Startproblem

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Re: Startproblem

Post by lupobupo » 22 Dec 2018 14:20

Kenlay wrote:
22 Dec 2018 07:29
Jag har nyligen köpt bilen så jag vet inte så mycket om den, utförd service osv. Det är nog bäst att beställa ett nytt bränslefilter och se vad det ger.
Hur pumpas bränslet fram till filtret ?
Det sitter en "tandempump" (en pump som är en kombinerad vakumpump och bränslepump) på sidan av motorn. Denna suger bränslet genom filtret . Det finns ingen pump före som hjälper den. Dvs om filtret innehåller något annat än diesel, tex luft, så blir bilen fruktansvärt svårstartad.

Jag tror dock mer på spridaretätningarna så jag hade inte börjat med att ändra förutsättningarna genom att byta filter. Hur du gör är dock självklart upp till dig.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Post by Kenlay » 22 Dec 2018 16:35

Jag har tagit en bild på filtret och de har fyra slangar kopplade, två kommer från tanken ? och två från motorn ? Har en bild men kan inte lägga in den.
Går det att koppla förbi filtret bara för provkörning ?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 22 Dec 2018 17:30

Kenlay wrote:
22 Dec 2018 16:35
Jag har tagit en bild på filtret och de har fyra slangar kopplade, två kommer från tanken ? och två från motorn ? Har en bild men kan inte lägga in den.
Går det att koppla förbi filtret bara för provkörning ?
Det "går" men det är dumt. Du vill inte få in smuts i 3*8000kr spridarna.

Vi vet fortfarande inte om det är filtret som är problemet om du kopplar förbi det, eftersom du även kopplar förbi returen då. Det vi vill veta i första skedet är ifall det trycks ut gaser i returen som hittar tillbaka till filtret.

Varför kan du inte lägga in den? Är det för du inte vet hur man gör? Isf, skriv inlägget i "full editor" och tryck sedan på "Attachments" och därefter "Add files" för att lägga in bilder Alternativt så "släpper" du bilden i rutan som du skriver inlägget i.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 23 Dec 2018 06:52

Här kommer en bild på bränslefiltret, vart leder de fyra slangarna ?
Om jag byter filtret hur luftas det ?

Bränslefilter - Copy.jpg
Bränslefilter - Copy.jpg (423.96 KiB) Viewed 1016 times

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 23 Dec 2018 13:34

Bränslefilter2.jpg
Bränslefilter2.jpg (415.54 KiB) Viewed 1009 times
1. Inkommande diesel ifrån tanken
2. Utgående diesel till motorn
3. Retur ifrån motorn (här skall du skarva på en genomskinlig slang för att kika efter bubblor)
4. Retur till tanken

Filtret är självluftande, men det kräver en hel del nötande på startmotorn. Fyller man det nya filtret med diesel så går det mycket snabbare.

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 23 Dec 2018 14:11

Tack för den fina beskrivningen ?
Det kanske är bättre att syna spridartätningarna som du nämde.
Om det är spidartätningar som är slut går det att se, där de sitter infästa, om det har blivit ett läckage ?
Räcker det att en spridartätning är dålig för att få startproblem och i så fall varför ?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 23 Dec 2018 14:39

Kenlay wrote:
23 Dec 2018 14:11
Det kanske är bättre att syna spridartätningarna som du nämde.
Om det är spidartätningar som är slut går det att se, där de sitter infästa, om det har blivit ett läckage ?
Räcker det att en spridartätning är dålig för att få startproblem och i så fall varför ?
Du behöver inte kontrollera spridaretätningarna om det inte kommer bubblor ifrån returen. Det är därför du skall koppla på en slang på returen för att kolla efter bubblor. Finns det bubblor där så är det sannolikt att det är spridaretätningarna som är boven.

Om en enda tätning läcker så kommer det antingen läcka ut diesel (in i oljan) eller så kommer duttar med gaser ifrån förbränningsrummet tryckas in i bränslesystemet (beroende på vilken som är kass).

Det går inte att plocka isär enbart för att kontrollera, eftersom när du plockat ur spridarna så skall du alltid byta till nya tätningar.

Du får startproblem för att systemet vid läckage isf innehåller annat än diesel. Returen recirkuleras (beroende på temperatur på dieseln) in i filtret och fyller alltså filtret delvis med luft

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 04 Jan 2019 16:41

Det är nog lämpligast, som du säger, att koppla på en genomskinlig slang och se om det kommer luftbubblor.
Vad skall det vara för material i plastslangen för att tåla diesel och hur lång bör den vara för inspektion ?
Skall motorn gå på tomgång och under hur lång tid ?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 05 Jan 2019 01:29

Kenlay wrote:
04 Jan 2019 16:41
Vad skall det vara för material i plastslangen för att tåla diesel och hur lång bör den vara för inspektion ?
Skall motorn gå på tomgång och under hur lång tid ?
Bara tillräckligt lång för att se eventuella bubblor tydligt. Någon dm räcker väl. Jag tror inte att den slangen jag använder är dieselbeständig (men håller tillräckligt länge iaf :)).

Gör likadant som du gjort tidigare för att testa, men samtidigt kika om det kommer några bubblor och isf hur mycket.

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 11 Feb 2019 15:29

Nu har jag följt steg 1 i "Verstadschefens" felsökningsprogram och monterat en genomskinlig plastslang för inspektion.
Idag när jag startade bilen fick den gå på tomgång i ca 3,5 minuter.
Det var mycket luftbubblor i flödet. Jag hade skruvat loss tanklocket för att vara säker på att inte vacuum i tanken uppstår, ventilationen vid bränslepåfyllninen kan ju vara igensatt eller ?
När jag ökade vartalet efter tomgångkörning, stannade motorn. Jag körde sedan fem nya startförsök och motorn startade ej. Vid körning med startmotorn såg jag att väldigt lite bränsle flödade genom inspektionsslangen. Vad kan det bero på, kan bränslet filtret vara igensatt ? vet ej när bränslefiltret är bytt.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 11 Feb 2019 15:43

Okey, då vet vi till 100% att det är fel på bränslesidan iaf.

Om du är osäker på när filtret är bytt och det ser gammalt ut så visst kan du byta det som första steg.

Jag gissar dock på att koppartätningen i botten av någon av spridarna inte tätar som den skall och därmed släpper förbi gaser som går rakt in i returen. Dessa gaser fyller sedan upp bränslefiltret (returen går vid "kall" diesel direkt tillbaka till filtret) vilket ger dig ruskiga startproblem.

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 11 Feb 2019 16:13

Det är nog som "lupobupo" säger, som steg 2 byter jag bränslefiltret, eftersom jag inte vet när det är bytt.
Vad skall jag tänka på när jag byter filter ?

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 21 Mar 2019 06:34

Nu har jag beslutat mig för att byta spridartätningar och beställt orginalverktyget, T10056, för att montera O-ringarna och har följande frågor:
Vad har man för typ av adapter till draghammaren för att få loss spridarna på rätt sätt ?
Vad är det för storlek på XZN bitsen för bultarna som håller vipparmsbryggan och med vilket moment skall de dras ?

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 21 Mar 2019 18:30

Kenlay wrote:
21 Mar 2019 06:34
Vad är det för storlek på XZN bitsen för bultarna som håller vipparmsbryggan och med vilket moment skall de dras ?
De som håller själva vipparmsbryggan skall dras med 20Nm+90grader
De små som håller själva spridaren skall dras med 12Nm+270grader.

Skruvarna är sträckbultar som skall bytas varje gång, fuska inte med detta, speciellt inte med de sistnämnda.

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare

Post by Kenlay » 09 Jun 2019 16:45

Nu har jag beställt tätningssats(Elring) och montagehylsor för O-ringarna.
Hur får jag loss spridarna på lämpligt sätt, jag har en liten draghammare men ingen adapter lämpad för just spridare ?

Post Reply