Lupo på Långresa

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.
Post Reply

Topic author
WolfsLupo
Skiftnyckelslangare
Posts: 73
Joined: 02 Aug 2018 08:23
Stad:: Stockholm
Bil: -02 Lupo 3L (Svart)
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Lupo på Långresa

Post by WolfsLupo » 03 Apr 2019 09:16

Nu till sommaren ska jag och Lupo iväg på bilsemester (Kroatien mm.) . Jag har börjat med med lite småförberedelser.

1. Bagagerumsbelysning
2. Eluttag för kylbox i kofferten
3. Grön Miljözons-klistermärke för Tyskland. :D
3. Kamremsbyte (mer service än reseförberedelser.
4. Hjullager bak.

Jag skulle vilja plocka ut onödig vikt så som baksätet och nyttja platsen den tar. Hur gör jag för att plocka ut baksätet?
VW Lupo 3L årsmodell 2002, Svart. 33 000 mil. Svensksåld, Dimljus, Elhissar, AC, bagagerumsbelysning, eluttag i bagage.
Planerade uppdateringar: Coilovers, LED Ramp, Farthållare

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2318
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: Lupo på Långresa

Post by irover » 03 Apr 2019 14:27

Lyft på plastkåpan över mittre gångjärn. Lossa de två skruvarna. Peta hakarna på sidorna med en mejsel e dyl så lossar ryggstödet.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.


Topic author
WolfsLupo
Skiftnyckelslangare
Posts: 73
Joined: 02 Aug 2018 08:23
Stad:: Stockholm
Bil: -02 Lupo 3L (Svart)
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Lupo på Långresa

Post by WolfsLupo » 03 Apr 2019 16:24

Underbart, tack för instruktionen!

Har ni några fler servicetips inför en sådan resa ut i sommarhettan?

Mvh,
WolfsLupo
VW Lupo 3L årsmodell 2002, Svart. 33 000 mil. Svensksåld, Dimljus, Elhissar, AC, bagagerumsbelysning, eluttag i bagage.
Planerade uppdateringar: Coilovers, LED Ramp, Farthållare


Nikel
Skruvkunnig
Posts: 491
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 9 times
Been thanked: 36 times

Re: Lupo på Långresa

Post by Nikel » 03 Apr 2019 18:37

Jag har kört carbage run de senaste 2 åren, totalt 1000 mil på 21 dagar.
Inte med lupon utan med min Subaru från 1988.

Det vanligaste bekymret är punkteringar.
Med lupo så är du extra utsatt om du inte har reservhjul med dig.

Ska du ha mycket packning så kan det vara en fördel att sätta i gummi i fjädrarna bak
Eller stoppa i några tennisbollar.
Ja det funkar.

Hjulinställning.
Om du inte har bilen som pendlarbil och plöjer mil redan så kan det vara på tiden att kolla hur det ser ut.

Sen är det mest vanlig service.
Nya torkarblad av bra kvalitet.
En 12 V till 230 konverter är nice så man kan ladda telefoner effektivt.
Sist resa fick vi ladda telefonerna i kylboxen för dom tog inte laddning i 40+ grader.

Typ.

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: Lupo på Långresa

Post by L3upo » 03 Apr 2019 18:49

Jag skulle ta med ett framhjulslager och innehållet i avdragarväskan men i en påse. Då kan vilken bysmwd som helst skifta lager med lite assistans.


mateks
Skruvkunnig
Posts: 325
Joined: 22 Jan 2016 23:13
Stad:: Uppsala
Bil: A2 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 41 times

Re: Lupo på Långresa

Post by mateks » 03 Apr 2019 20:02

L3upo wrote:
03 Apr 2019 18:49
Jag skulle ta med ett framhjulslager och innehållet i avdragarväskan men i en påse. Då kan vilken bysmwd som helst skifta lager med lite assistans.
Lika bra att även packa med sig ett bakhjulslager och 30 mm 12-kanthylsa.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2318
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: Lupo på Långresa

Post by irover » 04 Apr 2019 00:13

L3upo wrote:
03 Apr 2019 18:49
Jag skulle ta med ett framhjulslager och innehållet i avdragarväskan men i en påse. Då kan vilken bysmwd som helst skifta lager med lite assistans.
Ta med en hel spindel med ett bra lager i, då kan du byta med en skiftnyckel och hammare...
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2683
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 137 times
Been thanked: 352 times

Re: Lupo på Långresa

Post by lupobupo » 04 Apr 2019 03:14

irover wrote:
04 Apr 2019 00:13
Ta med en hel spindel med ett bra lager i, då kan du byta med en skiftnyckel och hammare...
Dålig lösning, då får du juh fel framvagnsinställning
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Nikel
Skruvkunnig
Posts: 491
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 9 times
Been thanked: 36 times

Re: Lupo på Långresa

Post by Nikel » 04 Apr 2019 10:41

Finns ingen mening att skruva själv där nere.

Vi lämnade in en Volkswagen Silver Hawk på en verkstad i Polen för att plocka ur och reparera tanken.
Det kostade 250 kr för 3 timmars jobb

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 171
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: Lupo på Långresa

Post by Paul3L » 04 Apr 2019 19:15

WolfsLupo wrote:
03 Apr 2019 09:16
3. Grön Miljözons-klistermärke för Tyskland.
Endast nödvändig vid körning i vissa stora städer - Feinstaubplakette (kolla kartan).
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

Paul3L
Oljenisse
Posts: 171
Joined: 18 Oct 2016 23:09
Stad:: Blekinge
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 24 times
Been thanked: 7 times

Re: Lupo på Långresa

Post by Paul3L » 04 Apr 2019 19:26

  • Däcktrycksmätare - elektronisk till fickan
  • Reflexväst - en till varje passagerare
  • Första hjälpen
VW Lupo 3L årsmodell 2002, jazzblå perleffekt. 28.000+ mil. Dansksåld, extra ingenting.
Har varit i 8 länder med lupon. Från Nordkapp till Wolfsburg till Baltikum.
Change begins with you!

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 875
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 57 times
Been thanked: 41 times

Re: Lupo på Långresa

Post by RiseAndShine » 05 Apr 2019 00:04

Lagningssats för punktering (med tätningsmedel och kompressor), bogserlina, startkablar, nödhammare och en dunk spolarvätska är mina tips på bra saker att ha med i bilen.
HVO-skatteupproret 1.0


Topic author
WolfsLupo
Skiftnyckelslangare
Posts: 73
Joined: 02 Aug 2018 08:23
Stad:: Stockholm
Bil: -02 Lupo 3L (Svart)
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Lupo på Långresa

Post by WolfsLupo » 05 Apr 2019 09:37

Många bra tips.

Eftersom jag precis bytt hjullager bak kommer jag nog inte släpa med mig det ner på kontinenten, möjligtvis ett framlager då.

Första hjälpen, startkablar, fälgkors och däcktrycksmätare har jag alltid med mig ändå. Reflexväst har jag planerat för.
Lagningssatsen saknas i min bil och jag lånar nog det från Morsans Golf. Bogserlina är ett bra tips samt nödhammare, och spolarvätska.
En liter motorolja följer naturligtvis med.

Vad gäller miljözons-klistermärket är mest för skojs skull. Är smått stolt över att den lilla bilens låga utsläpp var så före sin tid!

L3upo: Vad är en avdragarväska? :?

Tror jag har en uppsättning gummi jag kan ha under fjädrarna om det behövs...
VW Lupo 3L årsmodell 2002, Svart. 33 000 mil. Svensksåld, Dimljus, Elhissar, AC, bagagerumsbelysning, eluttag i bagage.
Planerade uppdateringar: Coilovers, LED Ramp, Farthållare

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: Lupo på Långresa

Post by L3upo » 05 Apr 2019 10:04

WolfsLupo wrote:
05 Apr 2019 09:37

L3upo: Vad är en avdragarväska? :?
Den stora klumpiga plastlåda som lageravdragaren till våra hjullager sover i när den är ledig. Den äter säkert 6-7 liter lastvolym som man kan ha till annat om man plockar ur innehållet och lägger i en påse. Det är lite speciella mått på avdragaren och man kan inte räkna med att lokala bilverkstaden har en sådan. Fast det bygger ju på att man har en eller kan låna med en. Det är kanske lite väl ambitiöst att köpa en bara för en resa.

Grejen med hjullagren är att de kan gå ner sig på väldigt kort tid och att det, förutom att låta sjukt irriterande, faktiskt kan leda till mer tråkigheter.
Jag har gått från ljudlöst till bullrigt och tokglappt på en enda tjänsteresa.
Friskt (OK, tyst) när jag åkte på morgonen, tvärslut när jag kom hem på kvällen.

En annan sak som jag ibland har med mig på långresor är däcklagningsgummikorvsats™. Får man spikpunka är det onödigt att dra i hela flaskan med lagningsvätska när man kan plugga däcket på 2 min, pumpa och åka vidare. En sats räcker för massor av spik och tar nästan ingen plats. 8-)

En annan förebyggande åtgärd är att gå med i Fejangruppen för Lupo 3L och Snål-A2. Den är inte i närheten av ett riktigt forum som detta men det går kanske att gå kontakt med andra 3L-nördar i länderna utmed rutten. Där finns ofta både kunskap, delar och verktyg.

Post Reply