Hård koppling vad göra?

Trött på (problem med) roboten? Här diskuterar vi allt rörande borttagande av växelrobot / konvertering till manuell!

Topic author
borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Posts: 2978
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 217 times

Hård koppling vad göra?

Post by borttagenanvändare-40184 » 11 Nov 2015 19:08

Nu har jag kört en längre sträcka med den manuellkonverterade lupon. En sak som slår mig är att kopplingen är skithård, känns som pedalen ska gå av varje gång man trycker på den. Värdelöst. Fjäderplattan på en 3L är ju mycket hårdare än en vanlig manuell bil, och det går bra när den har robot, men när man sätter en vajer så blir den skithård. Man måste nog antingen byta koppling till en mjukare tryckplatta eller sätta hydraulisk koppling så man inte får friktionen i vajern.

Vilka kopplingar skulle man kunna montera? Hur ska man bygga om den till hydraulisk pedal? Nån idé?

Inte konstigt heller att urtrampningslagren på 3L går sönder på löpande band när det är sånt tryck på plattan :?
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3234
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Hård koppling vad göra?

Post by lupobupo » 11 Nov 2015 19:11

irover wrote:Nu har jag kört en längre sträcka med den manuellkonverterade lupon. En sak som slår mig är att kopplingen är skithård, känns som pedalen ska gå av varje gång man trycker på den. Värdelöst. Fjäderplattan på en 3L är ju mycket hårdare än en vanlig manuell bil, och det går bra när den har robot, men när man sätter en vajer så blir den skithård. Man måste nog antingen byta koppling till en mjukare tryckplatta eller sätta hydraulisk koppling så man inte får friktionen i vajern.

Vilka kopplingar skulle man kunna montera? Hur ska man bygga om den till hydraulisk pedal? Nån idé?
Skithård håller jag inte med om att den blir, knappast att pedalen skall gå av :) .. Nästa gång du är här får du provaköra min svarta och se om den känns likadan som din.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Posts: 2978
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 217 times

Hård koppling vad göra?

Post by borttagenanvändare-40184 » 11 Nov 2015 19:13

Det låter bra, kanske det är nåt fel på plattan på min bil... Har för mig jag läst om hård koppling på 3L manuell på nåt utländskt fordon innan.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3234
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Hård koppling vad göra?

Post by lupobupo » 11 Nov 2015 19:16

Alltså, det är juh skillnad ifrån en "vanlig" bil, men inte så stor skillnad som det låter på ditt inlägg
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3371
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Hård koppling vad göra?

Post by L3upo » 11 Nov 2015 20:19

irover wrote:Nu har jag kört en längre sträcka med den manuellkonverterade lupon. En sak som slår mig är att kopplingen är skithård, känns som pedalen ska gå av varje gång man trycker på den. Värdelöst. Fjäderplattan på en 3L är ju mycket hårdare än en vanlig manuell bil, och det går bra när den har robot, men när man sätter en vajer så blir den skithård. Man måste nog antingen byta koppling till en mjukare tryckplatta eller sätta hydraulisk koppling så man inte får friktionen i vajern.

Vilka kopplingar skulle man kunna montera? Hur ska man bygga om den till hydraulisk pedal? Nån idé?

Inte konstigt heller att urtrampningslagren på 3L går sönder på löpande band när det är sånt tryck på plattan :?
Men hur är pedalvägen? Är avståndet mellan led och vajerfäste samma på alla manuella?


Topic author
borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Posts: 2978
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 217 times

Hård koppling vad göra?

Post by borttagenanvändare-40184 » 11 Nov 2015 20:39

Japp, pedalvägen går inte att ändra på.

Kopplingens diameter är 200 tror jag på 3L. Undras om GTI:n har samma kopplingsdiameter? Den har väl tom högre vrid.
Eller så får man ta svänghjul och remskiva från en 1.4 tdi kanske det går. Då får man en större kopplingslamell och kan ha svagare fjädrar.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3371
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

Hård koppling vad göra?

Post by L3upo » 11 Nov 2015 20:51

L3upo wrote:
irover wrote:Nu har jag kört en längre sträcka med den manuellkonverterade lupon. En sak som slår mig är att kopplingen är skithård, känns som pedalen ska gå av varje gång man trycker på den. Värdelöst. Fjäderplattan på en 3L är ju mycket hårdare än en vanlig manuell bil, och det går bra när den har robot, men när man sätter en vajer så blir den skithård. Man måste nog antingen byta koppling till en mjukare tryckplatta eller sätta hydraulisk koppling så man inte får friktionen i vajern.

Vilka kopplingar skulle man kunna montera? Hur ska man bygga om den till hydraulisk pedal? Nån idé?

Inte konstigt heller att urtrampningslagren på 3L går sönder på löpande band när det är sånt tryck på plattan :?
Men hur är pedalvägen? Är avståndet mellan led och vajerfäste samma på alla manuella?
Fast det jag tänkte på var om det finns kopplingspedaler i olika utföranden men det var bara en spekulation.

User avatar

lipton
Garagesuppliant
Posts: 874
Joined: 25 Nov 2014 15:50
Stad:: Örebro
Bil: 3xLupo3L 2xAudiA2 3L
Has thanked: 233 times
Been thanked: 89 times

Hård koppling vad göra?

Post by lipton » 11 Nov 2015 22:36

Tycker dom inte är så tröga.
Har en hydraulisk tvåskivig koppling (800nm) på "18års bilen" den är trög! :D
Jag tror du har blivit slapp i vänsterfoten efter "A2 automat" och glassätande i Kristinehamn ;)
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)


Re-cycle
Oljenisse
Posts: 190
Joined: 28 Jan 2015 13:05
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Hård koppling vad göra?

Post by Re-cycle » 12 Nov 2015 09:29

Undrar vad som kan vara fel.
Min har inga sådana tendenser. Visst, det är inte en utpräglat mjuk koppling men tycker definitivt den faller inom ramarna för vad man kan anse normalt. Andra som provar bilen kommenterar ofta att styrningen (servolös) är trög i låga farter men ingen har nämnt kopplingen.

Kan iofs förstå att urtrampningslager (och växellåda) krånglar ibland på automatlupon för den växlar ju mycket oftare än vad man normalt gör manuellt.
För oss manuella tror jag knappast urtrampningslagret kommer att bli ett bekymmer.


hotrod
Oljenisse
Posts: 169
Joined: 06 Aug 2015 22:24
Stad:: hjo
Bil: 3l
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Hård koppling vad göra?

Post by hotrod » 12 Nov 2015 10:48

Skulle inte vara svårt att sätta dit hydralpump, så brukar du original kolv och wire


hotrod
Oljenisse
Posts: 169
Joined: 06 Aug 2015 22:24
Stad:: hjo
Bil: 3l
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Hård koppling vad göra?

Post by hotrod » 12 Nov 2015 10:50

Längre kopplingsarm skulle oxå göra skillnad förlänga befintliga med 20 mm måste visserligen trampa några mm till när du kopplar


XT Claes
Oljenisse
Posts: 119
Joined: 08 Jan 2015 20:34
Stad:: Habo
Bil: Audi A2 1,2TDI
Has thanked: 6 times
Been thanked: 9 times

Hård koppling vad göra?

Post by XT Claes » 12 Nov 2015 17:43

När lamellen slits och blir tunnare ändras vinkeln på solfjädern,då blir kopplingen hårdare att trampa.


hotrod
Oljenisse
Posts: 169
Joined: 06 Aug 2015 22:24
Stad:: hjo
Bil: 3l
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Hård koppling vad göra?

Post by hotrod » 28 Nov 2015 11:24

Sätt en våg mellan foten och pedalen och se hur mycket du måste trycka med, sedan går det att jämföra med dom andra konverterade eller andra manuella bilar


Topic author
borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Posts: 2978
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 217 times

Hård koppling vad göra?

Post by borttagenanvändare-40184 » 02 Dec 2015 20:43

får ta och göra det kanske. Har testat Liptons manuella och den är aningen lättare. Men inte lätt som en manuell Lupo 1.4 bensin tex.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.


seiko
Skruvkunnig
Posts: 353
Joined: 16 Sep 2015 18:45
Stad:: avesta
Bil: 2001 vw lupo 3l
Has thanked: 30 times
Been thanked: 13 times

Hård koppling vad göra?

Post by seiko » 03 Feb 2016 08:14

Passar bensinarkopplingen? Visst det är mer vrid i dieseln men det kanske fungerar ändå.

Post Reply