Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
Niklas76
Domkraftsansvarig
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2018 21:16
Stad:: Örnsköldsvik
Bil: Lupo 3l

Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by Niklas76 » 29 Nov 2018 15:56

Min begagnade 1300 kronors slavcylinder från skroten har börjat läcka ur pipen efter ca: 50 mil & 3år.
Några tips eller råd?
Alt. någon som kan göra detta mot betalning om jag nu inte lyckas får hjälp med reservdelar & kan göra det själv då på något sätt?)
Jag har även en till läckande robot till från förra bytet. :?: :roll: :!:


Topic author
Niklas76
Domkraftsansvarig
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2018 21:16
Stad:: Örnsköldsvik
Bil: Lupo 3l

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by Niklas76 » 29 Nov 2018 16:01

1789A564-FD44-4B88-88B7-3DE555827FAB.jpeg
1789A564-FD44-4B88-88B7-3DE555827FAB.jpeg (455.67 KiB) Viewed 1483 times
1789A564-FD44-4B88-88B7-3DE555827FAB.jpeg
1789A564-FD44-4B88-88B7-3DE555827FAB.jpeg (455.67 KiB) Viewed 1483 times
1789A564-FD44-4B88-88B7-3DE555827FAB.jpeg
1789A564-FD44-4B88-88B7-3DE555827FAB.jpeg (455.67 KiB) Viewed 1483 times

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2669
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by lupobupo » 29 Nov 2018 17:20

Det är lägsta punkten så det är inte säkert att oljan kommer ifrån pipen.

Men jag kan byta bakre tätningen åt dig om du vill.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Niklas76
Domkraftsansvarig
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2018 21:16
Stad:: Örnsköldsvik
Bil: Lupo 3l

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by Niklas76 » 29 Nov 2018 18:34

Okej har du ev. möjlighet till det? 👌👍👍 Vad kostar det mig då pisåfall? Ja precis! oljan är svåranalyserad om man inte torkar & kollar om vartannat hela tiden! Om det nu ev. kommer ur pipen och det inte kan vara typ oringarna i anslutningen är det då omöjligt att göra det på plats där den sitter? 🙂

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2669
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by lupobupo » 29 Nov 2018 18:40

Du hade väl en annan tråd där du hade läckage uppifrån? Börja med att fixa det läckaget. Har du tur så är det bara olja som följt ledningarna ner. Om du senare vill få hjälp med att få tätningarna bytta osv så tar vi det via PM.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Niklas76
Domkraftsansvarig
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2018 21:16
Stad:: Örnsköldsvik
Bil: Lupo 3l

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by Niklas76 » 29 Nov 2018 19:28

De tre oringarna är bytta inkl.bombens men Dock ej i orginal med ett vitonmaterial som tål en värme över 100 grader! Det fuktar lite där uppe men ser eller känner inget dropp än så länge...

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2669
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by lupobupo » 30 Nov 2018 02:03

Med nya o-ringar där uppe skall det inte fukta något. Det skall vara snustorrt. Vad köpte du för dimensioner?

Varifrån läckte den gamla roboten?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Niklas76
Domkraftsansvarig
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2018 21:16
Stad:: Örnsköldsvik
Bil: Lupo 3l

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by Niklas76 » 30 Nov 2018 13:19

Vet ej säkert vart den gamla läckte men tror det kan ha varit samma fel. Det blev dock inte bytt packningar vid förra tillfället som man vet är jätteviktigt nu då man vet bättre! De nya 3” behållare packningarna” däruppe mäter 51x16x83 i nitril/ 2 kr st på specma,tål dock max 100 graders värme (mot värmebeständiga original Viton +100 grader 49x16x81) Kollat en gång extra nu och ser att det faktiskt kommer från pipen (har beställt 5 nya igen från momentun i nitril som mäter 50x16x82 (Vet ej om det kanske är vågat & korkat varma sommardagar vad tror du?)

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2669
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by lupobupo » 30 Nov 2018 16:14

Niklas76 wrote:
30 Nov 2018 13:19
Vet ej säkert vart den gamla läckte men tror det kan ha varit samma fel. Det blev dock inte bytt packningar vid förra tillfället som man vet är jätteviktigt nu då man vet bättre! De nya 3” behållare packningarna” däruppe mäter 51x16x83 i nitril/ 2 kr st på specma,tål dock max 100 graders värme (mot värmebeständiga original Viton +100 grader 49x16x81) Kollat en gång extra nu och ser att det faktiskt kommer från pipen (har beställt 5 nya igen från momentun i nitril som mäter 50x16x82 (Vet ej om det kanske är vågat & korkat varma sommardagar vad tror du?)
Jag hade kört med Viton. Varför köper du i Nitril?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Niklas76
Domkraftsansvarig
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2018 21:16
Stad:: Örnsköldsvik
Bil: Lupo 3l

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by Niklas76 » 30 Nov 2018 16:30

Har du, eller kör du allt med viton annars?


Topic author
Niklas76
Domkraftsansvarig
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2018 21:16
Stad:: Örnsköldsvik
Bil: Lupo 3l

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by Niklas76 » 30 Nov 2018 16:36

Momentum sa att en skogsmaskinförare hade konverterat sin med Viton & då han skulle starta upp allt i kylan så fick han problem med läckage berättade säljaren. Annars är Viton naturligtvis mkt bättre på alla sätt!


Topic author
Niklas76
Domkraftsansvarig
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2018 21:16
Stad:: Örnsköldsvik
Bil: Lupo 3l

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by Niklas76 » 30 Nov 2018 17:05

Ifall den slavcylindern går att ta isär & renovera så fick jag uppgifter om en packningssats till den i nitril för övrigt (då x ringen längst ned samt den nedre U-manschetten 22x31x14 måste svarvas ny!) En komplett packningssats för ca: 670 kronor med alla 4 packningarna totalt då.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2669
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by lupobupo » 30 Nov 2018 18:20

Niklas76 wrote:
30 Nov 2018 17:05
Ifall den slavcylindern går att ta isär & renovera så fick jag uppgifter om en packningssats till den i nitril för övrigt (då x ringen längst ned samt den nedre U-manschetten 22x31x14 måste svarvas ny!) En komplett packningssats för ca: 670 kronor med alla 4 packningarna totalt då.
Den är inte 22x31x14 den är snarare 8 eller något bred. Har inte siffrorna i huvudet, men den är garanterat inte 14. Jag har sådana liggande iaf.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Niklas76
Domkraftsansvarig
Posts: 48
Joined: 15 Nov 2018 21:16
Stad:: Örnsköldsvik
Bil: Lupo 3l

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by Niklas76 » 30 Nov 2018 18:32

Ska självklart kolla upp allt igen i Viton istället nog för att livslängden verkar vara likvärdig i nitril som tydligen är vanligast i de flesta medeltempererade hydralsystem enligt flera säljare som jag rådgjort med.🙂
Men allt detta beror ju först på om den går att dela utan några större komplikationer & inga fel för övrigt då förståss? Vad säger ni?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2669
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 136 times
Been thanked: 341 times

Re: Renovera kopplingspress slavcylinder någon?

Post by lupobupo » 30 Nov 2018 18:51

Det vanligaste är juh att man får fel på givaren bak på kopplingscylindern och inte läckage (även om det förekommer lite då och då såklart).

Det finns ett litet plasthållarclips inuti som brukar vara väldigt bräckligt (som riktigt riktigt gammal solbiten plast) och väldigt gärna går sönder. Detta clips måste bort för att få ur kolven helt. Byter du bara den bakre u-manschetten så slipper du pilla på den.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply