Hård koppling vad göra?

Trött på (problem med) roboten? Här diskuterar vi allt rörande borttagande av växelrobot / konvertering till manuell!

macke77
Oljenisse
Posts: 118
Joined: 26 Nov 2014 00:00
Stad:: Borås
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Hård koppling vad göra?

Post by macke77 » 16 Feb 2016 10:23

Jag har sett en konverterad Lupo 3L där dom kapat armen vid lådan (den som vajern fästs på) och sedan förlängt den samt justerat vinkeln på den, just för att det ska gå lättare att koppla ur


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 726
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 17 times
Been thanked: 58 times

Hård koppling vad göra?

Post by Nikel » 26 Feb 2016 21:44

Har precis testat min med Manuell koppling och inte är den något hård.
Den har den distinkta solfjädertrycket där det är lite motstånd i början för att sedan bli lätt igen.

Jag skulle tippa på att du har en vajer som är slut.

Kopplingen i sig är inte något som helst extrem då 1.2:an inte har varken hästkrafter eller Vridmoment att tala om.


Topic author
borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Posts: 2978
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 217 times

Hård koppling vad göra?

Post by borttagenanvändare-40184 » 27 Feb 2016 01:34

Faktiskt ganska trög om du tex jämför med en Polo eller A2 manuell.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.


Nikel
Garagesuppliant
Posts: 726
Joined: 14 Sep 2015 03:06
Stad:: Dingle
Bil: SVARTALF. RIP PLUTO
Has thanked: 17 times
Been thanked: 58 times

Hård koppling vad göra?

Post by Nikel » 27 Feb 2016 12:14

irover wrote:Faktiskt ganska trög om du tex jämför med en Polo eller A2 manuell.
Det är väl en annan utväxling på dessa skulle jag tro.
Jag trodde den skulle vara jättetrög när jag läste här =)

Farsan har en Triumph Tr6 som tävlat i Nationell Racing.
Trotts Hydraulisk koppling så börjar mitt ben skaka av utmattning av att hålla nere koppling i mer än några sekunder.
Det var tider innan man kunde köpa flerskiviga pjäser =).


macke77
Oljenisse
Posts: 118
Joined: 26 Nov 2014 00:00
Stad:: Borås
Bil: Lupo 3L
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Hård koppling vad göra?

Post by macke77 » 27 Feb 2016 16:06

Så man får träna knäböj innan man börjar fundera på manuell konvertering? :mrgreen:


Topic author
borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Posts: 2978
Joined: 25 Nov 2014 22:04
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 217 times

Hård koppling vad göra?

Post by borttagenanvändare-40184 » 27 Feb 2016 20:03

Jämfört med gamla bilar är den väl inte så trög, men moderna bilar har ju fjäderlätta kopplingar. Säger inte att man måste ha det så lätt, men ju lättare desto mer glid i kärran! Körde en Berlinetta Boxer en gång, den hade en riktigt järnkoppling. Fattar inte hur de små italienarna fixade det :lol:
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

Post Reply