Page 1 of 1

Hur man fixar till växelläget på rätt sätt

Posted: 25 Jul 2015 23:49
by j björk
En lite kaxig överskrift kanske, men jag tänke faktiskt att jag skulle visa hur det ska gå till..
Det verkar som att många inte vet varför spaken hamnar fel, och då i kulissen mellan 1:an och 2:an istället för 3:an och 4:an när man manuellkonverterar en lupo 3L.

Det klart att det går att göra någon nödlösning med fjädrar i spakstället för att få till det, men det är egentligen inte i spakstället utan i växellådan som växellägena bestäms.

Spakstället ska bara justeras så växelspaken hamnar i rätt läge i förhållande till växellägena i växellådan.

Jag bestämde mig helt enkelt för att efter allt jobb med pestallställ etc. är det lika bra att bita i det sura äpplet och riva lådan också.

Ska man bara göra det här jobbet, inte inspektera något speciellt, eller byta några lager räcker det att dela lådan på mitten:
20150722_112028_zpszdmpjjuc.jpg
20150722_112028_zpszdmpjjuc.jpg (337.43 KiB) Viewed 5002 times
Ska man riva lådan ordentligt och inspektera alla lager, drev och synkringar börjar man från locket på gaveln och jobbar sig innåt.
Men ska man bara fixa växellågena går det göra så här, och endå få en ganska bra uppfattning om växellådans skick.

Det man behöver byta är då den här växelföraren, från en vanlig 085 låda till vä, 3L till hö.
20150721_124554_zpsny7xldgm.jpg
20150721_124554_zpsny7xldgm.jpg (284.88 KiB) Viewed 5002 times
För att göra det behöver man då dra ur den här pluggen med en glidhammare, gängad med m7.
20150722_112412_zpslniwqosj.jpg
20150722_112412_zpslniwqosj.jpg (416.11 KiB) Viewed 5002 times
Sedan är det bara att pilla ur själva axeln och byta växelföraren. Se till att den lilla fjädern som sitter runt axeln kommer med.

Man kan även byta själva växelaxeln som sticker ut ur lådan i det här läget:
20150722_112045_zpscrwyiyt7.jpg
20150722_112045_zpscrwyiyt7.jpg (296.93 KiB) Viewed 5002 times
Men det är nog inte att rekomendera, man ska ha specialverktyg för att ställa in läget på hylsan som man ser på bilden.

Dock är det en bra idé att inspektera pinjonglagret och difflagren när man har delat lådan.
Speciellt pinjonglagret är vanligt att det är dåligt.
Diffen är bara att lyfta ur i det här läget och inspektera.

Lite spår, eller repor i lagerbana och rullar är ok. Men finns det porer i rullar eller lagerbana, eller att ytan har släppt. (typ som cromsläpp i lagerbanan) är det färdigkört.

Lagren på ingående axeln brukar inte vara något problem med, inte heller lagret i andra änden på pinjongaxeln.
Dock ska man byta båda lagren på samma axel samtidigt för att kunna ställa in axeln ordentligt.

Ser pinjonglagret ut så här är det defenitivt färdigt:
20150722_112207_zpswrnanzfa.jpg
20150722_112207_zpswrnanzfa.jpg (335.74 KiB) Viewed 5002 times
Det var endå förvånansvärt lite missljud i den här lådan.
Det här var inte tänkt som en guide hur man renoverar en växellåda, utan bara hur man fixar växellägena.
Det finns säkert många guider hur man går vidare i ett sådant här läge, andra 085 lådor i polo etc. är i princip lika.
Dock verkar man få inspektera synkringarna lite annorlunda på 3L, det verkar vanligare att de slår upp sig i läget i synkhylsan än på andra lådor, men inte vanligt att de är slitna på bromsytorna eller att tänderna på dreven eller synkhysorna är slitna.
Det är nog så att man slipper mycket sådant när det är någon som kan växla som sköter spaken :-)

Hur man fixar till växelläget på rätt sätt

Posted: 26 Jul 2015 08:44
by perA2
Stort tack för utmärkt guide, tänk vad några bilder kan göra! Det kan vara så att den samlade 3L-flottan nu är uppe i en ålder när de behöver manuellkonvertering för att hålla längre och att våra växellådor behöver räddas från "den galna hydrauliska roboten"! Eller vem var det som inte kunde växla ;) ?

/perA2

Hur man fixar till växelläget på rätt sätt

Posted: 27 Jul 2015 21:37
by j björk
He he, säga vad man vill om växelroboten..
Men den brukar ju faktiskt inte växla utan att koppla, släppa upp kopplingen innan växeln är i, skicka i backen när bilen rullar frammåt etc. :?

Re: Hur man fixar till växelläget på rätt sätt

Posted: 25 Apr 2021 12:14
by Feskarn
Hej j björk
Vet du artikelnummer på den nya växelföraren? Jag har en Audi A2 3L.
/Feskarn

Re: Hur man fixar till växelläget på rätt sätt

Posted: 25 Apr 2021 12:54
by lupobupo
Feskarn wrote:
25 Apr 2021 12:14
Hej j björk
Vet du artikelnummer på den nya växelföraren? Jag har en Audi A2 3L.
/Feskarn
Jag tror inte han kommer se din fråga då han inte varit inloggad på 5 år, men man kan juh ha tur.

Jag är relativt säker på att det är 085311535N om du skall manuellkonvertera en 3L låda på "rätt sätt". Dock borde det billigaste sättet vara att hämta en låda ifrån skroten och även tex plocka (längre) kopplingsarm ifrån.

Re: Hur man fixar till växelläget på rätt sätt

Posted: 07 Sep 2021 16:26
by ZaaiKo
Hej!

Har vad jag misstänker är en 085 låda från en polo som är betydligt fräschare än den som sitter på min manuellkonverterade Lupo 3L. Någon som vet om den lådan passar "bolt on" och då löser samtliga problem så som växelläget samt kopplingsarmen?

Re: Hur man fixar till växelläget på rätt sätt

Posted: 07 Sep 2021 18:16
by lupobupo
ZaaiKo wrote:
07 Sep 2021 16:26
Hej!

Har vad jag misstänker är en 085 låda från en polo som är betydligt fräschare än den som sitter på min manuellkonverterade Lupo 3L. Någon som vet om den lådan passar "bolt on" och då löser samtliga problem så som växelläget samt kopplingsarmen?
Du får fel utväxling, inte den goa 5an med 2000rpm i 100knyck.