P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Här presenteras era bilar/projekt med bilder och information.
Max en tråd per bil!

Topic author
denis
Domkraftsansvarig
Posts: 26
Joined: 18 Aug 2021 20:15
Stad:: Enköping
Bil: A2 1.2 tdi
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by denis » 26 Aug 2021 19:00

Tjena gott folk!

Läst på forumet en tid, och nu är det dags för min första trådstart! :)

Mitt projekt ska ta min Audi a2 1.2 tdi från original 61hk och 140nm (idag mindre då miltalet 31’000mil) till över 130 hk och även över 250nm (begränsat, för att skona växellådan)

Hur ska jag lyckas med detta?
Well…
Mer bränsle plus mer och svalare luft in i motorn - enkelt! :)

KOPPLING:
Till att börja med behövs en bättre koppling och tryckplatta. Har beställt hem en sachs race koppling som är plug and play. Detta kitt ska klara 30% mer vrid än original koppling.
Original brukar klara kring 200nm, så denna ska då klara ca 260nm innan de börjar slira och lukta..
Finns värre kopplingar men dessa bidrar inte till körbarheten på samma sätt. Detta kommer bete sig så nära original som det går. Fast utan att slira.

Denna: https://www.sachsperformance.com/en/clu ... 00951702-s
Se bilder.

BRÄNSLE:
Original pd61 spridarna flödar nog för kring 100hk som jag förstått det. För detta krävs dock öppnare avgas med lägre motstånd, ev annan turbo eller original med uppgraderad kompressor/turbin.

Jag har köpt hem tre st pd150 spridare ifrån VW ARL motorn.
Dessa flödar på en 4 cylindrig motor nog för ca 230hk.
Så på våra 3 cylindriga motorer blir det ca 170hk.
Bränsle kommer det finnas nog av! :)

Dessa: https://www.ebay.com/itm/Fuel-Injector- ... 635-2958-0
Se bilder.

TURBO:
Här börjar det bli knepigt.. men, hittade en plug and play turbo i Tyskland som ska klara leverera luft upp till 130hk med rätt grejer kring resten av motorn.

Det är denna:
https://www.autoteile-carparts.de/upgra ... 0960-5012s
Oroa er inte. Länken är ej skadlig. Ni kan gå vidare! :)

Problemet är att de ej har varken turbohus eller delar hemma för att uppgradera turbon, trots annonsen.. störande då jag faktiskt via SEPA transaktion överförde 600EUR till dom. Väntar nu pengar i retur.

Istället har jag en kontakt i Danmark som bygger om turbos på beställning för 4500DKK. Ihop plock ifrån andra turbos. Men ska pumpa nog med luft för 130-150hk samt spool-up som påminner om original, även tidigt ladd tryck. Iaf vad som utlovas..
Turbon skall passa på original grenrör (som också flödar bra med luft redan original) dock behövs specialbyggt avgasrör.

Mer uppgifter kommer då jag har mer uppgifter. Samt bilder! :)

MAP SENSOR:
Original map sensor läser bara upp till 2BAR.
Har beställt en 4BAR map sensor ifrån AUTODOC. Beställd för någon dag sedan. Kommer väl snart :)
Plug and play.

Denna:
Hey, check out BOSCH Sensor, boost pressure in the AUTODOC app https://m.autodoc.se/bosch/7003062

INTERCOOLER:
Ja. Klurigt. Har ännu inte fastnat för någon modell. Behöver göra mer mätningar. Med det blir iaf en större laddluftkylare som kommer monteras framför vattenkylaren. Så stor och tjock som det bara går utan att det ska kapas upp utvändigt i fronten.. :)

Tryckrören behöver specialbyggas givetvis!
IC är inte jättedyrt. Och kommer behövas för effektuttaget. Bonus är att motorn (turbon) blir effektivare och i sin tur snålare vid långkörning ;)

Inga bilder. Men de kommer!

AVGASRÖR:
Detta låter jag tex Uppssla avgasteknik räkna på. Samt racekatt - blir bara en. Original är det två kattar.. men jag nöjer mig med en.
Först byggs det utan slutljuddämpare. Låter de för jobbigt på långkörning så eftermonteras en racedämpare längst bak.

MAPPNING:
Allt kommer föhoppningvia skötas av PBZ i Uppsala.

ÖVRIGT:
Har även nya skruv för vipporna på ingång. Samt spridarna.

Kopplingen vet jag ej om jag behöver nya skruv till. Vad säger experterna? :)

VARFÖR:
Ja. Varför inte?

Motståndare kommer dyka upp och är välkomna! ;)
Att lådan kommer gå sönder är en risk. Men i mina ögon inte så stor. Iaf inte på kortare sikt. Många lådor finns pga alla Lupos som tyvärr rostar bort.
Bilen kommer till 99% fiskögas i ECO, men vid behov köras med full gas också! :)

Väghållning. Jag vet. Borde göra något åt det. Men kommer nog strunta i det till en början..

Kom med synpunkter och förslag. Info. Länkar.
Ja de mesta som rör detta projekt alt kan förbättra det hela är mer än varmt välkommet! :)
Attachments
DD73E095-E3F1-4E07-A07B-8457E32CF7BD.jpeg
DD73E095-E3F1-4E07-A07B-8457E32CF7BD.jpeg (781.03 KiB) Viewed 1166 times
27240E97-9D61-4601-9419-887924447E55.jpeg
27240E97-9D61-4601-9419-887924447E55.jpeg (532.78 KiB) Viewed 1166 times
B1A1A7C9-D20D-46D6-BDDD-E654B6431D68.jpeg
B1A1A7C9-D20D-46D6-BDDD-E654B6431D68.jpeg (759.6 KiB) Viewed 1166 times
E8F502F1-9959-46E4-AF28-962B87836DF4.jpeg
E8F502F1-9959-46E4-AF28-962B87836DF4.jpeg (807.21 KiB) Viewed 1166 times
7B2A41E4-A5C7-45AB-8D5C-A27DA31FDFB6.jpeg
7B2A41E4-A5C7-45AB-8D5C-A27DA31FDFB6.jpeg (628.72 KiB) Viewed 1166 times
EDED9E47-8D4B-4302-9B01-45A4F7F87AD8.jpeg
EDED9E47-8D4B-4302-9B01-45A4F7F87AD8.jpeg (739.53 KiB) Viewed 1166 times
8CC533BF-3B87-460B-AB25-1CEA6378F9B9.jpeg
8CC533BF-3B87-460B-AB25-1CEA6378F9B9.jpeg (724.29 KiB) Viewed 1166 times

User avatar

Cabbe
Skruvkunnig
Posts: 498
Joined: 04 Dec 2014 23:05
Stad:: Kolmården
Bil: A23L+A2+Caddy+1302LS
Has thanked: 192 times
Been thanked: 44 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by Cabbe » 26 Aug 2021 19:47

Vad blir budgeten för ett sånt bygge?


Topic author
denis
Domkraftsansvarig
Posts: 26
Joined: 18 Aug 2021 20:15
Stad:: Enköping
Bil: A2 1.2 tdi
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by denis » 26 Aug 2021 19:57

Blir dyrt.
Men gav 19’000 för bilen. Mekaniskt skick är bra. Karossen är dock bulig och repig..

Ska försöka hålla mig under 50’000 totalt för trimningen. Men varje tusenlapp under det är skojs och ett mål.
Så under 70’000 inkl bil.

Kan bli under 60’000, men under 50’000 blir nog omöjligt. 55’000 skulle ev kunna gå men kräver mkt planering och eget skruvande..

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by L3upo » 26 Aug 2021 21:23

Jag kanske sorteras in under motståndarna men frågan är vad steget från 100hk/200Nm till 130/250 kostar i prylar...?

En annan fundering är hur mycket tripoderna i inre drivkutarna pallar? Vad säger dansken?

User avatar

lipton
Garagesuppliant
Posts: 898
Joined: 25 Nov 2014 15:50
Stad:: Örebro
Bil: 3xLupo3L 2xAudiA2 3L
Has thanked: 240 times
Been thanked: 96 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by lipton » 26 Aug 2021 21:26

Fränt! Kör så det ryker! ;)
Saluför: Manuell Konverteringssatser till Lupo 3L (även En sats finns till Audi A2 3L)

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by L3upo » 26 Aug 2021 21:28

lipton wrote:
26 Aug 2021 21:26
Fränt! Kör så det ryker! ;)
Kanske även i en Lupo...?
Den har ju mer kommunikativt chassie på kurviga vägar.


Topic author
denis
Domkraftsansvarig
Posts: 26
Joined: 18 Aug 2021 20:15
Stad:: Enköping
Bil: A2 1.2 tdi
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by denis » 26 Aug 2021 22:16

L3upo wrote:
26 Aug 2021 21:23
Jag kanske sorteras in under motståndarna men frågan är vad steget från 100hk/200Nm till 130/250 kostar i prylar...?

En annan fundering är hur mycket tripoderna i inre drivkutarna pallar? Vad säger dansken?
De 30-50hk kostar en del, och det är absolut inte en linjär utvekling.
Precis som en 100m sprinter måste lägg aned betydligt mer tid för de sista 10-delarna!
Men, vill man vara snabbast så behövs det! ;)

Jag misstänker min bil kommer bli Sverigest snabbaste, dock finns folk utomlands som har närmare 200hk utan nitro i sina 1.2 tdi!
Då är de som gjort för problem med växellådan! :/
Jag hoppas ju givetvis på att de ska hålla, men har med i beräkningarna att de kan skita sig..

Tripods ved jag inte vad det är, du kanske kan förklara?
Annars tror jag de skall vara lugnt då de inte är en manuell låda och inga ryckckiga starter med snabba kopplings uppsläpp i kombination med tung högerfot på de högre växlarna :)
But never say never..

Dansken påstår även de skall vara lugnt, men såklart inte bombsäkert.


Topic author
denis
Domkraftsansvarig
Posts: 26
Joined: 18 Aug 2021 20:15
Stad:: Enköping
Bil: A2 1.2 tdi
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by denis » 26 Aug 2021 22:18

L3upo wrote:
26 Aug 2021 21:28
Kanske även i en Lupo...?
Den har ju mer kommunikativt chassie på kurviga vägar.
Hade Lupo haft aluminiumchassie hade den vart mitt första val tror jag! :)
Men då jag hatar rost, så är det inget alternativ för mig iaf, andra får gärna starta en egen tråd ;)


Gustav_H78
Skiftnyckelslangare
Posts: 69
Joined: 09 Jun 2021 08:51
Stad:: Lerum
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by Gustav_H78 » 26 Aug 2021 22:36

Kul! Följer med intresse.

Är anmäld till bilslalom med SVKG i helgen med min helt std Lupo. Kommer satsa på väghållning i vinter innan ev chipning.
Lupo 3L

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3245
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 231 times
Been thanked: 471 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by lupobupo » 26 Aug 2021 23:34

Helt galet, men kul, projekt! :) Välkommen hit!
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by L3upo » 27 Aug 2021 06:10

denis wrote:
26 Aug 2021 22:18
Hade Lupo haft aluminiumchassie hade den vart mitt första val tror jag! :)
Men då jag hatar rost, så är det inget alternativ för mig iaf, andra får gärna starta en egen tråd ;)
Med rosten håller jag med, otroliga trist om man inte har rejält med tur.

User avatar

L3upo
Forumsorakel
Posts: 3427
Joined: 27 Nov 2014 20:46
Stad:: Vikingstad
Bil: 7 x A2+2 x 3L
Has thanked: 303 times
Been thanked: 358 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by L3upo » 27 Aug 2021 06:15

denis wrote:
26 Aug 2021 22:16

Tripods ved jag inte vad det är, du kanske kan förklara?
Annars tror jag de skall vara lugnt då de inte är en manuell låda och inga ryckckiga starter med snabba kopplings uppsläpp i kombination med tung högerfot på de högre växlarna :)
But never say never..

Dansken påstår även de skall vara lugnt, men såklart inte bombsäkert.
Tripoden sitter i inre drivkraften och består av tre lagrade hjul på varsin tapp och de löper i motsvarande spår i en kopp.
Alltså i stället för en vanlig knut med 6 kulor.

Huruvida den tål mindre vrid vet jag inte säkert men den är unik för 1.2:an så det skulle kunna vara viktoptimering som är anledningen.


Gustav_H78
Skiftnyckelslangare
Posts: 69
Joined: 09 Jun 2021 08:51
Stad:: Lerum
Bil: VW Lupo 3L
Has thanked: 10 times
Been thanked: 12 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by Gustav_H78 » 27 Aug 2021 08:38

Tripoden
IMG20210813201233.jpg
IMG20210813201233.jpg (246.48 KiB) Viewed 1034 times
Lupo 3L

User avatar

lupobupo
Forumsorakel
Posts: 3245
Joined: 25 Nov 2014 16:02
Stad:: Västergötland
Bil: 5st Lupo 3l + 2st a2
Has thanked: 231 times
Been thanked: 471 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by lupobupo » 27 Aug 2021 10:51

L3upo wrote:
27 Aug 2021 06:15
Huruvida den tål mindre vrid vet jag inte säkert men den är unik för 1.2:an så det skulle kunna vara viktoptimering som är anledningen.
Själva tripoden är inte unik för 3L. Däremot har 3L en annan medbringare än andra bilar som använder samma tripod.
Hjälper till med omprogrammering av databoxen vid manuellkonvertering och/eller farthållaremontering!


Topic author
denis
Domkraftsansvarig
Posts: 26
Joined: 18 Aug 2021 20:15
Stad:: Enköping
Bil: A2 1.2 tdi
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: P: A2 1.2 - 150hk och 250+nm bygge

Post by denis » 27 Aug 2021 11:44

Gustav_H78 wrote:
27 Aug 2021 08:38
Tripoden

IMG20210813201233.jpg
Grymt tack för bilden! :)

Finns dessa att få tag i nya? Skulle vara skönt att ha en uppsättning! :)

Post Reply