Min Lupo 3 L har dött.

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.
Post Reply

Topic author
Lisa
Skruvmejselputsare
Stad:: Örebro
Bil: VW Lupo 3L

Min Lupo 3 L har dött.

Post by Lisa » 02 Mar 2019 14:38

Den har gått som en klocka och startat även när det varit riktigt kallt, men en morgon var den helt död. När jag startar den låter bara ett ”klick”.
Batteriet är laddat, bensin finns. Jag har fyllt på hydraulolja men inget hjälper.

lipton
Garagesuppliant
Bil: Lupo 3L - Audi A2 3L
Has thanked: 111 times
Been thanked: 51 times

Re: Min Lupo 3 L har dött.

Post by lipton » 02 Mar 2019 15:14

Inget bra om du har bensin i en 3L?
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 171 times
Been thanked: 198 times

Post by L3upo » 02 Mar 2019 15:25

Lisa wrote:
02 Mar 2019 14:38
Den har gått som en klocka och startat även när det varit riktigt kallt, men en morgon var den helt död. När jag startar den låter bara ett ”klick”.
Batteriet är laddat, bensin finns. Jag har fyllt på hydraulolja men inget hjälper.
Hej och välkommen in i snålvärmen. Med lite mer information och en smula tålamod så skall du nog kunna få hjälp.
Jag utgår från att du menade diesel, annars lär den inte ha gått som klocka utan snarare som tåget... :D

Det där med "klick" behöver nog utvecklas. Låter det som om startmotorn försöker slå till?
Annars är det ju så att startmotorn inte är kopplad till startmotorn utan det är styrdatorn som aktiverar startmotorn om ett antal kriterier är uppfyllda. Om signalerna från t ex kopplingen inte är inom tillåtet intervall vägrar datorn helt enkelt att aktivera startmotorn.

Det första man kan kolla då är om bilen startar när man flyttar växelväljaren till "N".
Om klicket i stället kommer från själva startmotorn är alla kriterier uppfyllda men då kan man anta att det är ett mekaniskt fel på just startmotorn eller strömförsörjningen till den.

Topic author
Lisa
Skruvmejselputsare
Bil: VW Lupo 3L

Post by Lisa » 02 Mar 2019 16:39

Självklart diesel😊. Det är när läget är i ”N” som det klickar, när hydraulsurret slutat och jag vrider på nyckeln till startläge. Motorn går inte runt.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 143 times

Post by irover » 03 Mar 2019 02:28

Kanske startmotorn är trasig? Flätan från solenoiden brukar ärga av ibland.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply