Hydraulpump går ej igång
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Stad:: Stockholm
- Bil: Lupo 3L
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Hydraulpump går ej igång
Tja. Lupon min stod i en vecka ca och sen när jag skulle köra den nu så vill hydraulpumpen till växelroboten inte gå igång. Den är fast i ”P” läget. (Går att flytta spaken som vanligt men händer inget i lådan)
Vrider man på tändningen går inte pumpen igång, däremot hörs ett lätt elektroniskt surrande ljud.
Finns det några kända fel det kan vara? Eventuellt om det finns nån annan väg att få bilen i friläge så man kan rulla den åtminstone?
Behöver hjälp omgående då den måste flyttas. Tack på förhand!
Vrider man på tändningen går inte pumpen igång, däremot hörs ett lätt elektroniskt surrande ljud.
Finns det några kända fel det kan vara? Eventuellt om det finns nån annan väg att få bilen i friläge så man kan rulla den åtminstone?
-
- Verkstadschef
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 149 times
- Been thanked: 180 times
Re: Hydraulpump går ej igång
Om pumpen inte går kan du ändå krypa under och ställa lådan i neutralläge och rulla bilen. Koppla ur pumpen för säkerhets skull om du tänker bogsera. (Så den inte hoppar igång när du inte vill).Lupodizzla wrote: ↑28 Dec 2018 13:29Tja. Lupon min stod i en vecka ca och sen när jag skulle köra den nu så vill hydraulpumpen till växelroboten inte gå igång. Den är fast i ”P” läget. (Går att flytta spaken som vanligt men händer inget i lådan)
-
- Verkstadschef
- Stad:: Västergötland
- Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 305 times
Det surrande ljudet är antagligen magnetventilen till kopplingen. Att den låter visar juh att växellådsdatorn, iaf delvis, är med på noterna.
Kolla säkringen till pumpen först.
Har du VCDS kan du även kika om pumpen försöker starta eller ej, och även om villkoren för start är uppfyllda (tex om tryckgivaren tycker att trycket är lågt nog)
Att rycka sladden och lägga ur växeln manuellt direkt på växelföraren som L3upo skriver är en bra lösning om du vill bogsera bort bilen.
Har du VCDS kan du även kika om pumpen försöker starta eller ej, och även om villkoren för start är uppfyllda (tex om tryckgivaren tycker att trycket är lågt nog)
Att rycka sladden och lägga ur växeln manuellt direkt på växelföraren som L3upo skriver är en bra lösning om du vill bogsera bort bilen.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Bilen är rätt så sänkt, så finns inte mycket plats under att komma åtL3upo wrote: ↑28 Dec 2018 13:53Om pumpen inte går kan du ändå krypa under och ställa lådan i neutralläge och rulla bilen. Koppla ur pumpen för säkerhets skull om du tänker bogsera. (Så den inte hoppar igång när du inte vill).Lupodizzla wrote: ↑28 Dec 2018 13:29Tja. Lupon min stod i en vecka ca och sen när jag skulle köra den nu så vill hydraulpumpen till växelroboten inte gå igång. Den är fast i ”P” läget. (Går att flytta spaken som vanligt men händer inget i lådan)
-
Ska kolla säkringen när jag får tidlupobupo wrote: ↑28 Dec 2018 15:58Det surrande ljudet är antagligen magnetventilen till kopplingen. Att den låter visar juh att växellådsdatorn, iaf delvis, är med på noterna.
-
- Verkstadschef
Japp,Lupodizzla wrote: ↑28 Dec 2018 17:01Ska kolla säkringen när jag får tidSitter den på vanliga stället inne i bilen eller nån annanstans? Får göra så med växelväljaren om jag kommer åt. Bilen är toksänkt nämligen.
Du behöver inte gå under bilen, det går att nå ovanifrån med lite vilja
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!
-
Grymtlupobupo wrote: ↑28 Dec 2018 17:03Japp,Lupodizzla wrote: ↑28 Dec 2018 17:01Ska kolla säkringen när jag får tidSitter den på vanliga stället inne i bilen eller nån annanstans? Får göra så med växelväljaren om jag kommer åt. Bilen är toksänkt nämligen.
Du behöver inte gå under bilen, det går att nå ovanifrån med lite vilja
-
- Verkstadschef
Jag kanske skrev lite för snabbt. Om du inte har sett och känt på grejorna på nära håll så är det vid närmare eftertanke lite optimistiskt att ta det uppifrån.Lupodizzla wrote: ↑28 Dec 2018 18:13GrymtDu råkar inte ha en sprängskiss eller nån bild så jag vet exakt villket länkage jag behöver flytta på?
![]()
Har tyvärr inga lämpliga bilder på lager.
-
Okej då vet jaglupobupo wrote: ↑28 Dec 2018 18:20Jag kanske skrev lite för snabbt. Om du inte har sett och känt på grejorna på nära håll så är det vid närmare eftertanke lite optimistiskt att ta det uppifrån.Lupodizzla wrote: ↑28 Dec 2018 18:13GrymtDu råkar inte ha en sprängskiss eller nån bild så jag vet exakt villket länkage jag behöver flytta på?
![]()
Har tyvärr inga lämpliga bilder på lager.
-
Hittade en annan tråd här i forumet om någon som hade samma problem. Orsaken var då att säkring 46 eller 47 va trasig, (kommer ej ihåg exakt vilken av dom) dock ska denna säkring gå till strålkastarspolningen (?) kollade den säkringen på min och det såg helt ut..
Hur fortsätter jag nu? Går det att mäta om enheten får ström fram? Alternativt tvångsmata elmotorn och se om det kanske är den som sagt upp sig?
Hur fortsätter jag nu? Går det att mäta om enheten får ström fram? Alternativt tvångsmata elmotorn och se om det kanske är den som sagt upp sig?
-
- Verkstadschef
Har du en riktigt tidig Lupo 3L så är det säkring 40 istället (15A).Lupodizzla wrote: ↑02 Jan 2019 21:24Hittade en annan tråd här i forumet om någon som hade samma problem. Orsaken var då att säkring 46 eller 47 va trasig, (kommer ej ihåg exakt vilken av dom) dock ska denna säkring gå till strålkastarspolningen (?) kollade den säkringen på min och det såg helt ut..
Om du inte vill använda VCDS för att förenkla felsökningen markant så får du köra manuella metoder. Mät på säkringen och se om du har 12V på den. Den skall ha 12V hela tiden. Har du 12V där så kan du mäta på reläet, både inkommade 12V och du kan också testbygla aktiveringen för att se om pumpen startar då. Dock trångt att in och fippla bland relä:rna i onödan.
-
Gäller en -01a. Okej så då är det lättast att försöka få ut felkoder till en början. Får försöka lösa det.lupobupo wrote: ↑03 Jan 2019 00:00Har du en riktigt tidig Lupo 3L så är det säkring 40 istället (15A).Lupodizzla wrote: ↑02 Jan 2019 21:24Hittade en annan tråd här i forumet om någon som hade samma problem. Orsaken var då att säkring 46 eller 47 va trasig, (kommer ej ihåg exakt vilken av dom) dock ska denna säkring gå till strålkastarspolningen (?) kollade den säkringen på min och det såg helt ut..
Om du inte vill använda VCDS för att förenkla felsökningen markant så får du köra manuella metoder. Mät på säkringen och se om du har 12V på den. Den skall ha 12V hela tiden. Har du 12V där så kan du mäta på reläet, både inkommade 12V och du kan också testbygla aktiveringen för att se om pumpen startar då. Dock trångt att in och fippla bland relä:rna i onödan.
-
- Verkstadschef
En -01 skall ha den på säkring 47. Vad har du fått informationen att det är något annat på den säkringen?..Lupodizzla wrote: ↑03 Jan 2019 06:47Gäller en -01a. Okej så då är det lättast att försöka få ut felkoder till en början. Får försöka lösa det.
Det är inte felkoder du skall kolla, utan du skall använda "mätvärden" (växellådsdatorn - grupp 004) i VCDS för att se vad som aktiveras / försöker aktiveras när det gäller hydraulpumsrelät. Du ser vad de olika siffrorna betyder om du håller muspekaren ovanför de olika fälten.
-
Baksidan på locket till säkringarna.lupobupo wrote: ↑03 Jan 2019 13:57En -01 skall ha den på säkring 47. Vad har du fått informationen att det är något annat på den säkringen?..Lupodizzla wrote: ↑03 Jan 2019 06:47Gäller en -01a. Okej så då är det lättast att försöka få ut felkoder till en början. Får försöka lösa det.
Det är inte felkoder du skall kolla, utan du skall använda "mätvärden" (växellådsdatorn - grupp 004) i VCDS för att se vad som aktiveras / försöker aktiveras när det gäller hydraulpumsrelät. Du ser vad de olika siffrorna betyder om du håller muspekaren ovanför de olika fälten.
Ska försöka ragga tag på nån som har vcds och kolla lite parametrar då.

- Attachments
-
- 75CBEB33-0001-4567-992F-AA1709D0266C.jpeg (592.22 KiB) Viewed 276 times