Aktiverad farthållare - busenkelt och (nästan) gratis.

Trött på (problem med) roboten? Här diskuterar vi allt rörande borttagande av växelrobot / konvertering till manuell!
Post Reply

Topic author
Re-cycle
Oljenisse
Stad:: norrköping
Bil: lupo 3l 2002
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Post by Re-cycle » 03 Apr 2015 01:13

Har nu farthållare i Lupon. Funkar kanon. Använde lupons originalspak med den enda knappen där som 'set' för farten. De andra knapparna på den svindyra farthållarespaken använder man ju aldrig så någon sådan ville jag inte varken betala för eller montera. On/off är ju meningslös för en krets som drar så lite ström och 'resume' är ju en funktion man heller aldrig använder.
Nollställning av bränsleförbrukning görs nymera med den (eftersom jag har manuell) arbetslösa 'ECO'knappen. Även om jag haft automaten kvar skulle jag ha använt en knapp i den panelen för reset at soppaförbr. eftersom originalblinkersspaken är perfa för farthållarefunktionen.

Jag kopplade (på ECU'ns vänstra kontakt och utan att löda eftersom det är kontaktstift som själva skär in till metallen när du trycker ner kabeln i dem):
Använd kablar med samma dimension som original så att de funkar i kabelskorna utan att du behöver löda = spar tid.
Pinne 14: 12v
Pinne 66: 12v (ingen meningslös kopplingskontakt - man använder ju alltid en dutt på bromsen för att stänga av farthållaren ändå).
Pinne 46: 12v
Pinne 45: Används inte. 'Resume'-funktionen är rätt onödig och det finns ändå ingen knapp för den.
Pinne 44: 12v via kontakten i blinkersspaken (='set').

12 v tog jag från den fantastiskt stämningsfulla och nödvändiga belysningen i askkoppen = tändning (och parkeringsljus men det är av mindre betydelse).

Kabelgenomföring (10mm) borrade jag i torpedväggen ovanför gaspedalen där det går gaswire på de Lupo som har gaswire (men för oss bara har ett rektangulärt hål i isoleringen). För enklare kabeldragning borrar man även ett hål precis innanför där den där gummilisten som går tvärs hela motorrummet där de nya kablarna kommer ut ur styrboxen så att de kommer intill torpedväggen bättre.

Tidsåtgång 2timmar.

OBS! 'Set'-knappen (som är den enda knappen farthållaren har) ökar inte farten vid konstant intryckning. Öka gör man med gasen och minska genom att stänga av farthållaren med en dutt på bromsen. När du har rätt fart gör ett kort tryck igen på blinkersspaken att farthållaren håller den farten.

Enklast tänkbara, alltså - både installation och funktion. Sååå nöjd. Stort tack för hjälpen med omprogrammering, Lupobupo.

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Post by lupobupo » 03 Apr 2015 11:04

:) Kul att höra att du är nöjd med min mjukvara! :).. och även kul att du valde att skippa att byta till en farthållarspak utan valde att koppla in det på befintliga blinkersspaken!

Personligen tycker jag kopplingsbrytaren tillför något, då iaf jag lite då och då glömmer att dutta på bromsen (till exempel vid nerväxling) och då rusar motorn lite otrevligt om den brytaren inte finns med :) Det är även vid växling som resume knappen kommer till nytta. Annars är juh din variant av installation väldigt trevlig och smidig! Speciellt ifall man tycker att farthållare-spaken är dyr! :) Tröttnar man på upplägget och vill kunna ändra farten genom att klicka upp och ner på spaken, och även få resumefunktionen, så kan man juh senare byta till en vanlig farthållarspak!

Resume-knappen ökar hastigheten och Set-knappen miskar hastigheten, men accelerationen är vääääldigt blygsam så det är lätt att man tror att inget händer :). Vill man ha det som på en "vanlig" vw med relativ rapp acceleration så ökar bränsleförbrukningen men det är inga problem att ordna för den som vill ha det så.

Jag hoppas du inte har något emot att jag flyttar ditt inlägg till manuellkonverteringsforumet då din lupo är just manuellkonverterad? :)
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Post Reply