Tankat "gula guldet" RME hos Ecobränsle

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 2st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 86 times
Been thanked: 254 times

Re: Tankat "gula guldet" RME hos Ecobränsle

Post by lupobupo » 30 Oct 2017 22:55

Paul3L wrote:
30 Oct 2017 22:07
lupobupo wrote:
30 Oct 2017 21:12
"Miljökontrollvärdet" är bara ett värde på hur "tät" röken som kom ur avgasystemet är, det säger väldigt lite om dess beståndsdelar/sammansättning. Så varför skulle det skilja mot vanlig diesel?
"Tät" som i hur bra motoren förbrännar drivmedlet?
Inte nödvändigtvis. Snarare tät som i hur genomsläpplig avgaserna är för ljus.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 38 times
Been thanked: 33 times

Post by RiseAndShine » 31 Oct 2017 03:45

Paul3L wrote:
30 Oct 2017 20:13
Snålvargen godkänts i dag vid kontrollbesiktning.

Funderar över miljökotrollvärden, resultat var 0,5 och kravet 0,9.

Har kört RME mer än 600 mil, och har en ide om att miljökontrollvärden måste vara lägre än de var. Runnt 0,5 är normalt vid vanlig diesel.

Varför ger RME samma resultat som vanlig diesel?
https://www.bilprovningen.se/kundservic ... sprov.html står följande:

"Vad kontrolleras vid opacitetsprov?

Opacitetsmätning innebär kortfattat att avgasernas förmåga att absorbera ljus mäts. Ju mer föroreningar som finns i avgaserna, desto mer ljus absorberas. Vid opacitetsprovet mäts halten av sot och oljepartiklar i avgaserna. I rörtäthetsprovet som vi använde tidigare mättes endast svärtning av sotpartiklar."

Syntetisk diesel som HVO och biodiesel (dit RME räknas), anses generellt ge mindre mängder partiklar, även kallat PM, men dessa är så små att jag är tveksam till att det är möjligt för bilbesiktningen att kunna mäta dem. Sot är också en form av partiklar, men består av större sådana av oförbränt kol.

Om det är sot och oljepartiklar i avgaserna som ger miljökontrollvärdet, kan jag tänka mig att det beror mer på bilens kondition än på val av bränsle. Även om miljökontrollvärdet var 0,5 med RME kan du trösta dig med att sotet i sig är mindre skadliga än om det kommit från fossil diesel.
Men visst kan även jag vara fundersam till varför inte värdet blev lägre än 0,5, förutsatt att bilen var varmkörd och servad som den ska. Avsaknaden av partikelfilter på bilen påverkar också så klart.

Jag har kört på vanlig diesel med en del förnyelsebart innehåll (Preem ACP Diesel), ibland enbart RME och under senare år på en blandning mellan RME och HVO. Det är svårt att se något speciellt mönster på miljökontrollvärdet vid besiktningen beroende på bränsleblandning, för det har varierat upp och ned mellan 0,2 - 0,8 under de senaste 12 åren (vilket ändå gjort att jag alltid klarat kravet). Strax innan besiktningen brukar jag varmköra bilen ordentligt och hårdköra mer än vanligt.

Frågan är väl hur exakt bilbesiktningens avgasmätning egentligen är, för det mest intressanta är ju att se om avgaserna är godkända eller inte.
Make Lupo 3L Great Again

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 03 Jan 2018 01:15

Nu från årsskiftet har RME blivit skattebefriat och priset hos Ecobränsle har sänkts till 13,06 kr/ liter (inkl. moms) mot 14,16 kr innan årsskiftet . Skillnaden på priset är alltså en sänkning med 1,10 kr/ liter. Skynda tanka, medan lagret räcker! :)
Make Lupo 3L Great Again

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+3L+3L=lycka
Has thanked: 123 times
Been thanked: 138 times

Post by L3upo » 18 Jan 2018 14:15

Dagens notering från Energifabriken:
RME 13,20
HVO 15,19

Bussinesscaset lever för RME men är dött för HVO.
Skall vi lyda det menageriet i Rosenbad skall vi alltså undvika HVO.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 19 Jan 2018 05:40

L3upo wrote:
18 Jan 2018 14:15
Dagens notering från Energifabriken:
RME 13,20
HVO 15,19

Bussinesscaset lever för RME men är dött för HVO.
Skall vi lyda det menageriet i Rosenbad skall vi alltså undvika HVO.

Priset just nu på Qstar där jag precis tankat HVO (utan palmolja och biprodukten PFAD) är 14,59 kr/ l och diesel på samma ställe 14,46 kr/ l. De 20 literna HVO kostade alltså hela 2,60 kr extra eller omräknat 4,42 kr extra för en hel tank i Lupon (34 liter). Svettigt värre för plånboken. ;)

RME kostar nu på Ecobränsle 12,81 kr/ l.

HVO är överlag dyrare på många ställen med en skillnad på runt 15-20 öre mer per liter (jämfört med diesel), för det kostar mer att framställa och att distribuera. Men man ska komma ihåg att HVO är skattebefriat både från energi- och koldioxidskatt.

Jag vet att många åkerier kör på HVO och det klart att det blir en liten merkostnad för dem. Enklaste sättet för att dem att spara mellan 10-15 % pengar på bränslet är att de håller hastighetsgränserna. Är det någon som sett lastbilar med släp som håller max. 80 km/h (alltså högsta lagliga hastighet) där det skyltat 80 km/h och uppåt? Jag ser dem sällan.

Fossil diesel som används inom jordbruk, skogsbruk eller vattenbruk är subventionerat av staten med en summa av 1,70 kr/ liter, så inom dessa verksamheter har HVO tyvärr svårt att ta marknadsandelar.
Make Lupo 3L Great Again

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 19 Jan 2018 08:12

Eventuellt går det att köra lagligt ned lastbil på alla bränslen... Får googla det, tror jag

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 01 Feb 2018 23:30

RiseAndShine wrote:
03 Jan 2018 01:15
Nu från årsskiftet har RME blivit skattebefriat och priset hos Ecobränsle har sänkts till 13,06 kr/ liter (inkl. moms) mot 14,16 kr innan årsskiftet . Skillnaden på priset är alltså en sänkning med 1,10 kr/ liter. Skynda tanka, medan lagret räcker! :)
En månad senare är priset 12,33 kr/ liter (inkl. moms), så prissänkningen är alltså 73 öre.
Make Lupo 3L Great Again

Freeburner
Domkraftsansvarig
Stad:: Helsingborg
Bil: Audi A2
Has thanked: 25 times
Been thanked: 3 times

Post by Freeburner » 14 Mar 2018 12:07

Sladdar in....
Läst tråden,
visste ni kanske att rysarna redan på 50 talet kalkylerade för effekterna av nuke winter.
Vissa ser detta änu som ett alternativ....?
http://nordic.businessinsider.com/nucle ... ?r=US&IR=T

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 15 Mar 2018 05:48

Intressant det med atomatomvinter, även kallat kärnvapenvinter eller nukleär vinter. Ordentligt stora vulkanutbrott kan tydligen ställa till med liknande elände. Jag kan tipsa om programmet som gick på Vetenskapens värld och som heter Vulkanen som förändrade världen. Det finns kvar på https://www.svtplay.se/video/16909006/v ... de-varlden till den 29/03-2018.

Så här står det om programmet: "År 1815 skedde ett gigantiskt vulkanutbrott i Indonesien. Utbrottet krävde 100 000 liv i närområdet och drabbade världen med koleraepidemier, hungersnöd och klimatförändringar. Svaveldioxid kylde jorden och 1816 har kallats året utan sommar. Nu klarläggs Tamboras utbrott med moderna vetenskapliga metoder."
Make Lupo 3L Great Again

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 17 Apr 2018 06:28

Nu är priset hos Ecobränsle för RME nere på 12,10 kr/ liter (med moms), vilket är rekordlågt. Det skiljer alltså runt 3 kr/ liter jämfört med vanlig diesel och det blir runt 100 kr billigare att istället fylla hela tanken i Lupon med RME 100 %. Inte illa. :)
Make Lupo 3L Great Again

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 10 May 2018 23:40

Här är en persons erfarenheter av att tanka HVO och köra sammanlagt 3 500 mil på bränslet med två personbilar: http://elbilsnytt.se/lasaren-som-redan- ... -gick-det/

Min egen erfarenhet av användning av HVO i snart två års tid i Lupon, är enbart positiv. Bilen är klart piggare och med samma förbrukning som på vanlig diesel. Inblandning av RME har dessutom fungerat utan problem och gett extra rengöring och smörjning.
Make Lupo 3L Great Again

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 10 May 2018 23:54

Hittade en riktigt intressant passage i texten:
"Enligt Neste kan en optimering av motorer för HVO sänka NOx-utsläppen ytterligare eller förbrukningen med mellan 6–8 procent."

För våra bilar har ju NOx ett smårisigt utgångsläge men det kanske skulle vara möjligt att pressa förbrukningen om det inte bara gäller modernare bilar? Vi har väl i stort sett bara öppningstiden på spridarna att labba med via mjukvara men det vore ju lite intressant rent principiellt.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 11 May 2018 00:56

I samma artikel står också: "Testföretaget Emissions Analytics har mätt ett stort antal bilar och den amerikanska snittdieselbilen släppte ut 28 mg NOx per kilometer vilket ska jämföras med den europeiska snittbilen av den ””rena”” Euro6-klassningen som släppte ut 469 mg/km!"

Det skulle vara riktigt intressant att kolla upp vad en Lupo 3L har för utsläpp av NOx i verklig trafik. Jag skulle inte bli förvånad om den är renare än många av Euro 6-klassade bilar, speciellt körd på HVO och tack vare den låga förbrukningen.

Enligt Transportstyrelsen (Provningsförfarande: Typ 1) har Lupon (min egen -02) ett utsläpp på 248 mg/ km av NOx. Taket för Euro 4 och svenska Miljöklass 2005 för NOx är satt till max. 250 mg/ km.
Make Lupo 3L Great Again

Post Reply