Ouups, köpte en Lupo till..

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Fluffy
Domkraftsansvarig
Stad:: Norrköping
Bil: Lupo 3L -02
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Ouups, köpte en Lupo till..

Post by Fluffy » 12 Jan 2018 13:08

Egentligen behöver jag inte fler problem & knappast ännu en bil. Jag använder nästan aldrig bil på vardagar.
Men nu råkade det bli en till Lupo 3L :) .

Det betyder samtidigt att jag börjat få en (dubbelt så) lååång arbetslista till garagekvällarna (men så är det ju skidsäsong så det lär dröja).
Och jag behöver få lite tips/råd och hitta rätt delar.

Här är iaf vad som behöver göras enligt bilprovningen, jag har inte varit under & kollat:
  • Höger Länkarm/spindelled - Var hittar man dem? Kollar man Bildelsbasen hittar jag inget som ser ut som en passande länkarm..
  • Bromsskivor & belägg - Vad brukar ni köpa? Har ni någon rekommendation?
  • Rattaxelknut/medbringare Övre glapp - Här är det ett skapligt glapp i styrningen, så den behöver verkligen bytas. Hur mycket måste bort för att kunna byta den? Räcker det att släppa styrväxel lite & ha fingrar som en ficktjuv för att komma åt?
  • Dålig/ingen handbroms VB - Ser även att bakbromsarna tar lite ojämnt + att det fortfarande är alu.trummorna. Här hoppas jag kunna justera till det lite, annars är det väl byte till andra trummor :\ Någon som har en ebay-länk till ett färdigt konverteringskit eller har delar liggande?
  • Kamremsbyte mm... - Jag har ju sett att det skrivits lite om hur det ska göras, men jag känner mig fortfarande lite osäker på om jag är så sugen på att göra det själv. Skulle ju vara såå surt att råka göra något fel & sabba en motor som inte ens gått 30' mil. EKO-bilar gör det ju för runt 7000:-, men av naturen verkar ju vi Lupo-ägare vara lite av snåljåpar & dessutom kanske det finns någon närmare än Uppsala som är sugen?

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 141 times
Been thanked: 163 times

Re: Ouups, köpte en Lupo till..

Post by L3upo » 12 Jan 2018 17:04

Fluffy wrote:
12 Jan 2018 13:08
Egentligen behöver jag inte fler problem & knappast ännu en bil. Jag använder nästan aldrig bil på vardagar.
Men nu råkade det bli en till Lupo 3L :) .

Det betyder samtidigt att jag börjat få en (dubbelt så) lååång arbetslista till garagekvällarna (men så är det ju skidsäsong så det lär dröja).
Och jag behöver få lite tips/råd och hitta rätt delar.

Här är iaf vad som behöver göras enligt bilprovningen, jag har inte varit under & kollat:
  • Höger Länkarm/spindelled - Var hittar man dem? Kollar man Bildelsbasen hittar jag inget som ser ut som en passande länkarm..
  • Bromsskivor & belägg - Vad brukar ni köpa? Har ni någon rekommendation?
  • Rattaxelknut/medbringare Övre glapp - Här är det ett skapligt glapp i styrningen, så den behöver verkligen bytas. Hur mycket måste bort för att kunna byta den? Räcker det att släppa styrväxel lite & ha fingrar som en ficktjuv för att komma åt?
  • Dålig/ingen handbroms VB - Ser även att bakbromsarna tar lite ojämnt + att det fortfarande är alu.trummorna. Här hoppas jag kunna justera till det lite, annars är det väl byte till andra trummor :\ Någon som har en ebay-länk till ett färdigt konverteringskit eller har delar liggande?
  • Kamremsbyte mm... - Jag har ju sett att det skrivits lite om hur det ska göras, men jag känner mig fortfarande lite osäker på om jag är så sugen på att göra det själv. Skulle ju vara såå surt att råka göra något fel & sabba en motor som inte ens gått 30' mil. EKO-bilar gör det ju för runt 7000:-, men av naturen verkar ju vi Lupo-ägare vara lite av snåljåpar & dessutom kanske det finns någon närmare än Uppsala som är sugen?
Grattis och välkommen i Lite-till-klubben... 8-)

Skivor och belägg är inte så exotiskt, jag brukar klicka hem något märke som låter trovärdigt och har vettigt pris från bildelaronline24.se men det finns på många ställen.
Det där med handbromsen är väldigt ofta själva bakbromsarna som är slut eller så har självjusteringen fastnat.

Hur som helst är det lika bra att klicka hem en uppsättning backar för typ 150 spänn om du ändå skall riva och fixa justeringen. Är det nitade belägg så är det dessutom klokt att hindra att nitarna repar den dyra trumman. I ett senare skede kan du fundera på att konvertera till ståltrummor om dina nuvarande är så repiga att de börjar käka belägg.

Bästa stället att hitta länkarmar är kanske detta forum men annars kommer nog någon att komma med bra tips.

Kamrem är inte rocket science. Nu vet jag inte hur van du är att skruva men följer man bara instruktionerna och frågar här om allt man är tveksam till så skall det vara lugnt. Se till att byta termostat när du ändå har vattenpumpen ute, den är skitjobbig att komma åt senare.
Kostnad strax under 2000 i delar men det kräver ett ställe där bilen kan stå ifall du blir tveksam. Det finns mycket skrivet här om bytet att läsa i förväg. Glöm inte att köpa den lilla verktygsatsen för en hundring som låser dreven i rätt läge, den gör det mycket enklare första gången och minskar risken för att remmen kommer fel.
Rembytet är inte superkritiskt. Skulle det gå några hundra mil (eller tusen) så finns det marginaler. Undantaget är om det står Mapco på den, då är det akut behov av byte oavsett ålder på den.

Tobbee
Oljenisse
Stad:: Nyköping
Bil: Passat 1,8T
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Post by Tobbee » 12 Jan 2018 18:53

När det gäller bromsar så har jag köpt fabrikatet STARK till både lupon och tiguan. Är nöjd med det. Kamrem bytte jag nyligen, inte svårt. Tog det lugnt och drack en hel del kaffe, tog ca 3,5 timme tror jag. Fabrikat skf.
VW Tiguan 4m tdi 170 -09
VW Passat 1,8T -04
Har vcds

Topic author
Fluffy
Domkraftsansvarig
Stad:: Norrköping
Bil: Lupo 3L -02
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Post by Fluffy » 15 Jan 2018 10:37

Tack!
Det lutar väl mer och mer åt att jag gör ett försök med kamrem en själv.
Får väl börja sätta ihop en inköpslista (och lägga med de specialverktyg mm).

Vi får väl se när det händer..

Post Reply