Ombyggnad elsystem med ESP?

Trött på (problem med) roboten? Här diskuterar vi allt rörande borttagande av växelrobot / konvertering till manuell!
Post Reply

Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 353
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 30 times
Been thanked: 13 times

Ombyggnad elsystem med ESP?

Post by seiko » 30 Aug 2016 19:14

Är det exakt samma procedur som till vanliga lupo 3l utan ESP?
Det står under punkt 1.
"Ledningen går till den numera borttagna styrboxen för växlingen så den behöver du inte bry dig om"
Men med bibehållen ESP så sitter ju växellådsboxen kvar.
Några tankar kring det?
Mvh

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3234
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Ombyggnad elsystem med ESP?

Post by lupobupo » 30 Aug 2016 19:18

Det är exakt samma procedur.

Den enda skillnaden är att växellådsboxen sitter kvar som "dummy" för att göra ESPn nöjd.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 353
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 30 times
Been thanked: 13 times

Ombyggnad elsystem med ESP?

Post by seiko » 31 Aug 2016 16:09

Tack! Skulle precis börja när jag såg texten och då törs man ju inte riktigt längre.


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 353
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 30 times
Been thanked: 13 times

Ombyggnad elsystem med ESP?

Post by seiko » 01 Sep 2016 21:20

Det är nu man inser att "det här skulle jag gjort innan jag satte dit instrumentbrädan" fyfan i helvete vad trångt det är. Det är helt kört att få upp en hand bakom och få ut relähållaren känns det som. Ny dag nya tag.
Färgerna och numren i relähållaren stämmer inte riktigt heller med beskrivningen. Antar att jag har en annan variant?
Attachments
20160901_182538.jpg
20160901_182538.jpg (829.8 KiB) Viewed 6695 times
20160901_181429.jpg
20160901_181429.jpg (775.24 KiB) Viewed 6695 times

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3234
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Ombyggnad elsystem med ESP?

Post by lupobupo » 01 Sep 2016 21:48

Det är två minirelän "404" Ena motsvarar samma som reläet på samma plats i pdf-beskrivningen. Dvs du skall bara ta bort det. Den andra av minireläena är "Consumer switch-off relay", dvs den du skall bygla för att få bakrutevärme att fungera

Reläet som är märkt "424" har samma funktion som på tidigare årsmodeller (som beskringen du hänvisar till är för), dvs den skall plockas bort.

Startmotorreläet syns inte på bild men skall sitta på reläplats "1" precis som på tidigare årsmodeller
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
seiko
Skruvkunnig
Posts: 353
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 30 times
Been thanked: 13 times

Ombyggnad elsystem med ESP?

Post by seiko » 01 Sep 2016 21:57

Då vill det bara till att få ut och få ordning på kabel bakom reläplats 1. Får försöka göra ett verktyg eller så fungerar det bara efter en natts sömn. Det har man ju varit med om förr ;)
Man kommer på att man har en extra led eller att man får superkrafter och pincettfingrar om man håller andan och hummar oavbrutet.

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3234
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Ombyggnad elsystem med ESP?

Post by lupobupo » 01 Sep 2016 23:26

Ja det går är konstig vad lite sömn kan göra för fantasin! :)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Fransroland
Skruvmejselputsare
Posts: 9
Joined: 18 Oct 2016 08:18
Stad:: Herrljunga
Bil: Lupo 3L

Ombyggnad elsystem med ESP?

Post by Fransroland » 04 Dec 2016 20:04

Jag konverterar en lupo med ESP och vad jag förstår så ska alltså styrenheten sitta kvar.

Det jag undrar är om man måste ta bort alla relän som inte används. Jag hade en tanke att istället för att bygga om vid reläna så löder man på två kablar på kabelhärvan. Sätter dit ett relä som drar när det kommer spänning på stift 18 och kopplar då stift 12 mot jord. Man behöver då inte göra någonting under instrumentbrädan.

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3234
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Ombyggnad elsystem med ESP?

Post by lupobupo » 05 Dec 2016 01:23

Fransroland wrote:Jag konverterar en lupo med ESP och vad jag förstår så ska alltså styrenheten sitta kvar.

Det jag undrar är om man måste ta bort alla relän som inte används. Jag hade en tanke att istället för att bygga om vid reläna så löder man på två kablar på kabelhärvan. Sätter dit ett relä som drar när det kommer spänning på stift 18 och kopplar då stift 12 mot jord. Man behöver då inte göra någonting under instrumentbrädan.
Japp stämmer bra det.

Nej du behöver inte plocka bort dem om du inte vill. Din lösning borde fungera. Även om jag personligen inte hade velat ha en skarv där.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply