Underhållsladdning av batteri

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 56 times
Been thanked: 40 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by RiseAndShine » 18 Dec 2018 23:49

L3upo wrote:
17 Dec 2018 07:18
RiseAndShine wrote:
16 Dec 2018 23:24
L3upo, vad är det som är rappakalja? Jag har inte påstått något, utan ville bara klargöra att det kan finnas fler än ett sätt att ladda i vissa fall. Som sagt har 3L minusjordning.
På ett forum där ingen (INGEN!) berörd modell har plusjordning är det rappakalja att kladda ner med irrelevanta instruktioner som, om de skiljs från sitt sammanhang genom citat eller googling, sprider felaktig information.

Ursäkta, men hur står det till med läsförståelsen? Jag var osäker på om 3L:s batteri är minus- eller positivt jordat och skrev därför hur CTEK (i en del manualer till laddare) beskriver hur laddningen ska gå till beroende på vilken sort jordning det är. När jag tidigare skrev "Har 3L positivt jordat batteri?", var det alltså en fråga till er på forumet och inget annat. Se bilden nedan. Att någon information skiljts från sitt sammanhang är inte fallet.

MXS_3.8-manual-SE-SV-page-001.jpg
MXS_3.8-manual-SE-SV-page-001.jpg (180.19 KiB) Viewed 1058 times
HVO-skatteupproret 1.0

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 181 times
Been thanked: 210 times

Post by L3upo » 19 Dec 2018 08:31

RiseAndShine wrote:
18 Dec 2018 23:49
L3upo wrote:
17 Dec 2018 07:18

På ett forum där ingen (INGEN!) berörd modell har plusjordning är det rappakalja att kladda ner med irrelevanta instruktioner som, om de skiljs från sitt sammanhang genom citat eller googling, sprider felaktig information.

Ursäkta, men hur står det till med läsförståelsen? Jag var osäker på om 3L:s batteri är minus- eller positivt jordat och skrev därför hur CTEK (i en del manualer till laddare) beskriver hur laddningen ska gå till beroende på vilken sort jordning det är. När jag tidigare skrev "Har 3L positivt jordat batteri?", var det alltså en fråga till er på forumet och inget annat. Se bilden nedan. Att någon information skiljts från sitt sammanhang är inte fallet.

MXS_3.8-manual-SE-SV-page-001.jpg
Men herregud! Skall vi genomlida ännu en magsur maratontråd dirigerad från Skövde?

Läsförståelsen är alldeles utmärkt, hade det gällt även dig hade du sett att min omsorg gällde de som får text citerad härifrån utan sitt sammanhang eller som googlar och bara läser några rader som Google presenterar i preview, inte sällan på en telefonskärm.

Alla som lyft på huven på en Lupo och konstaterat att det sitter en pluspol skyddad under ett plastlock borde inse att den skulle vara fullständigt meningslös på en plusjordad så jag ställer mig tvivlande till att frågan ens behövde ställas om det inte fanns andra motiv.

Hur som helst, den som då faller offer för rappakaljan och kopplar fel på sin Lupo efter att ha snabbgooglat möter ett av två scenarios:
Laddaren stänger ner eftersom den kortsluts (CTEK t ex)
Laddaren går sönder eftersom den kortsluts

Det senare gäller främst laddare som är jämnåriga med plusjordade bilar, alltså tillverkad på 60-talet.
Därmed hoppas jag att vi nu neutraliserat frågan och konstaterat att Lupo 3L är MINUSJORDAD!

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Post by lupobupo » 19 Dec 2018 14:00

L3upo wrote:
19 Dec 2018 08:31
Men herregud! Skall vi genomlida ännu en magsur maratontråd dirigerad från Skövde?

Läsförståelsen är alldeles utmärkt, hade det gällt även dig hade du sett att min omsorg gällde de som får text citerad härifrån utan sitt sammanhang eller som googlar och bara läser några rader som Google presenterar i preview, inte sällan på en telefonskärm.

Alla som lyft på huven på en Lupo och konstaterat att det sitter en pluspol skyddad under ett plastlock borde inse att den skulle vara fullständigt meningslös på en plusjordad så jag ställer mig tvivlande till att frågan ens behövde ställas om det inte fanns andra motiv.
Är det så man sköter sin informationsinhämtning så kommer man sabba både det ena eller andra oavsett. Man måste juh kunna ställa frågor om det är något som det undras över?

Jag tvivlar starkt på att RiseAndShine skulle haft något annat motiv än att genuint försöka bidra till forumet. Han ställde en fråga, han förstod snabbt att bilen var minusjordad och därmed borde saken varit utagerad och kunskapsbanken lite större på forumet. Om det nu blir en maratontråd så är det juh för att du gör det till en.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 19 Dec 2018 15:19

Jag brukar aldrig gå i direkt svaromål med Upp&Hoppa längre och det har fungerat ganska bra. Dock, vid direkt tilltal svarar jag naturligtvis.
Sagde skribent har tidigare uppmärksammat oss på att det finns grymt otekniska 3L-ägare och när det gäller inkoppling av laddare på blysyrabatterier finns det extra orsak att hindra sådana att ställa till skada. Det torde inte råda några tvivel om att det finns människor som använder preview av googlesvar som handledning här i livet. Givetvis måste de skylla sig själva men det måste ju vara bättre att inte försåtsminera forumet två gånger med icke tillämpliga instruktioner som kan ställa till elände .

Är inte generatorn vattentät på 3L förresten?
I så fall bör man tvätta den genom att hälla skarpt avfettningsmedel genom kylhålen, skölja med ren lacknafta och sedan högtryckstvätta den med högt tryck och schampo länge så att den blir ordentligt ren på insidan. ;)

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 19 Dec 2018 15:54

L3upo wrote:
19 Dec 2018 15:19
Givetvis måste de skylla sig själva men det måste ju vara bättre att inte försåtsminera forumet två gånger med icke tillämpliga instruktioner som kan ställa till elände .
Återigen, avsikten ifrån RiseAndShine var garanterat inte att jävlas med oss, utan det var en ärlig fråga. Det har tydligt framkommit av hans inlägg ovan. Vi måste kunna ställa frågor på forumet, allt annat är orimligt. Att han blir irriterad när du ignorerar honom när han förklarar sin avsikt med inlägget är lika förståeligt som att du känner dig tvungen att bemöta hans personangrepp.

C-tek instruktionen som jag antar att du hänvisar till som försåtminering #2 är troligtvis en respons på att du kallar hans inlägg för rappakalja. Där beskrivs förövrigt både rätt och fel metod. Inget fel med det inlägget heller.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 19 Dec 2018 16:55

... and we have a verdict...

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 19 Dec 2018 17:42

L3upo wrote:
19 Dec 2018 16:55
... and we have a verdict...
.. Nej? Du fick bara höra min åsikt, precis som alla andra som läser detta kommer bilda sin.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 19 Dec 2018 18:04

Min åsikt är att man naturligtvis kan fråga vad som helst men att de är obetänksamt eller rent av korkat att lägga in instruktioner som bara är relevanta om man får ett felaktigt svar.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 19 Dec 2018 19:28

L3upo wrote:
19 Dec 2018 18:04
Min åsikt är att man naturligtvis kan fråga vad som helst men att de är obetänksamt eller rent av korkat att lägga in instruktioner som bara är relevanta om man får ett felaktigt svar.
Eftersom han inte visste svaret på frågan så kan man inte säga att det var korkat eller obetänksamt. Han visste juh inte att det var irrelevant eftersom han inte visste att plusjord är något väldigt ovanligt och inget som våra små vargar är besudlade med.

Att han inte direkt visste att det var minusjord i lupon visar bara att han är lite mindre mekvan än vad du och jag är men ingenting annat.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 19 Dec 2018 21:28

lupobupo wrote:
19 Dec 2018 19:28
L3upo wrote:
19 Dec 2018 18:04
Eftersom han inte visste svaret på frågan så kan man inte säga att det var korkat eller obetänksamt. Han visste juh inte att det var irrelevant eftersom han inte visste att plusjord är något väldigt ovanligt och inget som våra små vargar är besudlade med.

Att han inte direkt visste att det var minusjord i lupon visar bara att han är lite mindre mekvan än vad du och jag är men ingenting annat.
Men det var som sagt min åsikt...som jag uttryckte här...precis som vem som helst kan göra...eller hur var det?
Nu är det nog inte jag som gör detta till maratontråd. :roll:

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 19 Dec 2018 21:34

RiseAndShine wrote:
16 Dec 2018 06:33
Har 3L positivt jordat batteri? I så fall ska man göra som CTEK (tillverkare av batteriladdare) skriver: "Laddning av positivt jordat batteri. Koppla den svarta kabeln till den negativa polen på batteriet och den röda kabeln till fordonets chassi". Annars kan man både ladda och underhållsladda direkt på batteripolerna.
Jag får göra mitt inlägg igen för att alla verkar fortfarande inte ha förstått vad jag skrev. Ärligt talat var jag osäker på vilken jordning som gäller för 3L och ställde därför en fråga och skrev vilka två olika laddningssätt som kunde vara aktuella. När jag nu tittat i manualen till min Lupo (-02) står att man normalt kan koppla direkt på polerna, men att man ändå kan kolla vad som står i manualen till sin batteriladdare.

Kopplar man en CTEK-laddare fel, händer ingenting för de har skydd mot felinkopplingar. Att man som L3upo är väldigt mån om hur andra kan tänkas läsa och uppfatta information kan ju upplevas vara ett positivt drag, men denna gång tycker jag att det gick snett.
HVO-skatteupproret 1.0

RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 19 Dec 2018 21:55

Om man tycker att man inte vill, orkar och/ eller kan delta i det som av L3upo kallas marathontrådar, så är det ju fritt att avstå. Vill man inte läsa dessa är det bara att hoppa över. Något förbud mot långa trådar på forumet, finns inte vad jag vet.

Och vad menar L3upo med "Sagde skribent har tidigare uppmärksammat oss på att det finns grymt otekniska 3L-ägare..."?
HVO-skatteupproret 1.0

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 19 Dec 2018 22:23

L3upo wrote:
19 Dec 2018 21:28
Men det var som sagt min åsikt...som jag uttryckte här...precis som vem som helst kan göra...eller hur var det?
Nu är det nog inte jag som gör detta till maratontråd. :roll:
Japp så är det, och man får även räkna med att få mothugg.

Du är högst delaktig i det jo.

Freeburner
Skiftnyckelslangare
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 72 times
Been thanked: 7 times

Post by Freeburner » 03 Jan 2019 22:56

irover wrote:
18 Dec 2018 01:16
Nej det är ingen gammal engelsk bil från 60-talet.
Lucas, -mannen som uppfann mörkret :lol:
även känd som "mörkrets furste", "patent på glappkontakten & kortslutningen" ;)

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 03 Jan 2019 23:55

Freeburner wrote:
03 Jan 2019 22:56
irover wrote:
18 Dec 2018 01:16
Nej det är ingen gammal engelsk bil från 60-talet.
Lucas, -mannen som uppfann mörkret :lol:
även känd som "mörkrets furste", "patent på glappkontakten & kortslutningen" ;)
Och, inte att förglömma, skapare av den magiska röken som är nödvändig för att elsystemet skall fungera. När den läcker ut är det godnatt.

Post Reply