Deprimerad...

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 191 times
Been thanked: 232 times

Deprimerad...

Post by L3upo » 04 Jun 2019 08:28

Med närmare 4000 snålismil om året finns det alldeles för mycket tid att sitta och fundera.

I går kom jag fram till slutsatsen att jag nu uppnått optimum. This is it och bättre blir det inte, nu kan det bara bli sämre.
Nu är inte utgångsläget så himla illa men ändå, nu är alla kort spelade och mer finns knappt att hämta.

Det handlar naturligtvis om milkostnad för att transportera sig och triggad av att jag lyckades få ytterligare en av mina bilar under 3-Litersgränsen, på landsväg, mätt vid pump och med billigt bränsle.
En bränslekostnad på 3,95 SEK/mil på långresa är svårslaget 2019 men även om jag lägger till ALLA kostnader så är det tufft att utmana.

Skatt och försäkring lägger på ytterligare en dryg krona. Årlig besiktning kostar några tioöringar till.
Däck drar minst 75 öre milen, antingen de dyrare Ecopia eller Kinadäck plus en skvätt extra soppa.

Så långt summerar det till ca 6 kronor/mil.
Till det kommer oundviklig service. Oljebyten, kamremsbyten, glödlampor och lite nya bromsdelar då och då kostar typ en krona milen och då hamnar vi på 7 kronor/mil.

Rent statistiskt krävs en del mer svårplanerade reparationer och någon ny vindruta då och då men låt oss säga att det går att hålla på 1 krona milen det också, jag tror det är ganska nära sanningen om man inte har alltför mycket otur och kan skruva lite själv. 8 kronor/mil.

För oss lantisar återstår då värdeminskningen (vi parkerar ju gratis). Långt nere i bottenskrapet på begbilsmarknaden är bilar rätt billiga men avskrivningen ser ut att landa på 1-2 kronor/mil. Det går att alltså att klara sig under 10 kronor/mil tottitotti. 8-)
Handlar man aktivt med att köpa och sälja bilar så kan man ta bort värdeminskning men det är alltid något som måste fixas när man köpt bil i lingonserien. Det är ofta lugnare att bara köra vidare med den man fått till användbar status.

Vad krävs för att slå det?
De flesta bränslebilar går fetbort. Även om man får en skattefri gammal diesel av snål typ så skall den ju också ha däck, oljeservice och någon form av försäkring så det faller långt innan målsnöret.
Få riktigt billiga bensinbilar klarar sig ens på 10 kronor i enbart bränsle (0,65 liter/mil), nyare bilar straffar ut sig med värdeminskning och underhållskostnader.

Elbil då? Tja, ännu är de intressanta alternativen så pass nya att värdeminskning och kapitalkostnad spräcker alla kalkyler även om man kan stjäla ström från sin arbetsgivare/granne/miljöaktivistgranne. Åker man långt så sticker själva laddkostnaden utmed motorväg uppåt 5-9 kronor/mil och även elbilar skall ha däck, försäkring och lite underhåll.

Motorcykel då? Jag har inte hittat något exempel som är ekonomioptimerade i närheten av våra åk, alla är antingen för klena eller optimerade på fart/motorstyrka.

Tåg är i regel dyrare än 10 kronor/mil så det enda som finns på kartan är väl buss, typ Flixbus, men man skall ha lite tur med anslutningarna i ändarna för att det skall bli avsevärt billigare. Pendel + Flixbus + Tunnelbana pressar sig ner till 9 kronor milen totalt på min standardresa (med värdekort) men då kommer jag för sent till mina möten som Director of Many Important Things. ;)

Jag vet inte vad Hippieexpressen tar när de åker runt och strör ut vagnar på svenska stambanor men det kanske är något billigare än gamla monopoltågen?

Nikel
Garagesuppliant
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 12 times
Been thanked: 38 times

Re: Deprimerad...

Post by Nikel » 04 Jun 2019 15:37

Du får börja Eco Modda. Sänka, forma om och sånt

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 04 Jun 2019 17:20

Nikel wrote:
04 Jun 2019 15:37
Jo... Eller sätta tillbaka allt jag tagit bort... 8-)

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 59 times
Been thanked: 41 times

Post by RiseAndShine » 05 Jun 2019 02:07

När man känner att man uppnått målet med ett projekt, får man ju inte glömma att njuta av det, även om man så klart kan bli deprimerad av känslan att man inte kommer längre.

Lyckligtvis finns det massor av projekt man kan ge sig i kast med, speciellt med lite äldre bilar. Bara detta med tvätt och rengöring, kan vara ett mycket stort projekt som endast ens tillgängliga tid sätter stopp för.

Jag tänker att man inte bör bli för enkelspårig, även om det ibland är lätt gjort. Sedan tycker jag att det finns en risk med att man kan bli för snål, alltså ur ekonomiskt perspektiv, så det i slutändan går ut över bilens skick och att man skapar sig ett onödigt torftigt och tråkigt bilägande. För egen del försöker jag alltid ha ambitioner och mål med min Lupo, men det förutsätter så klart ett visst bilintresse.

cantos lupos
Hedersmedlem
Stad:: Kristinehamn
Bil: Lupo 3L 3st A2
Has thanked: 2 times
Been thanked: 25 times

Post by cantos lupos » 05 Jun 2019 03:29

Att vara deprimerad, är väl en del av diagnosen bilpolaritet...helst om man har en hel bilpol... :)

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 05 Jun 2019 11:29

RiseAndShine wrote:
05 Jun 2019 02:07
När man känner att man uppnått målet med ett projekt, får man ju inte glömma att njuta av det, även om man så klart kan bli deprimerad av känslan att man inte kommer längre.

Lyckligtvis finns det massor av projekt man kan ge sig i kast med, speciellt med lite äldre bilar. Bara detta med tvätt och rengöring, kan vara ett mycket stort projekt som endast ens tillgängliga tid sätter stopp för.

Jag tänker att man inte bör bli för enkelspårig, även om det ibland är lätt gjort. Sedan tycker jag att det finns en risk med att man kan bli för snål, alltså ur ekonomiskt perspektiv, så det i slutändan går ut över bilens skick och att man skapar sig ett onödigt torftigt och tråkigt bilägande. För egen del försöker jag alltid ha ambitioner och mål med min Lupo, men det förutsätter så klart ett visst bilintresse.
Ehh... jag har nog ett gäng bilar och maskiner som jag hellre gnor på än A2:orna om man nu tycker det är roande. För mig är A2:orna i första hand transport och då är tvätt underordnat. Som planerna ser ut nu kommer jag att köra slut på alla snålisarna men två står sist på listan. De andra skall gå till 60kmil och sedan kan någon göra läskburkar av dom. Den sista får leva längst men risken är stor att fanatiska aktivister kommer att sätta legala käppar i hjulet före dess. En hel generation står ju i begrepp att rösta för lägre välstånd så det är högst osäkert hur framtiden ser ut.

Paul3L
Oljenisse
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Post by Paul3L » 05 Jun 2019 15:56

L3upo wrote:
04 Jun 2019 08:28
Vad krävs för att slå det?
Flytta till Skåne, börja jobba i och pendla till Danmark - högra lön och långt billigare soppa. Och Lupo specialverkstad inom räckhåll till en billig peng. :D
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

Freeburner
Oljenisse
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 101 times
Been thanked: 8 times

Post by Freeburner » 12 Sep 2019 17:49

Bra analys där L3,
Angående fanatiska aktivister ,högst osäkert hur framtiden ser ut.
Kan jag bara hålla med dig, framtiden är osäkrare än på länge på många plan.
Till tröst kan jag säga vi kan ju använda förnybart bränsle.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 13 Sep 2019 07:20

Freeburner wrote:
12 Sep 2019 17:49
Bra analys där L3,
Angående fanatiska aktivister ,högst osäkert hur framtiden ser ut.
Kan jag bara hålla med dig, framtiden är osäkrare än på länge på många plan.
Till tröst kan jag säga vi kan ju använda förnybart bränsle.
För svenskt vidkommande är jag övertygad om att vi redan nått kulmen och att korståget börjat möta motstånd på riktigt.
Bristen på information om vad de faktiskt vill åstadkomma i politiken hjälper dom bara så länge det handlar om aningslösa barn, övervintrade yrkesdemonstranter, akademikeraktivister och poserande politiker.

De kommer att tvingas ge besked till vuxenvärlden och det kommer inte att bli någon massrörelse som agerar i panik.
De breda massorna kommer att försvara demokratin, äganderätten och i förlängningen vårt välstånd.

Freeburner
Oljenisse

Post by Freeburner » 14 Sep 2019 08:46

Nikel wrote:
04 Jun 2019 15:37
Eco Modda. Sänka, forma om och sånt

Detta har jag funderat ganska mycket på ....
Det räcker att man tittar på koncept kärror.

Kanske skapa en egen post bara för detta?
Är det mer än jag som hade tyckt det var roligt?

Freeburner
Oljenisse

Post by Freeburner » 14 Sep 2019 08:56

Upp med hakan L3 här finns att göra.;))

LINKS TO GOOD STUFF

https://engineering.purdue.edu/~aerodyn/

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 14 Sep 2019 09:12

Freeburner wrote:
14 Sep 2019 08:56

LINKS TO GOOD STUFF

Sedärja, så mycket kul att göra och så lite tid...

Det bör kanske tilläggas att funderingarna är av helt teoretisk natur. Bilåkning är fortfarande inget jag reflekterar över kostnaden för särskilt ofta och drygt 8000 mil om året hinner familjen med.

Freeburner
Oljenisse

Post by Freeburner » 14 Sep 2019 09:34

L3upo wrote:
14 Sep 2019 09:12
Freeburner wrote:
14 Sep 2019 08:56

LINKS TO GOOD STUFF

Sedärja, så mycket kul att göra och så lite tid...

Det bör kanske tilläggas att funderingarna är av helt teoretisk natur. Bilåkning är fortfarande inget jag reflekterar över kostnaden för särskilt ofta och drygt 8000 mil om året hinner familjen med.
Im know tha pic.... :roll:
Jag behöver 10 liv till för att hinna med alla mina projekt..
Eller ba reset efter game over? :lol:
Vem vet...

Freeburner
Oljenisse

Post by Freeburner » 18 Sep 2019 17:39

Jag vart oxå lite deppig.... :( :?
Kan utlysa en tävling:

Solen sken och fåglarna kvittrade aaa d var fint väder den dagen och var på väg till besiktning...
Jag var glad som en speleman en vår dag där flickorna bär korta kjol.
Efter x km med gröna faran, vid uppväxling säger det chatatjooooooooooonk.....Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Rullar hittar ett ställe att slå av tändningen, startar om piktogrammet ger OK:
Jag tanker fokt i fordelardosan...
Well, uppväxling igen...2 till 3an, chatatjooooooooooonk.....Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

1, är det knäckebrödet i handfacket
x, daligt smorda lås.
2, vxl gaffel.

Vinnaren får en gratis fotresa till Calcutta......

Freeburner
Oljenisse

Post by Freeburner » 18 Sep 2019 18:18

Alltså tillbaka på ruta 1:
00263 - Transmission.
27-10 - Implausible Signal - Intermittent.
00297 - Gearbox Speed Sensor (G38).
03-10 - No Signal - Intermittent.

Är d konstigt om man dricker sprit.;)

Alltså d gör jag inte....
men man borde kanske :o 8-)

Post Reply