Krocktester Euro NCAP - VW Lupo och Audi A2

Här diskuterar vi allmänt kring Lupo 3L.
Post Reply

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 25 times
Been thanked: 27 times

Post by RiseAndShine » 05 Oct 2017 06:36

Jag har gjort en liten djupdykning och jämfört Audi A2 och VW Lupo med varandra vad gäller krocktester som Euro NCAP utfört och det finns länkar till dem nästan längst ned. Man kan se att de är i stort sett lika krocksäkra, men att det ändå finns skillnader. Det ska tilläggas att ingen av dem är en 3L (finns inga krockprov gjorda på dessa av Euro NCAP).

Det fanns inga av de tekniska hjälpmedlen (förutom ABS/ EPS) som finns på många av dagens bilar, på någon av bilarna, så på det sättet är det ingen av dem som kunnat skaffa sig en fördel framför den andre. Lupon har ingen påminnelse för att inte bältena är knäppta, men kanske att A2 har det.

Sammanfattningsvis om man kollar på testerna, sitter föraren lite säkrare i Lupon vid en frontalkrock och frampassagerna i stort sett lika säkert i båda bilarna (12 poäng Lupo och 10 poäng Audi för "adult occupant"). Vid en sidokrock vid föraren är man i Audin bättre skyddad än i en Lupo som inga krockkuddar har i sätena. Det goda resultatet för Audin beror antagligen på s k Side body airbags, som verkar vara originalutrustning. Med krockkuddar i framsätena får Lupon lika högt betyg som Audin, alltså GOOD (grönmarkerat). Dock får Audin 16 poäng mot 14 för Lupon vid sidokrock.

Till Audin kunde man köpa till s k Side head airbags (head-protecting curtain airbags), men det står att resultatet inte är medräknat i det aktuella testet, men med sådana blir förmodligen bilen ännu säkrare än Lupon vid sidokrock. Vad gäller betyget för krock med fotgängare, verkar testet för detta varit annorlunda före år 2002, så en direkt jämförelse mellan dem går inte att göra rakt av, men betyget verkar vara något högre för Lupon.

Båda bilarna fick fyra stjärnor i Euro NCAP och det var ett bra betyg på den tiden. Totala poängen för "adult occupant - front/ side", är samma för de båda bilarna. Om det skiljer hur bilar testades år 2000 och år 2002, är mer än jag vet. Överlag känns det som säkerheten på dessa bilar är något daterad vid det här laget. Men vem har tänkt att krocka? :)

Se https://www.euroncap.com/en/results/audi/a2/15563 och https://www.euroncap.com/en/ratings-rew ... lupo/15534

Här har jag lagt ihop krocktesterna (som finns under "Download report" i länkarna ovan), för de två bilarna i en pdf-fil:
Euro NCAP Audi A2 + VW Lupo.pdf
(554.35 KiB) Downloaded 7 times
Make Lupo 3L Great Again

L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2 + 3L
Has thanked: 75 times
Been thanked: 85 times

Post by L3upo » 05 Oct 2017 10:45

Kommentaren om ESP singlade förbi nästan obemärkt.

Det ensamt borde avgöra valet om det handlar om säkerhet och står mellan A2 och Lupo.
Få Lupo har ESP, alla A2 har det som standard.

Chansen att aldrig behöva testa sitt passiva krockskydd ökar rejält med ESP ombord och händer ändå något är det värdefullt att bilen fortfarande rör sig i rätt riktning där skyddet är som bäst. Hade volymerna krockade A2 och Lupo varit större på våra vägar hade det nog synts i Folksams undersökningar.

Cabbe
Oljenisse
Stad:: Kolmården
Bil: Audi A2 1,2 TDI
Has thanked: 34 times
Been thanked: 13 times

Post by Cabbe » 05 Oct 2017 16:48

Det såg inte så bra ut i senaste vi bilägare (folksam). Lupo fick en etta 86% sämre än medel. A2 var tyvärr inte med pga för sällsynt.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 67 times
Been thanked: 206 times

Post by lupobupo » 05 Oct 2017 17:46

Cabbe wrote:Det såg inte så bra ut i senaste vi bilägare (folksam). Lupo fick en etta 86% sämre än medel. A2 var tyvärr inte med pga för sällsynt.
Det är mystiskt att det är så otroligt stor skillnad mellan Lupon och Polon ifrån samma årsmodeller i folksams siffror, med tanke på likheterna mellan modellerna. Polo 95-01 fick en 4a och Lupon fick en 1a..
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 05 Oct 2017 18:00

lupobupo wrote:
Cabbe wrote:Det såg inte så bra ut i senaste vi bilägare (folksam). Lupo fick en etta 86% sämre än medel. A2 var tyvärr inte med pga för sällsynt.
Det är mystiskt att det är så otroligt stor skillnad mellan Lupon och Polon ifrån samma årsmodeller i folksams siffror, med tanke på likheterna mellan modellerna. Polo 95-01 fick en 4a och Lupon fick en 1a..
Det finns en förarparameter i Folksams siffror.
Bilar som körs av en riskbenägen förarkategori kan drabbas av sämre betyg.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 3st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 67 times
Been thanked: 206 times

Post by lupobupo » 05 Oct 2017 18:05

L3upo wrote:Det finns en förarparameter i Folksams siffror.
Precis :) Därför hjälper det knappast att vi byter bil :) Vi kör fortfarande lika dåligt :lol:
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 05 Oct 2017 18:23

lupobupo wrote:
L3upo wrote:Det finns en förarparameter i Folksams siffror.
Precis :) Därför hjälper det knappast att vi byter bil :) Vi kör fortfarande lika dåligt :lol:
Vi kör sakta, snålt och säkert. Det är kepsarna som är problemet :D

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 05 Oct 2017 20:00

L3upo wrote:
lupobupo wrote: Det är mystiskt att det är så otroligt stor skillnad mellan Lupon och Polon ifrån samma årsmodeller i folksams siffror, med tanke på likheterna mellan modellerna. Polo 95-01 fick en 4a och Lupon fick en 1a..
Det finns en förarparameter i Folksams siffror.
Jag skulle tro att förare av Lupo och speciellt 3L är klart mindre riskbenägna än många andra bilförare. Sitter man i en liten bil förstår man antagligen bättre sin utsatthet och kör där efter. De små motorerna borde heller inte inbjuda till några större felsteg på vägarna. Är man dessutom en snålkörare minskar sannolikt risken ännu mer för en krock. Kan det kanske vara så att Lupo är en första bil för många och överlag körs av mindre erfarna förare i högre utsträckning än flera andra bilmodeller?
Make Lupo 3L Great Again

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 06 Oct 2017 07:16

L3upo wrote:Kommentaren om ESP singlade förbi nästan obemärkt.

Det ensamt borde avgöra valet om det handlar om säkerhet och står mellan A2 och Lupo.
Få Lupo har ESP, alla A2 har det som standard.

Chansen att aldrig behöva testa sitt passiva krockskydd ökar rejält med ESP ombord och händer ändå något är det värdefullt att bilen fortfarande rör sig i rätt riktning där skyddet är som bäst. Hade volymerna krockade A2 och Lupo varit större på våra vägar hade det nog synts i Folksams undersökningar.
ESP, alltså Electronic Stability Programme/ Elektronisk stabilitetskontroll fanns som tillval till Lupo på de senare årsmodellerna. Rätta mig gärna om jag har fel. Min -02 har det inte, men så är den också med inget extra alls. I en artikel från år 2004 står det att ESP till Lupo kostade 5 700 kr, så det kanske kan förklara varför inte fler Lupo har det.

Min erfarenhet under 12 års tid, är att min Lupo är grymt riktningsstabil och väldigt lite sladdbenägen, så jag är inte helt övertygad om nyttan av ESP för egen del. Jag har också alltid riktigt bra däck på bilen. Bättre bil i riktigt dåligt vinterväglag får jag leta efter, och då har jag kört en hel del olika bilar genom åren. Men visst kanske jag skulle bli övertygad om jag kunde testa en Lupo med ESP och en utan, på en testbana.

Intressant att veta är att från och med 1 november 2014 är alla bilar som nyregistreras inom EU tvungna att vara utrustade med antisladdsystem (ESP), växlingsindikator och däcktryckskontroll.
Make Lupo 3L Great Again

L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 06 Oct 2017 08:24

Ungefär var femte 3L som rullar i Sverige är av en årsmodell där det gick att välja ESP och bland dom är det rätt ovanligt.
Vill man göra ett säkert val mellan de två alternativen blir det då betydligt enklare att köpa vilken A2 som helst som går bra och inte är allt för sliten.
På köpet sitter man lite högre och får ett visst relativt skydd av dubbelgolvet och ASF, i alla fall så länge det är en Lupo som kör på från sidan.
Är det en XC90 spelar det ingen större roll.

Rent statistiskt kan man köra väldigt länge utan att behöva ESP om man vet vad man pysslar med, jag har nog passerat 130-140 000 mil i hundratals olika bilar, men jag har även hämtat vår stora svensktillverkade familjekombi 10-15 meter ut på ett snötäckt gärde efter att ett av barnen körde in i snödrev på rak isig väg med nya dubbdäck.
Nu gick det bra för henne eftersom det inte fanns några fasta hinder men ESP hade enkelt fixat den situationen.

Själv är jag inte så överdrivet imponerad av Lupon på vintern. Den är väl varken bättre eller sämre än andra korta framhjulsdrivna servolösa småbilar med halvstel bakaxel, enkla fjäderben fram och måttlig effekt.
Så länge man är noga med att ha bästa däcken bak och kör väldigt defensivt så klarar man sig långt men får man kast i 90-100 i en lång svepande kurva går det blixtsnabbt och man har inte en chans att reda ut situationen på egen hand. Nu hindrar det inte mig att ändå välja Lupo trots att SMHI och alla tidningarna talar om snökaos, ryss-kyla eller att polisen vädjar till folket att inte ge sig ut på vägarna men jag ser till att ta till extra tid för att inte behöva korsa mittsträngen även om jag blir fast bakom en lastbil.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 82 times

Post by irover » 06 Oct 2017 20:09

Tycker lupon är toppen på vintern. Går som på räls i snömodden med de smala däcken och allt vrid i motorn. Lätt att parera en sladd och bra feedback. A2 däremot är superläskig man känner inte vart den är på väg förrän det är för sent. ABS:en låser när det är blankis så den kan man inte lita på. Tycker inte heller om att man bara får en gul blink i panelen när man testar greppet.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 07 Oct 2017 00:29

Förutsatt att jag klarar transportbehovet med Lupon (vilket jag oftast gör) tar jag den alla dagar i veckan vid dåligt väglag framför en stor, tung bil med breda däck, även om den råkar vara fullproppad med moderna finesser. Lupons lilla storlek, låga vikt, smala däck och sparsamma antal hästar, gör att jag känner en helt annan kontroll över vad som händer vid körningen, jämfört med många andra bilar jag kört.
Make Lupo 3L Great Again

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 07 Oct 2017 00:35

irover wrote:Tycker lupon är toppen på vintern. Går som på räls i snömodden med de smala däcken och allt vrid i motorn. Lätt att parera en sladd och bra feedback. A2 däremot är superläskig man känner inte vart den är på väg förrän det är för sent. ABS:en låser när det är blankis så den kan man inte lita på. Tycker inte heller om att man bara får en gul blink i panelen när man testar greppet.
Har du ESP på dina Lupos? Det har inte jag, men tycker den ändå fungerar suveränt.
Make Lupo 3L Great Again

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 2,5st 3L, 4st A2
Has thanked: 3 times
Been thanked: 82 times

Post by irover » 07 Oct 2017 02:27

Nej ingen esp. Gillar som sagt inte lampan som blinkar utan vill känna i ryggmärgen vad som händer. Lupon är suverän så länge abs:en funkar som den ska.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
RiseAndShine
Garagesuppliant

Post by RiseAndShine » 07 Oct 2017 04:03

Ja, inte ens jag skulle vilja vara utan fungerande ABS. :)
Make Lupo 3L Great Again

Post Reply