Växelrobot/hydraulpumps bekymmer

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
Laser_Blader
Domkraftsansvarig
Stad:: Nybro
Bil: Lupo 3l 2000

Växelrobot/hydraulpumps bekymmer

Post by Laser_Blader » 17 Jan 2019 19:34

Hej.
Ny på forumet, och efter många års suktande, äntligen lupo 3l ägare 🤘

Köpte/bytte den i befintligt skick. Sökt en del men hittar inget specifikt på mitt problem
Så provar att fråga, finns svaret nån annan stans så guida mig dit och eller ta bort tråden 🙏

Så....

Bilen går fint, växlar i mitt tycke fint. Kan dock få körringstopp vid backning, misstänker att jag behöver göra den där grundinställningen. (Om någon i Kalmar området är behjälplig så hojta)

Det stora problemet är att den inte lägger i 5:an.
När jag petar i 5:an så dör bilen.
Stanna starta i n och allt funkar.
Testat att torrväxla, och då går pumpen igång efter 4 växlingar.
Tittar jag på nivån i behållaren på vxl roboten, så är den under halva.
Kan det räcka att fylla på, och i så fall går det med vilken hydraul olja som helst?
Det är lite fuktigt/geggigt runt nederkanten på själva pumpen, och lite på rören som kommer ut under. Så antar att den amåläcker lite.

Tacksam för hjälpen 😊

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 181 times
Been thanked: 210 times

Re: Växelrobot/hydraulpumps bekymmer

Post by L3upo » 17 Jan 2019 20:19

Laser_Blader wrote:
17 Jan 2019 19:34
Hej.
Ny på forumet, och efter många års suktande, äntligen lupo 3l ägare 🤘

Köpte/bytte den i befintligt skick. Sökt en del men hittar inget specifikt på mitt problem
Så provar att fråga, finns svaret nån annan stans så guida mig dit och eller ta bort tråden 🙏

Så....

Bilen går fint, växlar i mitt tycke fint. Kan dock få körringstopp vid backning, misstänker att jag behöver göra den där grundinställningen. (Om någon i Kalmar området är behjälplig så hojta)

Det stora problemet är att den inte lägger i 5:an.
När jag petar i 5:an så dör bilen.
Stanna starta i n och allt funkar.
Testat att torrväxla, och då går pumpen igång efter 4 växlingar.
Tittar jag på nivån i behållaren på vxl roboten, så är den under halva.
Kan det räcka att fylla på, och i så fall går det med vilken hydraul olja som helst?
Det är lite fuktigt/geggigt runt nederkanten på själva pumpen, och lite på rören som kommer ut under. Så antar att den amåläcker lite.

Tacksam för hjälpen 😊
Hej och välkommen.

Huruvida oljenivån är orsaken eller inte kan jag inte svara på säkert men det är aldrig fel att kolla nivån som en första åtgärd.
Notera bara att du INTE skall kolla eller fylla på så länge pumpen tryckt in olja i tryckackumulatorn (den svarta "bomben").
För att läsa av säkert behöver tryckackumulatorn lossas något halvt varv så att oljenivån återgår i viloläge.
Ligger den under nedre kanten på rektangelfönstret i plåthållaren så fyller du på och provar igen.

Enklaste sättet att hindra pumpen att starta medan du lossar acken är att inte öppna förardörren eller sätta på tändningen men det går ju att lossa kontakten till pumpen också.

Du skall inte hälla i vad som helst. Rådet brukar vara antingen original från VW eller biltemas Styrservoolja CHF (36-9870). Det pratas om att VW inte längre säljer oljan p g a någon fånig regel om säkerhetsinformation men det är väl inte helt klarlagt.

Du borde även kolla efter felkoder. Om bilen dör när du lägger i femman har du alldeles säkert värdefulla ledtrådar i styrdatorn.
Satsa på att skaffa VCDS, kabel och mosa in det i någon gammal Windoze-laptop. Förr eller senare behöver du den, om inte annat när du skall få fram ledtrådar så att andra här kan hjälpa dig med diagnoser.

Topic author
Laser_Blader
Domkraftsansvarig

Post by Laser_Blader » 17 Jan 2019 20:28

Tackar!

För nu kollade jag bara med ficklampa, på baksidan av kärlet när bilen var avstängd. Och.då vad det inte ens halva.behållaren som hade olja, inte nära den lilla rektangulära markering.
Ska kolla ordentligt i morgon.

Den förra ägaren sa att "bomben" läckte och det.var därför.

Då satsar jag på Biltema, eller borde dom kunna vara behjälpliga på en lokal firma som bara pysslar med hydraulik.

Vcds?

Ska se om man kan få det utläst på bilfirman i stan till att börja med. Men absolut värt att skaffa eget så man kan grundinställa osv.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 17 Jan 2019 20:58

Laser_Blader wrote:
17 Jan 2019 20:28
Tackar!

För nu kollade jag bara med ficklampa, på baksidan av kärlet när bilen var avstängd. Och.då vad det inte ens halva.behållaren som hade olja, inte nära den lilla rektangulära markering.
Ska kolla ordentligt i morgon.

Den förra ägaren sa att "bomben" läckte och det.var därför.

Då satsar jag på Biltema, eller borde dom kunna vara behjälpliga på en lokal firma som bara pysslar med hydraulik.

Vcds?

Ska se om man kan få det utläst på bilfirman i stan till att börja med. Men absolut värt att skaffa eget så man kan grundinställa osv.
Notera bara att om allt funkar som det skall så räcker det att öppna förardörren så startar pumpen och drar ner nivån en bra bit i behållaren och trycker in det i bomben.

VCDS är programmet man använder för att läsa felkoder och göra grundinställning (föregångaren hette VAG-COM).
Det finns lite olika sätt men man kan köpa en full eller light-version med kodad kabel. Det driver även runt varianter av de tidigaste varianterna på obskyra bukter och då klarar man sig med en billig kinakabel för en femtiolapp och uppåt.

Oavsett vilken variant så är det enklare än att hitta någon verkstad som kan få ut koderna på riktigt. Stora VW-verkstaden är kanske inte superpigg på att göra det utan betalning om man säger så...

Topic author
Laser_Blader
Domkraftsansvarig

Post by Laser_Blader » 17 Jan 2019 21:04

Tillägg och fundering.

Körde en sväng, och fått uppfattningen av att den ska lägga nån form av "frihjul" när man släpper gasen, eller är det om man trycker lätt på bromspedalen?

Den lägger i växlar ganska hårt från 1-2 och tar lite tid känns det som.
Antar att det är där denna grundinställning kommer in i bilden?

Mycket frågor på en gång 😂🙈

Topic author
Laser_Blader
Domkraftsansvarig

Post by Laser_Blader » 17 Jan 2019 21:07

Då ska jag undersöka mer i morgon. Men inte märkt att den startar när man öppnar dörren, men förvisso skickar inte kupé belysning när man stänger dörren heller, så kanske nån kontakt där som spökar.

Ibland går inte spaken upp i "stop" heller. Märkte jag nu 😫

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 17 Jan 2019 21:27

Frihjulet innebär bara att kopplingen drar när du släpper gasen i ECO-mode givet att farten är tillräckligt hög (vet inte gränsen men krypkörning räcker inte). Rör du bromsen så motorbromsar den. Trycker du bort ECO så har den alltid motorbroms.

Om pumpen inte startar vid öppnad förardörr utan först när du vrider om nyckeln är det sannolikt givaren i dörrlåset eller kabeln därifrån som är trasig men orkar du vänta några sekunder med tändningen på innan det går att starta så kan du fixa det senare.

Det är frestande att gå direkt på grundinställning.
Tänk bara på att det finns två utfall.

Antingen var det bara länge sedan och då går den igenom och bilen är klar för 3000 nya mil eller så finns det glapp i länkage el dyl och då kommer grundisen att stanna halvvägs.
Då är bilen ostartbar och okörbar tills felet är fixat och en ny grundis genomförd.

Ergo: Gör den inte i GDS-hall utan på ett ställe där bilen kan stå kvar ifall det går fel. ;)

Topic author
Laser_Blader
Domkraftsansvarig

Post by Laser_Blader » 17 Jan 2019 22:03

Tackar för det!

Jag körde i "manuellt" läge så det förklarar varför den motorbromsa när jag släppte gasen 🙏

Satsar med på kontakt i dörren, är nån hemmameckare som haft den innan, olika dörrsidor osv. Så jag kan leva med å vänta lite med att starta.

Den växlar ner fint när man saktar ner och sånt.
Men känns lite seg mellan växlingar. Men det kan lika gärna vara att jag inte kört någon tiptronic bil innan som jag uppfattar det så 😊

Sen blir jag inte klok på när man ska ha spaken i "p" läge, eller *stop"
Inte alltid den går i. Spelar ingen roll för min del, men om det indikerar på nåt fel så vill man ändå vara uppmärksam.

Det stora är att man inte får i 5:an

Och att bromslampan blinkar, fast det är bromsvätska i behållaren.
Och att det inte kommer nån värme i kupén 😂 men det är en helt annan historia, och inget specifikt för just lupo så det löser jag 😊

Måste säga att det var ett fasligt hjälpsamt forum det här 😊

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 17 Jan 2019 22:13

Först om segheten, om du menar att det tar tid innan växelroboten knallat ner på lagret, letat fram nästa växel, så småningom lagt i den och släppt upp kopplingen så är det nog inget fel utan en charmig egenskap på Lupo 3L.
Det är det vi kallar böneläget när förare och passagerare utan ett ord sakta viker överkroppen framåt för att lika sakta falla tillbaka mot ryggstödet när bilen skjuter fart (nåja) på nästa växel. Man vänjer sig och lär sig med tiden att älska detta avstressande sätt att resa.

Menar du att spaken inte går att flytta?
Kolla då om det klickar i spakstället när du trycker ner bromsen och att gröna-lampan-med-fot-på-bromsen lyser när du inte gör det.
Det styrs av ena halvan av bromsljuskontakten (inte den som styr bromsljuset). Dock startar inte bilen om inte bromsljuskontakten fungerar så din bör fungera.

Det går inre att utesluta att problemen med femman beror på att kalibreringen inte stämmer längre, alltså dags för grundinställning, men det kan också vara ett fysiskt fel på lådan (en skiftgaffel t ex). Det kräver lite mer ingående undersökning av lådans inre för att kunna säkerställa.

Forumet har många hjälpsamma själar även om det bara tycks vara jag som inte tittar på handboll i kväll... :D

Topic author
Laser_Blader
Domkraftsansvarig

Post by Laser_Blader » 17 Jan 2019 22:23

Det va det jag misstänkte 😂 böneläge 😂 det förklarade precis hur det känns 😊

Ska undersöka allt jag kan om olja/robot i morgon/helgen och återkommer.

Håller tummarna att det är nåt enkelt 🙏
Lite skumt att den dör bara när man lägger i 5. Det tycker jag känns som nånting datarelatrat..

Jo dom flesta skiter nog vid TVn haha

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 17 Jan 2019 22:38

Laser_Blader wrote:
17 Jan 2019 22:23
Det va det jag misstänkte 😂 böneläge 😂 det förklarade precis hur det känns 😊

Ska undersöka allt jag kan om olja/robot i morgon/helgen och återkommer.

Håller tummarna att det är nåt enkelt 🙏
Lite skumt att den dör bara när man lägger i 5. Det tycker jag känns som nånting datarelatrat..

Jo dom flesta skiter nog vid TVn haha
Det är inte så skumt att motorn lägger ner. Det finns rätt mycket övervakning av framför allt koppling via varvtal på motor och växellåda men även av lägesgivarna för växelroboten. Om datorn bara så mycket som misstänker att något är fel stänger den ner för att inget skall gå sönder. Se det som ett praktiskt skydd. Om t ex femman inte går att få i p g a feljusterat eller glappt länkage så märker datorn det och stänger ner.

Ärligt talat tror jag inte att det är så många Lupoister som skiter vid TVn, det låter lite ohygieniskt... ;)

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Post by lupobupo » 17 Jan 2019 23:26

Ser att L3upo svarat på det mesta. Vill bara göra vissa tillägg.

Starta skall man kunna göra i "S"-läget med bromsen nere, Kan man inte det trots att "gröna foten" slocknar så har du funnit minst ett fel. Ofta så är det fel på givaren bak på kopplingscylindern. Kärringstopp vid backning tyder också på dålig givare, alternativt att någon har varit och skruvat utan att ha gjort grundinställning efteråt. För närmare undersökning krävs tex VCDS eller VCDS-lite. Oftast kan en dålig givare maskeras av att göra en grundinställning. Dvs det verkar fungera bra ett tag för att successivt bli sämre igen.

Om det finns åtminstående ett par cm olja kvar i behållaren när pumpen precis har stannat så är det inte oljebrist som är felorsaken för dig. För att veta att man har korrekt nivå så krävs det dock att man gör som L3upo säger..

Kontrollera oljenivån i själva växellådan. 5e växeln är den första som går sönder vid för låg växeloljenivå, då den sitter högst upp. Kolla även så armen som går till hundbenet inte är glappig. En riktigt lös övre arm kan ge samma symptom angående 5an. Har du det minsta lilla glapp i hundbenet eller i övre armen så starta ingen grundinställning förrän det är åtgärdat.

Angående seg växling, jämför inte växlingshastigheten med en automat, utan med en som växlar manuellt, då stämmer förväntningarna mer med verkligheten.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Laser_Blader
Domkraftsansvarig

Post by Laser_Blader » 19 Jan 2019 15:21

Bild på givaren? Eller på hela kopplingar cylindern?

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Post by lupobupo » 20 Jan 2019 00:51

Laser_Blader wrote:
19 Jan 2019 15:21
Bild på givaren? Eller på hela kopplingar cylindern?
Det framgår inte riktigt vad du vill se, men det finns lite bilder i denna tråden: viewtopic.php?f=2&t=1739&start=15
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Laser_Blader
Domkraftsansvarig

Post by Laser_Blader » 20 Jan 2019 11:08

Hur mycket spel ska det vara, vickar på. Hundbenet upp och ner, och det är lite spel i hela konstruktionen. Alltså inte i kullederna i själva hundbenet utan i alltihopa.

Post Reply