Felkoder motor/växellåda

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Scara_manga
Skruvmejselputsare
Stad:: Ljungskile
Bil: Lupp 3l

Felkoder motor/växellåda

Post by Scara_manga » 14 Feb 2020 10:15

Hej
Vid rödljus så fick bilen ofrivilligt motorstopp. När den startades hände ingenting när man tryckte på gaspedalen. Efter flera omstarter betedde den sig helt plötsligt som vanligt igen, min sambo kunde köra vidare till arbetet och hem igen. Samma sak upprepade sig två dagar senare. Därefter har bilen stått på garageuppfrten. Idag kopplade jag in VCDS och läste ut felkoder.

Address 01: Engine
4 Faults Found:
19557 - Motor for Intake Manifold Flap (V157)
P3101 - 35-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
17911 - Load Signal from Alternator Term. DF
P1503 - 35-00 - Implausible Signal
17564 - Manifold Pressure Sensor (G71)
P1156 - 35-00 - Open/Short to Ground
17569 - Manifold Temp Sensor (G72)
P1161 - 35-00 - Open or Short to Plus
Readiness: 0 0 X X X

Address 02: Auto Trans
3 Faults Found:
00263 - Transmission
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
01073 - Clutch Pressure System
35-10 - - - Intermittent
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38)
03-10 - No Signal - Intermittent

Vad skulle ni göra med dessa felkoder?
Byta luftmassemätare?
Jag kontrollerade oljenivå till växelroboten och behövs fyllas på 2 cm olja.
All hjälp och tips uppskattas!

mvh
Martin

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 150 times
Been thanked: 382 times

Re: Felkoder motor/växellåda

Post by lupobupo » 14 Feb 2020 11:12

Hej och välkommen till forumet!

Det var mycket på en gång :)

Med permanent felkod på G71+G72 så borde bilen gå riktigt dåligt. Det är turbotrycksgivaren som sitter framför Intercoolern. Sitter kablarna i den?

När det gäller felkoderna på växellådan så skall det finnas en hel del att finna om du söker på forumet.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 211 times
Been thanked: 256 times

Post by L3upo » 14 Feb 2020 13:30

lupobupo wrote:
14 Feb 2020 11:12
Hej och välkommen till forumet!

Det var mycket på en gång :)

Med permanent felkod på G71+G72 så borde bilen gå riktigt dåligt. Det är turbotrycksgivaren som sitter framför Intercoolern. Sitter kablarna i den?

När det gäller felkoderna på växellådan så skall det finnas en hel del att finna om du söker på forumet.
Jag har ingen avvikande åsikt men väl en reflektion; är det inte en väl massiv flod av felkoder utan förvarning för att det vara ett omfattande bortfall av funktioner?

Det första jag tänkte på var mängden, spridningen och "intermittent" - d v s problem med strömförsörjningen?
Fast då har jag inte satt mig och klurat på minsta gemensamma nämnare i elsystemet så det kanske är helt fel?

Topic author
Scara_manga
Skruvmejselputsare
Stad:: Ljungskile
Bil: Lupp 3l

Post by Scara_manga » 14 Feb 2020 14:13

En vanlig vardag (för alla hjärtans dag räknas väl som en sådan) och jag har redan två svar efter några timmar! Tänkte först kolla ikväll ifall någon svarat men kunde inte hålla mig såsom föräldraledig och hemma. Tack så mycket för de snabba svaren.

Jag ska söka i forumet angående växellådan och de specifika koderna.

Historien är att jag haft bilen i drygt fem år och den har alltid växlat bra. Därför har jag aldrig gjort någon grundinställning eller liknande och säkert misskött den biten av underhållet. Nu med dessa bekymmer köpte jag dock vcds. Därför har jag aldrig tagit ut koder innan så alla är kanske inte är aktuella, Exempelvis går motorn helt OK.

mvh
Martin

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 211 times
Been thanked: 256 times

Post by L3upo » 14 Feb 2020 14:21

Scara_manga wrote:
14 Feb 2020 14:13
En vanlig vardag (för alla hjärtans dag räknas väl som en sådan) och jag har redan två svar efter några timmar! Tänkte först kolla ikväll ifall någon svarat men kunde inte hålla mig såsom föräldraledig och hemma. Tack så mycket för de snabba svaren.

Jag ska söka i forumet angående växellådan och de specifika koderna.

Historien är att jag haft bilen i drygt fem år och den har alltid växlat bra. Därför har jag aldrig gjort någon grundinställning eller liknande och säkert misskött den biten av underhållet. Nu med dessa bekymmer köpte jag dock vcds. Därför har jag aldrig tagit ut koder innan så alla är kanske inte är aktuella, Exempelvis går motorn helt OK.

mvh
Martin
Du har hittat det som sannolikt är Sveriges bästa bilforum och antagligen världens bästa 3L-forum.

Några av felkoderna (G38 t ex) som förvånar mig kan de nödläge (friläge och urkopplad gaspedal) vilket borde ha märkts när det händer men det är inte alltid så rättframt som man kan tro.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 150 times
Been thanked: 382 times

Post by lupobupo » 14 Feb 2020 16:32

Scara_manga wrote:
14 Feb 2020 14:13
Nu med dessa bekymmer köpte jag dock vcds. Därför har jag aldrig tagit ut koder innan så alla är kanske inte är aktuella, Exempelvis går motorn helt OK.
Mycket bra att du köpte VCDS, det är en ovärderlig hjälp vid felsökning.

Gör en full "auto-scan" som du sparar för framtiden (posta den gärna här också, frånvaron av koder är ibland lika intressant som närvaron av dom).

Därefter nolla alla felkoder på alla boxar. Så du vet att de koderna som kommer upp i framtiden är aktuella.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply