konvertering

Trött på (problem med) roboten? Här diskuterar vi allt rörande borttagande av växelrobot / konvertering till manuell!
Post Reply

Topic author
Hogdaling
Skruvmejselputsare
Stad:: Ytterhogdal
Bil: Lupo 3l - 01

konvertering

Post by Hogdaling » 27 Mar 2015 02:19

Hej kan ställa samma fråga jag å då på lämna bil med växelrobot å hämta en färdig manuellkonverterad packetpris?
Va de du som höll på å utvekla trimprogram med? Isåna fall pris med det.

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

konvertering

Post by lupobupo » 27 Mar 2015 09:21

Hogdaling wrote:Va de du som höll på å utvekla trimprogram med? Isåna fall pris med det.
Jag tror det är "luzt" du tänker på. Han experimenterade med triimning en del.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Hogdaling
Skruvmejselputsare

konvertering

Post by Hogdaling » 28 Mar 2015 00:57

Aha får fråga han om de då lät intresant när han höll på :)
Har "avgaskonverterat" min redan å hoppas kunna byta till den större turbon snart så hans "chip" lät intressant då men vågar nog inte ha robboten kvar då :(

lupobupo
Forumsorakel

konvertering

Post by lupobupo » 28 Mar 2015 01:35

Hogdaling wrote:Aha får fråga han om de då lät intresant när han höll på :)
Har "avgaskonverterat" min redan å hoppas kunna byta till den större turbon snart så hans "chip" lät intressant då men vågar nog inte ha robboten kvar då :(
Att byta turbo utan att anpassa programmvaran efter den låter som ett bra recept för haveri utan effektvinst. Sedan är det inte roboten som du skall vara rädd för vid trimning utan själva växellådan - vilken du behåller vid manuellkonvertering.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Hogdaling
Skruvmejselputsare

konvertering

Post by Hogdaling » 02 Apr 2015 00:23

Nä va de ja tänkte kolla "programvara" innan man byter delar borde vara rätt väg.
Å angående roboten så skulle jag gärna ha den kvar om man kunde orda ett sportläge på den med!
Bilen är ju egentligen väldigt pigg å skulle inte behöva så mycket mer effekt men den växlar ju så långsamt tyvärr, men det är ju bara hydralik å programvara där så de kanske går å snabba upp den med?

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

konvertering

Post by L3upo » 02 Apr 2015 08:54

Hogdaling wrote:Nä va de ja tänkte kolla "programvara" innan man byter delar borde vara rätt väg.
Å angående roboten så skulle jag gärna ha den kvar om man kunde orda ett sportläge på den med!
Bilen är ju egentligen väldigt pigg å skulle inte behöva så mycket mer effekt men den växlar ju så långsamt tyvärr, men det är ju bara hydralik å programvara där så de kanske går å snabba upp den med?
Jag tillåter mig att spåna tråden en smula men tanken på att optimera roboten satte fantasin i rullning. Det tar ju en stund för den magiska handen att skyffla i nästa växel så det vore intressant att se vad det är som tar tid.

Om det inte bara handlar om att skydda lådan mot för hastiga växelrörelser så borde dimensioneringen av hydrauliken faktiskt kunna korta växeltiden.

Fast det kanske är själva reglerkolvarna som begränsar?
Om det är ackens kapacitet eller slangar/kopplingar som är trånga sektorn så borde det kunna gå modda för att kortare växeltider, kanske medhjälp av lite omskruvad mjukvara..

Tänker jag helt fel?

Själv lider jag inte av problemet eftersom jag anpassat mig till bilens själ. En 3Lmår nog bäst av att få lalla runt i sin egen takt... 8-)

lupobupo
Forumsorakel

konvertering

Post by lupobupo » 02 Apr 2015 10:33

Kör man tiptronic så tycker iaf inte jag den växlar särskilt mycket långsammare än vad jag gör manuellt.

L3upo
Forumsorakel
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 295 times
Been thanked: 351 times

konvertering

Post by L3upo » 02 Apr 2015 10:51

lupobupo wrote:Kör man tiptronic så tycker iaf inte jag den växlar särskilt mycket långsammare än vad jag gör manuellt.
Det är ju förvisso svårt att kommentera ... ;)

I morse lyssnade jag lite extra på växlandet och jag uppfattar det som att man velat ha tillräckliga marginaler i beteendet för att inte slita på prylarna i onödan men ändå vänta in varje steg. Det tar ju en liten stund för motorn att falla i varv om man inte skall bromsa den för brutalt med kopplingen och det finns säkert lite initial tröghet innan kopplingshydrauliken börjar flytta kopplingsarmen o s v.

Om jag vore lika nördig i praktiken som i teorin vore det käckt att placera ut så mycket givare att man kunde plotta alla rörelser, tryck och åtgärder i samma graf som effekt, varvtal, hastighet, spjällöppning o s v. (man kan anta att det var så VW gjorde under utvecklingen innan man valde kompromissen mellan livslängd, komfort och prestanda).

Då skulle man kunna se exakt var tiden förbrukas och se vilket skede som kan förkortas med t ex mer hydraulprestanda och vad som behöver komprimeras med mer överlapp. Tar man det till sin spets skulle man ju kunna ha olika växlingskarakteristik beroende på hur hårt man attackerar gaspedalen. Ökat flöde i stället för tryck ökar ju inte skadorna när något kör fast men väl hastigheten på reglerdonen.

Full gas skulle då ge spänstigare eller forcerade växlingar där händelserna sker fortare och mer överlappande men fiskörning skulle ha samma lugna beteende som originalet.

lupobupo
Forumsorakel

konvertering

Post by lupobupo » 02 Apr 2015 11:11

L3upo wrote:
lupobupo wrote:Kör man tiptronic så tycker iaf inte jag den växlar särskilt mycket långsammare än vad jag gör manuellt.
Full gas skulle då ge spänstigare eller forcerade växlingar där händelserna sker fortare och mer överlappande men fiskörning skulle ha samma lugna beteende som originalet.
Prova att tryck full gas och växla med tiptronic utan att släppa gasen. Det går fort om alla prylar är ok. Fortare än vad jag skulle kunna göra manuellt med fullgas :)

luzt
Skruvkunnig
Stad:: Linköping
Bil: Audi A2 1.2TDI
Has thanked: 10 times
Been thanked: 19 times

konvertering

Post by luzt » 02 Apr 2015 11:51

Tjo!

Inget chip, det är rent ut sagt SKIT. Det här är en mappning som anpassas utefter bilens förutsättningar. Du kan absolut ha kvar roboten, inga problem.
Byter du turbo och spridare måste du dock byta växellåda, och då givetvis ta bort roboten. Kostnaden för det är rätt hög, troligtvis mer än halva ditt bilvärde om du inte hittar allt snorbilligt.
Audi A2 1.2TDI - Moddad till tusen!
Fixar grundinställning | Farthållare | Reparationer | Service | och mycket annat

lupobupo
Forumsorakel

konvertering

Post by lupobupo » 02 Apr 2015 12:38

luzt wrote:
Tjo!

Inget chip, det är rent ut sagt SKIT. Det här är en mappning som anpassas utefter bilens förutsättningar. Du kan absolut ha kvar roboten, inga problem.
Byter du turbo och spridare måste du dock byta växellåda, och då givetvis ta bort roboten. Kostnaden för det är rätt hög, troligtvis mer än halva ditt bilvärde om du inte hittar allt snorbilligt.
Öhh.. Känns som lite begreppsförvirring här. Chip är slang/förkortning för chiptrimmning som syftar till att man byter ut (eprom-)chipet med mjukvaran i databoxen. En del databoxar går att skriva om utan att byta det fysiska chipet i. Men det är alltså det som chiptrimming innebär! Och det är precis det du säger att du gör luzt.

En del säger att de har chippat bilen när de satt i en liten låda som lurar databoxen att tro att det är en annan bränsletemperatur än vad det egentligen är. Det är däremot skit, precis som du säger. Men detta är INTE chippning.

luzt
Skruvkunnig
Stad:: Linköping
Bil: Audi A2 1.2TDI
Has thanked: 10 times
Been thanked: 19 times

konvertering

Post by luzt » 02 Apr 2015 16:42

lupobupo wrote:
luzt wrote: Tjo!

Öhh.. Känns som lite begreppsförvirring här. Chip är slang/förkortning för chiptrimmning som syftar till att man byter ut (eprom-)chipet med mjukvaran i databoxen. En del databoxar går att skriva om utan att byta det fysiska chipet i. Men det är alltså det som chiptrimming innebär! Och det är precis det du säger att du gör luzt.

En del säger att de har chippat bilen när de satt i en liten låda som lurar databoxen att tro att det är en annan bränsletemperatur än vad det egentligen är. Det är däremot skit, precis som du säger. Men detta är INTE chippning.
Challange accepted!

Chiptrim - Byta chipet, precis som du skriver (färdig modul)
Mappning - Anpassar allehanda värden för motorstyrning utefter givna förutsättningar för att öka prestandan, genom att flasha
Boxtrim - Låda man hakar på för att skruva upp bränsletempen till 129c (teoretisk) och därmed kräva mer soppa

Jag mappar, om man hårdrar det, en gatumappning som man kallar det ;P
Audi A2 1.2TDI - Moddad till tusen!
Fixar grundinställning | Farthållare | Reparationer | Service | och mycket annat

lupobupo
Forumsorakel

konvertering

Post by lupobupo » 02 Apr 2015 19:05

Vi är off-topic här nu luzt! MEN jag svarar iaf..

Det finns andra typer av "boxtrim" än bränsletempmodifieringsvarianten. Detta är dock det absolut vanligaste på lupo 3l (tyvärr). Det finns massa olika former av piggyback-system som faller under kategorin "boxtrim". Hela grejen med dem är att man inte ändrar något i mjukvaran utan man lurar orginaldataboxen på olika vis. Vissa system är mer intelligenta än andra. bränsletempsmodiferingsvarianten är den dummaste :)

Sedan vill jag tillägga att det du kallar för mappning faller under begreppet chiptrim.

Chiptrim = modifiering av orginalmjukvara - oavsett hur du får in det fysiskt på chippet i boxen (flashning/byte av minneskrets)
Boxtrim (piggyback system)= orginalmjukvara som blir lurad av en extern box.

Topic author
Hogdaling
Skruvmejselputsare

konvertering

Post by Hogdaling » 02 Apr 2015 20:39

Hej lutz det är just din mappning som jag är ute efter men använder ordet "chiptrim" om allt som inte är mekaniskt ;)
Läste förut att du höll på å labba med det och verkade lyckas bra :) har inget emot att ha roboten kvar om den går att fintrimma lite Som L3upo är inne på, har haft dom funderingarna sen jag köpte en ny 3L -99 men har aldig satt mig in i vagcom eller liknande för å se vad som man skulle kunna ändra där?
Bytte nyss trycklocka i min men den är ändå tom på tryck på morgonen men annars växlar den väldigt fint men som sagt lite väl långsamt.

Post Reply