Problem med kopplingen

Trött på (problem med) roboten? Här diskuterar vi allt rörande borttagande av växelrobot / konvertering till manuell!
Post Reply

Topic author
Henkka
Skiftnyckelslangare
Stad:: Borås
Bil: 2xlupo 3l en manuell
Has thanked: 11 times
Been thanked: 10 times

Problem med kopplingen

Post by Henkka » 29 May 2017 10:34

Hej hej :)

Har problem med kopplingen på min nyinköpta manuella Lupo.

Till problemet så känns det som att kopplingspedalen inte går smidigt när man ska släppa upp den vilket i sin tur gör att bilen inte har mycket till dragläge alls.

Om man tar det ytterst försiktigt så hittar man ett läge där man kan åka iväg nästan normalt, men släpper man kopplingen bara lite snabbare så känns det som att det inte finns något dragläge alls och bilen skuttar iväg ordentligt och okontrollerat då inget dragläge finns.

Så jag undrar om någon annan haft samma problem?

Har även ett annat problem och det är med växelspaken som är helt lealös i sidled. Vad skulle man kunna göra åt det problemet?

Väldigt tacksam för svar :)

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem
Stad:: Borttagen användare
Bil: Borttagen användare
Has thanked: 5 times
Been thanked: 217 times

Problem med kopplingen

Post by borttagenanvändare-40184 » 29 May 2017 14:08

Låter som en dålig manuellkonvertering. kanske urtrampningslagret är kass. Du får kanske plocka av växellådan. Passa då på att byta till en längre kopplingsarm från en manuell polo med 085-låda så blir pedalen lättare. Kanske nåt sitter löst i växellänkaget, du får kolla alla bussningar osv. Ska tex sitta en liten bussning i sidledsstaget framme i växellådsföraren, fattas den blir det glappt som fan.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks. Och Autodoc.

Topic author
Henkka
Skiftnyckelslangare

Problem med kopplingen

Post by Henkka » 29 May 2017 14:48

Får ta och kika på det, jag är verkligen helt värdelös på manuellkonverteringen men anser att jag är en ganska duktig mekaniker förövrigt. Hade uppskattat hjälp från någon som verkligen är duktig på denna biten :)

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem

Problem med kopplingen

Post by borttagenanvändare-40184 » 29 May 2017 16:03

Kan du meka en vanlig manuell golf eller varför inte volvo så fixar du säkert mekaniken. Det är ju bara armar som rör sig och vajrar å sånt. Problemet är att det ju kan se ut hursomhelst eftersom någon annan gjort konverteringen och det vettigaste är att ta på sig overallen och åla in under bilen och börja undersöka själv.
---

Topic author
Henkka
Skiftnyckelslangare

Problem med kopplingen

Post by Henkka » 29 May 2017 16:25

Jag får försöka :) Just det jag är rädd för :) Har lite vibrationer i spaken med som hade vart skönt att bli av med. Kan dåliga motorbussningar göra så att det blir svårare att få till en mjukare start tro? Tänkte på vibrationerna i växelspaken

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem

Problem med kopplingen

Post by borttagenanvändare-40184 » 29 May 2017 21:11

Det beror helt på hur konverteringen är gjord hur det vibrerar, men tänk på att en diesel skakar mer än en 4cyl bensinare.
---

Topic author
Henkka
Skiftnyckelslangare

Problem med kopplingen

Post by Henkka » 31 May 2017 15:19

Har kikat lite under bilen och det var ett fäste som hade vibrerat av som jag lagade och satte dit igen :) men ingen större skillnad vad det gäller vibrationerna. Så nästa jag ska börja kika på är motorkuddarna. Det är ju inte riktigt meningen att det ska vibrera såpass i spaken så det skorrar i den när man frikopplar på femmans växel :D Har även fått kopplingen att bli aningen snällare då jag smorde upp vid kopplingspedalen och även plast/gummibussningen vid kopplingsarmen ;) så det börjar väl ordna upp sej lite smått

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem

Problem med kopplingen

Post by borttagenanvändare-40184 » 31 May 2017 23:34

Det är inte fel på motorkuddarna. 3L motorn ska röra sig mycket. Däremot kan det vara fel hur man löst överföringen av växlingen. Det kan bli både bra och dåligt om man inte är noga. Det är ju inte meningen att en Lupo 3L ska ha en växelspak över huvud taget så perfekt blir det aldrig. På manuella lupo och polo diesel sitter det stora motvikter på växelförarna för att motverka vibrationer. Dom saknas helt på en bensinare som länkaget är taget från till din bil.
---

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Problem med kopplingen

Post by lupobupo » 02 Jun 2017 10:55

Om växelspaksöverföringen är utförd med hjälp av stång, istället för varianten med två grova vajrar så vibrerar spaken rejält (när man sätter det på en dieselmotor som vår).

Ta ett par foton på där växelspakslänkaget ansluter mot växellådan så kan vi avgöra hur det är utfört och ge dig mer underbyggda tips
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Henkka
Skiftnyckelslangare

Problem med kopplingen

Post by Henkka » 04 Jun 2017 20:53

Okej, jag ska till jobbet nu i veckan så jag tar och hissar upp bilen på lyften så tar jag några bilder på hur det är utfört. Hade den uppe och det såg ut som att det är en vajer och en stång som är monterad

lupobupo
Forumsorakel
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 3st a2
Has thanked: 224 times
Been thanked: 461 times

Problem med kopplingen

Post by lupobupo » 14 Jun 2017 12:39

Blev det några bilder?

Ifall det är varianten med wire+stång så kommer du få leva med vibrationer, alternativt bygga om till dubbelwire istället.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
Henkka
Skiftnyckelslangare

Problem med kopplingen

Post by Henkka » 14 Jun 2017 15:07

Hej hej, har helt glömt av att knäppa bilder. Men det är stång/vajer lösningen.
Fick bort lite vibrationer och det mest irriterande skorrandet i spaken :) Det obefintliga dragläget löste jag med att jag förlängde kopplingsarmen 2,5cm med plattjärn under, slipade till en bit imellan så jag fick rätt vinkel på armen och ett plattjärn över och svetsade ihop alltsammans ;) Så nu är det som att köra vilken bil som helst med koppling :)

borttagenanvändare-40184
Hedersmedlem

Problem med kopplingen

Post by borttagenanvändare-40184 » 14 Jun 2017 23:35

Bra jobbat!
---

Post Reply