Purva wrote: ↑17 Feb 2021 10:45
Hej o tack!
Kan man som enkel hobbymekaniker rengöra turbon själv? Eller är det något man behöver byta?
Jag fyllde på hydralolja för nån månad sen då hydralpumpen gick så himla länge o när jag kollade saknades det massor av olja. Bytte "bomben" för nått år sedan. Då va oljenivån ok. Innan jag fyllde på olja hände det även vid minusgrader att en växel fastnade. Då fick man stänga av motorn. Slå på tändningen o låta hydralpumpen gå. Sen starta o då gick bilen som den skulle.
Jag pendlar rätt ofta Örebro - Stockholm. Om jag inte lägger i STOP utan bara N. Kan det bli värre eller kan jag hoppas att det håller till sommaren?
Vcds är det någon speciell felkodsläsare? Har nån billig obdläsare från Biltema ligger nånstans, funkar en sån?
Att ta loss och rengöra turbon är inte raketforskning men det första man brukar göra är att testa att vicka på den lilla hävarmen på turbon som påverkas av vakuumklockan bredvid. Går den lätt att röra fram och tillbaka är kanske inte VNT-spjällen huvudmisstänkta utan det kan handla om vakuumstyrningen, tex den vakuumelektriska ventilen på torpedväggen.
Man kan lura sig när man fyller på hydraulolja och kolla nivån när pumpen har laddat tryckacken. Då pumpar den olja från behållaren in i den fjädrande acken så nivån ser låg ut. Fyller man då så kommer det att spruta olja ur påfyllningslocket när oljan återgår men det där kanske du fick info om när du bytte acken. Med för låg nivå kan bilen startvägra eller faktiskt stanna på vägen.
Huruvida du kan köra vidare och bara kunna starta på N beror på vad orsaken är. Är det givaren i kopplingen som är knas kan det när som helst leda till att bilen dör eller inte startar.
Om det är kopplingen som passerat gränsen är det ingen akut fara, jag har pressat ytterligare 9000 mil ur en sådan koppling men då var det hundradelar kvar innan nitarna började repa svänghjulet. VCDS ger dig svaret. Det finns ju även rent mekaniska fel som kan påverka när det gäller växelvägran som glapp i länkage, felkalibrerad låda eller interna fel i växellådan. Micklar men med inställningarna på koppling eller robot måste man ha VCDS för att överhuvudtaget göra bilen körbar.
VCDS är alltså en anpassad mjukvara (Windows) som ihop med en speciell OBD-kabel ger dig möjlighet att logga in på bilens alla noder, i det här fallet växellådsdatorn. Det klarar inte de billiga felkodsläsarna som vanligen enbart läser generiska OBD-koder från motorstyrboxen (och ibland ABS eller Airbag).
I VCDS kan du t ex avläsa aktuellt tryck från pumpen, kopplingens lägessignal, dragläget för kopplingen samt naturligtvis en massa felkoder av allehanda slag.
Utan den är det oerhört knepigt att veta vad som händer i den lilla bilens inre själsliv...