3L-klubben testar - fjällmiljö

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.
Post Reply
User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by L3upo » 11 Jul 2019 22:37

Värdelöst vetande:
Har precis testat A2 1.2TDi som farkost för lite Norska fjällmiljöer. Valet av bil var inte självklart men om någon annan funderar på saken så är svaret att ja, det funkar - precis.
DSC_0489.JPG
DSC_0489.JPG (500.43 KiB) Viewed 344 times
Det går att köra bil upp till toppen till höger i bild:
DSC_0746.JPG
DSC_0746.JPG (177.08 KiB) Viewed 344 times
Nu är det ju inte extremare än att vilken normal personbil eller buss som helst ledigt tar sig upp, kruxet är snarare att få roboten att lägga i tvåan efter att man blivit stående i något knepigt möte mitt i en backe. Dessa vägar stiger i regel inte mer än 10% och det orkar ju en liten TDi enkelt på ettan men det blir rätt mycket kö bakom om man inte får upp tempot lite på tvåan.

Man får helt enkelt vara lite brutalare och varva lite extra innan man beordrar Lupoiden att fort som fanken rota fram tvåan och skicka i.
Sista biten upp till 1500 meter gick det inte att öka farten på tvåan alls, trots att alla hästarna var hemma.

Färddatorn blir ju lite lurad av naturliga skäl, när vi kom ner i dalen efter evighetslång motorbromsning trodde den att det var 70 mil kvar på de 15-16 liter som återstod men efter att ha kört några mil upp och ner lokalt sjönk DTE 45 mil rakt av.

Annars verkar plus och minus gå ganska jämnt upp mot upp- och nerförsbackar. Vid ankomsten efter 80 mil låg snittet på 0,32 vilket ökade till 0,34 som mest efter lite klättrande men efter några timmars motorväg med mestadels svagt nedförslut var siffran tillbaka på 0,32. Soppan är ju inte gratis i vårt västra grannland och något annat än diesel hittar man inte utmed E6/RV15.

Bilen är förvånansvärt okänslig för alla höjdvariationer alltså och t o m ECO-läget är riktigt användbart uppför de flesta backar. Får man bara i tvåan så lunkar det på bra i makligt tempo.

Jag inbillar mig att det påverkat adaptionen i lådan för det tog nästan två timmar planflykt i svag nedförsbacke innan den kändes som vanligt igen. Kan det stämma eller är det placeboeffekt?

User avatar

lupobupo
Verkstadschef
Posts: 2683
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 4st Lupo 3l + 5st a2
Has thanked: 137 times
Been thanked: 352 times

Re: 3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by lupobupo » 12 Jul 2019 11:22

L3upo wrote:
11 Jul 2019 22:37
Jag inbillar mig att det påverkat adaptionen i lådan för det tog nästan två timmar planflykt i svag nedförsbacke innan den kändes som vanligt igen. Kan det stämma eller är det placeboeffekt?
Det bör påverka adapationen att köra i konstant uppförsbacke på samma sätt som när man kör med släp.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Freeburner
Oljenisse
Posts: 100
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 79 times
Been thanked: 7 times

Re: 3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by Freeburner » 12 Jul 2019 20:30

Ännu en 3flig essä.;) med eller utan adaption.;)
Kan man inte avvända tiptronic läget och beordra en växling, eller det var händelsevis det som skedde?

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: 3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by L3upo » 12 Jul 2019 20:49

Freeburner wrote:
12 Jul 2019 20:30
Ännu en 3flig essä.;) med eller utan adaption.;)
Kan man inte avvända tiptronic läget och beordra en växling, eller det var händelsevis det som skedde?
Jo, det blev rätt snart tip&tronic. Det tar dock lika lång tid att få i växeln så i de brantaste partierna hamnade varvet på 1100 varv och då räckte inte kraften för öka farten.


Freeburner
Oljenisse
Posts: 100
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 79 times
Been thanked: 7 times

Re: 3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by Freeburner » 12 Jul 2019 20:57

Ålrajt.;)
Inget man gör i vintermiljö, fick svindel ba jag tittade på din bild..,)

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: 3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by L3upo » 12 Jul 2019 21:55

Freeburner wrote:
12 Jul 2019 20:57
Ålrajt.;)
Inget man gör i vintermiljö, fick svindel ba jag tittade på din bild..,)
:lol: Ändå har jag bara visat dom från ställen dit det går att åka Audi A2.
Knallar man en eller några timmar till är det oändligt mycket fräckare.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: 3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by L3upo » 12 Jul 2019 22:13

En sak till, jag gissar att en Lupo 3L med originalhjul funkar bättre än Audi, den har ju 6% lägre utväxling vilket borde göra skillnad precis när man fått i tvåan.

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2318
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: 3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by irover » 13 Jul 2019 02:45

Ska ta min läskiga lupo till fjällen i Norge när den är färdig!
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: 3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by L3upo » 13 Jul 2019 08:35

irover wrote:
13 Jul 2019 02:45
Ska ta min läskiga lupo till fjällen i Norge när den är färdig!
Den fjällkonvertersde?


Freeburner
Oljenisse
Posts: 100
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 79 times
Been thanked: 7 times

Re: 3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by Freeburner » 13 Jul 2019 10:42

NU kan hurtigrutten kamma sig.;)
Det kommer bli anstormning till Hardangervidda med feskfjällkonverterade lupoider med full adaption.


WolfsLupo
Skiftnyckelslangare
Posts: 73
Joined: 02 Aug 2018 08:23
Stad:: Stockholm
Bil: -02 Lupo 3L (Svart)
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: 3L-klubben testar - fjällmiljö

Post by WolfsLupo » 16 Jul 2019 09:11

I april I år åkte jag och två till i en full-lastad Lupo 3L från Göteborg till Flåm över E16 och tillbaka ner via Geilo (snön låg kvar uppe på Hardangervidda). Vi tankade Diesel innan färden in i Norge vid Qstar i Vik Vägskäl och klarade oss hela Norgevistelsen (4 dagar) på den tankningen, alltså 1135km och då snittade vi alltså 3.15l/100km. Jag var riktigt imponerad!

Dock gick multiremmen av dagen efter vi kom hem, så då kände jag kanske det var dags för kamremsbyte. (Första gången jag bytte på Lupon sen jag köpte den i höstas). :lol:
VW Lupo 3L årsmodell 2002, Svart. 33 000 mil. Svensksåld, Dimljus, Elhissar, AC, bagagerumsbelysning, eluttag i bagage.
Planerade uppdateringar: Coilovers, LED Ramp, Farthållare

Post Reply