Däckfunderingar

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.
Post Reply

Topic author
Marcus
Skruvmejselputsare
Stad:: Sölvesborg
Bil: Lupo 3L

Däckfunderingar

Post by Marcus » 27 Dec 2018 10:12

Hej och hå, nybliven lupopilot här!

Kom över ett projekt nu och tänkte börja sätta tänderna i dess div småfel och skavanker.
Byte av bomben, trasig dörrkontakt mm osv.

Men en sak som slog mig va däcken. Sitter odubbade vinterdäck på nu, dimension 175/70 r14. Har jag förstått rätt original är 165/55?
Omkretsen på nuvarande däck blir ganska mycket större, och det kanske kan förklara varför jag har svårt att komma under 0.55 liter milen (förvisso korta streckor med två vuxna och två barn i lasten...)
Har som lägst kört med förbrukning 0.45 en längre strecka i dåligt väder, och det känns lite högre än jag vill.

Kort och gott, hur mycket tror ni "fel" däck påverkar förbrukningen. Och vidare vilka sommardäck ska man satsa på för bäst förbrukning?

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 143 times
Been thanked: 166 times

Re: Däckfunderingar

Post by L3upo » 27 Dec 2018 11:23

Marcus wrote:
27 Dec 2018 10:12
Hej och hå, nybliven lupopilot här!

Kom över ett projekt nu och tänkte börja sätta tänderna i dess div småfel och skavanker.
Byte av bomben, trasig dörrkontakt mm osv.

Men en sak som slog mig va däcken. Sitter odubbade vinterdäck på nu, dimension 175/70 r14. Har jag förstått rätt original är 165/55?
Omkretsen på nuvarande däck blir ganska mycket större, och det kanske kan förklara varför jag har svårt att komma under 0.55 liter milen (förvisso korta streckor med två vuxna och två barn i lasten...)
Har som lägst kört med förbrukning 0.45 en längre strecka i dåligt väder, och det känns lite högre än jag vill.

Kort och gott, hur mycket tror ni "fel" däck påverkar förbrukningen. Och vidare vilka sommardäck ska man satsa på för bäst förbrukning?
Hej och välkommen in i snålvärmen.

Original är 155/65-14 så 175/70-14 är ca 7,7% för stort på en Lupo. Förutom detaljer som att hastighetsmätarens felvisning nog försvinner (och kanske blir negativ) så kommer känslan och prestandan att ligga väldigt nära systermodellen Audi A2 1.2TDi.
Den har samma utväxling som Lupo 3L men 6% större hjul så ytterligare en dryg procent därutöver är inte avgörande.

Jag har kört med 6% för stora A2-hjul på min Lupo (145/80-14) och tycker bara att det är mysigt. Räknar jag om för vägmätaren är jag inte ens säker på att det drar mer på plan motorväg.

Med detta sagt så kan det omöjligen förklara hela din höga förbrukning. OK, 175:or är lite mer tungdragna och dubbfritt adderar ytterligare lite motstånd men det räcker inte som förklaring.
När VW skulle kapa förbrukningen jobbade man på flera fronter och däcken bestod av ca 1/5 av minskningen från den tidens små snålisar, alltså ca 3cl/mil. Det stämmer ganska bra med mina erfarenheter. När jag kört Kumho eller annat på sommaren har det kostat 2-3 cl/mil på repeterbara sträckor. "Fel" vinterdäck lägger på ytterligare några cl

Innan du går vidare med teknisk felsökning så bör du fundera på ditt körmönster. Med en kallstart varje eller varannan mil, (det du kallar korta körningar) lite stadskörning på det och dina siffror är högst rimliga. Är det långkörning i sansad motorvägsfart och varm bil är det tokhögt.

Förbrukningen på mina snålisar spänner från 0,26 (ingen kallstart, 100km/h, findiesel, draghjälp av flygbuss, sval sommartemp) upp till 0,6 (korta körningar, mycket stadstrafik, ingen ECO, RME i tanken, vinterkyla och frugan bakom ratten).
Du kan alltid labba lite med däcktryck och se till att termostaten är fräsch så att motorn får en chans att nå arbetstemp.

Så för att veta vad bilen egentligen drar under optimala förhållanden så kan du testa en gång att kontrollera däcktrycket, varmköra ordentligt, tanka fullt, köra några ECO-mil landsväg/motorväg i 90-100 (optimal hastighet) och mäta igen vid pump. Då får du dels jämförbara siffror på bilen men även på felvisningen på datorn. Glöm inte att räkna om för att sträckan på trippmätaren blivit 7,7% för kort bara... ;)

Skulle det visa sig att det fortfarande ligger högt så kan du säkert få hjälp att felsöka mer systematiskt.

Vad som är rätt däcktryck kan debatteras. Jag åker på 2.7-2.8 bar men tillbringar mesta tiden på släta stora vägar.
Andra hävdar att det ökar slitaget på framvagnen och det kan säkert stämma men mindre än 2.2-2.3 är inte att rekommendera.

Vad har du för symptom dom gör att du konstaterat fel på bomben?

Topic author
Marcus
Skruvmejselputsare

Post by Marcus » 27 Dec 2018 12:27

Hej och tack!
Ska köra en extra kontroll på däcktrycken, kanske pyser det nånstans och är lågt.
Körningarna är såklart inte optimala, kallstart varje gång och runt noll grader ute. Småkörningarna med tung bil handlar om stadskörning, upp till nån mil.
Pendlar till jobbet cirka 3mil enkel, i princip landsväg från min uppfart till sista kilometrarna.
Längsta turen va 15 mil ungefär. mest landsväg och lite motorväg.

Värt att notera är att jag ej kollat förbrukningen vid pumpen. Blir inga körstreckor att tala om förens efter helgerna så det får vänta.

Hur tror du färddatorn och mätningen av förbrukning påverkas av däckens storlek? Är det risk att det slår fel där me? Hur mycket brukar det skilja?
Termostaten ska va nybytt tillsammans med vattenpump och kamrem. Service är nog på gång, förhoppningsvis hinner jag kolla status på luftfiltret närmaste dagarna. Har haft strul med vagcom sista vändan (annan bil...) Men tror jag har kasst interface.
Kan man få ut temperaturerna med ena såndär som OBD som man kör trådlöst till sin mobil tro? Har ingen men har funderat länge på att skaffa.

Ang bomben så är det första tanken bara. Har ej sökt efter läckor i systemet. Följande symptom, vid start så går pumpen väldigt länge (obs att dörrkontakten ej fungerar) när man vrider nyckeln till första hacket. Man får helt enkelt vänta en ganska bra stund annars startar den ej. Växlar jag med motorn avstängd går det 2, kaaanske 3 gånger innan pumpen startar igen.
Känns som att den ej klarar hålla så mycket tryck.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 126 times

Post by irover » 28 Dec 2018 00:50

Sätt dit rätt däck, gör en hjulinställning och se vad du får för resultat. Dom där puckarna är väldigt för grova. Men det kan ju vara annat som bidrar.
Har du gjort service?

L3upo, har du en racerförare till fru? :lol:
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 28 Dec 2018 08:06

irover wrote:
28 Dec 2018 00:50
Sätt dit rätt däck, gör en hjulinställning och se vad du får för resultat. Dom där puckarna är väldigt för grova. Men det kan ju vara annat som bidrar.
Har du gjort service?

L3upo, har du en racerförare till fru? :lol:
En wannabe i alla fall. Ständig acceleration och sena inbromsning, perfekt för Mantorp Park :D

Topic author
Marcus
Skruvmejselputsare

Post by Marcus » 28 Dec 2018 08:07

Original ska på, men får vänta till sommardäcken. Jag tycker dom nuvarande är på tok för grova. Får knappt ett finger mellan däcket och bakskärmens slut!
Så till frågan, vilka däck ska man satsa på? kollade snabbt på däckonline, dom hade conti däck ecocontact tror jag dom heter. Är det lämpliga däck för snåla mil?

Närmaste månaden ska det köras och mätas och utvärderas om förbrukningen.

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 48 times
Been thanked: 35 times

Post by RiseAndShine » 28 Dec 2018 19:38

Till sommaren när jag byter däck tänker jag köpa Continental Ecocontact 6 för det verkar väldigt lovande. Detta däck kom ut på marknaden i höstas och är det första som har betyget B på både rullmotstånd och våtgrepp vad gäller storleken 155/65-14. Det enda däcket i rätt storlek jag tidigare kunnat hitta med rullmotstånd B var Falken, men det har bara E på våtgrepp.

Även om man kan beställa däcket om man bor i Sverige, finns än så länge vad jag sett, ingen information om däcket på Continentals svenska sida, men här finns på engelska: https://www.continental-tires.com/car/tires/ecocontact6
VW Lupo 3L - Das Beste oder nichts

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 28 Dec 2018 20:05

Post Reply