HVO 100

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.
Post Reply

Topic author
Freeburner
Oljenisse
Posts: 100
Joined: 14 Oct 2016 12:18
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 79 times
Been thanked: 7 times

HVO 100

Post by Freeburner » 11 Apr 2019 09:58

Fixar våra oljebrännare detta?
Kanske redan är avhandlat?
I den stora HVO tråden?

https://teknikensvarld.se/hvo100-raddar ... eselnoden/


Nikel
Skruvkunnig
Posts: 491
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 9 times
Been thanked: 36 times

Re: HVO 100

Post by Nikel » 11 Apr 2019 10:02

Freeburner wrote:
11 Apr 2019 09:58
Fixar våra oljebrännare detta?
Kanske redan är avhandlat?
I den stora HVO tråden?

https://teknikensvarld.se/hvo100-raddar ... eselnoden/
Ja men hittar du RME så är det lika bra och framförallt mycket billigare.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 875
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 57 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO 100

Post by RiseAndShine » 11 Apr 2019 23:25

Ja, finns även andra trådar om HVO här på forumet. Min egen erfarenhet av att ha kört på HVO utblandat med olika mängd RME i tre år, är att det är ett utmärkt drivmedel och att det gör bilen piggare, speciellt i förhållande till RME. Jag har haft noll problem både med HVO och RME.
HVO-skatteupproret 1.0

User avatar

L3upo
Verkstadschef
Posts: 2230
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 183 times
Been thanked: 212 times

Re: HVO 100

Post by L3upo » 13 Apr 2019 08:35

Om man med piggare menar högre energiinnehåll så stämmer det ju att RME har ca 5% lägre energiinnehåll.
Med förenklad journalistmatte betyder det ca 5% högre förbrukning men det är inte förrän man behöver maxeffekt som det gör någon praktiskt skillnad.
Jo, lådan växlar upp en liiiten aning senare eftersom man gasa aningen mer. Dessa siffror stämmer väldigt väl med mina mätningar vid pump.

Dock är RME typ 20-25% billigare än HVO så det finns få anledningar för oss att köra HVO om man har tillgång till RME100 med smidigt munstycke.
Åtminstone för mig känns det viktigt att det skall vara snabbt och enkelt att ladda i 323kWh flytande energi så jag kan åka vidare men finns inte RME så kan väl 340kWh HVO också vara intressant, kanske.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 875
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 57 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO 100

Post by RiseAndShine » 13 Apr 2019 19:31

Skillnaden i energiinehåll är som sagt ganska liten mellan RME och HVO, men däremot är skillnaden mycket stor när det gäller cetantalet/ tändvilligheten. Typvärden hämtade från Ecobränsle och produktdatabladen där säger 54 för RME (ungefär samma som för vanlig diesel) och hela 80 för HVO. Skalan för cetantal går från 0-100.
HVO-skatteupproret 1.0

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2318
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: HVO 100

Post by irover » 14 Apr 2019 16:26

Jag tycker skillnaden är stor mellan RME och HVO. Den sistnämnda är nästan som blankdiesel. Tyvärr svindyr.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 875
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 57 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO 100

Post by RiseAndShine » 14 Apr 2019 19:54

HVO är någon krona dyrare per liter än vanlig diesel, men med tanke på att HVO än så länge är befriat från energi- och koldioxidskatt, så tycker jag ändå att den är prisvärd. Utan skattebefrielsen hade HVO kostat runt 5 kr extra per liter, alltså runt 22 kr/ liter.
HVO-skatteupproret 1.0

User avatar

irover
Hedersmedlem
Posts: 2318
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 150 times

Re: HVO 100

Post by irover » 14 Apr 2019 20:53

Den är väl inte prisvärd om den är dyrare än riktig diesel som är beprövat och garanterat fungerar och ger motorn bra effekt. Bara en tokstolle köper HVO med dom priserna.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

User avatar

RiseAndShine
Garagesuppliant
Posts: 875
Joined: 09 Dec 2014 02:08
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 57 times
Been thanked: 41 times

Re: HVO 100

Post by RiseAndShine » 14 Apr 2019 23:44

Som sagt fungerar HVO utmärkt för mig och ger bättre effekt i motorn än både RME och diesel. Dessutom är HVO ett betydligt bättre val för klimat, miljö och hälsa (förutsatt att den är fri från palmolja och PFAD). Jag har inga problem med att betala något extra för en smartare produkt, speciellt när den finns lätt tillgänglig.
HVO-skatteupproret 1.0

Post Reply