Ingen som kan skriva en inköpslista?

Trött på (problem med) roboten? Här diskuterar vi allt rörande borttagande av växelrobot / konvertering till manuell!

Topic author
FYM
Domkraftsansvarig
Stad:: Stockholm
Bil: Vw lupo 3l
Has thanked: 1 time

Post by FYM » 14 Jun 2015 17:32

Hej.
Ingen här som har lust att göra en inköpslista?
Vore enklare om man fick lite struktur på vad det är man behöver?

Mvh David.

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Post by lupobupo » 14 Jun 2015 20:55

Det finns juh så många olika sätt att konvertera på. Men kortfattat så är det följande man behöver införskaffa:

Själva växellådan behåller man, man skruvar bara bort roboten ifrån den.

1. Pedalställ (om du inte modifierar det befintliga). - Själv modifierade jag det befintliga.

2. Kopplingswire (finns både med automatisk justering och manuell justering) - Själv kör jag med manuell justering

3. Växelspaksbox inkl växelspak+stag/varjar. (finns både med 1stag, 1stag+wire, eller 2vajrar). - Själv kör jag med 2vajrar, jag började med 1stag+wire men jag tyckte inte det blev bra, svårt att få så att alla växlar går i + att känslan när man växlar känns som en gammal golf ifrån tidigt 80tal!)
Kör man 2wire lösningen så måste man även ha den lilla "wireboxen" som sitter bultad på växellådan+att man behöver tillverka ett främe vajerfäste (Fjäskar man lite för Lipton här på forumet tillverkar han säkert ett fäste till dig mot betalning) - Själv så modifierade jag fästet som följde med donatorbilen (enligt m116s beskrivning i det gamla forumet)

4. Omprogrammerad databox, så den går med på att köra utan automatboxen - Det fixar jag! :)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Post by perA2 » 14 Jun 2015 23:14

Å för A2 krävs som ovan fast annan lösning för att koppla till kopplingswire samt att det krävs lite (eller ganska mycket) ingeniörskonst för att "flytta" växelrörelsen från wirerna till växelväljaren?

/perA2

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 15 Jun 2015 08:42

perA2 wrote:Å för A2 krävs som ovan fast annan lösning för att koppla till kopplingswire samt att det krävs lite (eller ganska mycket) ingeniörskonst för att "flytta" växelrörelsen från wirerna till växelväljaren?

/perA2
Där har jag ingen förstahandsinformation - då jag inte provat att konvera någon a2 (ännu). Men så som jag förstått det så stämmer det. Lupon har juh fördelen att dela väldigt mycket med sina kusiner vw polo/seat arosa mfl, dvs gott om delar som "nästan" passar.

När det gäller audi a2 så finns det ingen lämplig kusin med samma grundväxellådstyp (085) att plocka ifrån. Därav mer jobb med att anpassa.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

lipton
Garagesuppliant
Stad:: Örebro
Bil: 3xLupo3L 2xAudiA2 3L
Has thanked: 233 times
Been thanked: 89 times

Post by lipton » 15 Jun 2015 09:57

FYM wrote:QR_BBPOST Ingen här som har lust att göra en inköpslista?
Jag har allt i huvet ;) och hemma på "hyllan" :D
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 15 Jun 2015 10:06

lipton wrote:Jag har allt i huvet ;) och hemma på "hyllan" :D
Du får göra ett fotokollage :)

perA2
Skruvkunnig
Stad:: Lund
Bil: Audi A2 1.2 tdi
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Post by perA2 » 15 Jun 2015 10:51

lipton wrote:
FYM wrote:QR_BBPOST Ingen här som har lust att göra en inköpslista?
Jag har allt i huvet ;) och hemma på "hyllan" :D
Hade inte du skaffat en A2:a?? ;)

/perA2

Re-cycle
Oljenisse
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Post by Re-cycle » 15 Jun 2015 11:13

1. Kopplingspedal. Se till att få med den långa skruven som håller kopplings- och bromspedal på en manuell bil. Lupons skruv håller ju bara fast bromsen.
2. Kopplingswire. Lämpligen från samma bil som ovan. Den där man justerar spelet manuellt är bäst för man måste manuellt justera den
automatjusterade (som jag har) också vilket iofs är enkelt. Man klämmer bara in några extra brickor vid den stoppbricka som sitter i ena änden av
wiren.
3. Växelspaksbox. ..av lämplig sort. Spak+wire är enklast att montera och funkar bra men håller med om att det inte blir den skönaste lådan.
Eftersom det finns någon (glömt vem) som tillverkar wirehållare här på klubben (till wire+wire spakboxen) skulle jag tveklöst välja en wire+wire
spakbox nu men det fanns inte då jag byggde om och jag orkade inte tillverka den själv.

Topic author
FYM
Domkraftsansvarig
Stad:: Stockholm
Bil: Vw lupo 3l
Has thanked: 1 time

Post by FYM » 15 Jun 2015 11:31

Och det är delar från polo 95-01 man ska ha?
Något annat man behöver tänka på?

Re-cycle
Oljenisse

Post by Re-cycle » 15 Jun 2015 13:16

Det är lite omkopplande av några kablar i elsystemet också. Jag skrev en instruktion om det som någon vänlig, datakunnig själ lade ut här på forumet.
Vet inte hur man får tag på den instruktionen (fast jag skrev den - så bra är jag på datorer) men den finns tillgänglig här på forumet.
Inget komplicerat. Det enda svåra med det är att fysiskt komma åt reläer, kopplingsplintar och kablar uppe till vänster om pedalstället.
Det är trångt. Inte svårt. Jag 'löste' det genom att bända sönder ena (av två) relähållaren. Då kom jag åt allt. Numera hänger alltså några av mina reläer i sina sladdar. Det gör ingenting. Relähållarna har ingen funktion annat än att det skall se prydligt ut. Funkar lika bra utan.

Rent mekaniskt är det lite pill med att få värmesköldar runt avgassystemet på plats utan att sabba dem alltför mycket men det är bondsmideri som du löser när du väl håller på. Inget svårt för någon händig nog att våga ge sig på en sådan här ombyggnad. Klart enklare än att t.ex. byta bakbromsbackar;)

Man måste också slipa (med ett riktigt litet slipstift) ett nytt låshål i utgående växelaxel (den som kommer ut ut lådan) så att ditt nya växelförarfäste (det som sätts fast på utgående växelaxel) låses i rätt position. Av någon idiotisk anledning sitter inte låshålet på samma ställe för de manuella och de automatväxlade bilarna så när man sätter dit manuella växelförarfästet på utgående växelaxeln i rätt position på en tidigare automatväxlad bil hamnar dess låsskruv inte över axelns låshål. Nytt hål måste slipas i axeln. Nytt hål i växelförarfästet går också men är krångligare pga klent gods.
Lås den skruven med låsvätska när du monterar. Den har en tendens att gänga upp sig.

OBS. Ni som byggt om och använt wire-wire spakbox och den fina lilla wirehållaren. Fick ni också växelspakens 'viloläge' mellan 1'an och 2'an istället för 3'an och 4'an som det är på alla manuella bilar? I så fall, hur löste ni det?

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 15 Jun 2015 23:55

Re-cycle wrote: Rent mekaniskt är det lite pill med att få värmesköldar runt avgassystemet på plats utan att sabba dem alltför mycket men det är bondsmideri som du löser när du väl håller på. Inget svårt för någon händig nog att våga ge sig på en sådan här ombyggnad. Klart enklare än att t.ex. byta bakbromsbackar;)
Behövs inte göra om man väljer 2wirelösningen. Allt får plats fint under utan att modifiera dem.
Re-cycle wrote: OBS. Ni som byggt om och använt wire-wire spakbox och den fina lilla wirehållaren. Fick ni också växelspakens 'viloläge' mellan 1'an och 2'an istället för 3'an och 4'an som det är på alla manuella bilar? I så fall, hur löste ni det?
Viloläget hamnar mer mellan 3-4 än 1-2 när man kör 2-wirelösningen. Dock skulle det behövas starkare fjädrar för att det skall bli perfekt.

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 16 Jun 2015 00:04

FYM wrote:Och det är delar från polo 95-01 man ska ha?
Något annat man behöver tänka på?
Man kan inte säga att polo 95-01 passar rakt av. Det beror tex på vilken motor som sitter i donatorbilen.

Men att titta runt på polo på en plockasjälvskrot är en bra början. Skall du köra 2-wirelösningen så är det de senare intervallet av årsmodellerna du nämner värda att titta på. Eller varför inte Seat arosa 1.4 bensinare eller vw lupo 1.4 bensinare.

Skall du köra 1-wire+stag så är det de tidigare årsmodellerna som är störst chans att du hittar vad du söker på.

Skriv gärna en projekttråd där du delar med dig av din väg mot den perfekta bilen :) Så kan vi ge input under resans gång! :)

Re-cycle
Oljenisse

Post by Re-cycle » 16 Jun 2015 12:51

Aha. Så viloläget är INTE perfekt mellan 3'an och 4'an när man använder wire-wire spakbox. Det är ju inte ok.
Det är det ju för min låda. Växelstången rör ju sig i sidled när man växlar vilket gör att det är busenkelt att med några fjädrar och ett snöre få spaken i exakt rätt viloläge när man använder stång-wire spakboxen.
Växlingen är inte världens skönaste (men funkar helt ok) och på tomgång vibrerar spaken lite men spaken har viloläge perfekt mellan 3'an och 4'an.

Hmm. Kanske så att stång-wire spakbox är bäst i alla fall då. Klart lättast att montera.

lupobupo
Forumsorakel

Post by lupobupo » 16 Jun 2015 13:26

Re-cycle wrote:Aha. Så viloläget är INTE perfekt mellan 3'an och 4'an när man använder wire-wire spakbox. Det är ju inte ok.
Det är det ju för min låda. Växelstången rör ju sig i sidled när man växlar vilket gör att det är busenkelt att med några fjädrar och ett snöre få spaken i exakt rätt viloläge när man använder stång-wire spakboxen.
Växlingen är inte världens skönaste (men funkar helt ok) och på tomgång vibrerar spaken lite men spaken har viloläge perfekt mellan 3'an och 4'an.

Hmm. Kanske så att stång-wire spakbox är bäst i alla fall då. Klart lättast att montera.
Tror inte det finns något sätt som är bäst. Växlingen är skön och känns modern när man kör med 2-wire lösningen, vilket är viktigt för mig! :) Konvertera gör man bara en gång. Jag tröttnade väldigt fort på känslan i spaken med staglösningen. Men smaken är som baken :)

lipton
Garagesuppliant
Stad:: Örebro
Bil: 3xLupo3L 2xAudiA2 3L
Has thanked: 233 times
Been thanked: 89 times

Post by lipton » 16 Jun 2015 23:24

Min spak med 2x vajer-mod står i mitten mellan 3-4.
Jag har inte använt några fjädrar...
img508190439bf91.jpg
img508190439bf91.jpg (245.17 KiB) Viewed 8215 times
Last edited by lupobupo on 17 Jun 2015 14:34, edited 1 time in total.
Reason: flyttade bilden till lupo3lklubbens server
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

Post Reply