Startproblem

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
Kenlay
Domkraftsansvarig
Posts: 49
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Startproblem

Post by Kenlay » 19 Dec 2018 14:23

Bilen startar endast vid fullt uppladdat batteri och går bara någon minut stannar sedan, efter detta går den inte att starta, vad kan det vara för fel ?
Jag har läst av felkoderna, med en OBD II felkodsläsare, men vet inte vad dessa felkoder betyder, vad kan det vara för fel ? någon som vet ?

Felkodsläsare OBD II:
Engine, 16705
16955
A/T, 00263
00836
00837
01316
01052
01071
01314
00511
SRS, No codes
ABS, 01314

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2574
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 325 times

Re: Startproblem

Post by lupobupo » 19 Dec 2018 16:23

Motorn:
16705 - Engine Speed Sensor (G28)
16955 - Brake Light Switch (F)

Växellådan:
00263 - Gearbox
00836 - Gear selector valve 1 -N284-
00837 - Gear selector valve 2 -N285-
01316 - Brake control unit - no communication
01052 - Vet inte, säkert att du skrivit av denna rätt? .. Ev är det belastningsvärdet som den räknar ut internt i databoxen som är utanför specifikationerna, vilket isf är ett följdfel av 01314
01071 - Clutch travel sender -G162-
01314 - Engine control unit no communication
00511 - Selector Lever (E313)

ABS:
01314 - Engine Control Module: No Communications
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Kenlay
Domkraftsansvarig
Posts: 49
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 19 Dec 2018 17:50

Tack för förklaring av felkoderna.
Jag är övertygad att jag skrev av 01052 rätt.
Vilka av felkoderna kan det vara som gör att motorn är svårstartad och stannar efter en stund ?
Hur skall jag gå vidare ?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2574
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 325 times

Re: Startproblem

Post by lupobupo » 19 Dec 2018 18:01

Alltså "16705 - Engine Speed Sensor (G28)" Gör juh så bilen dör. Men det troliga är att det inte är något fel där, utan alla felkoderna är troligtvis mer eller mindre en följd av tex stort strömförsörjningsproblem/jordfel.

Vad har du för spänning på batteriet direkt efter den dött?
Laddar generatorn som den skall innan den dör?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Kenlay
Domkraftsansvarig
Posts: 49
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 20 Dec 2018 06:44

Jag skall ladda batteriet fullt och göra ett försök till omstart och se vad batteriet har för spänning efter start.


Topic author
Kenlay
Domkraftsansvarig
Posts: 49
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 20 Dec 2018 13:49

Nu har jag laddad batteriet för provstart. Batteriet hade vid inkoppling 13.34 V.
Motorn startade efter tre försök och gick på tomgång ca 3 min sedan stängde jag av den. Under tomgångskörning mätte jag upp spänning över batteripolerna till 14..4 V. Vid nästa försök att starta, 5 startförsök utan att motorn startade, mättes spänningen över batteripolerna till 12.56 V.
Batteriet ett Bosch S3 008, 70 Ah, verkar vara okey efter 5 startförsök, 12.56 V eller ?
Nivån på hydrauloljebehållaren är längs ner efter centralpumpen har gått en stund och sedan stannat som vanligt, men ingen låg nivå indikeras på instrumenten.
Verkar batteriet okey ?
Vad kan det bero på att motorn inte startar efter jag stänger av den om man ser på felkoderna ?


honcho
Domkraftsansvarig
Posts: 30
Joined: 09 Oct 2018 10:11
Stad:: gbg
Bil: lupo

Re: Startproblem

Post by honcho » 20 Dec 2018 17:18

Vet inte om lupon är så känslig men om det är nere på 12,56 efter att du fått laddning (under tomgång ser det ju iaf ut som generatorn laddar batteriet) skulle jag iaf försöka med ett fräscht. Det är lite lågt och borde inte gå ner så mycket. Men precis som lupobupo skriver så kan det ju vara elfel som mer eller mindre kortsluter batteriet. Billigaste testet är nog ändå ett annat batteri först o främst


honcho
Domkraftsansvarig
Posts: 30
Joined: 09 Oct 2018 10:11
Stad:: gbg
Bil: lupo

Re: Startproblem

Post by honcho » 20 Dec 2018 17:21

Jag är dock lite nyfiken hur mycket startmotorn drar runt motorn. För lupon är mycket men svårstartad är den inte :D


honcho
Domkraftsansvarig
Posts: 30
Joined: 09 Oct 2018 10:11
Stad:: gbg
Bil: lupo

Re: Startproblem

Post by honcho » 20 Dec 2018 17:32

honcho wrote:
20 Dec 2018 17:18
Vet inte om lupon är så känslig men om det är nere på 12,56 efter att du fått laddning (under tomgång ser det ju iaf ut som generatorn laddar batteriet) skulle jag iaf försöka med ett fräscht. Det är lite lågt och borde inte gå ner så mycket. Men precis som lupobupo skriver så kan det ju vara elfel som mer eller mindre kortsluter batteriet. Billigaste testet är nog ändå ett annat batteri först o främst
Får rätta mig själv. Har alltid fått för mig att ett fulladdat batteri låg närmare laddningspänningen på runt 14v det verkar vara fel, 12,7 skulle enligt min googling anses fullt.. så då är väl 12,56 acceptabelt.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2574
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 325 times

Re: Startproblem

Post by lupobupo » 21 Dec 2018 00:32

Kenlay wrote:
20 Dec 2018 13:49
Nu har jag laddad batteriet för provstart. Batteriet hade vid inkoppling 13.34 V.
Motorn startade efter tre försök och gick på tomgång ca 3 min sedan stängde jag av den. Under tomgångskörning mätte jag upp spänning över batteripolerna till 14..4 V. Vid nästa försök att starta, 5 startförsök utan att motorn startade, mättes spänningen över batteripolerna till 12.56 V.
Batteriet ett Bosch S3 008, 70 Ah, verkar vara okey efter 5 startförsök, 12.56 V eller ?
Nivån på hydrauloljebehållaren är längs ner efter centralpumpen har gått en stund och sedan stannat som vanligt, men ingen låg nivå indikeras på instrumenten.
Verkar batteriet okey ?
Vad kan det bero på att motorn inte startar efter jag stänger av den om man ser på felkoderna ?
Låter inte som det är något fel där.

Om du rensar alla felkoder och sedan kör tills den dör. Vad får du för felkoder då?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Kenlay
Domkraftsansvarig
Posts: 49
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 21 Dec 2018 13:41

Nu har jag rensat alla felkoder och startat motorn, på tredje startförsöket, har skrivit ner ovanstående felkoder.
Motorn fick gå på tomgång 5 min och sedan på 2000 varv i 3 min, när jag sedan gick ner till tomgång stannar motorn efter några sekunder.
Försökte sedan att omstarta men går ej.
Efter körning tittade jag efter eventuella felkoder men fann inga.
Batterispäning före start, 12,96 V utan tändning påslagen och 12, 82 V vid tändning på.
Efter 9 startförsök låg spänningen över batteripolerna på 12.56 V, så batteriet verkar ju ok, eller ?
Hur skall jag gå vidare i felsökningen ?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2574
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 325 times

Re: Startproblem

Post by lupobupo » 21 Dec 2018 19:12

Kenlay wrote:
21 Dec 2018 13:41
Efter körning tittade jag efter eventuella felkoder men fann inga.
Ok då skulle jag misstänka bränslesidan. Typ trasiga spridartätningar, stopp i filter eller liknande.

Börja med att kika om du får luftbubblor på returen till bränslefiltret. Får du det så är vi felet i hälarna.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Kenlay
Domkraftsansvarig
Posts: 49
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 21 Dec 2018 19:30

Viken är returledningen till bränslefiltret, är slangarna genomskinliga ?
Finns det någon som har en bild på bränslefilter med slangar, till och retur ?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2574
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 128 times
Been thanked: 325 times

Re: Startproblem

Post by lupobupo » 21 Dec 2018 19:41

Returen är den som kommer ifrån motorn och går in i det påmonterade "t-korset" (termostatstyrd växelventil) ovanpå filtret.
Slangen är inte genomskinlig. Jag brukar skarva på en genomskinlig bit vid felsökning.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Kenlay
Domkraftsansvarig
Posts: 49
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 22 Dec 2018 07:29

Jag har nyligen köpt bilen så jag vet inte så mycket om den, utförd service osv. Det är nog bäst att beställa ett nytt bränslefilter och se vad det ger.
Hur pumpas bränslet fram till filtret ?

Post Reply