Ryckte till sen jättekonstig

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
Chrisse
Skruvmejselputsare
Stad:: Hammarstrand
Bil: Lupo 3l -00

Post by Chrisse » 07 Oct 2017 10:39

Var igår på väg hem från jobbet och vid landsvägsfart 110-120 så ryckte lupon till, efter det så märkte jag att den lagt ur växeln samt att den ej gick att gasa med, stod bara när jag stannade och gick på tomgång. Startade om den och då gick det att växla och gasa körde en kilometer sen samma problem igen. Vad kan problemet vara?

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + A2 + 3L +3L
Has thanked: 84 times
Been thanked: 88 times

Post by L3upo » 07 Oct 2017 10:54

Chrisse wrote:Var igår på väg hem från jobbet och vid landsvägsfart 110-120 så ryckte lupon till, efter det så märkte jag att den lagt ur växeln samt att den ej gick att gasa med, stod bara när jag stannade och gick på tomgång. Startade om den och då gick det att växla och gasa körde en kilometer sen samma problem igen. Vad kan problemet vara?
Jag har haft samma problem och den gången var det hastighetsgivaren i växellådan som glappade. Nu behöver det inte vara samma för dig men du borde ordna så att du kan läsa ut felkoder, där finns nog ledtråden som ringar in orsaken.
En billig Kina-kabel för några tior, en laptop och VagCom eller VCDS-lite räcker långt.

Topic author
Chrisse
Skruvmejselputsare

Post by Chrisse » 07 Oct 2017 11:52

Tack för svar, ska kolla med dator imorgon. En annan sak jag glömde skriva var att detta har bara skett för mej på 5:e växeln.
Har själv en kabel och program men den frågar efter interface och det har jag inte ens en liten susning om vad det är:/
Så en kompis ska kolla med sina grejor imorrn.

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Post by cantos lupos » 07 Oct 2017 11:58

Kolla oljenivån i hydralenheten lossa "bomben" den svarta runda ackumulatorn, lossa sedan det gröna påfyllninglocket där ska du kunna se nivån och den ska vara ifyld nästa ända upp till kanten.

Cabbe
Oljenisse
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 40 times
Been thanked: 14 times

Post by Cabbe » 07 Oct 2017 12:49

När man lossar bomben, stiger eller sjunker nivån?

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times

Post by irover » 07 Oct 2017 13:40

Stiger
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Chrisse
Skruvmejselputsare

Post by Chrisse » 08 Oct 2017 19:32

Så nu har den varit uppkopplad mot dator och den visade på varvsensor växellåda, och den enda som jag kunde se var likt en sån är just den föregående skrivare skrev, en ny är beställd och hoppas den kommer hem så fort som möjligt

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + A2 + 3L +3L
Has thanked: 84 times

Post by L3upo » 08 Oct 2017 21:46

Chrisse wrote:Så nu har den varit uppkopplad mot dator och den visade på varvsensor växellåda, och den enda som jag kunde se var likt en sån är just den föregående skrivare skrev, en ny är beställd och hoppas den kommer hem så fort som möjligt
Vad angavs för fel på den? Intermittent signal?
Du kan kolla kontakt och kablar så länge, den sitter precis bredvid kopplingscylinderns givare.
Jag gjord rent min kontakt och den har skött sig i 3000 mil efter det.

lupomannen
Skruvmejselputsare
Stad:: Uppsala
Bil: Lupo 3L

Post by lupomannen » 09 Oct 2017 17:28

Ifall det händer enbart på 5:an så finns det risk att det är 5:ans drev på ingående axel som börjat slira. Klena splines just där. Då får man felkod på G68 då varvtalet på utgående axel hamnar utanför gränsvärde.

Topic author
Chrisse
Skruvmejselputsare

Post by Chrisse » 10 Oct 2017 19:02

Jag hoppas inte att det är något internt fel i lådan, är det det så vette tusan om den e värd att laga. Kom på just nu att när den ryckte till så foffar det samtidigt precis som att den misständer men den går utan problem på alla andra växlar och det oberoende varvtal och belastning

lupomannen
Skruvmejselputsare
Stad:: Uppsala
Bil: Lupo 3L

Post by lupomannen » 12 Oct 2017 17:31

Går relativt enkelt att utesluta slirning av drevet i växellådan. Lyft (enbart) höger framhjul så att det går att snurra det. Lägg i femmans växel (se till at den faktiskt går i). Vrid runt hjulet med en hjulnyckel. Snurrar motorn = ingen slirning. Snurrar inte motorn = slirning i växellådan.

Topic author
Chrisse
Skruvmejselputsare

Post by Chrisse » 13 Oct 2017 17:11

Har bytt givare nu och felet med att den rycker till kvarstår så nu kommer den bilen att säljas hel eller i delar.
Vad kan en sån va värd som den står? 44k mil men nyservad med kamrem, multirem samt oljor och filter bytte även dämpare och fjädrar bak samtidigt. Följer med nya fjäderben och fjädrar samt spak till vindrutetorkare

Post Reply