Underhållsladdning av batteri

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
Kenlay
Domkraftsansvarig
Posts: 39
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Underhållsladdning av batteri

Post by Kenlay » 13 Dec 2018 14:50

Är det lämpligt att ansluta pluspol från batteriladdaren till pluspol i mortorrummet och minuspol från laddaren till lyftöglan i motorblocket vid underhållsladdning, utan att koppla ifrån kablarna från batteriet ?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2156
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 131 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by irover » 13 Dec 2018 17:22

Det går.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 762
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 50 times
Been thanked: 37 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by RiseAndShine » 14 Dec 2018 03:43

Jag brukar sätta batteriladdarens klämmor direkt på batteriet och det har fungerat utmärkt på flera bilar. På Lupons batteri har jag satt fast en kabel som är tvådelad och med en snabbkoppling som jag kopplar till batteriladdarens kabel.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts


honcho
Domkraftsansvarig
Posts: 30
Joined: 09 Oct 2018 10:11
Stad:: gbg
Bil: lupo

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by honcho » 14 Dec 2018 09:32

Kenlay wrote:
13 Dec 2018 14:50
Är det lämpligt att ansluta pluspol från batteriladdaren till pluspol i mortorrummet och minuspol från laddaren till lyftöglan i motorblocket vid underhållsladdning, utan att koppla ifrån kablarna från batteriet ?
har för mig att detta är det rekommenderande tillvägagångssättet. har alltid funkat för mig iaf.


Topic author
Kenlay
Domkraftsansvarig
Posts: 39
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by Kenlay » 14 Dec 2018 10:42

Tack för fina råd.
Det jag funderar på är att minimera riskerna för att skada elektroniken vid underhållsladning under vinterhalvåret. Är det någon som vet vad pluspolen(under det svarta plastlocket) i motorummet egentligen är avsedd för ?


honcho
Domkraftsansvarig
Posts: 30
Joined: 09 Oct 2018 10:11
Stad:: gbg
Bil: lupo

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by honcho » 14 Dec 2018 11:13

Kenlay wrote:
14 Dec 2018 10:42
Tack för fina råd.
Det jag funderar på är att minimera riskerna för att skada elektroniken vid underhållsladning under vinterhalvåret. Är det någon som vet vad pluspolen(under det svarta plastlocket) i motorummet egentligen är avsedd för ?
gissningsvis där du parallellkopplar in en annan bils batteri med startkablar skulle jag tro. men om det ~0 ohm mellan pluspolen på batteriet och pluspolen under plastlocket är det elektriskt sätt, samma punkt.
precis som alla jordade delar och minuspolen är samma sak rent elektriskt.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2156
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 131 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by irover » 14 Dec 2018 11:38

En liten cetek eller liknande laddar bara 4-5 ampere max. Det går att ladda genom cigarettändaruttaget som ofta är avsäkrat 10A .
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1957
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 150 times
Been thanked: 180 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by L3upo » 15 Dec 2018 19:23

Jag skulle avråda från att underhållsladda via cigarettuttaget eller någon annan punkt med spänningsfall från batteriet.
CTEK t ex använder ju batterispänningen för att detektera när det är dags för olika faser i laddningscykeln och mäter den för låg spänning går den aldrig ner i laddström. Då ökar risken att den laddar sönder batteriet.

Pluspolen under huven kanske är krallig nog för att ha försumbart spänningsfall men ciguttaget passerar ju elcentralen och minst en säkring på vägen.
Några tiondelar lär gå förlorade på vägen.

Däremot om man bara skall tuta i tillräckligt för att få igång bilen, alltså när det är ok att ligga kvar på max laddström hela tiden, så kan man koppla in den nästan var som helst som pallar med strömmen.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2156
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 131 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by irover » 16 Dec 2018 00:17

Å andra sidan om man långladdar sjunker ju strömmen ju mer batteriet blir fullt och därmed också spänningsfallet.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 762
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 50 times
Been thanked: 37 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by RiseAndShine » 16 Dec 2018 06:33

Har 3L positivt jordat batteri? I så fall ska man göra som CTEK (tillverkare av batteriladdare) skriver: "Laddning av positivt jordat batteri. Koppla den svarta kabeln till den negativa polen på batteriet och den röda kabeln till fordonets chassi". Annars kan man både ladda och underhållsladda direkt på batteripolerna.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 316
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 100 times
Been thanked: 25 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by Cabbe » 16 Dec 2018 09:50

RiseAndShine wrote:
16 Dec 2018 06:33
Har 3L positivt jordat batteri? I så fall ska man göra som CTEK (tillverkare av batteriladdare) skriver: "Laddning av positivt jordat batteri. Koppla den svarta kabeln till den negativa polen på batteriet och den röda kabeln till fordonets chassi". Annars kan man både ladda och underhållsladda direkt på batteripolerna.
Tror att detta mer förvirrar än hjälper!? Vi har väl minusjord?

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1957
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 150 times
Been thanked: 180 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by L3upo » 16 Dec 2018 10:22

Cabbe wrote:
16 Dec 2018 09:50
RiseAndShine wrote:
16 Dec 2018 06:33
Har 3L positivt jordat batteri? I så fall ska man göra som CTEK (tillverkare av batteriladdare) skriver: "Laddning av positivt jordat batteri. Koppla den svarta kabeln till den negativa polen på batteriet och den röda kabeln till fordonets chassi". Annars kan man både ladda och underhållsladda direkt på batteripolerna.
Tror att detta mer förvirrar än hjälper!? Vi har väl minusjord?
Japp, det där var bara rappakalja.
Vi har självklart minusjord precis som i stort sett alla bilar haft i modern tid.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 762
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 50 times
Been thanked: 37 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by RiseAndShine » 16 Dec 2018 23:24

L3upo, vad är det som är rappakalja? Jag har inte påstått något, utan ville bara klargöra att det kan finnas fler än ett sätt att ladda i vissa fall. Som sagt har 3L minusjordning.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1957
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 150 times
Been thanked: 180 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by L3upo » 17 Dec 2018 07:18

RiseAndShine wrote:
16 Dec 2018 23:24
L3upo, vad är det som är rappakalja? Jag har inte påstått något, utan ville bara klargöra att det kan finnas fler än ett sätt att ladda i vissa fall. Som sagt har 3L minusjordning.
På ett forum där ingen (INGEN!) berörd modell har plusjordning är det rappakalja att kladda ner med irrelevanta instruktioner som, om de skiljs från sitt sammanhang genom citat eller googling, sprider felaktig information.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2156
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 131 times

Re: Underhållsladdning av batteri

Post by irover » 18 Dec 2018 01:16

Nej det är ingen gammal engelsk bil från 60-talet.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply