Hydraulpump går ej igång

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig
Stad:: Stockholm
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Hydraulpump går ej igång

Post by Lupodizzla » 28 Dec 2018 13:29

Tja. Lupon min stod i en vecka ca och sen när jag skulle köra den nu så vill hydraulpumpen till växelroboten inte gå igång. Den är fast i ”P” läget. (Går att flytta spaken som vanligt men händer inget i lådan)

Vrider man på tändningen går inte pumpen igång, däremot hörs ett lätt elektroniskt surrande ljud.

Finns det några kända fel det kan vara? Eventuellt om det finns nån annan väg att få bilen i friläge så man kan rulla den åtminstone?

Behöver hjälp omgående då den måste flyttas. Tack på förhand!

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 165 times
Been thanked: 190 times

Re: Hydraulpump går ej igång

Post by L3upo » 28 Dec 2018 13:53

Lupodizzla wrote:
28 Dec 2018 13:29
Tja. Lupon min stod i en vecka ca och sen när jag skulle köra den nu så vill hydraulpumpen till växelroboten inte gå igång. Den är fast i ”P” läget. (Går att flytta spaken som vanligt men händer inget i lådan)

Vrider man på tändningen går inte pumpen igång, däremot hörs ett lätt elektroniskt surrande ljud.

Finns det några kända fel det kan vara? Eventuellt om det finns nån annan väg att få bilen i friläge så man kan rulla den åtminstone?

Om pumpen inte går kan du ändå krypa under och ställa lådan i neutralläge och rulla bilen. Koppla ur pumpen för säkerhets skull om du tänker bogsera. (Så den inte hoppar igång när du inte vill).

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 325 times

Post by lupobupo » 28 Dec 2018 15:58

Det surrande ljudet är antagligen magnetventilen till kopplingen. Att den låter visar juh att växellådsdatorn, iaf delvis, är med på noterna.

Kolla säkringen till pumpen först.

Har du VCDS kan du även kika om pumpen försöker starta eller ej, och även om villkoren för start är uppfyllda (tex om tryckgivaren tycker att trycket är lågt nog)

Att rycka sladden och lägga ur växeln manuellt direkt på växelföraren som L3upo skriver är en bra lösning om du vill bogsera bort bilen.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 140 times

Post by irover » 28 Dec 2018 16:49

Kolen i motorn brukar gegga igen. Det går ganska lätt att ta av den och fixa kollektorn.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 28 Dec 2018 16:58

L3upo wrote:
28 Dec 2018 13:53
Lupodizzla wrote:
28 Dec 2018 13:29

Om pumpen inte går kan du ändå krypa under och ställa lådan i neutralläge och rulla bilen. Koppla ur pumpen för säkerhets skull om du tänker bogsera. (Så den inte hoppar igång när du inte vill).
Bilen är rätt så sänkt, så finns inte mycket plats under att komma åt 😅 hade lite tur i oturen att det är i verkstan den pajja. Men typiskt nog inte ”på” en lyft...

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 28 Dec 2018 17:01

lupobupo wrote:
28 Dec 2018 15:58
Det surrande ljudet är antagligen magnetventilen till kopplingen. Att den låter visar juh att växellådsdatorn, iaf delvis, är med på noterna.

Kolla säkringen till pumpen först.

Har du VCDS kan du även kika om pumpen försöker starta eller ej, och även om villkoren för start är uppfyllda (tex om tryckgivaren tycker att trycket är lågt nog)

Att rycka sladden och lägga ur växeln manuellt direkt på växelföraren som L3upo skriver är en bra lösning om du vill bogsera bort bilen.
Ska kolla säkringen när jag får tid 👍🏼 Sitter den på vanliga stället inne i bilen eller nån annanstans? Får göra så med växelväljaren om jag kommer åt. Bilen är toksänkt nämligen. Har tyvärr inte tillgång till mer avancerade diagnos-verktyg än autocom.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 28 Dec 2018 17:03

Lupodizzla wrote:
28 Dec 2018 17:01
Ska kolla säkringen när jag får tid 👍🏼 Sitter den på vanliga stället inne i bilen eller nån annanstans? Får göra så med växelväljaren om jag kommer åt. Bilen är toksänkt nämligen.
Japp,

Du behöver inte gå under bilen, det går att nå ovanifrån med lite vilja
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 28 Dec 2018 18:13

lupobupo wrote:
28 Dec 2018 17:03
Lupodizzla wrote:
28 Dec 2018 17:01
Ska kolla säkringen när jag får tid 👍🏼 Sitter den på vanliga stället inne i bilen eller nån annanstans? Får göra så med växelväljaren om jag kommer åt. Bilen är toksänkt nämligen.
Japp,

Du behöver inte gå under bilen, det går att nå ovanifrån med lite vilja
Grymt 👌🏼 Du råkar inte ha en sprängskiss eller nån bild så jag vet exakt villket länkage jag behöver flytta på? 😁

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 28 Dec 2018 18:20

Lupodizzla wrote:
28 Dec 2018 18:13
Grymt 👌🏼 Du råkar inte ha en sprängskiss eller nån bild så jag vet exakt villket länkage jag behöver flytta på? 😁
Jag kanske skrev lite för snabbt. Om du inte har sett och känt på grejorna på nära håll så är det vid närmare eftertanke lite optimistiskt att ta det uppifrån.

Har tyvärr inga lämpliga bilder på lager.

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 31 Dec 2018 19:46

lupobupo wrote:
28 Dec 2018 18:20
Lupodizzla wrote:
28 Dec 2018 18:13
Jag kanske skrev lite för snabbt. Om du inte har sett och känt på grejorna på nära håll så är det vid närmare eftertanke lite optimistiskt att ta det uppifrån.

Har tyvärr inga lämpliga bilder på lager.
Okej då vet jag 👍🏼 Får se om jag får in hjuldollys på framhulen så ja kan putta fram den till lyften 😇

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 02 Jan 2019 21:24

Hittade en annan tråd här i forumet om någon som hade samma problem. Orsaken var då att säkring 46 eller 47 va trasig, (kommer ej ihåg exakt vilken av dom) dock ska denna säkring gå till strålkastarspolningen (?) kollade den säkringen på min och det såg helt ut..

Hur fortsätter jag nu? Går det att mäta om enheten får ström fram? Alternativt tvångsmata elmotorn och se om det kanske är den som sagt upp sig?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 03 Jan 2019 00:00

Lupodizzla wrote:
02 Jan 2019 21:24
Hittade en annan tråd här i forumet om någon som hade samma problem. Orsaken var då att säkring 46 eller 47 va trasig, (kommer ej ihåg exakt vilken av dom) dock ska denna säkring gå till strålkastarspolningen (?) kollade den säkringen på min och det såg helt ut..

Hur fortsätter jag nu? Går det att mäta om enheten får ström fram? Alternativt tvångsmata elmotorn och se om det kanske är den som sagt upp sig?
Har du en riktigt tidig Lupo 3L så är det säkring 40 istället (15A).

Om du inte vill använda VCDS för att förenkla felsökningen markant så får du köra manuella metoder. Mät på säkringen och se om du har 12V på den. Den skall ha 12V hela tiden. Har du 12V där så kan du mäta på reläet, både inkommade 12V och du kan också testbygla aktiveringen för att se om pumpen startar då. Dock trångt att in och fippla bland relä:rna i onödan.

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 03 Jan 2019 06:47

lupobupo wrote:
03 Jan 2019 00:00
Lupodizzla wrote:
02 Jan 2019 21:24

Har du en riktigt tidig Lupo 3L så är det säkring 40 istället (15A).

Om du inte vill använda VCDS för att förenkla felsökningen markant så får du köra manuella metoder. Mät på säkringen och se om du har 12V på den. Den skall ha 12V hela tiden. Har du 12V där så kan du mäta på reläet, både inkommade 12V och du kan också testbygla aktiveringen för att se om pumpen startar då. Dock trångt att in och fippla bland relä:rna i onödan.
Gäller en -01a. Okej så då är det lättast att försöka få ut felkoder till en början. Får försöka lösa det.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 03 Jan 2019 13:57

Lupodizzla wrote:
03 Jan 2019 06:47
Gäller en -01a. Okej så då är det lättast att försöka få ut felkoder till en början. Får försöka lösa det.
En -01 skall ha den på säkring 47. Vad har du fått informationen att det är något annat på den säkringen?..

Det är inte felkoder du skall kolla, utan du skall använda "mätvärden" (växellådsdatorn - grupp 004) i VCDS för att se vad som aktiveras / försöker aktiveras när det gäller hydraulpumsrelät. Du ser vad de olika siffrorna betyder om du håller muspekaren ovanför de olika fälten.

Topic author
Lupodizzla
Domkraftsansvarig

Post by Lupodizzla » 03 Jan 2019 15:23

lupobupo wrote:
03 Jan 2019 13:57
Lupodizzla wrote:
03 Jan 2019 06:47
En -01 skall ha den på säkring 47. Vad har du fått informationen att det är något annat på den säkringen?..

Det är inte felkoder du skall kolla, utan du skall använda "mätvärden" (växellådsdatorn - grupp 004) i VCDS för att se vad som aktiveras / försöker aktiveras när det gäller hydraulpumsrelät. Du ser vad de olika siffrorna betyder om du håller muspekaren ovanför de olika fälten.
Baksidan på locket till säkringarna.

Ska försöka ragga tag på nån som har vcds och kolla lite parametrar då. :)
Attachments
75CBEB33-0001-4567-992F-AA1709D0266C.jpeg
75CBEB33-0001-4567-992F-AA1709D0266C.jpeg (592.22 KiB) Viewed 609 times

Post Reply