Växlingssystemfel - måste jag nu ta farväl av min Lupo?

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
jenseeg
Skruvmejselputsare
Stad:: Skivarp
Bil: VW Lupo 3L TDI 2005
Has thanked: 3 times

Växlingssystemfel - måste jag nu ta farväl av min Lupo?

Post by jenseeg » 27 Jan 2019 14:19

Jag har en Lupo 3L i senaste generationen, som har gått drygt 25 000 mil. Jag tror att jag har ett allvarligt och kostsamt elfel i växlingssystemet. Jag ska försöka fatta mig kort. Flera gånger när jag har startat och kör iväg så verkar allt fungera normalt, men rätt vad det är så tappar drivlinan moment, kick-down fungerar inte, och det går att tvinga fram tip-tronic-uppväxling, men högst till treans växel och så faller den tillbaka i tvåan. Ibland går det ända från början inte att växla upp alls, utan systemet fastnar i ettans växel. Och då går det inte att tip-tronic-växla heller. Det är inga problem med backväxeln. Jag har inte kunnat konstatera något samband med att systemet är kallt eller varmt, och problemet har uppträtt såväl från start som efter en kort tids körning. Jag har bara kört mycket korta sträckor sedan problemet uppstod. En gång var jag tvungen att ställa bilen 8 km hemifrån, i Skurup, och jag och min flickvän bogserade hem den med hjälp av hennes bil.

Jag har kollat robotoljenivå, den var lite låg och jag fyllde på med drygt en deciliter (rätt) hydraulolja. Jag har också testat att ackumulatorn bygger upp tryck som den ska - det gör den.

Jag har inte haft möjlighet att kolla andra felkoder än motorfelkoder, och motorstyrenheten har inte satt någon felkod.

Kick-down tycker jag har varit svajjig under en lite längre tid - det har ofta varit så att drivlinan inte har svarat på kick-down-begäran, systemet har växlat ner men det har inte haft någon effekt.

Nu har bilen tid för felsökning på Motorcenter i Skurup (närmaste VW-verkstad och ett bra ställe) på torsdag.

För ett och ett halvt år sedan upptäckte grannen att turbo och katalysator var helt igensatta av sot och koks. Han räddade livet på bilen då. Det var kostsamt. Jag är rädd att jag nu måste ta farväl av världens bästa bil, efter att den har gått drygt 25 000 mil. Jag undrar om det isåfall finns någon expert här på forumet som är intresserad av den som reservdelsbil, eller som renoveringsobjekt.

/Jens i Skivarp

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 127 times
Been thanked: 325 times

Re: Växlingssystemfel - måste jag nu ta farväl av min Lupo?

Post by lupobupo » 27 Jan 2019 14:38

Jag köper den gärna av dig som renoveringsobjekt, men det är juh roligare ifall du får iordning på den.

Inlämning på VW-verkstad är mest troligen pengar i sjön.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
jenseeg
Skruvmejselputsare

Post by jenseeg » 28 Jan 2019 16:08

Ok, jag kanske bör avboka. Jag är svårt fäst vid bilen och jag vet inte hur jag ska kunna få tillbaka den fullt funktionell. Jag har försökt svara dig med privatmeddelande men det verkar inte fungera

/Jens

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 28 Jan 2019 16:26

jenseeg wrote:
28 Jan 2019 16:08
Ok, jag kanske bör avboka. Jag är svårt fäst vid bilen och jag vet inte hur jag ska kunna få tillbaka den fullt funktionell. Jag har försökt svara dig med privatmeddelande men det verkar inte fungera
Du skickade ett PM till mig fyra minuter innan inlägget ovan, och det kom fram. Vad är det som gör att du tror att det inte fungerar?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
jenseeg
Skruvmejselputsare

Post by jenseeg » 28 Jan 2019 17:36

Jag skrev ett ganska långt meddelande, som är borta sedan jag klickade på Submit. Nu är jag på Motorcenter för att avboka

krillan
Skruvmejselputsare
Stad:: motala
Bil: vw lupo 3L -03
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Post by krillan » 28 Jan 2019 17:47

Låter som vi har likartat problem, se mitt inlägg "Stora problem" på verkstadsfliken

Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Post by Paul3L » 29 Jan 2019 13:19

jenseeg wrote:
27 Jan 2019 14:19
...ett allvarligt och kostsamt elfel i växlingssystemet.
När gjorde du en grundinställning senast på lupon?
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

Topic author
jenseeg
Skruvmejselputsare

Post by jenseeg » 29 Jan 2019 13:29

Grundinställning utförd 2015 i Danmark. Då bytte dom också tryckackumulator (bomben) och hydrauloljan (robotoljan)

Topic author
jenseeg
Skruvmejselputsare

Post by jenseeg » 29 Jan 2019 13:41

krillan wrote:
28 Jan 2019 17:47
Låter som vi har likartat problem, se mitt inlägg "Stora problem" på verkstadsfliken
Ja detta är ganska likt:
You wrote: "När jag startar bilen så fungerar både F och R men jag kan bara gasa lite, den växlar aldrig över till 2an, efter ngr minuter så driver den inte längre utan jag får skjuta in den på garageinfarten".

Men alla mina problem är växlingsrelaterade (eller momentrelaterade) och jag har inte märkt något särskilt problem med just ECO-driftläget, och inte några andra elfel heller. Jag har bytt kylvätsketempgivaren som la av, men det kan inte ha med saken att göra.

Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 22 times
Been thanked: 6 times

Post by Paul3L » 29 Jan 2019 13:47

jenseeg wrote:
29 Jan 2019 13:29
Grundinställning utförd 2015 i Danmark. Då bytte dom också tryckackumulator (bomben) och hydrauloljan (robotoljan)
Det är länge sen då.

Min lupo får en grundinställning varje år vid servicen, annars börjar den att "gunga" vid växling. Växlingen måste vara tight hela tiden. Om du inte själv har mekat något sedan 2015, då tror jag att växeln måste stramas upp med en grundinställning. Ett VAG-verkstad har ingen aning när det är en lupo 3L.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

Cabbe
Skruvkunnig
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 104 times
Been thanked: 26 times

Post by Cabbe » 29 Jan 2019 19:23

Jens, håll fast vid Lupon! Det räcker nog med grundinställning!

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 29 Jan 2019 19:32

Cabbe wrote:
29 Jan 2019 19:23
Det är knappast det som är felet..Men jag håller med om att han skall hålla fast vid den!

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 165 times
Been thanked: 189 times

Post by L3upo » 29 Jan 2019 21:31

lupobupo wrote:
29 Jan 2019 19:32
Cabbe wrote:
29 Jan 2019 19:23
Det är knappast det som är felet..Men jag håller med om att han skall hålla fast vid den!
Jag håller också med om att han skall hålla fast vid den. Det behövs ju bara en snabbglutt i dess inre liv m h a dator för att få ledtrådar att gå vidare med och fixa felet. Synd att man har så många egna projekt och så lite tid. 8-)

Topic author
jenseeg
Skruvmejselputsare

!

Post by jenseeg » 03 Feb 2019 22:20

Lupobupo rekommenderade som första felsökning att koppla bort avgassystemet fån och med turbons utlopp, och pröva att köra med turbon som ändavgasrör om jag får uttrycka det så. Hypotesen är att det är en förträngning i avgassystemet som skapar ett avgasmottryck som gör att växellådan tror att jag kör med gasen i botten (om jag har fattat rätt). Alltså inget fel på växellådan. Nu har jag kört en kort sträcka, och en längre sträcka efter att ha bundit upp det bortkopplade avgassystemet på ett säkert sätt. Bilen fungerar faktiskt utan avvikelser, den växlar som den ska, kickdown fungerar utan problem, den ligger kvar och kör på femman i drygt 50 km/h, som om den aldrig hade haft några problem. Otroligt. Makalöst att kunna få sådan support på telefon.

Planen är nu att köra upp till doktorn Västergötland med avgasutsläpp i motorrummet. Och jag kanske får leva vidare med min Lupo!
Attachments
DSC_0938.JPG
garagegolv_under_aendroer_foere_bortkoppling_avgassystem
DSC_0938.JPG (293.34 KiB) Viewed 508 times
DSC_0972.JPG
foerkatalysator_upphaengning
DSC_0972.JPG (235.51 KiB) Viewed 508 times
DSC_0966.JPG
turbo_id-plakett
DSC_0966.JPG (295.21 KiB) Viewed 508 times
DSC_0959.JPG
turbo_utlopp
DSC_0959.JPG (222.98 KiB) Viewed 508 times

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Been thanked: 140 times

Post by irover » 04 Feb 2019 00:55

Kör inte så långt utan avgasrör det blir helt svart under huven dessutom kan det tutta fjutt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply