Startproblem

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Re: Startproblem

Post by irover » 05 Sep 2019 01:23

I blocket under oljefilterburken. Lätt att byta
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Steffe
Domkraftsansvarig
Posts: 24
Joined: 25 Nov 2014 17:31
Stad:: Täby
Bil: Lupo 3L 2004
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Startproblem

Post by Steffe » 05 Sep 2019 09:13

Åhh kanon! Skönt att kanske slippa hyra biltransportsläp för att köra den till Stig.
Nu är det bara hålla en tumme att det är den som strular.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Re: Startproblem

Post by irover » 05 Sep 2019 16:51

Kolla kablaget också. Tex att kontakten inte åkt ur som sitter fram på motorn
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Steffe
Domkraftsansvarig
Posts: 24
Joined: 25 Nov 2014 17:31
Stad:: Täby
Bil: Lupo 3L 2004
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Startproblem

Post by Steffe » 05 Sep 2019 19:58

Tack irover för tipset! Hissade upp bilen vid lunch men det blev inget mer, har åkt på en jätteförkylning. Gubbe som man är blir det en nära dödenupplevelse :-) Får vänta några dagar


Steffe
Domkraftsansvarig
Posts: 24
Joined: 25 Nov 2014 17:31
Stad:: Täby
Bil: Lupo 3L 2004
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Startproblem

Post by Steffe » 10 Sep 2019 16:29

Har tagit ur givaren, kontakten satt bra och ser fin ut.
Givaren har tre stift och mellan stift 1 och 2 är det ca 500 ohm stift 3 har ingen kontakt med något av de andra stiften. Givaren verkar ha en permanent magnet med spole runt och när någon metall drar framför givaren får man en liten puls mellan 1 och 2.
Har någon en givare som ligger och kan ohm mäta och se om det ska vara kontakt med stift tre?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Re: Startproblem

Post by irover » 10 Sep 2019 21:15

Hur ser kablarna ut i härvan på väg till ecu? Har du kollat i vagcom om du har varvtal indikerat när du drar på startmotorn?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Steffe
Domkraftsansvarig
Posts: 24
Joined: 25 Nov 2014 17:31
Stad:: Täby
Bil: Lupo 3L 2004
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Startproblem

Post by Steffe » 10 Sep 2019 22:38

Ska hämta en givare i morgon men som sagt tveksam om det är den som är fel.
Bra ide att kolla om det blir varvtal.
Kollade lite mer på givaren och det verkar bara vara stift 1 och 2 som används.
Mätte spänningen mellan jord och stift 1 å 2 utan givare och det är 2,5V vet inte vad det ska vara har inget kopplingschema.
Nu en fråga från en som ägt bilen i 16 år... var sitter ecu?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2344
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 152 times

Re: Startproblem

Post by irover » 11 Sep 2019 08:10

I utrymmet där vindrutetorkarna sitter
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Steffe
Domkraftsansvarig
Posts: 24
Joined: 25 Nov 2014 17:31
Stad:: Täby
Bil: Lupo 3L 2004
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Startproblem

Post by Steffe » 11 Sep 2019 11:30

Då brummar den igen.... det var givare G28!
Tack för tips och info.

Post Reply