Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1708
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 123 times
Been thanked: 138 times

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by L3upo » 13 Feb 2018 14:40

Pontstone wrote:
13 Feb 2018 12:50
Hej igen.
Nu har jag bytt kylvätsketemperaturgivaren.
Indikatorn slocknar nu som den ska när motorn når lite värme.
Förbrukningen enligt mätaren verkar ha minskat med 8-10%.

Kan det löna sig att byta även givaren för bränsletemperatur?
Mitt generella råd är att inte byta något om man inte VET att det är trasigt.


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by Pontstone » 13 Feb 2018 15:52

Så bäst att inte byta kamremmen förrän den har gått av? ;)

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1708
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 123 times
Been thanked: 138 times

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by L3upo » 13 Feb 2018 20:38

Pontstone wrote:
13 Feb 2018 15:52
Så bäst att inte byta kamremmen förrän den har gått av? ;)
Absolut! Byt den inte förrän remlampan tänds och du får felkod på sliten rem.
Du märker det på att motorn autostannar och denna tänds:
Image

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 652
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 38 times
Been thanked: 33 times

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by RiseAndShine » 14 Feb 2018 03:39

Pontstone wrote:
13 Feb 2018 15:52
Så bäst att inte byta kamremmen förrän den har gått av? ;)
Byt hellre enligt intervall (9 000 mil). L3upo driver med dig...
Make Lupo 3L Great Again


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by Pontstone » 14 Feb 2018 09:10

Hahaha den var bra :).
Alltid trevligt med lite humor!

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1856
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 107 times
Contact:

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by irover » 14 Feb 2018 22:11

Pontstone wrote:
13 Feb 2018 15:52
Så bäst att inte byta kamremmen förrän den har gått av? ;)
Skitkul!
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by Pontstone » 16 Feb 2018 09:04

Hej igen!
Om jag jämför den digitala indikationen på bränsleförbrukningen med visaren som pendlar upp och ner beroende på belastning
så känns det som att den digitala visar för mycket. Jag provade igår att köra med nålen aldrig över 3 liter per 100 km, men den digitala
indikationen var 4,4 liter per 100 km. Ska man förmoda att dessa två mätare inte hänger ihop?


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by Pontstone » 20 Mar 2018 09:58

Hallå i stugan.
Sedan sist så har jag bytt bränsletempgivare, olja, oljefilter och luftfilter, samt generator, multirem och spännare.
Bilen rullar ännu på dubblösa friktionsdäck.

Efter cirka 40 mils försiktig körning, aldrig över 100 km/h, så visar mätningen vid pump ett snitt på 0,42 liter/mil.

Bör jag vara nöjd med ett snitt som detta?


Nikel
Skruvkunnig
Posts: 302
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: Pluto The Lupo
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by Nikel » 20 Mar 2018 12:58

Ptja. Relativt.

Min har jag loggat varje tankning under 2 år och den snittar 0.41 under den tiden.
Men på vintern drar den mer och på sommaren drar den mindre.

90% av tiden så ligger jag på motorvägen i 110 med farthållaren på.

Rullar på Hakka R2 pumpade till 3 Bar i 155 storlek och på sommaren är det 145or som gäller.
Manuellkonverterad.

Edit: Har 12 mil till jobbet och använder motorvärmare så jag gör sällan kallstarter.
Kör inte direkt lungt häller utan det är full gas ut på motorvägen.


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by Pontstone » 20 Mar 2018 18:31

Tack!
Kollade lufttrycket i däcken och det gick ju att trycka i en hel del!
Alltid något litet 😁

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 1856
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 107 times
Contact:

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by irover » 20 Mar 2018 19:54

Inte bra att pumpa för hårt. Framvagnen slits snabbt. Det blir dyrt att byta bärarmar.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by Pontstone » 20 Mar 2018 20:05

Vad rekommenderar du för tryck?


Nikel
Skruvkunnig
Posts: 302
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: Pluto The Lupo
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by Nikel » 20 Mar 2018 21:26

irover wrote:
20 Mar 2018 19:54
Inte bra att pumpa för hårt. Framvagnen slits snabbt. Det blir dyrt att byta bärarmar.
;) Kör du fortfarande på den domedagsprofesian

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 1708
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 123 times
Been thanked: 138 times

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by L3upo » 20 Mar 2018 22:29

Pontstone wrote:
20 Mar 2018 09:58
Hallå i stugan.
Sedan sist så har jag bytt bränsletempgivare, olja, oljefilter och luftfilter, samt generator, multirem och spännare.
Bilen rullar ännu på dubblösa friktionsdäck.

Efter cirka 40 mils försiktig körning, aldrig över 100 km/h, så visar mätningen vid pump ett snitt på 0,42 liter/mil.

Bör jag vara nöjd med ett snitt som detta?
Jag skulle nog inte nöja mig där. Under så bra förhållanden borde det gå att komma åtminstone nedåt 0,35-0,37, speciellt om det är mätarfart du avser.
De flesta av mina snålisar ligger under 0,35 vid sådana omständigheter.


Topic author
Pontstone
Skiftnyckelslangare
Posts: 60
Joined: 13 Oct 2016 19:26
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L -99 konvert
Been thanked: 1 time

Re: Bränsleförbrukning manuellkonverterad Lupo 3L

Post by Pontstone » 20 Mar 2018 22:58

Förslag på ytterligare åtgärder?

Post Reply