Underhållsladdning av batteri
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 39
- Joined: 11 May 2017 07:24
- Stad:: Göteborg
- Bil: VW Lupo 3L
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Underhållsladdning av batteri
Är det lämpligt att ansluta pluspol från batteriladdaren till pluspol i mortorrummet och minuspol från laddaren till lyftöglan i motorblocket vid underhållsladdning, utan att koppla ifrån kablarna från batteriet ?
-
- Garagesuppliant
- Posts: 762
- Joined: 09 Dec 2014 02:08
- Stad:: Skövde
- Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 37 times
Re: Underhållsladdning av batteri
Jag brukar sätta batteriladdarens klämmor direkt på batteriet och det har fungerat utmärkt på flera bilar. På Lupons batteri har jag satt fast en kabel som är tvådelad och med en snabbkoppling som jag kopplar till batteriladdarens kabel.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts
Re: Underhållsladdning av batteri
har för mig att detta är det rekommenderande tillvägagångssättet. har alltid funkat för mig iaf.
-
Topic author - Domkraftsansvarig
- Posts: 39
- Joined: 11 May 2017 07:24
- Stad:: Göteborg
- Bil: VW Lupo 3L
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Underhållsladdning av batteri
Tack för fina råd.
Det jag funderar på är att minimera riskerna för att skada elektroniken vid underhållsladning under vinterhalvåret. Är det någon som vet vad pluspolen(under det svarta plastlocket) i motorummet egentligen är avsedd för ?
Det jag funderar på är att minimera riskerna för att skada elektroniken vid underhållsladning under vinterhalvåret. Är det någon som vet vad pluspolen(under det svarta plastlocket) i motorummet egentligen är avsedd för ?
Re: Underhållsladdning av batteri
gissningsvis där du parallellkopplar in en annan bils batteri med startkablar skulle jag tro. men om det ~0 ohm mellan pluspolen på batteriet och pluspolen under plastlocket är det elektriskt sätt, samma punkt.
precis som alla jordade delar och minuspolen är samma sak rent elektriskt.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 2156
- Joined: 25 Nov 2014 22:04
- Stad:: Lövestad
- Bil: 2st 3L, 4st A2
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 131 times
Re: Underhållsladdning av batteri
En liten cetek eller liknande laddar bara 4-5 ampere max. Det går att ladda genom cigarettändaruttaget som ofta är avsäkrat 10A .
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.
-
- Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: Underhållsladdning av batteri
Jag skulle avråda från att underhållsladda via cigarettuttaget eller någon annan punkt med spänningsfall från batteriet.
CTEK t ex använder ju batterispänningen för att detektera när det är dags för olika faser i laddningscykeln och mäter den för låg spänning går den aldrig ner i laddström. Då ökar risken att den laddar sönder batteriet.
Pluspolen under huven kanske är krallig nog för att ha försumbart spänningsfall men ciguttaget passerar ju elcentralen och minst en säkring på vägen.
Några tiondelar lär gå förlorade på vägen.
Däremot om man bara skall tuta i tillräckligt för att få igång bilen, alltså när det är ok att ligga kvar på max laddström hela tiden, så kan man koppla in den nästan var som helst som pallar med strömmen.
CTEK t ex använder ju batterispänningen för att detektera när det är dags för olika faser i laddningscykeln och mäter den för låg spänning går den aldrig ner i laddström. Då ökar risken att den laddar sönder batteriet.
Pluspolen under huven kanske är krallig nog för att ha försumbart spänningsfall men ciguttaget passerar ju elcentralen och minst en säkring på vägen.
Några tiondelar lär gå förlorade på vägen.
Däremot om man bara skall tuta i tillräckligt för att få igång bilen, alltså när det är ok att ligga kvar på max laddström hela tiden, så kan man koppla in den nästan var som helst som pallar med strömmen.
-
- Hedersmedlem
- Posts: 2156
- Joined: 25 Nov 2014 22:04
- Stad:: Lövestad
- Bil: 2st 3L, 4st A2
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 131 times
Re: Underhållsladdning av batteri
Å andra sidan om man långladdar sjunker ju strömmen ju mer batteriet blir fullt och därmed också spänningsfallet.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.
-
- Garagesuppliant
- Posts: 762
- Joined: 09 Dec 2014 02:08
- Stad:: Skövde
- Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 37 times
Re: Underhållsladdning av batteri
Har 3L positivt jordat batteri? I så fall ska man göra som CTEK (tillverkare av batteriladdare) skriver: "Laddning av positivt jordat batteri. Koppla den svarta kabeln till den negativa polen på batteriet och den röda kabeln till fordonets chassi". Annars kan man både ladda och underhållsladda direkt på batteripolerna.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts
-
- Skruvkunnig
- Posts: 316
- Joined: 04 Dec 2014 23:05
- Stad:: Kolmården
- Bil: Audi A2 1,2 TDI
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 25 times
Re: Underhållsladdning av batteri
Tror att detta mer förvirrar än hjälper!? Vi har väl minusjord?RiseAndShine wrote: ↑16 Dec 2018 06:33Har 3L positivt jordat batteri? I så fall ska man göra som CTEK (tillverkare av batteriladdare) skriver: "Laddning av positivt jordat batteri. Koppla den svarta kabeln till den negativa polen på batteriet och den röda kabeln till fordonets chassi". Annars kan man både ladda och underhållsladda direkt på batteripolerna.
-
- Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: Underhållsladdning av batteri
Japp, det där var bara rappakalja.Cabbe wrote: ↑16 Dec 2018 09:50Tror att detta mer förvirrar än hjälper!? Vi har väl minusjord?RiseAndShine wrote: ↑16 Dec 2018 06:33Har 3L positivt jordat batteri? I så fall ska man göra som CTEK (tillverkare av batteriladdare) skriver: "Laddning av positivt jordat batteri. Koppla den svarta kabeln till den negativa polen på batteriet och den röda kabeln till fordonets chassi". Annars kan man både ladda och underhållsladda direkt på batteripolerna.
Vi har självklart minusjord precis som i stort sett alla bilar haft i modern tid.
-
- Garagesuppliant
- Posts: 762
- Joined: 09 Dec 2014 02:08
- Stad:: Skövde
- Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 37 times
Re: Underhållsladdning av batteri
L3upo, vad är det som är rappakalja? Jag har inte påstått något, utan ville bara klargöra att det kan finnas fler än ett sätt att ladda i vissa fall. Som sagt har 3L minusjordning.
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts
-
- Verkstadschef
- Posts: 1957
- Joined: 27 Nov 2014 20:46
- Stad:: Vikingstad
- Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 180 times
Re: Underhållsladdning av batteri
På ett forum där ingen (INGEN!) berörd modell har plusjordning är det rappakalja att kladda ner med irrelevanta instruktioner som, om de skiljs från sitt sammanhang genom citat eller googling, sprider felaktig information.RiseAndShine wrote: ↑16 Dec 2018 23:24L3upo, vad är det som är rappakalja? Jag har inte påstått något, utan ville bara klargöra att det kan finnas fler än ett sätt att ladda i vissa fall. Som sagt har 3L minusjordning.