Förlorar kylarvätska

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Marcus
Skruvmejselputsare
Stad:: Sölvesborg
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Förlorar kylarvätska

Post by Marcus » 23 Jan 2019 16:17

Behöver hjälp med felsökning, då detta med kylsystemet inte är min starka sida.

Bilen förlorar kylarvätska, vilket resulterar i att varningslampan för temp börjat blinka när jag kör.
Har nyligen fyllt på i expansionskärlet, med kall motor till cirka max-strecket. Efter en tids körning har nu lampan börjat blinka igen.

Jag tycker det verkar vara väldigt högt tryck i systemet, även när motorn är kall och har vilat nån dag! När jag har kontrollerat nivån och ska öppna locket så har den sprutat ut lite kylarvätska och därefter har nivån stigit märkbart i kärlet.
Tycker vätskan i kärlet ser ren och fin ut, och bilen spyr inte vit rök. Locket till oljepåfyllning ser ren och fin ut.
Termostat, vattenpump (och kamrem) är bytt i höstas.

Vad kan orsaka detta? topplockspackning? Felmonterad termostat/vattenpump?
Är det normalt att systemet klarar hålla påtagligt högt tryck när motorn är avstängd? Spontant tänker jag att det inte rör sig om en läcka då trycket sitter kvar så länge. Kan det va för högt tryck vid drift som tvingar ut kylarvätskan genom säkerhetsventilen? För visst sitter det en sån i expansionskärlet / locket?

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: Förlorar kylarvätska

Post by irover » 25 Jan 2019 11:47

Låter som traaig topplockspackning.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 184 times
Been thanked: 214 times

Post by L3upo » 25 Jan 2019 11:50

irover wrote:
25 Jan 2019 11:47
Låter som traaig topplockspackning.
Visst finns det sniffers som kan spåra förbränningsgaser i kylarvätskan? Om man vågar gå till en verkstad alltså...? :?

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 25 Jan 2019 11:56

Min näsa...?
---

Topic author
Marcus
Skruvmejselputsare

Post by Marcus » 25 Jan 2019 18:04

Jo funderar på att kontakta nån lokal verkstad för ett test om avgaser i kylarvätskan. Funderade mest på vad det mer skulle kunna vara förutom kass topplockspackning... Är inte så väldans sugen på att riva av toppen.
Andra möjliga felkällor? Jag vet att det går slangar till insug/avgas, kylning av avgaser för återcirkulation antar jag? Kan det läcka i den?

Känns bättre att utesluta så mycket som möjligt först. Kan man utan fara brygga ovan nämnda slangar? Eller kommer det bli för varmt i insuget då med andra problem till följd?

Är det lönt att koppla nån genomskinlig slang till returen i expansionskärlet? Tänkte mest att om det kommer bubblor där så vet man ju säkert att det pressas in luft i systemet.

som sagt inte min starkaste sida... föredrar luftkylt ;)

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 138 times
Been thanked: 354 times

Post by lupobupo » 26 Jan 2019 04:18

Marcus wrote:
25 Jan 2019 18:04
Andra möjliga felkällor? Jag vet att det går slangar till insug/avgas, kylning av avgaser för återcirkulation antar jag? Kan det läcka i den?
Det kan absolut läcka i den, men isf borde det väl inte ligga tryck efter bilen vilat någon dag?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Cabbe
Skruvkunnig
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 121 times
Been thanked: 30 times

Post by Cabbe » 26 Jan 2019 08:10

Marcus wrote:
som sagt inte min starkaste sida... föredrar luftkylt ;)
:D :D

Topic author
Marcus
Skruvmejselputsare

Post by Marcus » 26 Jan 2019 10:26

lupobupo wrote:
26 Jan 2019 04:18
Marcus wrote:
Det kan absolut läcka i den, men isf borde det väl inte ligga tryck efter bilen vilat någon dag?
Nä just att trycket ligger kvar är för mig en gåta. Det är ganska rejält med tryck tycker jag. Så som att expansionskärlet nästan är tomt, och när man lättar på locket stiger nivån till normal igen.

Som sagt, vågar man koppla förbi kylaren till avgaserna utan att saker tar skada eller bilen får konstiga signaler. Alltså inte som lösning utan som test.

Om jag till slut bestämmer mig för att det är topplockspackningen som är slut, hur smärtfritt är det att byta? Har inte alls lust, och risken att andra saker går sönder vid demonteringen av en välkörd motor med över 30000 mil känns sådär.
En trolleritillsats i kylarvätskan kan kanske vara värt ett försök? Någon med erfarenheter av det?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 26 Jan 2019 10:29

Marcus wrote:
26 Jan 2019 10:26

Som sagt, vågar man koppla förbi kylaren till avgaserna utan att saker tar skada eller bilen får konstiga signaler. Alltså inte som lösning utan som test.

Om jag till slut bestämmer mig för att det är topplockspackningen som är slut, hur smärtfritt är det att byta? Har inte alls lust, och risken att andra saker går sönder vid demonteringen av en välkörd motor med över 30000 mil känns sådär.
En trolleritillsats i kylarvätskan kan kanske vara värt ett försök? Någon med erfarenheter av det?
Det går utmärkt att göra som test.

Det är rätt lätt, dock finns det ett par olika tjocklekar, så man måste köpa rätt till sin motor.

30000mil är ingenting för en lupo 3l motor

Trolleritillsatser innebär bara mer strul i längden.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Marcus
Skruvmejselputsare

Post by Marcus » 26 Jan 2019 10:49

Finns det någon lysande guide för att byta topplockspackning, kanske små speciallösningar att hålla koll på, och momenten på bultarna.
Är det något mer som ska byta i samband med packningen? Nya bultar?

Annars är det kanske ganska självklart, bort med grenrör osv. Räcker det att markera hur kamremmen ligger och se till att den kommer på rätt kuggar?
Förutom att kamremmen ska komma rätt, finns det något annat man kan röra till när man river av toppen?

Förhoppningen är ju att lilla lupon ska gå många många mil till, jag har bara hunnit lägga några hundra mil på den själv så det vore surt att förlora redan.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 26 Jan 2019 13:57

Bultarna går ej att byta, det enda du lossar är muttrar.

När det gäller kammen så gör du precis som när du byter kamrem. Dvs riktiga låsverktyg, justera spännaren rätt etc. Dvs inte "märka och försöka montera likadant".

Följ VWs egna instruktioner så blir det rätt. Erwin eller elsawin är det som gäller för att få tag på dem.

irover
Hedersmedlem

Post by irover » 27 Jan 2019 01:28

Marcus wrote:
26 Jan 2019 10:26
lupobupo wrote:
26 Jan 2019 04:18

NEJ! Ingen trolldryck i kylsystemet tack!
---

Post Reply