Startproblem

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.

Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 10 Jun 2019 12:15

Hur får man loss kontakten till solenoiden på spridaren, någon ?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2658
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 134 times
Been thanked: 337 times

Re: Startproblem

Post by lupobupo » 10 Jun 2019 21:08

Kenlay wrote:
10 Jun 2019 12:15
Hur får man loss kontakten till solenoiden på spridaren, någon ?
Man vickar fram och tillbaka i sidled, samtidigt som man drar i kontakten.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 11 Jun 2019 07:45

Jag har nu vickat fram och tillbaka i sidled och dragit på samma gång men kontakten sitter hårt.
Är det någon spärr i kontakten som jag inte har hittat ? skickar en bild
Attachments
Spridare-3.JPG
Spridare-3.JPG (24.57 KiB) Viewed 203 times

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2658
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 134 times
Been thanked: 337 times

Re: Startproblem

Post by lupobupo » 12 Jun 2019 01:07

Kenlay wrote:
11 Jun 2019 07:45
Jag har nu vickat fram och tillbaka i sidled och dragit på samma gång men kontakten sitter hårt.
Är det någon spärr i kontakten som jag inte har hittat ? skickar en bild
Nej det är ingen spärr, men om det var längesedan de var lossade så behövs det en del övertalning.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

lipton
Garagesuppliant
Posts: 653
Joined: 25 Nov 2014 15:50
Stad:: Örebro
Bil: Lupo 3L - Audi A2 3L
Has thanked: 114 times
Been thanked: 53 times

Re: Startproblem

Post by lipton » 12 Jun 2019 18:50

Kenlay wrote:
09 Jun 2019 16:45
Nu har jag beställt tätningssats(Elring) och montagehylsor för O-ringarna.
Hur får jag loss spridarna på lämpligt sätt, jag har en liten draghammare men ingen adapter lämpad för just spridare ?
Var du inne den 10-11/6 på Mekonomen i Örebro och frågade på pris på tätningssats(Elring) :?:
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)


Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 14 Jun 2019 10:21

Nu har jag efter en del övertalning fått loss kontakterna till spridarna, de satt hårt.
Skall nu jag byta O-ringar och metallbrickan, denna sitter med en liten låsring.
Denna låsring låses med en mycket liten anvisning, ej spår, på spridarmunstycket, skall det inte vara ett spår för låsringen ?
Vad kan hända om den inte låser riktigt ?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2272
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 147 times

Re: Startproblem

Post by irover » 14 Jun 2019 10:36

Den bara skjuts på och hålls fast av sin egen kraft. Den hindrar metallbrickan att trilla av.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 14 Jun 2019 12:57

irover wrote:
14 Jun 2019 10:36
Den bara skjuts på och hålls fast av sin egen kraft. Den hindrar metallbrickan att trilla av.
Skall spetsen på spidaren borstas eller bara torkas av ? kan ej se några hål i spridarspetsen.
När jag monterar spridarna skall O-ringarna oljas in och går spridarna att trycka tillbaka in i toppen med handkraft ?
Skall spridarna monteras i samma orningsföljd som när de demonterades ?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2272
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 147 times

Re: Startproblem

Post by irover » 14 Jun 2019 19:26

Du kan inte se hålen de är pyttesmå. Borsta inte på spetsen men borsta under metallbrickan. Doppa oringarna i diesel och ja du trycker ner dem i botten för hand. Jag skulle nog sätta dem lika men det är inget krav. Se till att du har de uppgraderade pinnarna och justerskruvarna. Pinnarna ska ha en skål då är det de senare. Edit. Ser på bilden du har de senare med skål. Bra.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 15 Jun 2019 16:06

irover wrote:
14 Jun 2019 19:26
Du kan inte se hålen de är pyttesmå. Borsta inte på spetsen men borsta under metallbrickan. Doppa oringarna i diesel och ja du trycker ner dem i botten för hand. Jag skulle nog sätta dem lika men det är inget krav. Se till att du har de uppgraderade pinnarna och justerskruvarna. Pinnarna ska ha en skål då är det de senare. Edit. Ser på bilden du har de senare med skål. Bra.
När vipparmsbryggan skall monteras, hur vet man att de små hålen för oljekanalerna i vipparmsbryggan kommer i rätt lägen i toppen, finns de någon markering ?

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2272
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 147 times

Re: Startproblem

Post by irover » 16 Jun 2019 17:34

Det ska bara vara att sätta dit. Passar ju bara på ett sätt.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
Kenlay
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 11 May 2017 07:24
Stad:: Göteborg
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Startproblem

Post by Kenlay » 20 Jun 2019 11:42

Nu har jag bytt spridartätningar och de uppgraderade pinnarna och justerskruvarna samt sträckbultar till spridarna, dock ej till vipparmsbryggan, hoppas de håller.
Vid start av motorn var det mycket luftbubblor i returen från motorn, men efter några minuters tomgångskörning blev det fritt från bubblor.
Motorn går fint och jämt.
Tack alla ni som givit mig råd för både felsökning och åtgärdstips.

Post Reply