Drar mycket diesel nu!

Här diskuterar vi Lupo 3Ls fel och lösningar.
Post Reply

Topic author
cantos lupos
Hedersmedlem
Posts: 312
Joined: 26 Nov 2014 13:53
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Drar mycket diesel nu!

Post by cantos lupos » 08 Aug 2017 09:12

Efter mina motorbytet drar A2 1,2 mycket mer bränsle och det diffar väldigt mycket mellan färddator (0,54) och pumpen (0,45).
Jag har haft samma spridare hela tiden. Vad är det som får displayen att visa så stor skillnad till den reella förbrukningen?
Idag ska jag göra en hjulinställning för att se hur mycket det gör på förbrukningen bör då komma ner till 0,41 med min körstil nu.
Kan det ha med vakuum slangar och ventiler att göra eller är spridarkammen feljusterad?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 1767
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 67 times
Been thanked: 206 times

Drar mycket diesel nu!

Post by lupobupo » 08 Aug 2017 12:18

Hmm,
Saker att kontrollera:
1. Pumpinställningen ovanpå varje spridare
2. Kaminställningen
3. Bränsletempmätaren
4. Skadade spridartätningar
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
cantos lupos
Hedersmedlem
Posts: 312
Joined: 26 Nov 2014 13:53
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Drar mycket diesel nu!

Post by cantos lupos » 09 Aug 2017 11:03

Tack lupobupo! :)


Topic author
cantos lupos
Hedersmedlem
Posts: 312
Joined: 26 Nov 2014 13:53
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Drar mycket diesel nu!

Post by cantos lupos » 12 Aug 2017 18:54

Vid förra motorbytet hade jag också en fet åtgång på diesel. En sak jag uppmärksammade då var att jag hade ett vinande ljud från motorrummet som var omöjligt att lokalisera detta gäller även nu med motor 2... kan bara komma på en sak vacuum enheterna eller slangar. Att även denna motor ger ifrån sig samma/liknande ljud är osannolikt. Varför tror jag det? Jo, det gamla goa snarkljudet vid nedväxling hör jag inte längre och det är väl N75 solenoiderna som låter så va?
Jag har inga felkoder.
En liten förklaring till mina motorbyten: Byte 1 Mapco lakritskuggrem, 1000mil gick av. 2 Sprucken topp, då en kylarslang från webaston hoppa av och den blev torr på vätska.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 1767
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 67 times
Been thanked: 206 times

Drar mycket diesel nu!

Post by lupobupo » 12 Aug 2017 21:43

Ryck ur så du inte har något vakuum alls för att prova om ljudet försvinner?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
cantos lupos
Hedersmedlem
Posts: 312
Joined: 26 Nov 2014 13:53
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Drar mycket diesel nu!

Post by cantos lupos » 12 Aug 2017 22:48

Det ska jag göra i möra!

Post Reply