Ankan

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

Topic author
L3upo
Verkstadschef
Stad:: Vikingstad
Bil: A2+A2+A2+A2+3L+3L
Has thanked: 227 times
Been thanked: 282 times

Re: Ankan

Post by L3upo » 08 May 2018 23:04

Ojoj, åter till Ankan.
Den lille krabaten fullföljde en liten road trip på 105 mil och 38 timmar i helgen med fantastiskt stopp hos märkesbroder i Lövestad som utvecklades till en liten Lupoträff. Hur som helst så skötte sig bilen och lådan helt utan anmärkning. Bilen går förträffligt och erbjuder dagsetapper på 60 mil utan problem.
Det är magiskt att hoppa ut ur en 3L efter 4-5 timmar utan känna något särskilt varken i rygg eller annat.
Har min ryggrad sakta fått samma form som en sto3L...? :o

Till råga på allt gick resan på finsmakargummi från en rätt stor kommunistisk diktatur. Doro tog hand om de oerhörda krafterna som vill slita motorn ur bilen och Landsail stod för överlägsen stabilitet bak. Med dessa premiumdäck behöver man ju knappt sakta ner i rondellerna... :)
Till alla petimetrar och messerschmittar kan jag ge lugnande besked; Jag har riktigt gummi som skall på i helgen, de klarar även regnväder. :P
DSC_2907.jpg
DSC_2907.jpg (177.76 KiB) Viewed 3979 times
Last edited by L3upo on 08 May 2018 23:07, edited 1 time in total.

irover
Hedersmedlem
Stad:: Lövestad
Bil: 1st Lupo 3L, 3st A2
Has thanked: 4 times
Been thanked: 175 times

Post by irover » 08 May 2018 23:06

Gummit ska på till helgen som tanten sa.
---
Lägg ner Mekonomen. Och Atteviks.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 08 May 2018 23:08

irover wrote:
08 May 2018 23:06
Gummit ska på till helgen som tanten sa.
..som klarar väta ja. :D

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 27 May 2018 22:24

Uppdatering.
ABS-lampan lyser ibland och kan slockna efter att ha varit tänd.
Felkoderna säger 2 faults found:
00285 - ABS Wheel Speed Sensor; Front Right (G45)
16-10 - Signal Outside Specifications - Intermittent
00285 - ABS Wheel Speed Sensor: Front Right (G45)
04-10 - Mechanical Malfunction - Intermittent

Jag har en givare liggande och skall naturligtvis byta men jag skulle gärna vilja förstå mer vad den lille bilen försöker säga mig.
Lagret är relativt nybytt, drogs ordentligt i botten och felet dök upp efter 3-400 mil.

Jag har inte kolla om det nya glappar men vad baserar den Mechanical Malfunction på?
Någonstans känns det som om signalen försvinner p g a varierande avstånd till navet... :(
Jag tolkar det som att styrenheten mäter närvaro av sensorn men att signalen försvinner utan att bromsen trycks ner.

Vad tror församlingen?

RiseAndShine
Garagesuppliant
Stad:: Skövde
Bil: 1 st. VW Lupo 3L -02
Has thanked: 69 times
Been thanked: 43 times

Post by RiseAndShine » 28 May 2018 01:12

Jag hade också problem med lysande ABS-lampa av och till på Lupon. Verkstaden påstod att det var magnetgivaren i ett hjullager (SKF som endast gått 1 000 mil), som gått sönder eller så var det felmontering av lagret på verkstaden. Ett nytt lager fixade problemet och det har aldrig återkommit sedan dess.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 28 May 2018 05:44

Det låter som att det är läge att köra lite med Vagscope loggande givarsignslerna innan jag byter för att se när det inträffar. Även om det inte är jättekuö att byta FAO-lagret i förtid är det synd att offra en givare i onödan.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 04 Jun 2018 11:11

L3upo wrote:
28 May 2018 05:44
Det låter som att det är läge att köra lite med Vagscope loggande givarsignslerna innan jag byter för att se när det inträffar. Även om det inte är jättekuö att byta FAO-lagret i förtid är det synd att offra en givare i onödan.
Då har vädret äntligen varit anpassat för att åka Lupo utan AC och jag har lärt känna Ankans inre själsliv lite bättre.
Därför körde jag lite VagScope på hjulgivarna på väg till jobbet i morse för att se vad som händer.
Innan jag gav mig av nollade jag felkoderna som låg kvar sedan förra resan.

De första kilometrarna såg det hur bra ut som helst, både rakt fram och i svaga kurvor kurvor.
Efter 5 km svajade värdet till från höger fram, alltså den som anges ha intermittent orimlig signal och mekaniskt fel, och gick ner till noll ett ögonblick.
Det skedde mitt på en raksträcka men utan att ABS-lampan tändes.
ABS_Ankan.jpg
ABS_Ankan.jpg (99.69 KiB) Viewed 3893 times
Under de följande minutrarna blev det allt oftare och under allt längre perioder.
Gemensam nämnare var att det var vid högersväng signalen återkom, först vid svaga men med tiden krävdes allt mer offensiv kurvtagning av budbilstyp för att få signalen tillbaka (tänk Jet-pak... :lol:) .

Något som verkligen är förbryllande är att under återstående 5 km blev det signalbortfall mer eller mindre hela tiden utom i skarpa högersvängar och trots en del inbromsningar så tändes aldrig fellampan för ABS. Det verkar med andra ord finnas rätt stor tolerans innan lampan tänds.
Om detta skulle ske plötsligt så skulle man alltså kunna köra minst en halvmil utan vettiga ABS-signaler men ändå inte få en varning för det. Skumt.

Nåväl. Det står nog ganska klart att ett byte av ABS-givaren knappast löser problemet och att felet verkar finnas i första hand i lagret eller möjligen i kablaget.
Det faktum att det finns en mil/värmefaktor som gör att det varje gång tar en stund innan signalen försvinner pekar mest på lagret.
Det är som jag skrivit förut nyligen bytt. Det är ett FAG, är noga pressat i botten och har bara gått några hundra mil
Inga oljud men jag har inte lyft för att kolla glapp ännu men den tydliga kopplingen till svängande tyder nog på att det trots allt har på tok för stort spel. Speciellt som högersvängar ger signal från höger hjul, då vickar ju magnetkransen en aning närmare givaren som sitter i ovankant.

Tänker jag rätt? Jag återkommer med update när jag mätt upp spelet i lagret.

lupobupo
Verkstadschef
Stad:: Västergötland
Bil: 7st Lupo 3l + 4st a2
Has thanked: 166 times
Been thanked: 395 times

Post by lupobupo » 04 Jun 2018 11:33

L3upo wrote:
Något som verkligen är förbryllande är att under återstående 5 km blev det signalbortfall mer eller mindre hela tiden utom i skarpa högersvängar och trots en del inbromsningar så tändes aldrig fellampan för ABS. Det verkar med andra ord finnas rätt stor tolerans innan lampan tänds.
Om detta skulle ske plötsligt så skulle man alltså kunna köra minst en halvmil utan vettiga ABS-signaler men ändå inte få en varning för det. Skumt.
Detta är inget unikt som gäller bara absgivarna, samma fenomen finns för många av givarna i systemet.

Det är svårt med den extrema lilla mängd minne som finns i databoxen att hålla någon historisk data i minnet, vilket gör att man helt enkelt låter bli. Det man gör är att kolla vid varje givet tillfälle om värdet är rimligt, och det är inget orimligt att ett hjul står still.

Berende på hur "orimligt" värdet är så ökar den en räknare. När räknaren kommit upp i en viss nivå så sätts felkod. Varje gång som den får ett värde som den anser vara rimligt så minskar den istället räknaren, så lite beroende på hur många av värdena som är orimliga i förrhållande till de rimliga så kan det bli så att man faktiskt aldrig får felkod.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 04 Jun 2018 12:08

lupobupo wrote:
04 Jun 2018 11:33
L3upo wrote:
Detta är inget unikt som gäller bara absgivarna, samma fenomen finns för många av givarna i systemet.

Det är svårt med den extrema lilla mängd minne som finns i databoxen att hålla någon historisk data i minnet, vilket gör att man helt enkelt låter bli. Det man gör är att kolla vid varje givet tillfälle om värdet är rimligt, och det är inget orimligt att ett hjul står still.

Berende på hur "orimligt" värdet är så ökar den en räknare. När räknaren kommit upp i en viss nivå så sätts felkod. Varje gång som den får ett värde som den anser vara rimligt så minskar den istället räknaren, så lite beroende på hur många av värdena som är orimliga i förrhållande till de rimliga så kan det bli så att man faktiskt aldrig får felkod.
Bra, tack. Det passar in i bilden av att den ibland har släckt lampan igen under de första kilometrarna nästkommande resa då värdena är stabila ett tag.
Fast jag kan tycka att det inte borde finnas några korrekta use case där ett hjul indikerar 0 km/h och övriga 52 km/h så länge jag inte rör bromsen men det kanske finns någon form av ytterligt aktiv bilkörning som når detta state. ;)

Även om det är glapp i lagret på flera mm ute vid däcket så är trots allt rörelsen mycket liten inne vid lagret, definitivt mindre än 1 mm, och det känns inte självklart att signalen skall försvinna då. Kan man tänka sig att givaren är deformerad sedan tidigare och redan ligger på gränsen? De är ju lite mjuka och kanske kan överleva att vara en aning stukad?

Likaså känns det lite långsökt att eventuellt lagerspel skulle kunna skilja så mycket efter några km i utetemperaturer på över 20 grader. Det är ju inte direkt vinterstelt fett i lagret. Nåväl, jag återkommer när jag mätt upp spelet.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 04 Jun 2018 12:23

L3upo wrote:
04 Jun 2018 12:08
Bra, tack. Det passar in i bilden av att den ibland har släckt lampan igen under de första kilometrarna nästkommande resa då värdena är stabila ett tag.
Fast jag kan tycka att det inte borde finnas några korrekta use case där ett hjul indikerar 0 km/h och övriga 52 km/h så länge jag inte rör bromsen men det kanske finns någon form av ytterligt aktiv bilkörning som når detta state. ;)

Även om det är glapp i lagret på flera mm ute vid däcket så är trots allt rörelsen mycket liten inne vid lagret, definitivt mindre än 1 mm, och det känns inte självklart att signalen skall försvinna då. Kan man tänka sig att givaren är deformerad sedan tidigare och redan ligger på gränsen? De är ju lite mjuka och kanske kan överleva att vara en aning stukad?

Likaså känns det lite långsökt att eventuellt lagerspel skulle kunna skilja så mycket efter några km i utetemperaturer på över 20 grader. Det är ju inte direkt vinterstelt fett i lagret. Nåväl, jag återkommer när jag mätt upp spelet.
Man får tänka på att beräkningarna sker under ett mycket snävt tidsintervall, så algoritmerna är mycket simpla då de körs varje gång som ett nytt värde inhämtas vilket är ofta. Det finns väldigt många felfall som inte upptäcks.

Jag skulle provat att byta givaren först (du hade väl en liggande? och det går juh snabbt att byta tillbaks om du vill använda "slut" på din gamla givare om det nu inte hjälper. Det låter juh som du verkligen ligger på marginalen på signalen.

.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 04 Jun 2018 12:34

lupobupo wrote:
04 Jun 2018 12:23
L3upo wrote:
04 Jun 2018 12:08

Man får tänka på att beräkningarna sker under ett mycket snävt tidsintervall, så algoritmerna är mycket simpla då de körs varje gång som ett nytt värde inhämtas vilket är ofta. Det finns väldigt många felfall som inte upptäcks.

Jag skulle provat att byta givaren först (du hade väl en liggande? och det går juh snabbt att byta tillbaks om du vill använda "slut" på din gamla givare om det nu inte hjälper. Det låter juh som du verkligen ligger på marginalen på signalen.

.
Jo, eller nja. Det finns en stor risk att givaren inte överlever demontering om den sitter i järn(oxid)grepp men visst, nya givare är inte tokdyra längre. Får möta lagret innan bara.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 04 Jun 2018 13:16

L3upo wrote:
04 Jun 2018 12:34
Jo, eller nja. Det finns en stor risk att givaren inte överlever demontering om den sitter i järn(oxid)grepp men visst, nya givare är inte tokdyra längre. Får möta lagret innan bara.
Aha, jag förutsatte att du plockade loss den och gjorde rent och fint vid förra bytet.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 04 Jun 2018 13:24

lupobupo wrote:
04 Jun 2018 13:16
L3upo wrote:
04 Jun 2018 12:34
Aha, jag förutsatte att du plockade loss den och gjorde rent och fint vid förra bytet.
Jo, tjena...

Med tanke på hur skruven och givaren kan sitta fast på gamla bilar om man aldrig haft chans att smörja gängor eller rensa hålet så undviker jag så långt det går att röra den. Med tiden har jag nog hittat sätt att lossa gamla lagret, rensa lagerläget och montera det nya utan att varken röra eller skada givaren så jag brukar lämna kvar den. Nu såg det länge ut att gått bra även denna gången, närmare bestämt 160 mil.

lupobupo
Verkstadschef

Post by lupobupo » 04 Jun 2018 13:29

L3upo wrote:
04 Jun 2018 13:24
lupobupo wrote:
04 Jun 2018 13:16

Jo, tjena...

Med tanke på hur skruven och givaren kan sitta fast på gamla bilar om man aldrig haft chans att smörja gängor eller rensa hålet så undviker jag så långt det går att röra den. Med tiden har jag nog hittat sätt att lossa gamla lagret, rensa lagerläget och montera det nya utan att varken röra eller skada givaren så jag brukar lämna kvar den. Nu såg det länge ut att gått bra även denna gången, närmare bestämt 160 mil.
Alla har vi olika strategier :) Jag brukar göra precis tvärtom. Ju längre de får sitta desto värre blir det när man väl måste göra det.

Topic author
L3upo
Verkstadschef

Post by L3upo » 10 Jun 2018 23:27

lupobupo wrote:
04 Jun 2018 13:29
L3upo wrote:
04 Jun 2018 13:24

Jo, tjena...

Alla har vi olika strategier :) Jag brukar göra precis tvärtom. Ju längre de får sitta desto värre blir det när man väl måste göra det.
Update, det visade sig att jag hade skäl att försöka undvika demontering av ABS-givaren. Trots alla försiktighetsåtgärder så slutade det ännu en gång med att skruven brast.
DSC_3134.JPG
DSC_3134.JPG (411.13 KiB) Viewed 3775 times
De hade jag ändå gjort rent, sprayat rostlösning i god tid, knackat ordentligt för att spräcka rosten samt fortsatt smörjandet när skruven (som jag trodde) släppt första greppet några grader.
Givaren gick att lirka ur så det finns en liten pigg kvar.

Anledningen till att jag satsade på givaren är att lagret var klippstadigt som förväntat och då byter jag inte det på chans.

Förra gången en givarskruv brast så borrade jag ur skruven och gängade om men denna gången tänkte jag göra ett seriöst försök att ta den med svetsen. Det skall finnas speciella elektroder just för att svetsa muttrar på brustna skruvar med pinnsvets.
Någon som vet vad de heter och, framför allt, var man kan köpa dom?

Jag har testat metoden förut med tveksamt resultat men har nog använt för sega elektroder.
Skall jag ta den med MIG måste jag skruva ihop den utan givare och göra det på bortaplan så det blir plan B.

Post Reply