HVO(Biodiesel)

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare
Posts: 80
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

HVO(Biodiesel)

Post by Kenlay » 06 Feb 2019 14:46

Kan man använda HVO, Biodiesel utan modifiering av motorn ?
Någon som har erfarenhet av detta drivmedel ?


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 541
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 13 times
Been thanked: 38 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Nikel » 06 Feb 2019 15:44

Kenlay wrote:
06 Feb 2019 14:46
Kan man använda HVO, Biodiesel utan modifiering av motorn ?
Någon som har erfarenhet av detta drivmedel ?
Det är inga bekymmer.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2330
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 06 Feb 2019 16:17

RME går också bra. Billigare dessutom.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2715
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 144 times
Been thanked: 364 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by lupobupo » 06 Feb 2019 16:27

Förutsatt att det är i en 3L som vi pratar om är det inga problem. Varken med RME eller HVO
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 892
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 59 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 07 Feb 2019 06:16

Både syntetisk paraffinisk diesel som HVO och biodiesel som ren RME, kallat B100 i Sverige, fungerar utmärkt i en Lupo 3L. Jag har kört enbart med dessa två blandade i olika proportioner i snart 3 år utan några som helst problem.

En hake, om man vill se det som det, är att HVO 100 inte officiellt är godkänt och testat av VAG. Men några problem och skador har jag aldrig hört talas om vid drift på ren HVO, trots att mängder med bilar som kör på detta inte är certifierade av tillverkaren för att göra detta.


Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare
Posts: 80
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Kenlay » 07 Feb 2019 11:56

Har "RiseAndShine" kört på endast HVO eller vad har du för blandningsförhållande ?
Jag läste i en artikel att vanlig diesel MK1 ger avgasvärdet 80,4 g(CO2/km)
och HVO ger endast 14 g(CO2/km), men hur är det med övriga avgasvärden som HC för de olika bränslena, någon ?

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2330
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 07 Feb 2019 12:40

Kenlay wrote:
07 Feb 2019 11:56
Har "RiseAndShine" kört på endast HVO eller vad har du för blandningsförhållande ?
Jag läste i en artikel att vanlig diesel MK1 ger avgasvärdet 80,4 g(CO2/km)
och HVO ger endast 14 g(CO2/km), men hur är det med övriga avgasvärden som HC för de olika bränslena, någon ?
Det lär vara ett omräknat värde där man dribblar med produktionsprocesser, lite samma som när vindkraften får betydande utsläpp med betongfundament, plaster, vägbyggen, underhåll och transporter.
Mängden förbränt kol i motorn är i huvudsak samma oavsett kolkälla.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 892
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 59 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 08 Feb 2019 01:04

Kenlay, jag har haft både HVO och RME hemma i dunkar och tankade då i runt hälften av varje, men på senare tid har en mack (Qstar) i närheten börjat med HVO 100 och då har jag tankat i mer HVO än RME för att spara på den (närmste mack är 10 mil bort). Ibland har det hänt att jag kört i stort sett enbart på HVO. För ganska många år sedan köpte jag närproducerad RME och körde enbart på det under en längre tid. Som sagt utan problem någon gång, förutom ett tidigare byte av bränslefiltret i början vid körning på RME (löser gamla avlagringar från fossil diesel), men det får man räkna med.

Testade också några tankar Ecopar (tillverkat på naturgas) som är ett drivmedel liknande HVO, och det fungerade fint, förutom att det då (år 2010) var flera kronor dyrare än vanlig diesel per liter. Idag har företaget Ecopar också den helt fossilfria och förnyelsebara dieseln Ecopar Bio i sitt sortiment. Se http://ecopar.se/

90 % reduktion av fossilt koldioxid är en vanlig siffra för HVO 100 och 65 % reduktion har RME från Ecobränsle jämfört med vanlig diesel och då beräknat på hela livscykeln, alltså från källa till hjul. Liknande siffror finns i en mängd oberoende litteratur, så det är inget marknadsföringsknep.

Den totala mängden koldioxid som kommer ut från avgasröret är dock fortfarande ungefär den samma vilket drivmedel som än körs på, men vid körning på HVO och/ eller RME är koldioxidutsläppet av fossilt ursprung 0 %.

Vindkraftverk är OT, men googla gärna "livscykelanalys vindkraft" så finns information som visar att vindkraft "från vaggan till graven", har liknande siffror för utsläpp av fossilt koldioxid per kWh som ett kraftvärmeverk (KVV) eldat med biomassa och då träflis.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 892
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 59 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 08 Feb 2019 02:48

Kenlay frågar om "hur är det med övriga avgasvärden som HC för de olika bränslena" och jag klipper in en text som jag skrev på forumet i maj 2016.

"Kväveoxiderna minskar med 9 % med HVO medan RME verkar höja dem med 5 %. Kolväten (HC) och kolmonoxid (CO) minskar likartat med runt 30-40 % (blir väldigt lite utsläpp av dessa med olika dieselbränslen, speciellt om man jämför med bensin). Partikelutsläpp från RME minskar med 50-55 % och runt 30 % med HVO. RME smörjer bättre än HVO som är ett ganska torrt bränsle.

Ovanstående fakta har jag hittat på olika ställen på nätet och försökt göra ett sammandrag. Är väldigt svårt att få fram siffror som kan stämma bra på just våra 3L-bilar, för oftast är det mätt på tunga fordon."

Sedan finns en del oreglerade utsläpp som bl a PAH (polycyclic aromatic hydrocarbons/ polycykliska aromatiska kolväten) från olika drivmedel och generellt är dessa lägre från RME och HVO, än från fossil diesel.

Nedanstående video är kanske inte direkt vetenskaplig, men säger ändå en del om hur HVO brinner i förhållande till diesel. Grundtanken är att ju renare ett bränsle är från början, desto renare avgaser blir det vid förbränning.


User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2392
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 153 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by irover » 09 Feb 2019 11:33

Människan kan inte påverka klimatet i någon nämnvärd omfattning. Solen gör allt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2330
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 236 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by L3upo » 09 Feb 2019 11:50

:lol:
Popcorndags!

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 892
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 59 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by RiseAndShine » 10 Feb 2019 04:24

irover wrote:
09 Feb 2019 11:33
Människan kan inte påverka klimatet i någon nämnvärd omfattning. Solen gör allt.

Det var ju dagens överdrift! Finns det någon seriös forskning som håller med om detta, är den i så fall i minoritet.

Den mänskliga påverkan kan mycket väl vara den stora tuvan som stjälper hela lasset, alltså förändrar klimatet alldeles för fort och omfattande. Därför är mitt förslag att man använder förnyelsebar diesel som HVO och RME om möjlighet finns.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2392
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 153 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by irover » 10 Feb 2019 12:27

Finns mycket forskning som talar för detta. Någon konsensus råder inte det stämmer inte vad massmedia försöker få oss att tro. Minns du inte 70-talet i skolan? Då var istiden på väg. Vad hände med den isen? Eller Maldiverna som skulle ha sjunkit för länge sen. Koldioxid står för livets uppkomst och faktum är att halten är väldigt låg nuförtiden historiskt sett. Miljödebatten har spårat ur fullständigt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 200
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 10 Feb 2019 12:36

RME har flera bra egenskaper. Det är billigare än vanlig diesel och ska inte importeras eftersom den tillverkas i Sverige.

Jag funderar på att bli mikroproducent med solceller på taket och elbil i garaget. Lupon kommer dock inte gå i pension ännu.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 200
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Re: HVO(Biodiesel)

Post by Paul3L » 10 Feb 2019 12:43

irover wrote:
10 Feb 2019 12:27
Miljödebatten har spårat ur fullständigt.
Rubrikerna i media är inte objektiv debatt. Det är klickbete och vad säljer bättre än rädsla?
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

Post Reply