dubbelt så höga som de nationella (som är den mer officiellt använda siffran), och därför något som bl a politiker gärna talar tyst om.

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 18 Feb 2019 22:45

Mats Olsson wrote:
18 Feb 2019 22:24
RiseAndShine wrote:
Jag väljer i alla fall veganalternativet RME för att vara på den säkra sidan. Inget kännande djur av kött och blod ska kunna beskylla mig för att ha tankat med deras släktingar. Så jag är godast.

Glöm inte att räkna med alla rapsbaggar, andra insekter och maskar som dött när man besprutat och haft andra aktiviteter för sig på odlingsmarken. Så veganalternativ med RME? Nja... :)

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 18 Feb 2019 23:45

RiseAndShine wrote:
18 Feb 2019 22:35
L3upo wrote:
18 Feb 2019 05:52

Ridå

Siffrorna på 10,3 miljarder ton koldioxid från Kina är som sagt de nationella (där även exporten ingår) och som för landet blir en del högre tack vare ett stort handelsöverskott (mer export än import).

För Sveriges del är de konsumtionbaserade siffrorna inte direkt vackra för de är ungefär dubbelt så höga som de nationella (som är den mer officiellt använda siffran), och därför något som bl a politiker gärna talar tyst om.
Hoho, en sådan mental dikeskörning kan bara inte lämnas okommenterad...
Tramset med konsumtionsbaserade utsläpp är som sagt en desperat lek med siffror från bakåtsträvare.
Om Apple lanserar en uppdaterad smartphone på samma hårdvaruplattform men elegantare mjukvara så ökar priset och därmed utsläppen enligt konsumtionsmodellen. Priset blir högre och multipliceras med nationella faktorer men det har ingenting med någon ökad miljöpåverkan att göra. Det är inte ens säkert att mjukvaran som laddas på vid tillverkningen är utvecklad i Kina. Hur mycket mjukvara tål jordklotet...?

Än värre blir det om man betraktar att produkter med god design, vackert formgivna alltså, OCKSÅ driver utsläppen genom sitt högre pris.
Den modellen belönar att importera billigt skit framför kvalitet och det värsta av allt, den saknar helt värde när det gäller att påverka genom att driva andra beteenden än att helt sluta konsumera.

De nationella (territoriella) måtten är det enda som påverkas av nationella policys och som går att beräkna någon form av verklig påverkan av.
Marknadsekonomin löser då problemet eftersom de tvingas lova saker på ett sagokonvent i Paris som gör att de får se om sitt eget hus.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 18 Feb 2019 23:57

RiseAndShine wrote:
Mats Olsson wrote:
18 Feb 2019 21:32

Vilket självbedrägeri.
Visst blir livet vackert när man får rulla sitt papper och spela strutfotboll men särskilt konsekvent är det ju inte.

Självklart påverkar tillverkningen av såväl HVO som biogasen du eldar på jobbet tillgången till råvara. Om det inte gick att röta avfallet till gas eller göra motorbränsle på annat sätt skulle alternativet med all sannolikhet innebära en dyrare avfallshantering. Du subventionerar således dödsfabrikerna genom att betala för avfallet i raffinerad form och vips är du medskyldig i det köttindustriella komplexet, bra jobbat där.

Med ditt resonemang om att just din konsumtion saknar betydelse blir det helt ok att äta nötkött (mjölkkorna finns ju ändå och kalvar behövs för att få igång mjölkproduktionen till glass) eller hönskött (hönan är en överskottsprodukt från äggfabrikerna som ju ändå finns).

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 19 Feb 2019 00:07

RiseAndShine wrote:

Så de levande tänkande djuren av kött och blod som förgiftas i miljövidrig utvinning av sällsynta jordartsmetaller för tillverkning av vindkraftverk räknas inte in alltså? Finns det någon mer artspecifik lista på onda och goda djur?

Räknas de levande barnen av kött och blod som sliter i koboltgruvorna till de onda djuren då eller hur får du ihop det? Det låter ju ... rätt cyniskt i så fall men det går ju inte att garantera 100% frihet från barnarbete i de importerade varorna...

Godhetssignalisterna har bråda dagar 2019

Post Reply