HVO(Biodiesel)

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2010
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 23 Feb 2019 07:17

Paul3L wrote:
23 Feb 2019 00:17
L3upo wrote:
21 Feb 2019 22:40
Redan idag finns det inget som slår priset på laddning av elbilar på stan. Oslagbart det högsta priset de kan få ut för energin.
Motsvarar ett dieselpris på 25-50 kronor/liter.
Hyundai Kona Electric - 64 kWh, 485 km. Bee Mer laddabonnemang - 2,50 kr per kWh (Bee)

Hyundai Kona Electric : 64 kWh x 2,50 kr/kWh = 160 kr : 485 km ~ 0,33 kr/km
Volkswagen Lupo 3L : 3 l x 15,74 kr/l = 47,22 kr : 100 km ~ 0,47 kr/km
Dom där siffrorna kan du inte räkna med i praktiken för elbilen. I verklig körning kommer man betydligt kortare, speciellt vintertid när bilen skall värmas.
Eon tar dessutom 4,50-5,00 kr/kWh utmed stora vägar och med faktisk förbrukning ger det uppåt 10 kr/mil vintertid även för småbilar.

Åker man till P-hus för att ladda tillkommer parkeringsavgifter och låter man bilen stå kvar efter laddning på Teslas supercharger kostar det över 500 i timmen om det är kö.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2010
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 23 Feb 2019 10:57

L3upo wrote:
23 Feb 2019 07:17
Dom där siffrorna kan du inte räkna med i praktiken för elbilen. I verklig körning kommer man betydligt kortare, speciellt vintertid när bilen skall värmas.
Eon tar dessutom 4,50-5,00 kr/kWh utmed stora vägar och med faktisk förbrukning ger det uppåt 10 kr/mil vintertid även för småbilar.

Åker man till P-hus för att ladda tillkommer parkeringsavgifter och låter man bilen stå kvar efter laddning på Teslas supercharger kostar det över 500 i timmen om det är kö.
Gå in på https://abetterrouteplanner.com/ så kan du knappa in elbilsmodell, utetemp och vind för att se hur långt man verkligen kommer.
De allra flesta landar norr om 2 kWh/mil under det kalla halvåret (eller det varma om bilen har AC).

Som bonus kan man få en bild av hur resan går till i praktiken, alltså hur tjock bok man måste ha med för att sysselsätta sig medan man laddar... ;)
Screen Shot 2019-02-23 at 10.46.19.png
Screen Shot 2019-02-23 at 10.46.19.png (1.24 MiB) Viewed 363 times
Då valde jag en Renault Zoe med det enda batteri som finns på begagnatmarknaden och väderförhållanden som gällde i går, 22 februari.
2,51kWh/mil. Det går inte att välja dubbdäck så i praktiken blir räckvidden kanske ytterligare lite kortare.
Bilen är då nästan tom vid ankomst och jag kan inte ladda under besöket så jag borde lägga mer tid på uppvägen så att jag tar mig ut ur Stockholm utan räddviddsångest. De första 8 milen måste jag för övrigt hålla max 80km/h.

Resan är inte helt olik hur man reste för 200 år sedan då man stannade på värdshus för att hästarna skulle vila och vattnas...

Samma resa med Audi A2 tog 2 timmar och 20 minuter varav 4 minuter gick åt för omvägen till RME-macken för att fylla på 200kWh flytande energi.
Milkostnaden för soppa blev då 4,60 och jag kunde ha precis hur mycket värme i bilen som helst.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2010
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 23 Feb 2019 11:07

När signalen piper och tanksymbolen tänds i A2:an har jag lika mycket räckvidd kvar som en fulladdad Zoe.
Även det en intressant spaning.

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 127
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 23 Feb 2019 12:49

Jag tycker man ska planera för rejäla behov, samma grej som med lupon.
Vi kör kanske till Stockholm en gång om året - semestertids på sommaren.

Vi kör langt oftare till Malmö och Köpenhamn. Med en Hyundai Kona Electric ser resan ut såhär:
Hyundai_Kona_Electric.jpg
Hyundai_Kona_Electric.jpg (61.49 KiB) Viewed 348 times
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 127
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 23 Feb 2019 12:59

En Renault Zoe:
Renault_Zoe.jpg
Renault_Zoe.jpg (67.27 KiB) Viewed 344 times
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 127
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 23 Feb 2019 13:08

Och nu samma inställningar för Hyundai Kona Electric som för Renault Zoe (max 110 km/h):
Hyundai_Kona_Electric.jpg
Hyundai_Kona_Electric.jpg (68.14 KiB) Viewed 343 times
Det är inte 480 km på 100% laddning, men det är inte tokigt heller.
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 127
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 23 Feb 2019 17:21

L3upo wrote:
23 Feb 2019 10:57
Gå in på https://abetterrouteplanner.com/
Tack för länken. :)
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2186
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 137 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by irover » 23 Feb 2019 17:54

Paul3L wrote:
23 Feb 2019 12:49
Jag tycker man ska planera för rejäla behov, samma grej som med lupon.
Vi kör kanske till Stockholm en gång om året - semestertids på sommaren.

Vi kör langt oftare till Malmö och Köpenhamn. Med en Hyundai Kona Electric ser resan ut såhär:
Hyundai_Kona_Electric.jpg
En procent förbrukning mellan Karlshamn och Malmö? :lol:
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2010
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 23 Feb 2019 17:57

irover wrote:
23 Feb 2019 17:54
Paul3L wrote:
23 Feb 2019 12:49
Jag tycker man ska planera för rejäla behov, samma grej som med lupon.
Vi kör kanske till Stockholm en gång om året - semestertids på sommaren.

Vi kör langt oftare till Malmö och Köpenhamn. Med en Hyundai Kona Electric ser resan ut såhär:
Hyundai_Kona_Electric.jpg
En procent förbrukning mellan Karlshamn och Malmö? :lol:
Duracell... :D

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 127
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 21 times
Been thanked: 6 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 23 Feb 2019 18:50

22 min för snabbladdning... tyvärr inte samma ställe. Det största problemet är vel de få snabbladdningsställen i appen. Bee har ett snabbladdningsställe i Malmö som inte finns i appen, där koster en kWh 2,50 kr. 64 kWh laddad hemma (64 kWh x 1,50 kr =) 96 kr + (66 % - 42 % = 24 % av 64 kWh ~ 16 kWh x 2,50 kr. = ) 48 kr. = 144 kr. Det är headwind i båda riktningarna. Kanske jag har missat någonting?
Hyundai_Kona_Electric_TR_conf.jpg
Hyundai_Kona_Electric_TR_conf.jpg (167.64 KiB) Viewed 324 times
Hyundai_Kona_Electric_TR.jpg
Hyundai_Kona_Electric_TR.jpg (100.63 KiB) Viewed 324 times
VW Lupo 3L årsmodel 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Change begins with you!

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2010
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 158 times
Been thanked: 186 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 23 Feb 2019 19:42

Förbrukningen på strax under 2 kWh/mil verkar stämma med tester i alla fall.


Topic author
Kenlay
Domkraftsansvarig
Posts: 49
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Kenlay » 02 Mar 2019 17:16

Om någon har följt debatten i media angående HVO(Biodiesl) skall några biltilverkare långtesta HVO i testbilar, dom vill utreda om motorrerna klarar av bränslet under lång tid. Det var någon här på forumet som påstod att HVO är ett något "torrare" bränsle än fossil diesel, vad kan det bli för konsekvenser för motorn, skadar ventiler-säten, spridare eller cylinderlopp ?

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 805
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 53 times
Been thanked: 38 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 03 Mar 2019 23:31

Kenlay wrote:
02 Mar 2019 17:16
Om någon har följt debatten i media angående HVO(Biodiesl) skall några biltilverkare långtesta HVO i testbilar, dom vill utreda om motorrerna klarar av bränslet under lång tid. Det var någon här på forumet som påstod att HVO är ett något "torrare" bränsle än fossil diesel, vad kan det bli för konsekvenser för motorn, skadar ventiler-säten, spridare eller cylinderlopp ?

Enligt standarden SS-EN ISO 12156-1:2006, måste alla dieselbränslen uppfylla det krav på smörjbarhet som finns. Gränsvärdet är max. 460 microns, som är enheten som det mäts i och det är slitaget som kontrolleras. Ett typvärde jag hittat för HVO på svenska marknaden är < 400 microns och i jämförelse för ren fossil diesel, alltså diesel B0 Mk1 (även kallat blankdiesel), så finns ett värde på 385 microns. Med max. 7 % RME i dieseln finns värdet 312 microns. Ju lägre värde desto bättre smörjning.

Om gränsvärdet uppfylls så ska det alltså inte vara någon fara för bilen, men jag tycker ändå det känns bra att tillsätta RME som smörjer riktigt bra även i mindre mängder. Sen är det givetvis möjligt att äldre bilar än Lupo kanske inte riktigt mår bra av "torrt" drivmedel, men det finns ju tillsatser som man kan använda.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2186
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 137 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by irover » 04 Mar 2019 21:44

---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 805
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 53 times
Been thanked: 38 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 05 Mar 2019 06:26

Det lät ju övertygande... :P
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

Post Reply