Tändningslås

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.
Post Reply

Topic author
Måns3L
Skruvmejselputsare
Stad:: Helsingborg
Bil: Lupo 3L
Been thanked: 6 times

Tändningslås

Post by Måns3L » 16 Feb 2020 09:49

Hej!
Mitt tändningslås fjädrar inte tillbaka. Jag misstänker att en detalj i låset gått av (hände på min andra Lupo 3L).
Bilen står nu ca 2 mil bort... :(. Det borde väl gå att ge start solenoiden en plusspänning när tändningslåset är i
körläge för att startmotorn ska dra igång, eller finns det något i databoxen som förhindrar detta?

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 155 times
Been thanked: 388 times

Re: Tändningslås

Post by lupobupo » 16 Feb 2020 10:59

Såg att du postat i en orelaterad tråd, så jag bröt ut ditt inlägg till ett eget.

Varför inte bara putta igång bilen?
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Måns3L
Skruvmejselputsare

Post by Måns3L » 16 Feb 2020 18:16

Tack för hjälpen lupobupo!
Jag har varit upptagen i helgen men tänkte åka dit i morgon förmiddag. jag har svårt att få någon bekant att följa med då.
Jag vill gärna få hem bilen i morgon. Vad jag förstår så kan jag inte få den att lägga sig i tvåan eller treans växel om jag ska
försöka att putta igång den utan endast ettan. Jag har ingen erfarenhet av att putta igång en bil i ettans växel, men går kanske
bra med Lupon eftersom den har är en väldigt liten motor.
Om det går att få igång startmotorn genom att ge en + spänning till solenoiden så tänker jag förmodligen lösa problemet med
en startknapp, i alla fall tills vidare. Jag undrar därför om nyckelns kodning etc. fungerar om det inte är nyckeln som startar bilen.
Enligt mina kunskaper borde det gå, men detta är ju en speciell bil... Jag misstänker att det är tändningslåset som gått sönder,
men kan givetvis vara något annat fel. Väldigt tacksam för tips

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 220 times
Been thanked: 269 times

Post by L3upo » 16 Feb 2020 19:10

Måns3L wrote:
16 Feb 2020 18:16
Tack för hjälpen lupobupo!
Jag har varit upptagen i helgen men tänkte åka dit i morgon förmiddag. jag har svårt att få någon bekant att följa med då.
Jag vill gärna få hem bilen i morgon. Vad jag förstår så kan jag inte få den att lägga sig i tvåan eller treans växel om jag ska
försöka att putta igång den utan endast ettan. Jag har ingen erfarenhet av att putta igång en bil i ettans växel, men går kanske
bra med Lupon eftersom den har är en väldigt liten motor.
Om det går att få igång startmotorn genom att ge en + spänning till solenoiden så tänker jag förmodligen lösa problemet med
en startknapp, i alla fall tills vidare. Jag undrar därför om nyckelns kodning etc. fungerar om det inte är nyckeln som startar bilen.
Enligt mina kunskaper borde det gå, men detta är ju en speciell bil... Jag misstänker att det är tändningslåset som gått sönder,
men kan givetvis vara något annat fel. Väldigt tacksam för tips
Om motorn brukar starta direkt så går det att knuffa igång den på ettan. Är det aningen nedför klarar du det själv men finns det ingen lokal förmåga som kan hjälpa till lite?
Ett alternativ är att du handlar en extra tändkontakt (standard VW, finns på Mekonomen) och lägger några minuter på att lossa kåpan under rattstången, flyttar över kopplingsdonet till nya och startar bilen med skruvmejsel.
Då kan du köra hem bilen och ta dig an felet i lugn och ro.

Glöm inte att låsa upp rattlåset innan du åker bara...

Topic author
Måns3L
Skruvmejselputsare

Post by Måns3L » 16 Feb 2020 22:37

Jag och en kompis åker dit i morgon förmiddag. Om det inte går att putta igång den så drar vi igång med
hans bil. Sedan får jag testa om det går att montera en startknapp och starta med den när nyckeln är i
körläge. Annars blir det till att beställa ett nytt tändningslås från VW anpassat till min nyckel som jag
gjorde till min andra Lupo 3L för några år sedan. Tack för alla tips här på forumet :)

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 220 times
Been thanked: 269 times

Post by L3upo » 16 Feb 2020 22:41

Måns3L wrote:
16 Feb 2020 22:37
Jag och en kompis åker dit i morgon förmiddag. Om det inte går att putta igång den så drar vi igång med
hans bil. Sedan får jag testa om det går att montera en startknapp och starta med den när nyckeln är i
körläge. Annars blir det till att beställa ett nytt tändningslås från VW anpassat till min nyckel som jag
gjorde till min andra Lupo 3L för några år sedan. Tack för alla tips här på forumet :)
Det är väl inte uteslutet att det är pinnen på baksidan av låscylindern som är trasig?
Då behöver du ingen anpassad cylinder.

Topic author
Måns3L
Skruvmejselputsare

Post by Måns3L » 19 Feb 2020 20:29

Hej Kära VW Lupo 3L/Audi A2 3L ägare!
Jag har nu monterat en återfjädrande tryckbrytare som sluter nummer 30 och nummer 50 på anslutningskontakten
monterad bak på tändningslåset. Jag köpte brytaren på Biltema, artikelnummer 43328 och monterade den på
plastkåpan under rattstången. Allt fungerar numera :)
Ett Stort Tack Till Alla Hjälpsamma På Forumet.
Mvh Mats

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 168 times

Post by irover » 22 Feb 2020 01:09

Ok, men har pinnen gått av så kommer det funka ett tag, sen när det rasar helt i låset kommer du inte ens kunna slå till tändningen...
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
Måns3L
Skruvmejselputsare

Post by Måns3L » 01 Mar 2020 22:31

Jag är medveten om att det kan hända, därför har jag köpt en ny tänd kontakt som tillsammans med spår och torxmejslar
alltid finns med i bilen numera. Visst kommer jag att byta låset, men jag vill ha samma nyckel så det beställs via bilens
chassinummer från Tyskland och det tar nog någon/några veckor. Det jag har märkt är att radion inte stängs av nu när jag
tar nyckeln ur låset.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 155 times
Been thanked: 388 times

Post by lupobupo » 02 Mar 2020 00:50

Måns3L wrote:
01 Mar 2020 22:31
Jag är medveten om att det kan hända, därför har jag köpt en ny tänd kontakt som tillsammans med spår och torxmejslar
alltid finns med i bilen numera. Visst kommer jag att byta låset, men jag vill ha samma nyckel så det beställs via bilens
chassinummer från Tyskland och det tar nog någon/några veckor. Det jag har märkt är att radion inte stängs av nu när jag
tar nyckeln ur låset.
Det är onödigt att köpa nytt lås, du kan behålla dit gamla, och enbart byta ut den trasiga pinnen.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 168 times

Post by irover » 02 Mar 2020 15:32

just det, pinnen sitter med rörsprint fast i låset och går att plocka av. Finns nya eftermarknadspinnar att köpa på tex ebay.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Post Reply