Page 2 of 2

Re: el vid manuellkonvertering

Posted: 08 Aug 2020 11:42
by malmberg
Jag vet inte riktigt fördelen, tänkte att det kunde vara bra med det uppgraderade fästet nu när den nu blir manuell.
Vet inte riktigt om jag förstört balken så mycket,är ju bara lite uppslipad, har dock en reservbalk liggandes.

Re: el vid manuellkonvertering

Posted: 08 Aug 2020 16:46
by malmberg
I väntan på fett till drivknutarna så startade jag upp bilen.
Jo då den starta direkt så omkoppling av startrelät är rätt.
El bakrutan har jag inte kollat än.
Dock kom det ett nytt fel, abs lampan lyser trots att alla kablar på givare är på plats, och bilen har inte rullat än då den står på lyften.

Nån som har nån ide vad jag missat, kan det var nått av dom två reläna (plats 2) jag tog bort?

Re: el vid manuellkonvertering

Posted: 08 Aug 2020 20:52
by lupobupo
malmberg wrote:
08 Aug 2020 16:46
Dock kom det ett nytt fel, abs lampan lyser trots att alla kablar på givare är på plats, och bilen har inte rullat än då den står på lyften.

Nån som har nån ide vad jag missat, kan det var nått av dom två reläna (plats 2) jag tog bort?
Har du haft isär ABSkablar/grejor med batteriet ikopplat? isf måste du köra några 10tals meter innan den slocknar.

Du borde läsa av felkoderna för att slippa gissa för mycket.

Nej, det har inget med de två reläena märkt 404 att göra. Ena är/var till hydraulpumpen och den andra är ett relä som stänger av "stora laster" (bakrutevärmaren) när bilen stänger av motorn vid stillastående, tex vid rödljus.

Re: el vid manuellkonvertering

Posted: 09 Aug 2020 15:39
by malmberg
lupobupo wrote:
08 Aug 2020 20:52
Har du haft isär ABSkablar/grejor med batteriet ikopplat? isf måste du köra några 10tals meter innan den slocknar.

Du borde läsa av felkoderna för att slippa gissa för mycket.

Nej, det har inget med de två reläena märkt 404 att göra. Ena är/var till hydraulpumpen och den andra är ett relä som stänger av "stora laster" (bakrutevärmaren) när bilen stänger av motorn vid stillastående, tex vid rödljus.
Okej, är till 95% säker på att jag kopplade ur battreiet innan jag rev framvagn....
Har inte egen vcds, lånar kompisens i veckan och kollar felkoder.
Skönt att höra att reläna inte har med detta att göra i iallafall, el är inte min starka sida.
Blev lite små pul idag med ett litet fäste till kopplingswire,och växelspaks damask/konsol från arosan.
Fick såga av konsolerna....
Imorgon till vag och köpa fett 😎
20200809_151537.jpg
20200809_151537.jpg (264.21 KiB) Viewed 2100 times
20200809_151613.jpg
20200809_151613.jpg (280 KiB) Viewed 2100 times

Re: el vid manuellkonvertering

Posted: 12 Aug 2020 22:29
by malmberg
20200812_193600.jpg
20200812_193600.jpg (414.87 KiB) Viewed 2076 times
Det var vänstra främre abs givaren som gett upp.
Blir nog ett elände att få bort.
Bara att bita i suräpplet 😎

Re: el vid manuellkonvertering

Posted: 10 Sep 2020 16:47
by Lipo 3l
Har precis slutfört konverteringen. Det tog sin tid och mycket huvudbry har det varit men nu är det klart. Det konstiga är att centralåset har slutat funka. Det går att låsa Innifrån med knappen.

Re: el vid manuellkonvertering

Posted: 10 Sep 2020 21:07
by lupobupo
Lipo 3l wrote:
10 Sep 2020 16:47
Har precis slutfört konverteringen. Det tog sin tid och mycket huvudbry har det varit men nu är det klart. Det konstiga är att centralåset har slutat funka. Det går att låsa Innifrån med knappen.
Kolla igenom så du fått ihop alla kontaktstyckena.

Re: el vid manuellkonvertering

Posted: 18 Nov 2020 22:21
by malmberg
lupobupo wrote:
07 Aug 2020 14:54
Synd att du "förstörde" originalframbalken. Vad skulle det vara för fördel med den du bytte ut till?
long time …. nu är bilen klar och åter i drift. Projektet tog längre tid än planerat då mycket annat kommit i mellan.
summa sumarum, bilen fungerar mycket bra.Har kört den i tre veckor nu.
Det är dock sant att jag kan säga att jag saknar robotväxlingen ,då bilen är mysigare att köra med den.
En annan upplevelse är att jag inte sitter lika bekvämt nu när jag behöver kunna trycka ned en kopplingspedal.
Problemet blev bättre efter jag tog förarstolen ur min gammla reservdelsbil,den stolen går att tippa sittdynan på vilket gjorde i mitt tycke att körställningen blev mycket bättre.
Det förstärkta motorfästet var en katastrof, det gav ett fruktansvärt buller i chassit på tomgång ,så orginalet åkte tillbaks direkt efter första provturen.
en skum grej jag sett två gånger dom senaste veckorna är att displayen visar alla växel nr helt plödsligt vid körning,bägge gångerna vill jag minnas att jag kört på tran/fyran, och det har varit strax efter kallstart.
förbrukning är 4.3 på displayen och 4.0 vid pump.
kanske dags för spridar renovering ? den har ju ändå gått 47000 mil.
i samband med konerterningen renoverade jag växellådan, den fungerar bra men ger lite vinande ljud på 1an ,2an ,3an .
tycker dock att jag hör det i den andra Lupon jag har(med roboten kvar) så jag kör vidare :D
tack för allt stöd i detta forum.Utan det hade jag aldrig kunnat genomföra konverteringen mm
malmberg

Re: el vid manuellkonvertering

Posted: 19 Nov 2020 02:31
by RiseAndShine
malmberg wrote:
18 Nov 2020 22:21
Problemet blev bättre efter jag tog förarstolen ur min gamla reservdelsbil, den stolen går att tippa sittdynan på vilket gjorde i mitt tycke att körställningen blev mycket bättre.
Var det original förarstol från din andra Lupo 3L? Jag visste inte att det finns sittdyna som kan tippas. Trodde det inte ens fanns som tillval.

Re: el vid manuellkonvertering

Posted: 19 Nov 2020 11:12
by malmberg
RiseAndShine wrote:
19 Nov 2020 02:31
Var det original förarstol från din andra Lupo 3L? Jag visste inte att det finns sittdyna som kan tippas. Trodde det inte ens fanns som tillval.
javisst det är en original stol, bägge bilarna 02or .Då reservdelsbilen är min första 3L så blev jag faktiskt lite besviken när jag köpte nästa och den inte hadde nämnda funkion på stolen (och inte dom andra två 3L jag har heller)