Lupo 3L startar ej

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Purva
Skruvmejselputsare
Stad:: Örebro
Bil: Lupo 3L

Lupo 3L startar ej

Post by Purva » 16 Feb 2021 14:53

Jag har under hela denna vinter haft problem att man måste låta tändningen stå på i typ 30 sekunder så någon pump(låter det som) får gå klart. Det är inte samma pump som startar när man öppnar dörren. Startar jag bilen innan den fått gå färdigt så kommer jag nätt o jämt upp i orkeslösa 80 km/h.

Jag vet inte om det är relaterat till att idag startade inte bilen alls. Den va helt död. Jag provade att byta växel några ggr och efter några försök fungerade den igen. Körde till affären o när jag skulle vidare så va det samma sak igen. Denna gång hjälpte det inte o byta växel. Öppnade huven och knackade o petade på massa saker utan att egentligen veta vad jag gjorde 🙈🤣 det blev ingen skillnad.
Det slog mig iaf att den beter sig likadant när man försöker starta med växel i så jag på växeln i N o testade om det gick o rulla bilen. Det gick inte alls, växeln låg kvar i.
Jag gungade bilen fram o tillbax några ggr så släppte det och då gick det att starta. Körde hem.

På parkeringen hemma testade jag att lägga i N och stänga av bilen. Den gick att starta igen utan problem. Men när motorn är avstängd och jag ändrar växeln till STOP så går det inte att starta. Nu har jag dock testa några ggr här på parkeringen o jag kan byta växel till N och starta. Detta fungerade dock inte tidigare när motorn va kall. Då behövde jag lägga i N och gunga bilen fram o tillbax.

Tips på vad som ska bytas?

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 248 times
Been thanked: 319 times

Re: Lupo 3L startar ej

Post by L3upo » 16 Feb 2021 16:03

Hej och välkommen till forumet.

En preliminär gissning är att du har flera samverkande fel på bilen och inte ett enda.
Låt mig utveckla en smula.

Pumpen du hör när du öppnar dörren och vrider om nyckeln är hydraulpumpen som bygger upp ett tryck i en tryckackumulator.
Om trycket inte ligger över ett tröskelvärde kan datorn inte dra kopplingen och vägrar så dra startmotorn.
Det är helt normalt och är pumpen trött och acken tom sedan innan så tar det en stund.

Om trycket är tillräcklig högt och motorn startar kan inte inte det leda till till att bilen går långsammare (gissar på limp mode).

Limp mode beror vanligen på att de ställbara spjällen i turbon fastnat (rost eller sot) så att den inte når önskat laddtryck och då stänger datorn ner men det har inget med hydraultrycket att göra.

Att bilen inte växlar trots att det finns tryck kan i sin tur beror på antingen den hydrauliska kopplingscylindern eller roboten (som växlar lådan).
3L som startar i N men inte i STOP kan också ha flera förklaringar. Kopplingscylindern kan ge fel positionsvärde (datorn tror inte att kopplingen är dragen) men det kan även bero på att bilen genom dragläget anser att kopplingen är för sliten. Då startar den i N men inte i STOP.

Så, det tråkiga svaret blir att det nog inte går att svara enkelt på vad som behöver göras, du behöver fixa kabel och VCDS så att du kan gå in och läsa av vad som är fel. Alternativt hitta någon i närheten som kan göra det.

Börjar du byta komponenter på vinst och förlust så kommer pengarna att rinna.

Topic author
Purva
Skruvmejselputsare

Post by Purva » 17 Feb 2021 10:45

Hej o tack!

Kan man som enkel hobbymekaniker rengöra turbon själv? Eller är det något man behöver byta?

Jag fyllde på hydralolja för nån månad sen då hydralpumpen gick så himla länge o när jag kollade saknades det massor av olja. Bytte "bomben" för nått år sedan. Då va oljenivån ok. Innan jag fyllde på olja hände det även vid minusgrader att en växel fastnade. Då fick man stänga av motorn. Slå på tändningen o låta hydralpumpen gå. Sen starta o då gick bilen som den skulle.

Jag pendlar rätt ofta Örebro - Stockholm. Om jag inte lägger i STOP utan bara N. Kan det bli värre eller kan jag hoppas att det håller till sommaren?

Vcds är det någon speciell felkodsläsare? Har nån billig obdläsare från Biltema ligger nånstans, funkar en sån?🤔

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 17 Feb 2021 12:01

Purva wrote:
17 Feb 2021 10:45
Hej o tack!

Kan man som enkel hobbymekaniker rengöra turbon själv? Eller är det något man behöver byta?

Jag fyllde på hydralolja för nån månad sen då hydralpumpen gick så himla länge o när jag kollade saknades det massor av olja. Bytte "bomben" för nått år sedan. Då va oljenivån ok. Innan jag fyllde på olja hände det även vid minusgrader att en växel fastnade. Då fick man stänga av motorn. Slå på tändningen o låta hydralpumpen gå. Sen starta o då gick bilen som den skulle.

Jag pendlar rätt ofta Örebro - Stockholm. Om jag inte lägger i STOP utan bara N. Kan det bli värre eller kan jag hoppas att det håller till sommaren?

Vcds är det någon speciell felkodsläsare? Har nån billig obdläsare från Biltema ligger nånstans, funkar en sån?🤔
Att ta loss och rengöra turbon är inte raketforskning men det första man brukar göra är att testa att vicka på den lilla hävarmen på turbon som påverkas av vakuumklockan bredvid. Går den lätt att röra fram och tillbaka är kanske inte VNT-spjällen huvudmisstänkta utan det kan handla om vakuumstyrningen, tex den vakuumelektriska ventilen på torpedväggen.

Man kan lura sig när man fyller på hydraulolja och kolla nivån när pumpen har laddat tryckacken. Då pumpar den olja från behållaren in i den fjädrande acken så nivån ser låg ut. Fyller man då så kommer det att spruta olja ur påfyllningslocket när oljan återgår men det där kanske du fick info om när du bytte acken. Med för låg nivå kan bilen startvägra eller faktiskt stanna på vägen.

Huruvida du kan köra vidare och bara kunna starta på N beror på vad orsaken är. Är det givaren i kopplingen som är knas kan det när som helst leda till att bilen dör eller inte startar.
Om det är kopplingen som passerat gränsen är det ingen akut fara, jag har pressat ytterligare 9000 mil ur en sådan koppling men då var det hundradelar kvar innan nitarna började repa svänghjulet. VCDS ger dig svaret. Det finns ju även rent mekaniska fel som kan påverka när det gäller växelvägran som glapp i länkage, felkalibrerad låda eller interna fel i växellådan. Micklar men med inställningarna på koppling eller robot måste man ha VCDS för att överhuvudtaget göra bilen körbar.

VCDS är alltså en anpassad mjukvara (Windows) som ihop med en speciell OBD-kabel ger dig möjlighet att logga in på bilens alla noder, i det här fallet växellådsdatorn. Det klarar inte de billiga felkodsläsarna som vanligen enbart läser generiska OBD-koder från motorstyrboxen (och ibland ABS eller Airbag).

I VCDS kan du t ex avläsa aktuellt tryck från pumpen, kopplingens lägessignal, dragläget för kopplingen samt naturligtvis en massa felkoder av allehanda slag.

Utan den är det oerhört knepigt att veta vad som händer i den lilla bilens inre själsliv... ;)

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Post by irover » 17 Feb 2021 12:46

Och det är kanske överkurs för en enkel hobbymekaniker ska tilläggas.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Purva
Skruvmejselputsare

Post by Purva » 17 Feb 2021 12:57

Tack! Då ska jag testa vicka på den lilla hävarmen!

Jo det hade jag fått info i samband när jag tog reda på vad för olja man skulle ha.

Jaha då är det väl bara hålla tummarna för jag har varken råd eller lust o göra nått med bilen i denna kyla. Önskar jag hade tillgång till ett varmt garage så man kunde skriva även på vintern.

Ok, bäst o kolla upp kring VCDS alltså!

Tack för all hjälp!

Paul3L
Skruvkunnig
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 33 times
Been thanked: 14 times

Post by Paul3L » 17 Feb 2021 13:12

VCDS kan användas till alla VAG bilar.
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 29.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 17 Feb 2021 13:37

irover wrote:
17 Feb 2021 12:46
Och det är kanske överkurs för en enkel hobbymekaniker ska tilläggas.
Jo, det gäller tyvärr ganska många saker på våra små krabater.

Topic author
Purva
Skruvmejselputsare

Post by Purva » 17 Feb 2021 16:31

Hmm nu fick jag ytterligare problem. Skulle starta o köra iväg o växeln gick inte i alls. Hade parkerat en stund o växel låg i N. Varken D eller R funkade. Lade i STOP och sen R o då funkade det. Det kanske inte håller till sommaren 😱😱

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 198 times

Post by irover » 19 Feb 2021 01:42

Nej du kommer bli stående mitt i en korsning om du fortsätter köra utan att fixa felet.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Purva
Skruvmejselputsare

Post by Purva » 23 Feb 2021 17:33

Fått tag i VCDS från Ross Tech från en kompis men han har fel kabel. Den passar i kontakten men det vill inte fungera. Någon som vet om det går o få tag i rätt kabel billigare än 199$?

L3upo
Forumsorakel

Post by L3upo » 23 Feb 2021 19:51

Purva wrote:
23 Feb 2021 17:33
Fått tag i VCDS från Ross Tech från en kompis men han har fel kabel. Den passar i kontakten men det vill inte fungera. Någon som vet om det går o få tag i rätt kabel billigare än 199$?
Kabeln är även licensnyckeln...

Post Reply