Hydraulpump går ej igång

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig
Stad:: Stockholm
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hydraulpump går ej igång

Post by Lupodizzla » 03 Jan 2019 20:25

Blir fan inte klok på detta.. felsökt hela kvällen nu och lite framsteg måste jag ändå säga att jag uppnått. Men bilen funkar fortfarande inte.

Det jag konstaterat är följande:

• Pumpen går när man tvångsmatar den. Både från kontaktstycket på pumpen, samt mellan två ledningar där reläet sitter i bilen

• Reläet klickar när man vrider på tändningen. (Testade med två stycken.)

• Samtliga säkringar är hela.

• Har spänning till ena reläplinten och endast jord i den andra. (Ska väl vara så?) minns ej exakta siffrorna på reläet.

Nån som har nån idé? Började misstänka ifall det inte är någon tryckgivare på pumpen som kanske sagt upp sig och som inte tillåter pumpen att gå ”normalt” dvs utan att tvångsmata den.? Endast en spelulation men skulle verkligen behöva proffshjälp nu!

Tack på förhand!

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 325 times

Post by lupobupo » 04 Jan 2019 01:08

Lupodizzla wrote:
03 Jan 2019 20:25
Nån som har nån idé? Började misstänka ifall det inte är någon tryckgivare på pumpen som kanske sagt upp sig och som inte tillåter pumpen att gå ”normalt” dvs utan att tvångsmata den.? Endast en spelulation men skulle verkligen behöva proffshjälp nu!
Om du är 100% att reläet "klickar" (dvs aktiveras) när du vrider på tändningen, men ändå inte aktiverar pumpen så måste det juh vara något tokigt med reläet eftersom det fungerar när du ersätter det med en bygling.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 04 Jan 2019 15:27

lupobupo wrote:
04 Jan 2019 01:08
Lupodizzla wrote:
03 Jan 2019 20:25
Om du är 100% att reläet "klickar" (dvs aktiveras) när du vrider på tändningen, men ändå inte aktiverar pumpen så måste det juh vara något tokigt med reläet eftersom det fungerar när du ersätter det med en bygling.
Nu är problemet löst 😁 det va relät som va boven i dramat. Va rätt säker på att det funkade eftersom det klickade när man kände på det men icke! 250kr fattigare men med ett nytt relä går bilens pump som vanligt igen.
Tackar alla som hjälpt till!

Hoppas min tråd kan rädda någon annan i framtiden 🙂

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Re: Hydraulpump går ej igång [LÖST]

Post by Lupodizzla » 06 Jan 2019 22:49

Lupodizzla wrote:
28 Dec 2018 13:29
Tja. Lupon min stod i en vecka ca och sen när jag skulle köra den nu så vill hydraulpumpen till växelroboten inte gå igång. Den är fast i ”P” läget. (Går att flytta spaken som vanligt men händer inget i lådan)

Vrider man på tändningen går inte pumpen igång, däremot hörs ett lätt elektroniskt surrande ljud.

Finns det några kända fel det kan vara? Eventuellt om det finns nån annan väg att få bilen i friläge så man kan rulla den åtminstone?

Behöver hjälp omgående då den måste flyttas. Tack på förhand!

Post Reply